مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند

مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، بهترین راه تقویت سیستم ایمنی است. با مطالعه این مقاله مواد غذایی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند را بشناسید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 اسفند 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 اسفند 1398

3K

eye icon

مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند

برای پیشگیری از بیماری یا جلوگیری از ابتلای مجدد به بیماری، بهترین راه تقویت سیستم ایمنی است. در میان مواردی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود، نقش تغذیه بسیار پررنگ است. خوردن یا نوشیدن مواد غذایی با قندهای بالا سیستم ایمنی را در برابر حمله ی باکتری ها تضعیف می کند.

در این مقاله به موثرترین مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم:

بهترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی

میوه ها و سبزیجات با آنتی اکسیدان بالا باعث تقویت سیستم ایمنی شما می شوند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی در میوه ها و سبزیجات رنگی هستند که مانع از فعالیت رادیکال های آزاد می شوند. رادیکال های آزاد در هنگام تجزیه مواد غذایی یا در تماس با آلاینده ها تولید شده که قادرند به DNA و سایر اجزای سلول آسیب بزنند.
میوه و سبزیجات سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و E و همچنین بتاکاروتن و روی، از جمله انواع توت ها، مرکبات، و سبزیجات تیره رنگ، نمونه ای از مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

مرکبات

تصور می شود ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول های سفید و تقویت سیستم ایمنی شده و نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها و کاهش مدت سرماخوردگی دارد. به همین دلیل مردم در ابتدای تشخیص سرماخوردگی به دنبال مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند. مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و لیمو ترش از مرکبات محبوب هستند.
با توجه به اینکه ویتامین  C ذخیره نمی شود پس نیاز به مصرف روزانه دارید. از این رو در کنار مصرف مواد غذایی حاوی آن می‌توان از مکمل های ویتامین C نیز استفاده کرد.

 

فلفل دلمه ای قرمز

علاوه بر این که مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند، فلفل دلمه ای قرمز در هر اونس دو برابر مرکبات ویتامین C دارد. فلفل دلمه ای قرمز سرشار از بتاکاروتن بوده که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به سلامت پوست نیز کمک می کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین انواع سبزیجات است. این سبزی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی با داشتن ویتامین های A ،E و C، آنتی اکسیدان هایی مانند سولفوران و فیبر یکی از سبزی های مهم در حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی است. کلم بروکلی بهتر است پخته مصرف شود.

 

سیر

سیر تقریبا در بسیاری از غذاها یافت می شود و از زمان قدیم نقش مقابله با عفونت ها را داشته است. آلیسین موجود در سیر باعث تقویت سیستم ایمنی شده و در مقابله با باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها  موثر است.

 

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی است که از زمان قدیم برای درمان بیماری ها از آن استفاده می کردند. زنجبیل به دلیل وجود کپسایسین که تولید گرما می کند خاصیت ضد التهابی فوق العاده ای داشته که در بیماری های التهابی و کاهش گلو درد موثر است.

اسفناج

اسفناج علاوه بر ویتامین C بالا، دارای بتا کاروتن و آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئید بوده که سبب تقویت سیستم ایمنی می شود. فولات بالای موجود در اسفناج باعث ساخت سلول جدید و حتی ترمیم DNA نیز می شود. اسفناج نیز مانند کلم بروکلی بهتر است به صورت پخته مصرف شود تا در روند پخت و پز اسید اگزالیک را آزاد کند.

 

ماست کم چرب

پروبیوتیک ها ی موجود در ماست باعث کاهش شدت سرماخوردگی می شوند. ماست های غنی شده با ویتامین D نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و افراد با کمبود ویتامین D بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی هستند.

 

بادام

بادام منبع خوب ویتامین E، منیزیم و فیبر است که ویتامین E تا حدودی نقش پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی را دارد. ویتامین E موجود در بادام که یک ویتامین محلول در چربی است که در تقویت سیستم ایمنی در سرماخوردگی ها موثر می باشد.

 

زرد چوبه

زردچوبه به عنوان یک ماده مهم در کاهش التهاب ها در بیماری های التهابی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید و کاهش آسیب های عضلانی ناشی از ورزش توصیه می شود. ماده موثره زردچوبه یعنی کورکومین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده و به عنوان ماده ی موثر در تقویت سیستم ایمنی شناخته می شود.

 

چای سبز

چای سبز و همچنین چای سیاه مملو از فلاونوئید ها که نوعی آنتی اکسیدان است هستند. اپی گالو کاتچین گالات (EGCG) یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی در چای سبز است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

 

پاپایا

پاپایا دارای ویتامین C بسیار خوبی است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می کند. همچنین دارای مقادیر مناسبی از فولات، پتاسیم و ویتامین های گروه B بوده که همگی مفید هستند. پاپایا همچنین دارای آنزیم پاپائین است که اثر ضدالتهابی دارد.

 

کیوی 

کیوی مانند پاپایا سرشار از ویتامین C، فولات، ویتامین K و پتاسیم بوده که ویتامین C موجود در کیوی گلبول های سفید را برای مقابله در عفونت ها تقویت می کند.

 

سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا می باشد. طیور مانند مرغ و بوقلمون دارای B6 فراوان بوده که در تشکیل گلبول های قرمز جدید و بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن  نقش دارند. همچنین ژلاتین و کندرویتین موجود در عصاره مرغ برای تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد.

 

تخمه آفتابگردان

دانه های آفتابگردان منبع غنی ویتامین E، ویتامین B6، فسفر و منیزیم هستند. ویتامین E موجود در دانه ها به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت سیستم ایمنی عمل می کند. منبع خوب دیگر ویتامین E آووکادو و سبزیجات برگ سبز تیره هستند.

 

صدف

صدف ها دارای مقادیر بالایی از روی هستند که به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کنند. روی جزء مهم ترین مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی است. توجه داشته باشید که مقدار بیش از حد روی تاثیر منفی بر سیستم ایمنی دارد.

 

بلوبری

بلوبری حاوی فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. مصرف مواد غذایی سرشار از فلاونوئید ها احتمال ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و یا سرماخوردگی را کم می کند.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی توبرومین است که نوعی آنتی اکسیدان بوده و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. با وجود خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات تلخ، دارای کالری زیاد و چربی اشباع است و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

 

کفیر

این نوشیدنی تخمیر شده حاوی باکتری های زنده ی مفیدی است که در کاهش التهابات، افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی و در نهایت تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

 

رز هیپ

رزهیپ دارای ویتامین C زیادی می باشد و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است. در غذاها و صنایع غذایی از گل سرخ برای چای، مربا، سوپ و به عنوان منبع طبیعی ویتامین C استفاده می شود.

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 (EPA و DHA) باعث افزایش فعالیت گلبول های سفید شده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و از بدن در برابر واکنش بیش از حد به عفونت ها محافظت می کند.
برخی از آجیل ها و روغن ها دارای آلفالینولئیک اسید (ALA) هستند که در بدن به EPA و DHA  تبدیل می شود.
بهترین راه دریافت امگا3 از ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین بوده و منابع دیگر آن دانه چیا و تخم کتان می باشد. علاوه بر تغذیه، موارد دیگری نیز نقش به سزایی در تقویت سیستم ایمنی دارند:
- خواب کافی
- پرهیز از استرس
- شستن مرتب دست ها
- رعایت بهداشت دهان و دندان
- حفظ وزن مناسب
- ورزش کردن
- پرهیز از مصرف الکل و دخانیات

سخن پایانی

سیستم ایمنی بدن ما پیچیده است و تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار می گیرد. واکسن هایی مانند واکسن آنفولانزا در برابر بیماری های خاص ایمنی ایجاد می کنند. برخی از راه های دیگری که می توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، عبارتند از: خوب غذا خوردن، فعالیت بدنی، حفظ وزن مناسب، خواب کافی، سیگار نکشیدن و اجتناب از مصرف زیاد الکل. یک رژیم غذایی سالم و متعادل نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )