انتخاب یک میان وعده سالم برای کودکان

انتخاب یک میان وعده سالم برای کودکان

انتخاب یک میان وعده مناسب برای کودکان بسیار مهم است. در این مقاله به شما برای این انتخاب کمک می کنیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 مهر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 مهر 1394

22K

eye icon

انتخاب یک میان وعده سالم برای کودکان

پیدا کردن یک میان وعده سالم برای کودکان که باب میل آنها باشد، کار دشواری است. در این مقاله سعی داریم چند ترفند ساده معرفی کنیم که به والدین کمک کند تا بتوانند یک میان وعده سالم برای کودکان خود انتخاب کنند. متخصصین معتقدند که زمان خوردن میان وعده بهترین زمانی است که والدین می توانند مواد مغذی و لازم را در اختیار فرزندان خود قرار دهند و زمان مناسبی است تا والدین بتوانند مواد غذایی لازمی را به کودک بدهند که در طول روز مصرف نکرده است. والدین باید سعی کنند که در میان وعده ها از مواد تکراری استفاده نکنند مثلا اگر کودکی برای صبحانه شیر و لبنیات کافی مصرف کرده، برای میان وعده به او میوه بدهند. بدین ترتیب می توان از میان وعده به عنوان مکمل تغذیه استفاده کرد.

بعضی از کودکان دوست دارند از میان وعده های آماده که در سوپر مارکت ها یافت می شود استفاده کنند و علاقه شدیدی به این نوع اسنک ها دارند. خوب است بدانید اسنک ها معمولا حاوی نوعی چربی مضر به نام چربی های ترانس هستند. چربی های ترانس باعث افزایش کلسترول LDL می شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را حتی در سنین جوانی افزایش می دهند. چند سال پیش FDA کارخانجات تولید کننده مواد غذایی را ملزم کرد که روی محصولات خود برچسبی نصب کنند که میزان چربی ترانس به کار رفته در آن محصول را نشان دهد. والدین باید هنگام خرید به برچسب محصولات دقت کنند و محصولی را خریداری کنند که چربی ترانس و مواد نگهدارنده کمتری در آن به کار رفته باشد. متخصصان توصیه اکید دارند که تا جایی که ممکن است مصرف اسنک های حاوی چربی ترانس محدود گردد.

میوه ها بهترین میان وعده
میوه یکی از بهترین میان وعده ها برای فرزند دلبند شماست. اما متاسفانه بعضی از کودکان میانه خوبی با مصرف میوه ندارند در این حالت شما می توانید با استفاده از خلاقیت خود میان وعده ای تهیه کنید که در آن میوه به کار رفته باشد. توجه کنید که خواص میوه نسبت به آب میوه بیشتر است اما اگر می خواهید به کودک آبمیوه بدهید لازم است بدانید که آب میوه های صنعتی حاوی مقادیر زیادی شکر هستند پس سعی کنید آب میوه را خودتان در منزل تهیه فرمایید. اگر مجبور به استفاده از آب میوه های بسته بندی شدید حتما جدول روی آن را ملاحظه کنید و محصولی را انتخاب کنید که طبیعی تر باشد. برای کودکانی که میوه نمی خورند، اسموتی انواع میوه ها که به صورت میکس چند میوه همراه با یخ یا مواد طعم دهنده دیگر درست می شود، پیشنهاد خوبی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مکمل های خوشمزه برای کودک دلبندم!

میان وعده های متنوع به کودک بدهید
متخصصین معتقدند که یکی از مهمترین اشکالات در عادات غذایی کودکان و مصرف میان وعده در آنان، استفاده مکرر و زیاد از یک نوع غذاست. بهترین میان وعده ای که می توان به کودک داد میان وعده ای است که از ترکیب مواد مغذی دو یا چند گروه غذایی تهیه شده باشد. این کار نه تنها باعث می شود مواد مغذی کاملی در اختیار کودک قرار گیرد بلکه باعث می شود کودک سیر شود و تا وعده غذایی بعدی بهانه گرسنگی نگیرد. والدین هوشمند به راحتی می توانند با مطالعه و آگاهی از هرم غذایی و شناخت مواد غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، آهن و ویتامین ها یک میان وعده کامل برای فرزندان خود تهیه کنند، میان وعده ای که از تمام گروه های غذایی در آن استفاده شده است.

چند پیشنهاد ساده برای یک میان وعده سالم مخصوص کودکان
- ساندویچ نان و کره و عسل یا مربا 
- ساندویچ مرغ یا ماهی 
- نان و ماست کم چرب یا ماست های میوه ای 
- یک برش از پیتزای خانگی که از شام دیشب مانده 
- نان و برش های گوجه فرنگی به همراه پنیر موزرلا 
- تخم مرغ آب پز و نان 
- ماست کم چرب با گردو یا بادام 
- پاپ کورنی که با روغن کم درست شده و به آن پنیر افزوده اید 
- شیر و کورن فلکس 
- برش های موز با کره بادام زمینی توجه داشته باشید مثلا اگر به کودک خود برای میان وعده کلوچه می دهند، بهتر است شیر نیز به او بدهید تا کلسیم کافی به وی برسد یا اگر نان به او می دهند ترجیحا از نان های کامل و سبوس دار استفاده نمایند.

به مقدار میان وعده ها دقت کنید 
یکی دیگر از اشتباهات رایج والدین در دادن میان وعده به کودکان این است که آنها به مقدار میان وعده دقت نمی کنند. باید به مقدار و میزان میان وعده دقت کافی شود مثلا خوب نیست که یک بسته چیپس بزرگ را در اختیار کودک قرار داد بلکه باید مقداری از آن را در ظرفی کوچک بریزیم. یا اینکه یک ساندویچ بزرگ درست کنیم و به کودک بدهیم، لازم است توجه داشته باشید میان وعده نباید اشتهای کودک را برای غذای اصلی کاهش دهد. در مصرف کربوهیدرات ها دقت کنید، هر چند کربوهیدرات ها الزاما زیان آور نیستند اما مصرف بیش از اندازه آنها مضر است، مواد غذایی مثل آبنبات، کلوچه، برنج سفید و پاستا. متخصصین توصیه می کنند همواره سعی شود در میان وعده کودکان از چند گروه غذایی استفاده گردد. اما متاسفانه والدین گاهی اوقات به دلیل اینکه کودک یک ماده غذایی را بهتر می خورد ترجیح می دهند میان وعده های تکراری به کودک بدهند و در جهت تغییر عادات غذایی کودک تلاشی نمی کنند. توجه کنید که کیفیت میان وعده کودکان مهم تر از کمیت آن است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )