Contrave جدیدترین داروی ضد چاقی تایید شده توسط FDA

Contrave جدیدترین داروی ضد چاقی تایید شده توسط FDA

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده، با Contrave (کنتریو)، داروی ضد چاقی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بیشتر آشنا شوید.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 اسفند 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 اسفند 1402

3K

eye icon

Contrave جدیدترین داروی ضد چاقی تایید شده توسط FDA

چاقی بلای عصر بی تحرکی، یکی از معضلات مهم بهداشتی در سراسر جهان است. شیوع چاقی و اضافه وزن در کلیه جوامع و گروه های سنی، به میزان هشدار دهنده ای رو به افزایش است. آخرین آمارهای منتشر شده از رشد 5.5 برابری شمار افراد چاق در کشورمان طی 4 دهه گذشته خبر می دهد که بسیار نگران کننده است.

چاقی دارای پیامدهای بهداشتی و روانی گسترده ای است. در این راستا می‌توان به عوارض پزشکی متعدد همچون دیابت نوع دو، فشار خون، مشکلات قلبی، اختلالات تنفسی، کبد چرب و افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها اشاره کرد. کاهش اعتماد به نفس، انزوا طلبی و کاهش فعالیت های اجتماعی نیز از عوارض روانی چاقی محسوب می شوند. به علاوه، چاقی و اضافه وزن هزینه های گزافی را بر نظام های بهداشتی تحمیل می کند. به طوری که بر اساس مطالعه فدراسیون جهانی چاقی، شیوع اضافه وزن و چاقی تا سال 2060 بیش از 3.3 درصد از تولید ناخالص داخلی برای اقتصاد جهانی هزینه خواهد داشت. با توجه به موارد فوق، مقابله با چاقی و اضافه وزن در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است. 

هر چند کاهش کالری دریافتی از رژیم های غذایی و افزایش تحرک بدنی، از اصلی ترین راه های مقابله با چاقی و کاهش وزن به شمار می روند، اما گاهی حصول نتیجه مطلوب با مصرف داروهای لاغری ممکن است. بر این اساس، سازمان غذا و دارو (FDA) با تأیید داروهایی نظیر فنترمین/توپیرامات و لورکاسرین به تلاش برای مهار چاقی افزوده است. یکی از داروهای لاغری که از آن به عنوان جدیدترین داروی ضد چاقی تایید شده توسط FDA یاد می شود، قرص لاغری Contrave است.

قصد ما بر این است با مطالعه این مقاله، با Contrave (کنتریو)، داروی ضد چاقی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بیشتر آشنا شوید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  Contrave چیست؟
 Contrave چگونه عمل می کند؟
 آیا Contrave برای من مناسب است؟
 نحوه مصرف Contrave  
 بهترین روش مصرف کانتریو
 دوره مصرف Contrave
 عوارض مصرف Contrave
 منع مصرف CONTRAVE
 نکات قابل توصیه
 

مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

Contrave چیست؟

Contrave (کانتریو)، جدیدترین داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای افراد مبتلا به چاقی مفرط است. 

نخستین بار FDA در فوریه 2011، Contrave را به دلیل نیاز به آزمایشات بالینی طولانی مدت برای ارزیابی اثرات قلبی عروقی دارو رد کرد. اما در سپتامبر 2014، پس از انجام آزمایشات بالینی موفقیت آمیز که ایمنی و اثربخشی کانتریو را نشان دادند، این دارو به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسید.

سازمان غذا و دارو اعلام کرده که مصرف این دارو باید با تجویز پزشک و به صورت کاملا کنترل شده و همراه با رعایت رژیم غذایی  مناسب، فعالیت ورزشی و اصلاح سبک زندگی صورت گیرد.

 Contrave ترکیبی از دو داروی مورد تایید FDA به نام های نالترکسون (naltrexone) و بوپروپیون (Bupropion) است که از تایید ایمنی مصرف آن‌ها بیش از 30 سال گذشته است. نالترکسون برای درمان رفع اعتیاد به الکل و مشتقات تریاک مورد استفاده قرار می گیرد. بوپروپیون نیز برای درمان افسردگی، اختلال فصلی عاطفی و کمک به افراد در ترک سیگار استفاده می گردد.

اگرچه اثرات مصرف جداگانه نالترکسون و بوپروپیون در کمک به مدیریت وزن در بزرگسالان چاق به اثبات نرسیده است، اما ترکیب این دو دارو تحت نام کانتریو باعث کاهش اشتها می شود. همچنین، Contrave برخلاف اجزای سازنده اش کاربردی در درمان افسردگی، وابستگی به اپیوییدها و یا الکل و یا کمک به ترک سیگار ندارد.

 

Contrave چگونه عمل می کند؟

مکانیسم اثرگذاری Contrave بر کاهش وزن، به طور کامل شناخته نشده است. اما این اثرات ممکن است در نتیجه اثر بر هیپوتالاموس (مرکز تنظیم اشتها) و مسیر دوپامینرژیک مزولیمبیک (سیستم پاداش) که در تنظیم مصرف مواد غذایی دخیل هستند، رخ دهد. به بیان ساده تر مصرف کانتریو در کاهش اشتها و کنترل هوس های غذایی موثر است.

 

آیا Contrave برای من مناسب است؟

Contrave در بزرگسالان با شاخص توده بدنی (BMI) بزرگتر یا مساوی 30 (چاق) و یا BMIحداقل 27 (اضافه وزن) و همراه با یکی از اختلالات مرتبط با اضافه وزن همچون فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و یا دیس لیپیدمی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این شرایط را دارید، می توانید کاندید مصرف کانتریو باشید. البته از آن جایی که مصرف کانتریو باید با تجویز پزشک باشد، توصیه می شود پیش از مصرف سوابق پزشکی خود شامل هر نوع آلرژی، بیماری، مصرف داروها و مکمل ها و ... را به پزشک متخصص اطلاع دهید. 

 

نحوه مصرف Contrave 

تعیین نحوه مصرف Contrave و تنظیم دوز مصرفی آن، بر عهده پزشک است. ایشان بر اساس شرایط شما، پاسخ به درمان و سایر داروهای مصرفی، دوز مناسب را تعیین می کنند.

عموما در هفته اول، مصرف روزانه یک قرص کانتریو در صبح توصیه می شود. سپس در هفته دوم مصرف، این دارو دو بار در روز و همراه با یک وعده غذایی کم چرب تجویز می گردد. بدین ترتیب که یک قرص صبح و یک قرص عصر مصرف شود. در هفته سوم، تعداد مصرفی تا 3 عدد در روز افزایش می یابد. پس از آن ، در هفته چهارم دوز بهینه 2 قرص، دو بار در روز صبح و عصر (مجموعا 4 قرص) تجویز می گردد. 

لازم است مصرف دارو از دوزهای کمتر شروع شود تا بروز عوارض جانبی نظیر بروز تشنج، بی خوابی و علائم مشابه ترک مواد افیونی، محدود گردد. 

دوز دارو را بدون دستور پزشک، افزایش ندهید و بدون تایید ایشان، یکباره مصرف کانتریو را متوقف نکنید.

 

 بهترین روش مصرف کانتریو

Contrave (بوپروپیون و نالترکسون) همراه با رژیم غذایی کم کالری و افزایش فعالیت بدنی برای مدیریت وزن مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است این دارو را در زمان معینی در روز استفاده کنید. 

از مصرف کنتریو همراه با یک وعده غذایی پرچرب خودداری کنید، زیرا ممکن است سطح دارو را در بدن افزایش دهد و باعث تشنج شود. همچنین در دوره مصرف کانتریو از مصرف الکل خودداری کنید و یا آن را به حداقل برسانید. ضمنا به ویژه در اوایل دوره مصرف Contrave، ممکن است دچار مشکلات خواب شوید. به همین علت توصیه می شود دارو را نزدیک به زمان خواب مصرف نکنید.

 

دوره مصرف Contrave

در چندین مطالعه بالینی، ایمنی مصرف کانتریو تا 56 هفته تایید شده است. اما چنانچه با مصرف 12 هفته ای این دارو، حداقل 5% از وزن خود را از دست نداده اید، ممکن است این دارو برای شما مناسب نباشد. در این صورت بهتر است با پزشک مشورت نمایید تا سایر استراتژی های مدیریت وزن در نظر گرفته شود.

 

عوارض مصرف Contrave

مصرف این دارو مشابه سایر داروها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، ولی عوارض آن نسبت به داروهای مشابه بسیار کمتر است.

تهوع شایع ترین عارضه مصرف کانتریو است. پس از آن یبوست، سردرد، و استفراغ از جمله عوارض شایع این دارو به شمار می روند. گیجی، اختلالات خواب و خشکی دهان نیز در برخی افراد پس از مصرف کانتریو مشاهده می گردد.

 

منع مصرف CONTRAVE

مصرف CONTRAVE در افراد حساس به داروهای بوپروپیون و یا نالترکسون مجاز نیست. همچنین مصرف این دارو در کودکان زیر 18 سال مورد تایید نیست و بانوان باردار نباید از این دارو استفاده کنند. Contrave در فشار خون بالای کنترل نشده، سابقه تشنج، اختلال در خوردن غذا، اعتیاد به اپیوئیدها، مصرف داروی نارکوتیک یا اشکال دیگری از بوپروپیون و یا قطع ناگهانی الکل و یا داروهای ضد تشنج یا آرام بخش توصیه نمی شود. 

 

نکات قابل توصیه

برخی افراد به ویژه در ابتدای دوره مصرف داروی ترکیبی متشکل از نالترکسون و بوپروپیون، ممکن است علائمی مانند خلق و خوی کم (افسردگی)، عصبی بودن، بی قراری، حملات پانیک یا تغییر در روحیه یا اعمال جدید و یا بدتر شدن علائم قبلی را تجربه کنند. به همین علت بهتر است مصرف کنندگان کانتریو، از نزدیک مانیتور شوند و به تغییرات ناگهانی رفتاری خود توجه زیادی داشته باشند.

همچنین، جزء بوپروپیون موجود در کانتریو، ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. برای کاهش خطر تشنج، لازم است نکات زیر را رعایت کنید.

- از مصرف بیش از 4 قرص در روز اجتناب نمایید. 
- دوز مصرفی را به تدریج افزایش دهید. 
- از 2 قرص در یک وعده، مصرف نکنید.
- از مصرف همزمان کانتریو با وعده های غذایی پرچرب خودداری کنید. 
- دوز دارو را بدون دستور پزشک، افزایش ندهید و بدون تایید ایشان، یکباره مصرف کانتریو را متوقف نکنید.

حین نگارش این مقاله مطلع شدیم، شرکت دارویی دانش بنیان ایرانی دانش پژوهان آریا دارو در حال طراحی و تولید این دارو با نام تجاری لیپوکسان (Lipoxon) برای نخستین بار در کشور با مجوز رسمی سازمان غذا و دارو است. متعاقبا، اطلاعات تکمیلی پس از ورود این محصول به بازار دارویی ایران خدمتتان ارائه می گردد. 

در انتها، امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله، برای شما مفید باشد. شما می‌توانید پیشنها‌دات و تجربیات خود را در قسمت نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )