همه چیز در مورد ماسک تنفسی و طرز استفاده از آن

همه چیز در مورد ماسک تنفسی و طرز استفاده از آن

در این مقاله در مورد انواع ماسک های تنفسی، کارایی آنها و نحوه استفاده از آنها بخوانید.

میترا سلطانی

نویسنده: میترا سلطانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 اسفند 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 اسفند 1398

4K

eye icon

همه چیز در مورد ماسک تنفسی و طرز استفاده از آن

ماسک آلودگی هوا، فیلتر تنفسی است که بر روی دهان و بینی پوشیده می شود. این ماسک ها، ترکیبات آلاینده را به دام انداخته و از ورود آن ها به بدن جلوگیری می کنند. ماسک های تنفسی به راحتی به شما اجازه تنفس می دهند و در مقابل بیماری های تنفسی از شما محافظت می نمایند. ماسک تنفسی، پوشش ایمنی شما در محیط های با آلودگی بالا مثل خیابان ها، فروشگاه ها، کارخانه جات و بیمارستان ها است. در واقع این ماسک ها با ممانعت از ورود گازها و آلاینده به راه های تنفسی از ابتلای شما به بیماری و مشکلات تنفسی جلوگیری می کنند. ماسک های تنفسی از فیبر، میکروفیبر یا کاغذهای فرآوری شده ساخته می شوند. این ماسک ها ممکن است لایه هایی از کربن فعال برای حذف گازهای آلاینده داشته باشند. همچنین ممکن است دارای سیمی از جنس استیل ضد زنگ یا پلاستیک برای فرم دهی و افزایش قدرت داشته باشند.
ماسک های پارچه ای عادی حفاظت کمی ایجاد می کنند. این ماسک ها بر ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرومتر که شامل باکتری ها، ویروس ها و هاگ ها هستند، بی اثر می باشند.

بیشتر بخوانید: در مورد ویروس کرونا بیشتر بدانیم

انواع ماسک:
تقسیم بندی بر اساس حروف الفبا:
- N: در برابر روغن مقاوم نیستند.
- R: مقاوم در برابر روغن
- P: ضد روغن
تقسیم بندی بر اساس شماره کلاس:
- 95:  حذف 95% آلاینده های با قطر 3/0 میکرون و بزرگ تر
- 99: حذف 99% آلاینده های با قطر 3/0 میکرون و بزرگ تر
- 100: حذف 97/99% آلاینده های با قطر 3/0 میکرون و بزرگ تر

چگونه حداکثر بهره برداری را از ماسک های تنفسی داشته باشیم؟
1) محیط خود را بشناسید: 
مهم ترین فاکتور در خرید ماسک این است که نیاز خود را بدانید. محیطی که در آن هستید آلاینده های روغنی دارد یا غیر روغنی؟ خشک است یا مرطوب؟ گرد و غبار دارد یا دود؟ ماسک را در محیط بسته استفاده می کنید یا محط باز؟ در بیمارستان هستید یا خانه؟ ماسک شما در صورتی موثر و کاربردی است که به درستی انتخاب شده باشد. اگر ماسک نامناسبی را استفاده نمایید مثل این است که در واقع هیچ ماسکی نزده اید. پس قبل از خرید، محصول مناسب را انتخاب نمایید.

2) استفاده صحیح: 
تنها پوشیدن ماسک کافی نیست، بلکه بسیار مهم است که ماسک را به طور صحیح استفاده نمایید. برای این کار شما باید ماسکی که برای صورت شما مناسب تر است تهیه کنید. این ماسک نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشد. حاشیه های ماسک باید پل بینی، گونه، فک و چانه شما را در بر بگیرد. اگر به این شکل نباشد هوای اطراف می تواند وارد شود و عملا ماسک بی تاثیر خواهد بود.

نکات استفاده از ماسک:
- بند یا کش را بکشید.
- ماسک را بر روی دهان و بینی خود ثابت نگه دارید.
- گیره بینی را بر روی پل بینی قرار دهید.
- بند یا کش بالایی را پشت سر خود انداخته، این بند باید از بالای گوش رد شود.
- بند پایینی را پشت سر انداخته، این بند باید از زیر گوش رد شود.
- دستتان را بر روی بینی گذاشته، فشار دهید تا گیره بر روی بینی فیکس و محکم شود.
- اگر از ماسک های دریچه دار استفاده می کنید، هر دو دست را روی ماسک قرار دهید، سریع نفس بگیرید، در این حالت ماسک باید از هوا تخلیه شود و به صورت بچسبد، در صورتی که این اتفاق رخ ندهد یعنی هوا از بیرون به داخل ماسک وارد می شود و ماسک فیکس نمی باشد. بنابراین در این حالت مجدد محل گیره بینی را تغییر دهید، تثبیت کنید و این عمل را انجام دهید تا به طور کامل بر روی صورت فیت شود.
- در صورتی که ماسک شما بدون دریچه است، هر دو دست را روی ماسک قرار دهید و به سرعت بازدم انجام دهید، اگر ماسک فیت باشد در این حالت ماسک به آرامی دچار پف و ورم می شود. در غیر این صورت مجدد گیره بینی را بر روی بینی فیکس کرده و این کار را انجام دهید تا از بابت فیت بودن ماسک مطمئن گردید.

نحوه استفاده از ماسک های جراحی (عادی): این ماسک ها معمولا 3 لایه و یکبار مصرف هستند و باید کاملا بینی و دهان را بپوشانند.
- لایه رنگی: لایه بیرونی است. این لایه ضد آب است و جلوی ورود رطوبت حاوی ترکیبات آلاینده را می گیرد.
لایه میانی باکتری ها را فیلتر می نماید.
- لایه سفید: لایه داخلی که به سمت صورت است و جاذب آب می باشد، این لایه رطوبت موجود در بازدم را جذب می کند.

3) کارایی مهم تر از زیبایی:
هر زمان که قصد خرید ماسک را دارید به کارایی آن توجه کنید و نه استایل محصول. اینکه با استعمال ماسک چه ظاهری پیدا می کنید اهمیتی ندارد. ماسک باید قادر باشد شما را در برابر آلاینده ها محافظت بکند، پس حتی اگر با آن احساس راحتی نمی کنید، در صورتی که مناسب محیط شماست، درصد فیلتراسیون قابل قبولی دارد و بر روی صورت شما فیت است، باید اقدام به خرید آن نمایید.
4) حافظ محیط زیست باشید:
برخی از ماسک ها مثل ماسک های جراحی یکبار مصرف هستند، بعد از مصرف باید دور انداخته شوند و قابل شستشو و استفاده مجدد نیستند. این موضوع خود به آلودگی محیط زیست دامن می زند. بنابراین پیشنهاد ما این است از ماسک های قابل شستشو و استفاده مجدد استفاده نمایید. این کار هم صرفه اقتصادی برای شما خواهد داشت و هم به محیط زیست کمک خواهد کرد.
5) گواهی نامه کیفیت محصول را چک کنید:
شما می توانید ماسک خوب یا بد را از استاندارد هایی که آن محصولات دارا می باشند، تمایز دهید. 
6) سایر ویژگی ها:
برای اینکه ماسک را به مدت طولانی تری به راحتی استفاده نمایید، توجه داشته باشید سیم و گیره ماسک انعطاف پذیر باشد. طراحی و نحوه پوشش باید به گونه ای باشد که هیچ فضایی برای ورود و خروج هوا نباشد. اگر ماسک را به منظور انجام فعالیت ورزشی خریداری می کنید توجه نمایید که ماسکتان دارای دریچه یا فن باشد تا هوا با سرعت بیشتری جریان یابد. اگر مبتلا به آلرژی هستید دقت کنید که از ماسک های کم آلرژی استفاده نمایید. در کنار رعایت تمامی این موارد اطمینان داشته باشید که ماسک شما حداقل از نوع N95 باشد، این حداقل ویژگی برای یک ماسک استاندارد است.

تا چه مدت می توان از یک ماسک استفاده کرد؟
ماسک های فیلتر دار پارچه ای را در صورتی که مرتب شستشو شوند و فیلتر آنها تعویض گردد، می توانید تا یک سال نیز از این ماسک استفاده نمایید. در صورتی که زیاد از ماسک استفاده می کنید، هر 48-72 ساعت فیلتر را عوض نمایید. برای شستشوی ماسک، فیلتر را بردارید و ماسک را در آب گرم حاوی صابون قرار دهید و به آرامی بشویید. در این صورت به ماسک آسیبی وارد نخواهد شد و فیلتراسیون آن حفظ می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )