بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست

بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست

در این مقاله پس از شرح کوتاهی از یبوست، به معرفی بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست می پردازیم.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 آبان 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 آبان 1402

7K

eye icon

بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست

سوالاتی همچون قرص پروبیوتیک برای یبوست مفید است؟ یا ماست پروبیوتیک برای یبوست خوبه؟ تنها دو نمونه از سوالاتی هستند که برای اغلب افراد دچار یبوست پیش می‌آید. در این مقاله پس از شرح کوتاهی از یبوست، به تعریف پروبیتیک و پاسخ‌دهی به سوالات فوق خواهیم پرداخت. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
- یبوست چیست؟
- دلایل ایجاد یبوست
- یبوست در بارداری
- یبوست در کودکان
- یبوست نوزاد
- تاثیر پروبیوتیک بر یبوست
- بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست
- پروبیوتیک برای یبوست کودکان
مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

یبوست چیست؟

یبوست شرایطی است که در آن حرکات روده فرد کم یا همراه با سختی است. به طور کلی، زمانی که حرکات روده منجر به دفع مقدار کمی مدفوع سفت و خشک، معمولاً کمتر از سه بار در هفته ‌شود، فرد دچار یبوست است.

دفع طبیعی مدفوع ممکن است شامل اجابت مزاج سه بار در روز یا سه بار در هفته باشد که بین افراد مختلف، متفاوت است.

پیش از آنکه به پاسخ سوال "برای یبوست چی بخوریم؟" بپردازیم، لازم است تا با دلایل ایجاد یبوست آشنا شویم.

 

دلایل ایجاد یبوست

مدفوع سفت و خشک نتیجه جذب آب بیش از حد توسط روده بزرگ است. آب غذا در طول حرکت در روده بزرگ، جذب و مدفوع تشکیل می‌شود. سپس انقباضات عضلانی مدفوع را به سمت راست‌روده می‌راند.

زمانی که انقباضات عضلانی روده بزرگ آهسته یا کند باشد، مدفوع به آرامی در روده بزرگ حرکت می‌کند و در نتیجه آب بیشتری جذب می‌شود. 

برخی از شایع‌ترین علل یبوست عبارتند از:

- عادات غذایی نامناسب همچون کاهش مصرف فیبر و مایعات
- عدم داشتن فعالیت بدنی
- ابتلا به برخی بیماری‌ها همچون کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های روده مانند IBS، دیورتیکولیت، انسداد روده و پارکینسون 
- بی‌توجهی به احساس دفع و اجابت مزاج
- عوارض ناشی از مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد درد، آنتی اسیدها، داروهای ضد افسردگی و آنتی بیوتیک‌ها با تغییر فلور نرمال روده
- بارداری 
- افزایش سن

 

یبوست در بارداری

یبوست در بارداری یکی از مشکلات رایج این دوران است و تقریباً نیمی از زنان باردار در مقطعی دچار یبوست می‌شوند. یبوست در بارداری به دلیل افزایش هورمون‌های پروژسترون رخ می‌دهد که باعث شلی ماهیچه‌های روده می‌شود و در نتیجه غذا و مواد زائد کندتر در روده حرکت می‌کنند.

یبوست در کودکان

یبوست در کودکان نیز یک مشکل رایج است. یک کودک دچار یبوست، حرکات روده کم یا مدفوع سفت و خشک دارد.از شایع‌ترین علل یبوست در کودکان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آموزش زود هنگام توالت‌رفتن
- تغییر در رژیم غذایی از یک رژیم غذایی کاملاً مایع به رژیم غذایی حاوی غذاهای جامد
- کمبود فیبر یا مایعات کافی در رژیم غذایی

خوشبختانه اکثر موارد یبوست در کودکان موقتی است.

شناخت علائم یبوست در کودکان برای خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است. این علائم عبارتند از:

- اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته
- درد هنگام اجابت مزاج
- دل درد
- رد مدفوع مایع یا خمیری در لباس زیر کودک که نشانه‌ای از انباشت مدفوع در رکتوم است.
- خون روی سطح مدفوع سفت
- حساسیت به شیر گاو
- سابقه خانوادگی 
- بیماری زمینه‌ای
- شرایط پزشکی نادر همچون ناهنجاری آناتومیک یا مشکلات متابولیک

 

یبوست نوزاد

تشخیص یبوست نوزاد از طریق سفتی مدفوع امکان‌پذیر است. اگر مدفوع نوزاد مانند گلوله‌های خشک، سفت و محکمی باشد که پوشک خیس نشود، ممکن است نوزاد دچار یبوست باشد.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به دلیل اینکه شیر مادر حاوی یک ملین طبیعی است به ندرت دچار یبوست می‌شوند.

تاثیر پروبیوتیک بر یبوست

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که برای سلامتی مفید هستند. پروبیوتیک‌ها را در ماست پروبیوتیک و سایر غذاهای تخمیر شده، مکمل‌های غذایی و محصولات زیبایی می‌توان یافت. 

اگرچه مردم، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را به عنوان "میکروب" مضر تصور می‌کنند، اما برخی از باکتری‌ها به هضم غذا، تخریب سلول‌های بیماری‌زا یا تولید ویتامین‌ها کمک می‌کنند و از این نظر برای سلامتی مفید محسوب می‌شوند. بسیاری از میکروارگانیسم‌های موجود در محصولات پروبیوتیک مشابه میکروارگانیسم‌هایی هستند که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می‌کنند.

یکی از سوالاتی که همواره در رابطه با پروبیوتیک‌ها وجود دارد، این است که چه نوع باکتری‌هایی در پروبیوتیک‌ها وجود دارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، پروبیوتیک‌ها ممکن است حاوی انواع مختلفی از میکروارگانیسم‌ها باشند. شایع‌ترین باکتری‌ها به گروه هایی به نام لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم تعلق دارند. سایر باکتری‌ها نیز ممکن است به عنوان پروبیوتیک مورد استفاده قرار گیرند. در پروبیوتیک‌ها از مخمرهایی مانند ساکارومایسس بولاردی نیز استفاده می‌شود.

ممکن است نام پری‌بیوتیک نیز به گوشتان خورده باشد. باید بدانید که پری‌بیوتیک‌ها با پروبیوتیک‌ها فرق دارند. پری‌بیوتیک‌ها اجزای غذایی غیرقابل هضمی هستند که به طور انتخابی رشد یا فعالیت میکروارگانیسم‌های مطلوب را تحریک می‌کنند.

سین بیوتیک‌ها نیز ترکیب پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها هستند.

پروبیوتیک‌ها با تقویت و حفظ فلور طبیعی روده (میکروب های مفید ساکن روده) به تنظیم عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می‌کنند و از این طریق در افزایش دفعات تخلیه هفتگی، کیفیت مدفوع و بهبود یبوست نقش کمک‌کننده دارند. 

علاوه بر اینکه پروبیوتیک برای یبوست قابل استفاده است، گاهی قرص پروبیوتیک برای لاغری و نفخ شکم هم توصیه می‌شود.

 

بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست

فمی لاکت توپلاس

فمی لاکت تو پلاس، فرآورده‌ای بدون گلوتن و حاوی ترکیب سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) است. این فرآورده محصول شرکت زیست تخمیر است که جهت کمک به بهبود عملکرد روده قابل استفاده است. 

پایلوشات

پایلوشات، یک مکمل پروبیوتیک حاوی لاکتوباسیلوس روتری غیر زنده، زینک و کلسیم است و به تنظیم عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می‌کند. پایلوشات محصول شرکت بنیان سلامت کسری است. 

پرودایجست

کپسول پرودایجست حاوی مقادیر بالایی از 3 سویه باکتری سودمند شامل اسیدوفیلوس، بیفیدیوم و لانگوم است. این محصول به بهبود عملکرد روده و رفع سریع یبوست کمک می‌کند. پرودایجست فاقد هرگونه مخمر، شکر، تخم مرغ، ذرت، گندم، گلوتن، سویا، رنگ و نگهدارنده است. پرودایجست محصول شرکت گسترش میلاد فارمد ایران است.

دیلیست

دیلیست مکمل پروبیوتیک حاوی ساکارومایسس بولاردی است. این محصول فاقد گلوتن است و به بهبود سلامت دستگاه گوارش از طریق تنظیم فلور میکروبی روده و کاهش علائم بیماری التهابی روده (IBD) کمک می‌کند. دیلیست محصول شرکت زیست تخمیر است. 

پروبیوتیک برای یبوست کودکان

کپسول پروکید

کپسول پروکید، فرآورده پروبیوتیک مناسب برای کودکان و نوزادان است. این محصول حاوی مقادیر بالایی از 4 سویه باکتری سودمند از خانواده لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکریوم است و به حفظ تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش و بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. کپسول پروکید فاقد هر گونه مخمر، گلوتن و نگهدارنده است. 

پروبیوتیک بایوکید

پودر پروبیوتیک برای یبوست کودکان بایوکید حاوی بیفیدوباکتریوم لاکتیس است که در بهبود عملکرد دستگاه گوارش از طریق کمک به تنظیم فلور میکروبی روده نقش دارد. این محصول فاقد گلوتن و ترکیبات لبنی است و در کودکان بالای 2 سال قابل استفاده است. 

بایو لاکت

قطره پروبیوتیک بایولاکت، حاوی لاکتوباسیلوس روتری است و جهت کمک به بهبود نفخ و کولیت نوزادان قابل استفاده است. 

سخن پایانی

یبوست به عنوان یکی از مشکلات شایع گوارشی، به علل مختلفی از جمله تغییر فلور میکروبی نرمال روده در شرایط و سنین مختلف از جمله در بارداری، نوزادی و کودکی ممکن است رخ دهد. توصیه به استفاده از پروبیوتیک برای یبوست یکی از راهکارهای کمک به بهبود این مشکل است. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که به بهبود عملکرد روده کمک می‌کنند و از این طریق در بهبود یبوست نقش دارند. برای پروبیوتیک‌ها اثرات دیگری نیز شناخته شده است که از جمله این اثرات می‌توان به اثر قرص پروبیوتیک بر نفخ شکم و لاغری اشاره کرد. در این مقاله با اثر پروبیوتیک بر یبوست و چند نمونه قرص پروبیوتیک برای یبوست آشنا شده‌اید، در صورت تمایل می‌توانید از دیگر محصولات پروبیوتیک موجود در داروخانه آنلاین داروکده دیدن فرمایید.

امیدواریم مقاله "بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت است. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با محصولات پروبیوتیک و یا فواید پروبیوتیک برای یبوست، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )