دیابت چیست؟

دیابت چیست؟

بیماری دیابت موجب محدودیت های زیادی برای شخص بیمار می شود. در این مطلب تعریف کاملی از دیابت و چگونگی تشخیص آن آمده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

15 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

15 مرداد 1396

6K

eye icon

دیابت چیست؟

دیابت ملیتوس که با عنوان دیابت شناخته می شود، ترکیبی از دو کلمه دیابت و ملیتوس است. کلمه دیابت برگرفته از کلمه یونانی سیفون است که نشان دهنده دو ویژگی پر ادراری و پر نوشی در افراد مبتلا به دیابت می باشد و ملیتوس از کلمه ای لاتین به معنی عسل گرفته شده است که نشان دهنده وجود قند در ادرار افراد مبتلا به دیابت می باشد. دیابت، بیماری ای است که بر چگونگی استفاده بدن از گلوکز اثر می گذارد. گلوکز، قندی است که بدن به عنوان سوخت اصلی از آن استفاده می کند. همانطور که یک ضبط صوت به باطری نیاز دارد، بدن شما نیز برای فعالیت به گلوکز نیاز دارد. 

نحوه استفاده بدن از گلوکز به صورت زیر است :

1.غذایی که شما می خورید، جذب شده و کربوهیدرات غذا یا بخشی از آن به صورت گلوکز وارد جریان خون می شود. 
2.پانکراس (غده سازنده و ترشح کننده انسولین در بدن) انسولین را به جریان خون وارد می کند.
3.انسولین کمک می کند گلوکز وارد سلول های بدن شما شود. بدن با سوزاندن گلوکز انرژی مورد نیاز خود را به دست می آورد.
4.پانکراس غده ای در بدن شماست که در زیر و پشت معده قرار دارد. این غده با ترشح انسولین، قند خون شما را تنظیم می کند. انسولین همانند کلیدی است که درب های ورود قند به سلول را باز می کند. این هورمون به گلوکز اجازه ورود به سلول را می دهد. اما در بدن افراد مبتلا به دیابت، انسولین ساخته نمی شود و یا به طور صحیح عمل نمی کند، در نتیجه گلوکز نمی تواند به طور طبیعی وارد سلول شود و سطح قند خون افزایش می یابد. افزایش طولانی مدت قند خون، فرد را به عوارض دیابت مبتلا می کند.

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد : دیابت نوع 1 دیابت نوع 2

دیابت نوع 1:  5 تا 10 درصد از موارد ابتلا به دیابت را به خود اختصاص می دهد. در دیابت نوع 1، پانکراس قادر به ساختن انسولین نمی باشد. بدن همچنان از طریق مصرف غذا، گلوکز دریافت می کند، اما گلوکز نمی تواند وارد سلول شود. برای حل این مشکل، فردی که به دیابت نوع 1 مبتلاست، نیاز به در یافت انسولین از طریق تزریقات منظم دارد.

دیابت نوع 2 : 90 تا 95 درصد از کل موارد دیابت را به خود اختصاص می دهد. در دیابت نوع 2، پانکراس هنوز انسولین می سازد ولی ترشح آن کاهش یافته یا به درستی در بدن عمل نمی نماید. زیرا سلول ها نسبت به عمل انسولین مقاومت می کنند که دلیل اصلی این مقاومت چاقی و اضافه وزن است.

عوامل خطر دیابت نوع 2 : چاقی و اضافه وزن - سابقه خانوادگی دیابت - سن بالای 45 سال - سابقه به دنیا آوردن نوزاد بیش از 4 کیلوگرم - سابقه ابتلا به دیابت بارداری - عدم فعالیت بدنی - بالا بودن چربی خون و فشار خون - کیست های متعدد تخمدان 

برای خرید دستگاه تست قند خون اینجا کلیک کنید.

مرحله پیش دیابت چیست و چه علائمی دارد؟

پیش از ابتلا به دیابت نوع 2، معمولا افراد به شرایطی دچار می شوند که در آن هیچ یک از علائم مربوط به دیابت مشاهده نمی شود که به این حالت، مرحله پیش دیابت گفته می شود. در این حالت قند خون فرد بالاتر از میزان طبیعی بوده ولی نه به میزانی که به عنوان دیابت شناخته شود. هم اکنون پزشکان بیش از گذشته بر تشخیص مرحله پیش دیابت به عنوان راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین عوارض آن از جمله مشکلات قلب و عروق، چشم و کلیه تاکید می کنند. پزشکان بر این باورند که این عوارض معمولا پیش از آگاهی فرد از ابتلا به دیابت نوع 2 آغاز می شود. 

پر ادراری: چون بدن برای رهایی از گلوکز انباشته شده در خون، آن را از طریق ادرار دفع می کند. 
پرخوری: چون سلول ها قادر به استفاده از گلوکز خون و تامین انرژی آنها نمی باشند.
پرنوشی: چون بدن می خواهد حجم آبی را که از طریق ادرار از دست داده، جبران کند.
احساس خستگی زیاد: چون بدن علی رغم پرخوری نمی تواند از گلوکز برای تامین انرژی استفاده کند. شما می توانید با آزمایش قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا از وضعیت سلامت یا ابتلا به دیابت با تشخیص پزشک معالجتان مطلع شوید.

تشخیص دیابت بر اساس میزان قند خون و تست تحمل گلوکز خوراکی

قند خون طبیعی :
قند خون ناشتا : < 100 میلی گرم در دسی لیتر 
تست تحمل گلوکز خوراکی : < 140 میلی گرم در دسی لیتر
قند خون در مرحله پیش دیابت :
قند خون ناشتا : 100-125 میلی گرم در دسی لیتر 
تست تحمل گلوکز خوراکی : 140-199 میلی گرم در دسی لیتر 
قند خون در فرد مبتلا به دیابت :
قند خون ناشتا : > 126 میلی گرم در دسی لیتر 
تست تحمل گلوکز خوراکی : > 200 میلی گرم در دسی لیتر

در جدول زیر اهداف کنترل دیابت را نشان می دهیم

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )