خواص قرص دارچین

خواص قرص دارچین

در این مقاله سعی داریم شما را با مهم‌ترین خواص قرص دارچین و چند نمونه از قرص‌های دارچین موجود در بازار آشنا کنیم.

مهشید رضائی

نویسنده: مهشید رضائی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 آذر 1402

3K

eye icon

خواص قرص دارچین

دارچین یکی از ادویه‌های محبوب است که روزانه مورد استفاده بسیاری از مردم در سراسر جهان قرار می‌گیرد. از دیدگاه تغذیه‌ای، دارچین یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان‌ و همچنین منگنز، کلسیم و آهن است. دارچین بیشتر به دلیل اثرات مفیدش در کمک به قند خون و افزایش حساسیت به انسولین معروف است، اما این ماده ارزشمند دارای فواید بی شماری است به گونه‌ای که محققان از دارچین به عنوان "گیاه دارویی چند وجهی" یاد کرده‌اند.

دارچین را می‌توان به روش‌های مختلفی در رژیم غذایی روزانه به کاربرد، مانند افزودن آن به کیک‌ها و شیرینی‌ها، چای و دمنوش‌ها، استفاده از آن در سالاد و ماست و اضافه کردن به خورشت‌ها. علاوه بر اینها، امروزه دارچین را با دوزهای مشخص در قالب مکمل‌های غذایی می‌توانید دریافت کنید. طبق تحقیقات صورت گرفته مکمل‌های دارچین می‌توانند در لاغری و مدیریت وزن، بهبود سلامت قلب و عروق، کنترل دیابت و ... نقش داشته باشند. در این مقاله سعی داریم شما را با مهم‌ترین خواص قرص دارچین و چند نمونه از قرص‌های دارچین موجود در بازار آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
- خواص قرص دارچین
- آیا مصرف قرص دارچین بی خطر است؟
- زمان و نحوه مصرف قرص دارچین
- معرفی چند نمونه قرص دارچین
مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

خواص قرص دارچین

- قرص دارچین و کنترل قند خون 

در تعدادی از مطالعات مشخص شده است که دارچین اثرات مفیدی بر سطح قند خون و حساسیت به انسولین دارد، به این معنی که می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک مفید واقع گردد. شواهد نشان می‌دهند که دارچین به روش‌های مختلفی برای بهبود سلامت متابولیک عمل می‌کند، از جمله کمک به افزایش سنتز گلیکوژن در کبد و افزایش جذب گلوکز در عضلات اسکلتی. به نظر می‌رسد ترکیبات موجود در پودر دارچین به نام پلیمرهای متیل هیدروکسی کالکون (MHCPs) به اثرات آن در بهبود حساسیت به انسولین، کمک می‌کنند.

- قرص دارچین و لاغری

طبق مطالعات صورت گرفته، دارچین ممکن است با افزایش حساسیت به انسولین کاهش وزن را تسهیل نماید. در میان افراد دارای اضافه وزن، مقاومت به انسولین یک امر شایع است که می‌تواند منجر به چاقی، دیابت و سایر مشکلات مربوط به سلامتی شود. علاوه بر این، دارچین دارای خواص ترموژنیک است که می‌تواند سرعت متابولیسم بدن را افزایش داده و کالری سوزی را تقویت کند. بنابراین، زمانی که با فعالیت بدنی و یک رژیم غذایی متعادل همراه شود، می‌تواند بسیار مفید واقع گردد. 

در یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور شش هفته‌ای، 116 فرد مبتلا به سندرم متابولیک به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. افرادی که روزانه 6 قرص دارچین (معادل 3 گرم) مصرف می‌کردند کاهش بیشتری در قند خون ناشتا، دور کمر و شاخص توده بدنی (BMI) در مقایسه با گروه دارونما نشان دادند.

برخی مطالعات نیز حاکی از آن است که دارچین منجر به تاخیر در تخلیه معده می‌شود. همچنین از طریق کاهش میل به غذاهای شیرین می‌تواند به کاهش مصرف کالری و کاهش وزن کمک کند.

- قرص دارچین و محافظت از قلب و عروق

آترواسکلروز، که منجر به تنگی یا انسداد رگ‌ها می‌شود، یکی از دلایل مهم بیماری‌های قلبی است. بروز آترواسکلروز با اختلال عملکرد اندوتلیال، افزایش چربی خون، استرس اکسیداتیو نامتعادل، اختلال در تنظیم پاسخ ایمنی، پاسخ التهابی، فعالیت پلاکتی و ترومبوز و رگزایی مرتبط است. دارچین با تعدیل وقایع مختلف سلولی، اثرات محافظتی در برابر این بیماری از خود نشان می‌دهد. طبق مطالعات انجام شده، قرص‌های دارچین می‌توانند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه توسط انجمن دیابت آمریکا نشان داد که پس از مصرف دارچین به مدت 40 روز، میزان گلوکز، تری گلیسیرید، LDL (کلسترول بد) و کلسترول تام در افراد کاهش یافت. اما گروه دارونما که دارچین مصرف نکردند، چنین تغییراتی نداشتند.
مکانیسم مولکولی که توسط آن دارچین و عصاره‌های آن پروفایل لیپیدی را بهبود می‌بخشند، عمدتا به تنظیم آنزیم‌ها یا ژن‌های مربوط به تولید، تجمع، انتقال و تخریب لیپیدها مرتبط است.
دارچین باعث کاهش لیپوژنز (ساخت چربی) می‌شود. تعداد زیادی از مطالعات نشان داده‌اند که دارچین فرایندهای لیپوژنیک در کبد و بافت چربی را کاهش می‌دهد.
دارچین در کاهش فشار خون نیز نقش دارد. در یک مطالعه افرادی که به مدت 12 هفته 0.5 گرم دارچین در روز استفاده کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک  (SBP)و قند خون ناشتا داشتند.

- قرص دارچین و کاهش درد و التهاب 

دارچین حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات مفیدی مانند فلاونوئیدها، گلیکوزیدها و آنتراکینون‌ها است که به کنترل التهاب و مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. دارچین همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد، ترمیم بافت را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

- قرص دارچین و تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع‌ترین علت ناباروری در زنان است. شواهد حاکی از آن است که مقاومت به انسولین و هیپرانسولینمی جبرانی به عنوان نقایص غالب و شاید اولیه در PCOS هستند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، استفاده از داروهای حساس کننده به انسولین باعث بهبود هر دو جنبه تولید مثل و متابولیک PCOS می‌شود.

دارچین دارای اثرات حساس کننده به انسولین است و چرخه قاعدگی را در زنان مبتلا به PCOS بهبود می‌بخشد.

عصاره دارچین باعث تقویت عملکرد گیرنده انسولین می‌شود و مهار کننده آنزیمی است که اتصال گیرنده انسولین را مسدود می‌نماید. دارچین همچنین حاوی ترکیبات پلی فنلی مانند روتین، کاتچین، کوئرستین و کامپفرول است که فعالیتی شبیه به انسولین دارند.

 

آیا مصرف قرص دارچین بی خطر است؟

 اکثر مطالعات نشان داده‌اند که دارچین به طور کلی ایمن و قابل تحمل است، اما مصرف دارچین در دوزهای بالا ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند و هنگامی که در دوزهای بسیار بالا مصرف شود، آسیب احتمالی به کبد وارد می‌شود.

همچنین دارچین می‌تواند با اثرات برخی از داروها، مانند رقیق کننده‌های خون یا داروهای دیابت که برای کاهش گلوکز خون استفاده می‌شوند، تداخل ایجاد کند. بنابراین در صورت استفاده از داروهای خاص، پیش از مصرف دارچین بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

زمان و نحوه مصرف قرص دارچین

قرص دارچین را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد (بسته به ترجیح شخصی یا دستورالعمل خاص شرکت سازنده). اگر دستورالعمل خاصی وجود ندارد، مصرف قرص‌های دارچین همراه با غذا و به طور ایده‌آل همراه با وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات، پیشنهاد می‌شود.

 

معرفی قرص دارچین

در ادامه با چند نمونه از مکمل‌های غذایی حاوی دارچین آشنا می‌شویم.

سینامودین پلاس

سینامودین پلاس محصولی از شرکت دینه است. هر قرص از این مکمل حاوی 500 میلی گرم پودر دارچین به همراه زینک، کروم و ویتامین‌های گروه B است. هر بسته از سینامودین پلاس حاوی 60 عدد قرص است.

سینابتیک

سینابتیک محصولی از شرکت ساج پاد دارو است. هر 3 کپسول از سینابتیک حاوی 1500 میلی گرم پودر دارچین به همراه کرومیوم است. سینابتیک در بسته‌های 50 عددی تولید و عرضه می‌شود.

سینامون پلاس

سینامون پلاس محصولی تحت لیسانس کشور آلمان است و توسط شرکت توسعه سبز آریا در ایران تولید می‌شود. در هر 2 قرص سینامون پلاس 1000 میلی گرم دارچین به همراه زینک، کروم و ویتامین‌های گروه B وجود دارند. هر بسته از سینامون پلاس حاوی 60 عدد قرص است.

سینامون

سینامون محصولی از شرکت شاری است. هر قرص از این مکمل حاوی 50 میلی گرم عصاره دارچین است. در هر بسته از سینامون 30 عدد قرص وجود دارد.

سنسولین

سنسولین محصولی از شرکت امید پارسینا دماوند است. هر 3 کپسول از سنسولین حاوی 1000 میلی گرم پودر دارچین به همراه کروم و بربرین است. هر بسته از سنسولین حاوی 30 عدد کپسول است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی ما برآن بود که شما را با قرص دارچین و خواص آن بیشتر آشنا کنیم. اما به یاد داشته باشید که قرص دارچین نمی‌تواند جایگزین داروهای شما شود، بلکه برای کمک به درمان دیابت، بیماری‌های قلبی و ... می‌توانید آن را در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف نمایید.

با مراجعه به داروخانه آنلاین داروکده این امکان برای شما فراهم است که ویژگی هر کدام از مکمل‌ها را بررسی کرده و محصول مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال و ابهام در این زمینه، تیم علمی داروکده آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )