یوهمبین و هر آنچه که باید در موردش بدانید!

یوهمبین و هر آنچه که باید در موردش بدانید!

یوهمبین ترکیبی طبیعی که از پوست درخت یوهمبه بدست می‌آید. در این مقاله با کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.

بهزاد زمانی

نویسنده: بهزاد زمانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 تیر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 تیر 1402

12K

eye icon

یوهمبین و هر آنچه که باید در موردش بدانید!

یوهمبین ترکیبی طبیعی است که از پوست درخت یوهمبه بدست می‌آید و به تنهایی یا به همراه سایر ترکیبات، در مکمل های تغذیه ای استفاده می‌شود.

پیش از این، یوهمبین عمدتا به عنوان تقویت کننده میل و قوای جنسی بکار می‌رفته است، اما اخیرا کاربردهای دیگری نیز برای این ترکیب طبیعی گزارش شده‌است. در این مقاله سعی داریم با این ترکیب شگفت انگیز بیشتر آشنا شویم.

یوهمبین چیست؟

یوهمبین یکی از مکمل‌های غذایی محبوب در سرتاسر جهان است و اخیرا تحقیقات علمی ‌فراوانی در مورد اثرات آن انجام شده‌است. یوهمبین عصاره آلکالوئیدی طبیعی است که از پوست نوعی درخت همیشه سبز به نام یوهمبه (Pausinystalia johimbe) گرفته می‌شود. ساکنین غرب آفریقا از قرن‌ها پیش از یوهمبه به عنوان برانگیزاننده‌ی میل جنسی استفاده می‌کرده‌اند. افزون بر این، کاربرد درمانی گیاه یوهمبه در اختلالات جنسی نظیر نعوظ در میان مردم آفریقا، قدمتی دیرینه دارد.

 

یوهمبین می تواند به بهبود نعوظ کمک کند

اختلال نعوظ (Erectile dysfunction) به عنوان ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ کافی برای یک رابطه جنسی رضایت بخش تعریف می‌شود. اختلالات نعوظ یکی از مشکلات شایع در مردان است که با افزایش سن میزان آن افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد تا سال 2025 اختلال نعوظ بر حدود 300 میلیون مرد در جهان اثر بگذارد.

اختلال نعوظ ممکن اســت بر سلامت جسمانی و روانی افراد مبتلا تاثیر بگذارد و کیفیت زندگی جنسی افراد را دستخوش تغییرات جدی نماید. به دلیل اهمیت زندگی جنسی در زندگی افراد، بسیاری از افراد به دنبال رفع این مشکل هستند. در این بین استفاده از طب مکمل و جایگزین نیز به عنوان یکی از راه حل‌های موجود مطرح می‌گردد.

یوهمبین به عنوان یکی از فرآورده‌های گیاهی که ادعا می‌کند قادر به بهبود اختلالات نعوظ است،  یکی از پرفروش‌ترین مکمل‌های جنسی است. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا شواهد علمی کافی برای اثبات این ادعا ارائه شده است؟

یک مطالعه متاآنالیز در سال 2021 در مجله اورولوژی ترکیه، به بررسی نتایج 8 کارآزمایی بالینی در مورد اثرات یوهمبین در نعوظ پرداخت. نتایج نشان داد که استفاده از مکمل های حاوی یوهمبین در کنار درمان های رایج می‌تواند عملکرد نعوظ در بیماران مبتلا به اختلال نعوظ را بهبود بخشد.

یوهمبین می‌تواند گیرنده‌های آلفا 2 آدرنرژیک را مهار کرده و از این طریق به بهبود نعوظ کمک کند.

گیرنده‌های آدرنرژیک آلفا-2 در فرآیندهای فیزیولوژیکی پیچیده‌ای که نعوظ آلت تناسلی را تنظیم می‌کنند، نقش دارند. هنگامی که گیرنده های آدرنرژیک آلفا-2 فعال می شوند، باعث انقباض سلول های ماهیچه صاف می‌شوند که می‌تواند جریان خون به آلت تناسلی را کاهش دهد و دستیابی به نعوظ یا حفظ آن را دشوار کند. از سوی دیگر، زمانی که این گیرنده‌ها مسدود یا مهار می‌شوند، سلول‌های ماهیچه صاف شل شده و اجازه می‌دهند خون به داخل آلت تناسلی جریان یابد و نعوظ را تسهیل می‌کند.

یوهیمبین همچنین ممکن است باعث آزاد شدن اکسید نیتریک شود که منجر به گشاد شدن رگ های خونی و افزایش جریان خون به آلت تناسلی شود و از این طریق به بهبود کمک کند.

لازم به ذکر است یوهمبین می تواند بر میل و قوای جنسی نیز اثرات مثبتی داشته باشد.    

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله پیشوا ارژنگ کارشناس ارشد تغذیه با موضوع "آشنایی با گیاهان دارویی موثر در افزایش قوای جنسی" مراجعه نمایید.

         

یوهیمبین می‌تواند وزن را کاهش دهد؟!

برخی مطالعات گزارش کرده اند که یوهیمبین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و ترکیب بدن را بهبود بخشد.

توانایی یوهمبین در مسدود کردن گیرنده‌های آلفا-2 آدرنرژیک واقع در سلول‌های چربی، می‌تواند منجر به تسریع کاهش چربی و کاهش وزن شود. اگرچه قابلیت یوهمبین در کاهش وزن از نظر تئوری محتمل است، اما نتایج مطالعات بالینی در این مورد متناقض است.

یک مطالعه مداخله ای اثرات یوهیمبین را در 20 زن چاق که یک رژیم غذایی 1000 کیلوکالری کالری را به مدت سه هفته مصرف کردند، بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان داد زنانی که یوهیمبین مصرف می‌کردند، به طور قابل توجهی بیش از آنانی که دارونما مصرف می‌کردند، وزن کم کردند.

شواهدی از تاثیر مکمل‌های حاوی یوهمبین، در کاهش چربی و کنترل وزن در ورزشکاران حرفه‌ای وجود دارد. یوهیمبین در بازیکنان حرفه ای فوتبال مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که مصرف سه هفته‌ای آن به کاهش توده چربی بدن تا 1.8 درصد منجر شده‌است.

از طرف دیگر، دو مطالعه کنترل شده دیگر به این نتیجه رسیدند که یوهیمبین اثر قابل توجهی بر کاهش وزن یا کاهش چربی ندارد. بنابراین، به نظر می رسد برای اثبات این اثر به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

یوهمبین برای بدنسازی و عملکرد ورزشی

یوهیمبین به دلیل نقش آن در بهبود عملکرد ورزشی مورد مطالعه قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که یوهمبین سبب افزایش ترشح آدرنالین و سطح انرژی می‌گردد و می‌تواند بر عملکرد فیزیکی موثر باشد.

چندین مطالعه نشان می‌دهد که مکمل یوهمبین می‌تواند عملکرد ورزشی را به ویژه در فعالیت های استقامتی بهبود بخشد. مکمل یوهمبین می‌تواند در افزایش قدرت عضلانی، بهبود سطح انرژی و کاهش خستگی موثر باشد.

مطالعه ای به بررسی ورزشکاران مرد غیرحرفه ای که طی 3 هفته، روزانه 20 میلی گرم یوهیمبین مصرف کرده اند، پرداخته است. افراد حاضر در این مطالعه به صورت تصادفی و کنترل شده با دارونما، مقایسه شدند. نتایج نشان داد که یوهیمبین درصد چربی بدن این افراد را کاهش داده است، اما تغییر معنا داری در بدن یا توده عضلانی یا شاخص های عملکردی این افراد ایجاد نکرده است.

به دلیل نتایج متناقض، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی و ایمنی یوهیمبین برای استفاده طولانی مدت مورد نیاز است. به همین خاطر توصیه می شود در صورت تمایل به افزایش عملکرد ورزشی و قدرت بدنی، از مکمل های تخصصی در این مورد استفاده نمایید.

سایر موارد استفاده از یوهمبین

اگرچه در مطالعات متعدد اثرات مصرف یوهیمبین برای آنژین صدری (درد قفسه سینه ناشی از عدم جریان خون کافی به قلب)، فشار خون بالا، نوروپاتی دیابتی و بهبود خلق و خو گزارش شده است، اما برای اثبات قطعی به شواهد علمی کافی بیشتری احتیاج است.

بنابراین، توصیه می کنیم که در این شرایط به هیچ وجه بدون مشورت پزشک از مکمل های یوهمبین استفاده نکنید و از مصرف خود سرانه پرهیز کنید.

 

عوارض مصرف یوهمبین

هرچند یوهمبین یک فرآورده ای کاملا طبیعی و گیاهی است، اما مصرف آن در دوزهای بالا ایمن و بدون عارضه نیست. به همین خاطر توصیه می شود از مکمل های حاوی یوهمبین در دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده استفاده شود و خودسرانه دوز مکمل را افزایش ندهید.

استفاده از دوز معمول یوهمبین ممکن است به سر درد، تحریک پذیری، گیجی، تشویش و مشکلات خفیف گوارشی منجر گردد.

 

عوارض مکمل های غیر مجاز حاوی یوهمبین

با توجه به طبیعی بودن ترکیب یوهمبین و اثرات بالقوه این مکمل در افزایش عملکرد ورزشی و کاهش وزن، بسیاری از افراد حساسیت کافی در انتخاب محصول مناسب به خرج نمی‌دهند. بر این اساس، گاهی از مکمل های یوهمبین غیر استانداردی استفاده می شود که در مراکز غیر معتبر به فروش می رسند. غافل از این که ممکن است در فرمولاسیون این مکمل ها از مقادیر بیش از حد مجاز یوهمبین استفاده شده باشد و یا حتی به منظور افزایش کارآیی از ترکیبات غیر ایمن در کنار یوهمبین استفاده شده باشد. مصرف این مکمل های غیرمجاز یوهمبین ممکن است باعث عوارض جانبی بالقوه خطرناک شوند. به طوری که برخی افراد پس از مصرف آن‌ها، عوارض خطرناکی مانند حمله قلبی، تشنج و آسیب حاد کلیه را تجربه نموده‌اند.

با توجه به جدی بودن عوارض مصرف مقادیر بالا و یا مکمل های غیر مجاز حاوی یوهمبین، توصیه می شود این مکمل را تنها از مراکز عرضه کننده معتبر مانند داروخانه آنلاین داروکده تهیه نمایید.

 

تداخل دارویی یوهمبین

یوهمبین می‌تواند با چندین دارو تداخل داشته باشد. تداخل با برخی از این داروها مانند داروهای ضد افسردگی از دسته مهار کننده آنزیم مونوآمین اکسیداز، من جمله فنلزین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین شدید است و استفاده همزمان یوهمبین با این داروها ممنوع است.

یوهمبین با داروهای زیر تداخل متوسطی دارد و بهتر است پیش از مصرف همزمان، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

- داروی ضد فشار خون کلونیدین

- داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، کلومیپرامین، ایمی پرامین و ...

- کابرگولین

 

هشدار مصرف یوهمبین

مصرف یوهیمبین در برخی افراد با شرایط خاص توصیه نمی‌شود. لذا، توصیه می‌کنیم در صورتی شرایط زیر را دارید در مصرف یوهمبین احتیاط کنید و حتما با پزشک و یا داروساز، مشورت کنید.

- دوران بارداری و شیردهی

- کودکان زیر 18 سال

- داشتن هر گونه بیماری زمینه ای مثل دیابت، بیماری های قلبی، کلیوی، کبدی و ...

- مبتلا بودن به اختلالات ذهنی مثل افسردگی، تشنج، پارکینسون و ...

بر اساس بررسی های انجام شده، برخی از مکمل های حاوی یوهمبین برچسب های گمراه کننده ای داشته و محتویات عصاره یوهمبه و ترکیب یوهمبین موجود در آن‌ها با آنچه که ادعا کرده اند، متفاوت است. لذا، با توجه به اهمیت دوز این فرآورده و اثرات درمانی آن تاکید می‌کنیم که مکمل های یوهمبین را از داروخانه های معتبر همچون داروخانه آنلاین داروکده تهیه کنید. می‌توانید انتخاب بهترین مکمل حاوی یوهمبین مناسب خود را به ما بسپارید. افزون بر این، برای دسترسی راحت تر شما لینک برخی مکمل های گیاهی حاوی یوهمبین داروکده در ادامه آورده شده است.

ویگرس

لیبیدوکس 

پاورگل

 

مکمل یوهمبین را چگونه بخرم؟

پیشنهاد ما برای خرید مکمل یوهمبین، خرید اینترنتی به صورت آنلاین از داروکده است.

ما تضمین می کنیم با توجه به موارد ذیل، خرید اینترنتی از داروکده برای شما تجربه ای موفق باشد.

داروکده به عنوان اولین داروخانه آنلاین کشور دارای مجوز فروش اینترنتی محصولات سلامت محور غیر دارویی از دانشگاه علوم پزشکی ایران با تکیه بر اعتماد همراهان گرامی موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیک پنج ستاره از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت شده‌است. تعهدات اخلاقی و حرفه ای ما به عنوان یکی از فعالین در عرصه سلامت، سبب شده تنها مکمل‌های با اصالت دارای تاریخ انقضای معتبر را با قیمت مصوب و رسمی عرضه نماییم. سابقه سال ها فروش اینترنتی مطمئن موجب شده تا با درک نیازهای مشتریان خود، علاوه بر ارائه محصول با کیفیت، ارسال سفارشات را در کوتاه ترین زمان ممکن و با بسته بندی استاندارد انجام دهیم.

ارائه مشاوره‌های علمی توسط داروسازان مجرب و کارشناسان ارشد تغذیه تیم علمی داروکده با هدف ارتقای سلامت و فروش آگاهانه، به شما در انتخاب بهترین محصول متناسب با نیاز خودتان کمک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ضوابط و قواعد خرید اینترنتی از داروخانه آنلاین داروکده می توانید به مقاله "داروخانه آنلاین، خرید اینترنتی"مراجعه نمایید.

 

نتیجه گیری

یوهمبین ممکن است به بهبود اختلالات نعوظ کمک کند و در کاهش وزن و بهبود کارآیی ورزشکاران موثر باشد. با این وجود، مصرف آن می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته ای به ویژه در افراد با بیماری زمینه ای شود و با برخی از داروهای مصرفی نیز تداخل داشته باشد.

به نظر می‌رسد که مصرف کوتاه مدت یوهمبین در افراد بزرگسال سالم احتمالا ایمن باشد. اما در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا داروی خاصی استفاده می‌کنید و یا قصد استفاده طولانی مدت مکمل های حاوی یوهمبین را دارید، حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

به خاطر اهمیت دوز مصرفی و معتبر بودن فرآورده های حاوی یوهمبین، توصیه می‌شود مکمل های حاوی یوهمبین و کلیه محصولات تقویت جنسی آقایان را از داروخانه های مطمئنی همچون داروکده تهیه نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )