مصرف همزمان اچ ام بی HMB و بی سی ای ای BCAA

مصرف همزمان اچ ام بی HMB و بی سی ای ای BCAA

اگر شما قصد مصرف اچ ام بی hmb و بی سی ای ای bcaa را دارید اما در ارتباط با مصرف همزمان آن‌ها مردد هستید، این مقاله از مجله داروکده را مطالعه کنید.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 آبان 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 آبان 1402

838

eye icon

مصرف همزمان اچ ام بی HMB و بی سی ای ای BCAA

ساخت توده عضلانی و افزایش حجم خشک، اصطلاحات آشنایی برای افراد ورزشکار مخصوصا بدنسازان است.

داشتن تمرینات منظم و هدفمند و رعایت رژیم غذایی اصولی از جمله عوامل موثر در افزایش توده عضلانی هستند. با این حال در کنار تمرین و برنامه غذایی، استفاده از مکمل بدنسازی می‌تواند در بازه زمانی کوتاه‌تری شما را به حجم عضلانی ایده‌آل برساند. 

تشخیص اینکه چه مکملی و به چه میزانی برای هر فرد مناسب است، بر عهده فرد متخصص در این زمینه مانند مشاوره تغذیه و رژیم درمانی است.

از آنجا که یکی از نگرانی‌های ورزشکاران و افراد بدنساز در ارتباط با ترکیب مکمل‌ها به ویژه مکمل اچ ام بی و مکمل بی سی ای ای است، بنابراین در این مقاله از مجله داروکده قرار است به بررسی مصرف همزمان اچ ام بی و بی سی ای ای بپردازیم.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد مصرف اچ ام بی hmb و بی سی ای ای bcaa را دارید اما در ارتباط با مصرف همزمان آن‌ها مردد هستید، با ما همراه شوید.

آنچه می خوانیم:

- hmb چیست؟
- دلایل استفاده از اچ ام بی
- bcaa چیست؟
- دلایل استفاده از بی سی ای ای
- ترکیب اچ ام بی و بی سی ای ای مفید یا مضر؟!
مدت زمان تقریبی خواند مقاله: 5 دقیقه

قبل از بررسی مصرف همزمان اچ ام بی و بی سی ای ای، بهتر است ابتدا با مکمل‌های نامبرده آشنا شویم و بدانیم هر کدام به چه منظور استفاده می‌شوند.

 

hmb چیست؟

بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیراتHmb ، ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن از تجزیه اسید آمینه لوسین که یک آمینو اسید حیاتی برای ترمیم و رشد عضلات است، تولید می‌شود. 

از آنجا که بدن فقط مقدار کمی hmb تولید می‌کند، بنابراین بسیاری از افراد برای افزایش سطح آن به مکمل hmb روی می‌آورند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با hmb و مزایای استفاده از آن، به مقاله " نقش HMB در بدن سازی" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی مراجعه نمایید.

دلایل استفاده از اچ ام بی 

- نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل اچ ام بی در کنار انجام تمرینات مقاومتی ممکن است در کمک به افزایش حجم توده عضلانی موثر باشد.
- با این حال هدف hmb افزایش توده عضلانی نیست. بلکه هدف اصلی آن کاهش روند تجزیه عضلات است. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل اچ ام بی از طریق سرکوب ژن‌ها و آنزیم‌هایی که باعث تجزیه پروتئین های عضلانی می شوند، در پیشگیری از تحلیل عضلات و حفظ آن مخصوصا در ورزشکاران پس از تمرینات شدید و هم‌چنین افراد سالمند و کم تحرک موثر است.
- هم‌چنین اچ ام بی ممکن است بر روی سطح کورتیزول نیز اثر بگذارد. کورتیزول یک هورمون ضروری در بدن است، منتها در مواقعی که ترشح آن بیش از حد معمول شود، می‌تواند مانع عضله سازی شود و به جای حمایت از رشد ماهیچه‌ها منجر به تجزیه آن شود. اچ ام بی با کنترل ترشح کورتیزول، از تحلیل عضلات پیشگیری می‌کند.
- از دیگر مزایای اچ ام بی می‌توان به اثر آن در افزایش توان و عملکرد ورزشی مخصوصا در تمرینات هوازی اشاره نمود.

به طور کلی hmb از مکمل‌های مورد علاقه ورزشکاران است زیرا از طریق ساخت و حفظ توده عضلانی هم در دوره حجم و هم دوره کات می‌تواند مفید واقع شود.

 

bcaa چیست؟

بی سی ای ای نام سه اسید آمینه شاخه دار لوسین، ایزولوسین و والین است. اصطلاح شاخه دار برگرفته از ساختار شیمیایی آن‌ها است که به صورت زنجیره شاخه دار است.

والین، لوسین و ایزولوسین جز آمینو اسیدهای ضروری هستند، به این معنی که بدن قادر به تولید آن‌ها نبوده و باید از طریق غذا و یا مکمل دریافت شوند.

این اسیدهای آمینه شاخه دار در منابع غذایی غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شوند، منتها مقدار bcaa موجود در مواد غذایی ممکن است تامین کننده نیاز افراد ورزشکار و بدنساز نباشد. از همین رو استفاده از مکمل‌های پروتئینی و بی سی ای ای جز اصلی سبد مکمل‌های افراد بدنساز است.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با bcaa و نقش آن در افراد بدنساز، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله " اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی مراجعه نمایید.

دلایل استفاده از بی سی ای ای

- یکی از محبوب‌ترین دلایل استفاده از مکمل bcaa در ورزشکاران، به علت تاثیر آن در افزایش توده عضلانی است. طبق نتایج یک مطالعه افرادی که بعد از تمرین مقاومتی نوشیدنی حاوی 5.6 گرم BCAA مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که یک نوشیدنی دارونما مصرف کردند، 22 درصد افزایش بیشتری در سنتز پروتئین عضلانی داشتند.
- برخی تحقیقات نشان می‌دهد که bcaa می‌تواند به کاهش درد عضلانی بعد از تمرین کمک کند.
- علاوه بر این bcaa می‌تواند سطح برخی از مواد شیمیایی مانند سروتونین را در مغز تغییر دهد که ممکن است در کاهش خستگی ناشی از ورزش مفید باشد.
- پروتئین های ماهیچه ای به طور مداوم شکسته و بازسازی می شوند، تحلیل عضلانی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان تجزیه عضلانی از سنتز آن بیشتر شود. یکی دیگر از دلایل استفاده از بی سی ای ای این است با پیشگیری از تجزیه پروتئین، می‌تواند در پیشگیری از تحلیل عضلات موثر باشد.
- بی سی ای ای همچنین ممکن است با کاهش سطح لاکتات دهیدروژناز (LDH) و کراتین کیناز (CK) که هر دو نشانگر آسیب عضلانی هستند، به کاهش میزان آسیب عضلانی پس از تمرین کمک کنند. آسیب کمتر مساوی است با بهبودی و ریکاوری بهتر و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تمرینات بدنسازی خود را ادامه دهید.

 

ترکیب اچ ام بی و بی سی ای ای مفید یا مضر؟!

در پاسخ به این سوال رایج که آیا می‌توان مکمل اچ ام بی و بی سی ای ای را با هم ترکیب کرد باید گفت که مصرف همزمان مکمل‌های نامبرده نه تنها مشکلی به همراه ندارد، بلکه دارای تاثیر بهتری جهت به حداکثر رساندن رشد عضلات و بهبود ریکاوری است. 

مکمل بی سی ای ای از طریق افزایش سنتز پروتئین ماهیچه‌ای و مکمل hmb از طریق جلوگیری از تجزیه عضله، می‌تواند در بازه‌ زمانی کوتاه‌تری منجر به نتیجه دلخواه در ساخت و حفظ توده عضلانی در افراد بدنساز شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مصرف همزمان اچ ام بی و بی سی ای ای پرداخته شد و به این نتیجه رسیدیم که اگر به دنبال انرژی بیشتر، ریکاوری سریع‌تر و افزایش سنتز پروتئین ماهیچه‌ای هستید، ترکیب hmb با bcaa به نفع شماست.

مکمل hmb و مکمل bcaa را می‌توانید از داروخانه آنلاین داروکده با اطمینان از تاریخ انقضای آن و ضمانت اصالت کالا تهیه نمایید. 

هم‌چنین در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مکمل‌ها نامبرده، می‌توانید از طریق درج کامنت و یا تماس تلفنی، به صورت رایگان با تیم علمی داروکده در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )