برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

در این مقالهاز مجله داروکده، سعی داریم بهترین دمنوش ها برای کاهش استرس و فواید آنها را معرفی نماییم.

زهره فرخیان

نویسنده: زهره فرخیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 آذر 1402

1K

eye icon

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

برای هزاران سال است که مردم تمایل به مصرف منابع طبیعی در راستای بهبود سلامت خود داشته اند. گروهی از این دسته فرآورده های گیاهی، دمنوش هایی برای کاهش استرس هستند. این دمنوش ها، علاوه بر ارائه خواص درمانی ضد اضطراب و بهبود دهنده کیفیت خواب، عطر و طعم دلپذیری نیز دارند.
تحقیقات نیز نشان داده اند که، برخی از گیاهان می‌توانند اثرات قدرتمندی بر کاهش سطح استرس و در نتیجه سلامت روانی و جسمی ما داشته باشند.
در این مقاله، سعی داریم بهترین دمنوش ها برای کاهش استرس و فواید آنها را معرفی نماییم. 

آنچه در این مقاله می خوانیم:
- چطور استرس را کنترل کنیم؟
- فواید دمنوش برای کاهش استرس و اضطراب
- بهترین دمنوش برای کاهش استرس
مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

چطور استرس را کنترل کنیم؟

غلبه بر استرس و نگرانی های شدید، ملزم به رعایت یک برنامه همه جانبه است. دوری از اخبار غیر ضروری، آمادگی داشتن برای امتحان، انجام تمرینات آرامش بخش مانند یوگا، شرکت در فعالیت های اجتماعی و خیرخواهانه و... همگی بخشی از این برنامه ضد استرس هستند.

همچنین، نکته قابل اهمیت این است که، گروهی از مواد مغذی و منابع گیاهی، نقش موثری در کنترل سطح کورتیزول (هورمون استرس) دارند. بنابراین، دریافت این ترکیبات از غذاها و مکمل های ضد اضطراب، که به صورت تخصصی در این زمینه طراحی شده اند، می تواند به کاهش سطح استرس و جلوگیری از عواقب ناشی از آن کمک نماید.  

در این میان، نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی برای کاهش استرس، یکی از بهترین و راحت ترین روش های کنترل اضطراب و ایجاد احساس آرامش است. 

 

فواید دمنوش برای کاهش استرس و اضطراب

مکانیسم اثر دمنوش ضد استرس در بدن، بسته به نوع گیاهی که از آن بدست آمده، متفاوت است. اما به طور کلی، برخی از خواص مصرف دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب، شامل موارد زیر است:

- ایجاد احساس آرامش و در نتیجه زودتر به خواب رفتن
- تسکین درد و گرفتگی عضلانی ناشی از استرس های روانی
- کمک به تنظیم سطح کلسترول و قند خون در شرایط استرس
- دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برای محافظت از بدن
- بهبود علائم ظاهری ناشی از اضطراب مانند خستگی و جوش های پوستی
- تسکین ناراحتی های گوارشی، دل پیچه، حالت تهوع و بهبود دردهای قاعدگی 

بهترین دمنوش برای کاهش استرس

چندین دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارد. در این مقاله، می خواهیم بهترین آنها را همراه با اثری که دارند، خدمت شما معرفی نماییم.

بابونه

چای بابونه به علت رنگ و عطری که دارد و همچنین به عنوان یک گیاه دارویی، از دیرباز مورد استفاده بوده است. گل های خشک شده بابونه حاوی فلاونوئیدها و ترپنوئیدهای زیادی است که به فواید درمانی آن کمک می کند. برخی مطالعات اثرات ضد التهاب، ضد اسپاسم، تسکین دهنده دردهای قاعدگی، رفع بی خوابی و درمان هموروئید را برای این گیاه پیشنهاد و مورد بررسی قرار داده اند. بسیاری از مردم دمنوش بابونه را قبل از خواب می نوشند، تا از فواید آن برای افزایش کیفیت خواب بهره ببرند.

خواص ضد اضطراب بابونه، از فلاونوئیدی به نام آپیژنین ناشی می شود. آپیژنین یک آرام بخش طبیعی است که به نظر می رسد اثرات مشابهی در مغز ما به عنوان یک ترکیب ضد افسردگی دارد. آپیژنین به گیرنده های بنزودیازپین متصل شده و فعالیت گیرنده های GABA-A را تقویت می کند. همچنین، بابونه برای قرن ها به عنوان یکی از مهم ترین گیاهان آداپتوژن در نظر گرفته شده که به کاهش سطح کورتیزول کمک نموده است. 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون خواص این گیاه می توانید مقاله "دمنوش بابونه" که توسط دکتر شیدا احمدی کولایی در مجله داروکده منتشر شده است را مطالعه نمایید. 

نعناع

چای نعناع فاقد کافئین است و طعم طبیعی مطلوبی دارد. دمنوش نعناع، قرن ها است که به دلیل طعم و فواید بی شمار آن برای سلامتی استفاده می شود. عصاره نعناع با اثراتی در راستای کمک به هضم بهتر، تسکین سردرد، بهبود علائم سرماخوردگی، تقویت تمرکز، بهبود مشکلات خواب و کاهش دردهای قاعدگی همراه است. 

علاوه بر این، مطالعات صورت گرفته، اثرات چای نعناع را برای کاهش اضطراب و ایجاد احساس آرامش گزارش کرده اند. محققان بیان می کنند که برگ های نعناع دارای چندین روغن ضروری مانند لیمونن، منتول و کارون است. این ترکیبات پس از دم کردن چای، حتی از طریق استشمام نیز می توانند سطح اضطراب را کاهش دهند.

سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب یا علف گربه، سابقه طولانی در استفاده به عنوان دمنوش آرام بخش و بهبود دهنده بی خوابی ناشی از اضطراب دارد.

یک مکانیسم احتمالی برای خاصیت آرام بخشی سنبل الطیب، افزایش مقدار گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA)، موجود در شکاف سیناپسی است. گابا یک انتقال دهنده عصبی مهاری بوده که می تواند موجب آرامش و کاهش استرس شود.

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عصاره سنبل الطیب ممکن است باعث آزاد شدن GABA از انتهای یک نورون عصبی شده و سپس مانع از بازگشت آن به سلول‌های عصبی شود. علاوه بر این، والرنیک اسید به عنوان یکی از مهم ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی سنبل الطیب، آنزیم تجزیه کننده گابا را مهار می‌کند.

اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل اثرات بهبود دهنده خلق و خو و آرام بخشی، به طور گسترده ای شناخته شده است. محققان در یک مطالعه در سال 2010 دریافتند که مصرف اسطوخودوس در دوز موثر، به اندازه داروی لورازپام در بزرگسالان مبتلا به GAD (اختلال اضطراب فراگیر) موثر است.

در یک کارآزمایی بالینی دیگر، مشاهده شد که نوشیدن چای گیاهی اسطوخودوس، می‌تواند سطح اضطراب و افسردگی را در افراد کاهش دهد. گفته می شود که اسطوخودوس فعالیت را در نقاط خاصی از مغز تحریک نموده و با ارسال پیام ها بین سلول های مغز، رفتار آرام و خلق و خوی مثبت را ایجاد می کند. 
از دمنوش های اسطوخودوس برای درمان بی خوابی و کاهش مدت زمان به خواب رفتن نیز استفاده می شود. 

بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از خویشاوندان نعناع با رایحه لیمو است که به طور گسترده ای برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می شود. به نظر می رسد دمنوش بادرنجبویه نیز با تقویت GABA، اثرات ضد استرس خود را به همراه دارد.
دمنوش بادرنجبویه برای بهبود خواب نیز، موثر بوده و باعث ایجاد احساس آرامش هنگام به خواب رفتن خواهد شد. 
در یک مطالعه انجام شده در سال 2011، نشان داده شد که عصاره بادرنجبویه به اضطراب خفیف تا متوسط و بی خوابی کمک می کند. همچنین، محققان در مطالعه ای دیگر در سال 2018 دریافتند که مکمل بادرنجبویه علائم اضطراب، افسردگی، استرس و بی خوابی را در افراد مبتلا به بیماری قلبی کاهش می دهد.

اطلاعات بیشتر در خصوص بادرنجبویه را می توانید در مقاله ای با عنوان "گیاه بادرنجبویه با نام علمی Mellisa officinalis" تالیف و ترجمه دکتر شیدا احمدی کولایی، متخصص فارماکوگنوزی، مطالعه نمایید. 

گل گاو زبان

در طب سنتی ایران، گیاه گل گاو زبان با داشتن اثرات دارویی آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، تعدیل کننده سیستم ایمنی و... بسیار مورد توجه بوده است. همچنین از دیرباز، وقتی فردی در شرایط استرس زایی قرار داشته، او را به نوشیدن یک فنجان از دمنوش بسیار خوش رنگ این گیاه، تشویق کرده اند. 

دمنوش گل گاو زبان، سرشار از ترکیباتی مانند فلاونوئیدها است که اثرات آرام بخش و ضداضطراب به همراه دارند.

گل ساعتی

بر اساس نتایج کارآزمایی های بالینی متعدد، استفاده از گل ساعتی، به صورت دمنوش بهبود خواب، سبب کاهش زمان به خواب رفتن می گردد. همچنین، در مطالعه ای دیگر مصرف گل ساعتی توسط افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مشاهده شد که این گیاه توانست به اندازه ی داروی اگزازپام در کاهش علائم اضطراب موثر باشد.

فلاونوئیدهای موجود در گل ساعتی مانند کریزین، با داشتن اثر آگونیستی بر گیرنده های بنزودیازپینی، سبب بروز آثار تسکینی و ضد اضطراب می شود. علاوه بر این، محققان دریافتند که مصرف دمنوش گل ساعتی، از طریق مهار آنزیم مونوآمین اکسیداز اثرات ضد افسردگی به همراه دارد.

 

سخن پایانی

دمنوش های گیاهی با رنگ ها و عطرهای دلپذیر و گوناگون، یکی از بهترین نوشیدنی های مورد علاقه ایرانیان است. هر یک از این دمنوش های گیاهی، خواص و کاربردهای متفاوتی را در راستای بهبود سلامت عمومی بدن ما ارائه می دهد. 

در این مقاله، چندین دمنوش برای کاهش استرس معرفی نمودیم. لذت بردن از یک فنجان دمنوش گرم و حتی استشمام عطر خوشایند آن، باعث آرامش ذهن و سیستم عصبی خواهد شد.

جهت اطمینان از دریافت دوز موثر و ایمن دمنوش های گیاهی، شما می توانید از محصولات بهداشتی و بسته بندی شده استفاده نمایید.

داروخانه آنلاین داروکده، به عنوان مرجعی از دمنوش های گیاهی برای کاهش استرس، محصولات خود را با داشتن تاریخ انقضای مشخص و نماد اصالت کالا، عرضه نموده است.

در نظر داشته باشید که، ما در روند زندگی، به طور مداوم با چالش های جدید رو به رو می شویم. در چنین شرایطی، بدن ما به طور غریزی در حالت آماده باش قرار گرفته تا بتواند اتفاق پیش افتاده را کنترل کند. آماده کردن یک فنجان دمنوش برای کاهش استرس و اضطراب، انجام تمرینات مدیتیشن، گوش دادن به یک موسیقی آرام و کتاب خواندن، می تواند ضربان قلب را آرام تر و ذهن را برای مدیریت مسئله آماده تر نماید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )