همه چیز در مورد ویتامین C

همه چیز در مورد ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب مبی باشد. در این مطلب مزایا این ویتامین برای بدن و همچنین منابع تامین آن را بشناسید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 دی 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 دی 1396

8K

eye icon

همه چیز در مورد ویتامین C

مکمل های آب دوست بر عکس مکمل های چربی دوست، به مقدار زیادی در بدن ذخیره نمی شوند. زود تجزیه شده و منجر به کمبود در بدن می شوند. مکمل های آب دوست جزء بهترین مکمل ها جهت بالا بردن سوخت و ساز می باشند. معمولا سمیت ایجاد نمی کنند زیرا که به سرعت از ادرار دفع می شوند. (ویتامین C و ویتامین های گروه B).

VITAMIN C ( آسکوربیک اسید)
ویتامین C یا آسکوربیک اسید یا آسکوربات، یک اسید قندی ضعیف بوده که از لحاظ ساختاری به گلوکوز بسیار شبیه است. در گذشته در درمان بیماری Scurvy (اسکوربوت)* مورد استفاده قرار می گرفت. معروف ترین فرم ویتامین C، اسید آسکوربیک می باشد. این فرم را تقریبا در تمامی مکمل ها می بینیم، زیرا به سرعت به آسکوربات (فرم فعال) اکسید می شود. تنها مشکل آن ناپایداری آن می باشد. نیاز هست که دور از هوا و رطوبت نگه داشته شود. مخلوط کردن آن با الکل، قرص های ضدبارداری و استروئیدها می توانند اثر ویتامین C را به شدت کاهش دهند.
* اسکوربوت یک بیماری است که در اثر کمبود ویتامین ث، که در سنتز و ساخت کلاژن نقش دارد، به وجود می‌آید. اسکوربوت موجب ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی پوست، اسفنجی شدن لثه‌ها و خونریزی غشاهای مخاطی می‌شود. لکه‌ها بر روی ران‌ها و پاها بیش‌تر ظاهر می‌شوند. افراد مبتلا به اسکوربوت رنگ‌پریده و افسرده هستند، و ممکن است دچار فلجی یک یا چند عضو شوند. در اسکوربوت پیشرفته، زخم‌ها باز شده، چرک می‌کنند، دندان‌ها می‌افتند، و سرانجام، در صورت عدم درمان، فرد می‌میرد.

منابع تهیه ویتامین C:
مرکبات، کیوی، پاپایا، گوجه فرنگی و توت فرنگی میوه‌هایی سرشار از ویتامین ث هستند. هویج، فلفل دلمه‌ای، بروکلی، سیب‌زمینی، کلم، اسفناج و پاپریکا نیز منابعی از این ویتامین هستند. تعدادی از صیفی جات و میوه هایی که میزان ویتامین C آنها بیشتر از پرتقال می باشند، در جدول زیر آورده شده است.

مزایای ویتامین C:
- افزایش قدرت استخوان ها
- کمک به ترمیم زخم
- افزایش فعالیت سیستم ایمنی
- خاصیت آنتی اکسیدانی
- ترمیم دیواره شریانی و کنترل فشار خون
- کاهش آسیب بافتی

چگونه ویتامین C به ساخت عضله کمک می کند؟
ویتامین C نقش های بسیاری را در بدن ایفا می کند، ولی یکی از نقش های اصلی آن، کمک به تشکیل بافت ها می باشد. این بافت ها شامل کلاژن و پروتئین می باشند. ویتامین C با فرایند ترمیم که شامل ترمیم فیبر عضله می باشد، باعث ضخیم شدن و قوی تر شدن عضله به دنبال یک ورزش سنگین می شود. از دید بدن سازان آنچه مهم می باشد، این است که مصرف ویتامین C می تواند از شکسته شدن عضله جلوگیری کند.
زمانی که ویتامین C مصرف می کنید و آن تبدیل به سروتونین می شود، این عمل، آزاد شدن کورتیزول را کاهش می دهد؛ و از آنجا که کورتیزول با میوستاتین (مولکولی که به بدن دستور شکستن عضله را صادر می کند)، در ارتباط می باشد، لذا نیاز به مصرف ویتامین C بیش از پیش احساس می شود. کورتیزول همچنین تولید تستسترون را مهار کرده و لذا مصرف ویتامین C می تواند سطوح تستسترون را تنظیم و فرایند سوخت و ساز را بالا ببرد.
همچنین در مبارزه با بیماری ها نیز موثر می باشد. این مسئله به خصوص در جلوگیری از سرماخوردگی که مانع تمرین شده و حتی هفته ها ورزشکار را دور از زمین ورزش نگه می دارد تاثیرگذار می باشد. اسید اسکوربیک در سنتز کلاژن، انتقال دهنده های عصبی، هورمون های استروئیدی، کارنیتین و افزایش فراهمی زیستی آهن تاثیرگذار می باشند. همه ی این فرایندها در تولید انرژی بیشتر، قدرت بیشتر و نیز حجم عضلانی بیشتر موثر می باشند.

میزان نیاز بدن به ویتامین C:
ویتامین C از دسته ی ویتامین های آب دوست بوده، بدین معنی که زمانی که بدن از وجود ویتامین C اشباع شود، بقیه مقدار آن از راه ادرار دفع می شوند.
سازمان غذا و داروی آمریکا، مدعی است که میزان نیاز واقعی همان *RDA می باشد. (کمتر از 100 میلی گرم برای بزرگسالان غیر از سیگاری ها و خانم های شیرده که میزان نیاز آنها بیشتر می باشد).
(Linus pauling Institute LPI) معتقد است که میزان نیاز ویتامین C، حدود 500 میلی گرم در روز می باشد.
Vitamin C foundation نیز گزارش داده که 1000 میلی گرم ویتامین C، در ترکیب با آنتی اکسیدان های دیگر موثر می باشد.
* ( RDA ( Recommended daily allowance= مقدار نیاز روزانه جهت رسیدن به حداکثر غلظت

مکمل های طبیعی و یا سنتتیک به فرم های پودر، قرص های جویدنی و قرص های معمولی، از لحاظ قدرت و میزان جذب، هیچ تفاوتی با هم ندارند. به زبان دیگر، از هر شکل مکملی که استفاده کنید، در بدن جذب شده و توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد. میزان مصرف این دارو بر اساس نوع بیماری تعیین می‌ شود. به ‌طور مثال، در درمان بیماری اسکوروی روزانه 100 میلی گرم تا 2 گرم از راه خوراکی یا تزریقی مصرف می ‌شود یا در سوختگی‌های شدید روزانه 200 تا 500 میلی‌ گرم به وسیله پزشکان توصیه می ‌شود.

جذب ویتامین C در روده کوچک رخ داده که از دیواره روده وارد جریان خون می شود. میزان جذب از روده با افزایش دوز ویتامین C، کاهش می یابد. جهت جذب بهتر، توصیه می شود که با دوزهای کوچکتر در 2 الی 3 وعده در طول روز مصرف شود.
آز آنجا که ویتامین C بسیار ناپایدار می باشد، بسیاری از متخصصین پرورش اندام توصیه می کنند که در دو دوز منقسم 500 میلی گرمی در روز مصرف شود. جهت تمرین های سنگین نیز مصرف تا 3000 میلی گرم در روز نیز توصیه  شده است.

عوارض ویتامین C:
عوارض حادی با دوز های بالای ویتامین C گزارش نشده است. از آنجا که ویتامین های محلول در آب به مانند ویتامین C، توانایی ذخیره شدن برای مدت طولانی در بدن را ندارند، میزان اضافی آن از راه ادرار دفع می شود. به همین دلیل غلظت های بالا، نمی توانند سطوح سمی ایجاد کنند. شایع ترین عوارض گزارش شده ناشی از مصرف مقادیر بالای ویتامین C، شامل اسهال، سوزش معده، سرگیجه و خطر تخریب دندان می باشد.

انواع مکمل های ویتامین C

نام مکمل:  Apivit C 2000 + Royal jelly  
شکل مکمل: ویال خوراکی
مقدار در یک قرص: Mg20


نام مکمل: Vit C 1000 mg + rosehips
شکل مکمل: قرص آهسته رهش
مقدار در یک قرص: Mg1000


نام مکمل: Vit C 500 mg + rosehips *
شکل مکمل: کپسول
مقدار در یک قرص: Mg500


نام مکمل: Vit C + Zinc
شکل مکمل: کپسول
مقدار در یک قرص: 300Mg


نام مکمل: Vit C Plus Zinc
شکل مکمل: مکیدنی
مقدار در یک قرص: 100Mg


نام مکمل: Vitamelts
شکل مکمل: زیر زبانی
مقدار در یک قرص: 80Mg


نام مکمل: Vit C 1500mg Mason
شکل مکمل: قرص
مقدار در یک قرص: 1500Mg


نام مکمل: Vit C 1000mg Ildong
شکل مکمل: قرص
مقدار در یک قرص: 1000Mg


نام مکمل: Vit C Vivatune
شکل مکمل: کپسول
مقدار در یک قرص: 300Mg


نام مکمل: Vit C 1000
شکل مکمل: قرص جوشان
مقدار در یک قرص: 1000Mg


* Rosehips با دارا بودن مقادیر بالایی ویتامین  C در بالا بردن سیستم ایمنی بدن و نیز در سنتز کلاژن موثر می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )