16 علت اصلی ریزش مو

16 علت اصلی ریزش مو

در این مقاله از مجله داروکده درباره ریزش مو و علت های ایجاد آن بخوانید.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 بهمن 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 بهمن 1401

20K

eye icon

16 علت اصلی ریزش مو

- ریزش موی ارثی شایع‌ترین علت ریزش مو در سراسر جهان است.

- درمان ریزش موی ارثی می تواند به توقف، کاهش ریزش و یا حتی رشد مجدد مو کمک کند. هرچه درمان زودتر شروع شود، بهتر عمل می‌کند.

- تغییر سطح هورمون ها و همچنین استرس ناشی از دوران بارداری و شیردهی، یکی از علل ریزش مو در خانم‌ها است. این ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی نیست.

- کاهش وزن ناگهانی و یا عدم مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی به طور روزانه، مشکلات متعدی از جمله ریزش مو را در پی خواهد داشت.

- مسموم شدن تدریجی می‌تواند منجر به ریزش مو شود.سمومی که می‌توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از آرسنیک، تالیم، جیوه و لیتیوم.این ترکیبات در هوا آلوده و غذای آلوده وجود دارند.

- بسیاری از علل ریزش مو را می‌توان با موفقیت درمان کرد، کلید درمان موثر این است که بفهمیم چه چیزی باعث ریزش مو شده است. بدون تشخیص دقیق علت ریزش مو، درمان آن ناممکن و اغلب بی اثر است.

 

علت ریزش مو

ریزش مو تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند استرس، هورمون، وراثت، تغذیه نامناسب و... قرار دارد. گاهی علت ریزش مو مشکلاتی مانند شیمی درمانی، مشکلات تیروئید و کم خونی است. در این موارد با برطرف کردن علت، ریزش مو متوقف خواهد شد. در ادامه به توضیح دلایل ریزش مو می‌پردازیم.

 

1- ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی شایع‌ترین علت ریزش مو در سراسر جهان است.

آلوپسی آندروژنیک  (Androgenic alopecia)یا طاسی ژنتیکی نوعی ریزش موی ارثی هست، که در مردان و زنان با الگوهای متفاوتی اتفاق می‌افتد.

آلوپسی آندروژنیک به دلیل پاسخ بیش از حد به هورمون آندروژن پیش می‌آید. پنجاه درصد از زنان و مردان به ریزش موی ارثی مبتلا هستند، که شیوع این نوع ریزش مو در مردان بیشتر است.

اگر مبتلا به این نوع ریزش مو هستید به این معنی است که شما از پدر، مادر و یا هر دوی آنها ژن‌هایی را به ارث برده‌اید که باعث می‌شوند فولیکول‌های موی شما در گذر زمان کوچک شوند.

کوچک شدن فولیکول های مو در نهایت منجر به توقف رشد مو می‌شود. کوچک شدن فولیکول ها ممکن است از دوران نوجوانی شروع شود، اما معمولا در اواخر زندگی بیشتر است.

این نوع ریزش مو در مردان با عقب رفتن خط رویش موها، کم پشت شدن و محو شدن تدریجی موها از قسمت فرق سر و قسمت جلوی سر مشخص می شود که به آن الگوی مردانه می‌گویند.

ریزش موی ارثی در خانم‌ها به شکل کم پشتی قابل توجه در فرق سر بروز پیدا می‌کند و به آن الگوی زنانه می‌گویند.

 

آیا ریزش موی ارثی قابل درمان است؟

درمان می تواند به توقف، کاهش ریزش و یا حتی رشد مجدد مو کمک کند. هرچه درمان زودتر شروع شود، بهتر عمل می‌کند. بدون درمان ریزش مو طاسی اتفاق خواهد افتاد.

 

2- ریزش مو ناشی از افزایش سن

از دیگر علل ریزش مو می‌توان به افزایش سن اشاره کرد. با افزایش سن، فولیکول های مو دیگر قادر نیستند با سرعت قبل موهای از دست رفته را جایگزین کنند و در نتیجه رشد موها کند می‌شود. در این حالت تعداد موهایی که می‌ریزند از تعداد موهایی که مجددا رشد می‌کنند بیشتر شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد.

این نوع ریزش مو با نام علمی آلوپسی اینولوشنال (Involutional alopecia) نیز شناخته می‌شود.

 

آیا ریزش موی ناشی از افزایش سن قابل درمان است؟

با مراجعه زود هنگام به متخصص و تشخیص علت ریزش مو می‌توان این نوع ریزش مو را درمان کرد؛ همچنین متخصصان با تجویز مکمل‌های غذایی مانند قرص زینک پلاس و تونیک ها به افراد کمک می‌کنند تا شاهد رشد دوباره‌ی موهای خود باشند.

 

3- ریزش مو بارداری، شیردهی

تغییر سطح هورمون ها و همچنین استرس ناشی از دوران بارداری و شیردهی، یکی از علل ریزش مو در خانم‌ها است. این ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی نیست. برای تشخیص دقیق علت ریزش مو حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

 

آیا ریزش موی ناشی از بارداری و شیردهی قابل درمان است؟

بله، دقت بفرمایید که ریزش موی بارداری دائمی نیست، اما ممکن است این مدل ریزش مو تا بازگشت سطح هورمون ها یا ویتامین ها به حالت طبیعی خود، ادامه پیدا کند. موهای شما در عرض شش تا دوازده ماه به حالت عادی برمی گردد.

 

4- ریزش مو هورمونی

یکی از عوامل موثر در ریزش مو، عدم تعادل هورمون ها است. هورمون های جنسی از هورمون های تاثیرگذار بر پوست و مو هستند و عدم تعادل در هورمون های استروژن و پروژسترون باعث ریزش مو و یا حتی پرمویی بدن در خانم‌ها می‌شود.

یکی از علل شایع این عدم تعادل هورمونی در خانم‌ها، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. ایجاد کیست تخمدان (PCOS) می‌تواند ریزش موی سر را شدت ببخشد و همچنین باعث افزایش موهای زائد بدن شود.

پرکاری یا کم کاری تیروئید از دیگر عواملی است که منجر به اختلال هورمونی می شود. اختلال در تیروئید زمانی رخ می دهد که غده‌ی تیروئید شما یا به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. در نتیجه این اختلالات، فرد دچار ریزش مو می‌شود.

 

آیا ریزش موی هورمونی قابل درمان است؟

در صورتی که ریزش مو صرفا ناشی از اختلال هورمونی باشد و عامل ریزش موی ارثی در آن دخیل نباشد؛ می‌توان آن را درمان کرد. با مراجعه به پزشک و درمان مشکل هورمونی، امکان رشد مجدد مو وجود دارد.

 

5- ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره‌آتا (Alopecia areata) نوعی بیماری است و زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

در این بیماری ممکن است ریزش مو در هر جایی از بدن از جمله پوست سر، داخل بینی و گوش مشاهده شود و حتی امکان ریزش موی ابرو یا مژه نیز وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر: ریزش موی سکه‌ای

 

آیا ریزش موی سکه ای خطرناک است؟

خیر، ریزش موی سکه ای اختلالی است که در اثر استرس یا بیماری اتفاق می افتد و خطر جانی ندارد.

 

آیا ریزش موی سکه ای قابل درمان است؟

بله، با مراجعه به پزشک و پیشگیری از ریزش مو، امکان رشد مجدد مو وجود دارد. مو در اکثر افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا خود به خود رشد می کند.

 

5- ریزش مو در رژیم لاغری

اگر قصد رژیم گرفتن دارید و یا همین الان درحال گذراندن یک دوره رژیم غذایی هستید، بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه این کار را انجام دهید.

کاهش وزن ناگهانی و یا عدم مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی به طور روزانه، مشکلات متعدی از جمله ریزش مو را در پی خواهد داشت.

کمبود بیوتین، پروتئین، آهن یا روی، باعث ریزش مو می شود. اگر یک یا چند مورد از این ها را به اندازه کافی دریافت نکنید، ممکن است ریزش موی قابل توجهی داشته باشید.

 

آیا ریزش مو بعد از رژیم لاغری برگشت پذیر است؟

بله، با استفاده از مکمل های غذایی مانند قرص زینک پلاس خارجی و قرص هیرویت ،گذراندن دوره رژیم، تحت نظر متخصص تغذیه، رشد مجدد مو امکان پذیر است.

 

6- ریزش مو در شیمی درمانی

افرادی که شیمی‌ درمانی یا پرتودرمانی سر یا گردن انجام می‌دهند، ممکن است طی چند هفته پس از شروع درمان، تمام (یا بیشتر) موهای خود را از دست بدهند. این ریزش مو را می توان در موی سر، ابروها، مژه‌ها و قسمت های مختلف بدن مشاهده کرد.

 

آیا ریزش مو نشانه سرطان است؟

خیر، این باور اشتباه است که ریزش مو با سرطان در ارتباط است. ریزش مو معمولا بعد از شیمی درمانی یا پرتو درمانی اتفاق می افتد. بنابراین ریزش مو عوارض جانبی درمان سرطان است نه خود سرطان.

 

 آیا رشد مجدد مو بعد از شیمی درمانی امکان‌پذیر است؟

موها معمولاً در عرض چند ماه پس از پایان شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی شروع به رشد می‌کنند. متخصصان پوست می‌توانند راهکارهایی را برای کمک به رشد سریع‌تر مو ارائه دهند.

 

آیا ریزش موی ناشی از درمان سرطان قابل پیشگیری است؟

استفاده از کلاه خنک‌کننده قبل، حین و بعد از هر جلسه شیمی درمانی ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

 

7- ریزش مو بعد از کراتینه و رنگ مو

زیبایی مو برای خیلی از افراد بسیار مهم است. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دنبال ایجاد تغییر در موهایتان، کارهایی از قبیل رنگ کردن یا صاف کردن انجام می دهید، بهتر است بدانید که این موارد ممکن است به فولیکول موها آسیب بزند. با گذشت زمان، این آسیب می‌تواند منجر به ریزش مو شود. اگر دقت کافی در انتخاب مواد شیمیایی مورد استفاده برای رنگ و صاف کردن مو نداشته باشید، ساقه موهای شما در اثر تماس با این مواد شیمیایی دچار آسیب شده و یا طول عمرشان کاهش می یابد. این امر اگر چه موجب کاهش حجم موهای شما می شود، ولی دائمی نیست. مواد شیمیایی مورد استفاده می توانند روی فولیکول های مو نیز تاثیر بگذارند و به آنها آسیب بزنند. با توجه به محدودیت ذخیره فولیکولی، این نوع آسیب می تواند برگشت ناپذیر و دائمی باشد.

 

 آیا ریزش موی ناشی از کراتینه و رنگ مو قابل درمان است؟

آسیب به ساقه مو قابل جبران است. اگر به ساقه موهای خود آسیب زده‌اید فقط کافیست با مراقبت موی مناسب، دوباره آنها را احیا کنید.هنگامی که فولیکول مو آسیب می‌بیند، دیگر قادر به رشد دادن مو نخواهد بود. اگر فولیکول‌های زیادی آسیب ببینند، لکه های طاسی دائمی بوجود می‌آیند.  

 

8- ریزش موی ناشی از استرس

برخی افراد پس از بهبودی از یک بیماری یا انجام عمل جراحی، تعداد زیادی مو بر روی برس یا بالش خود مشاهده می‌کنند. ریزش مو همچنین می تواند پس از یک دوره استرس زا در زندگی، مانند طلاق، مرگ یکی از عزیزان یا مسائلی از این قبیل رخ دهد.

 

آیا ریزش موی ناشی از استرس قابل درمان است؟

معمولا با از بین رفتن عامل استرس، در صورتی که فولیکول های مو از بین نرفته باشند، طی 6 – 9 ماه وضعیت رشد مو به حالت طبیعی خود باز می گردد.

 

9- ریزش مو ناشی از سفت بستن مو

کشیده شدن مداوم مو ممکن است در نهایت منجر به ریزش مو شود. اگر از مدل موهایی استفاده می کنید که باعث کشیده شدن موهایتان می شود، بهتر است برای حفظ موهایتان تغییراتی در استایل موی خود ایجاد کنید.

لازم به ذکر است که کشیدن مداوم مو، می‌تواند منجر به ریزش موی دائمی شود. نام پزشکی این بیماری آلوپسی کششی است.

 

 آیا ریزش موی ناشی از سفت بستن قابل درمان است؟

اگر کشش مو زیاد باشد باعث آسیب به فولیکول مو می شود اما با ایجاد تغییر در مدل موی خود می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

10- ریزش مو در اثر قارچ

عفونت قارچی پوست سر می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن و گاهی اوقات ملتهب شدن برخی قسمت‌های پوست سر شود برخی افراد مبتلا به عفونت قارچی دچار لکه‌های طاسی می‌شوند.

 

آیا ریزش موی ناشی از عفونت قارچی قابل درمان است؟

بله، درمان می تواند عفونت را از بین ببرد. پس از رفع عفونت، موها مجدد رشد می کنند.

 

11- ریزش مو و پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که علائم آن در هر جایی از بدن قابل مشاهده است. اما اگر این علائم در پوست سر رخ دهند، پوسته دادن شدید پوست سر، ممکن است منجر به ریزش مو شود. داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری نیز یکی از عواملی هستند که می توانند منجر به ریزش مو شوند.

 

آیا ریزش موی ناشی از پسوریازیس قابل درمان است؟

پس از از بین رفتن پسوریازیس پوست سر، موها دوباره رشد می‌کنند، اما رشد مجدد موها زمان می برد. با پیروی از دستورات متخصص پوست، ممکن است بتوانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

12- ریزش مو ناشی از عوارض جانبی دارو

یکی از عوارض جانبی احتمالی برخی داروها ریزش مو است. اگر فکر می‌کنید دارویی باعث ریزش موی شما می‌شود، از دکتری که آن را تجویز کرده است بپرسید که آیا ریزش مو یک عارضه جانبی احتمالی است یا خیر.

ضروری است که قبل از صحبت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید. قطع ناگهانی برخی از داروها می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

 

13- ریزش مو ناشی از کشیدن موها

برخی از افراد اغلب برای کاهش استرس، موهای خود را می‌کشند. آنها ممکن است متوجه کشیدن موهای خود نباشند. به این مورد در اصطلاح پزشکی تریکوتیلومانیا (trichotillomania) می‌گویند.

 

آیا ریزش موی ناشی از کشیدن موها قابل درمان است؟

اگر فولیکول‌های مو از بین نرفته باشند، بله. برای رشد مجدد موها، باید کشیدن آن متوقف شود.

 

14- ریزش مو ناشی از عفونت مقاربتی

عفونت مقاربتی (STI) در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به ریزش مو شود. سیفلیس یک بیماری مقاربتی است. اگر این بیماری به درستی درمان نشود، شاهد عوارضی همچون ریزش موی تکه ای در پوست سر، ابروها، ریش و ... خواهیم بود. سایر بیماری های مقاربتی، می توانند منجر به تب و استرس شوند که این دو عامل از علل مهم ریزش مو محسوب می شوند. همچنین یکی از عوارض داروهایی که برای درمان عفونت های مقاربتی تجویز می شوند، ریزش مو است.

 

آیا ریزش موی ناشی از عفونت مقاربتی قابل درمان است؟

معمولا ریزش مو ناشی از بیماری های مقاربتی دائمی نیست و پس از درمان، موها اغلب شروع به رشد مجدد می کنند.

 

15- ریزش مو ناشی از سموم

 مسموم شدن تدریجی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. سمومی که می‌توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از آرسنیک، تالیم، جیوه و لیتیوم. این ترکیبات در هوا آلوده و غذای آلوده وجود دارند.

اگر مقدار زیادی وارفارین را که در مرگ موش ‌ها نیز وجود دارد مصرف کنید، می‌تواند باعث ریزش مو نیز شود. مصرف مقادیر زیاد ویتامین A یا سلنیوم نیز سمی است و می‌تواند باعث ریزش مو شود.

 

آیا ریزش موی ناشی از سموم قابل درمان است؟

بله،در صورتی که قبل از از بین رفتن فولیکول مو دیگر در معرض سموم نباشید، موها دوباره رشد می کنند.

 

16- ریزش مو ناشی از آلودگی هوا

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده از جمله عوامل تاثیرگذار بر رشد مو است که در نهایت می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

عناصر سمی و مضر فراوانی در هوای آلوده وجود دارد که از جمله آنها می توان به عنصر سرب اشاره کرد.

این عناصر و ذرات سمی موجود در هوای آلوده، با تاثیر بر فولیکول های مو، سرعت تولید سلول‌های جدید را کاهش می‌دهند که در نتیجه آن موهای این فولیکول های آسیب دیده به کندی رشد می‌کنند.

بدین ترتیب افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، دچار ریزش موی شدیدتری می شوند. با ادامه این فرایند حتی ممکن است ریزش موها تا حد طاسی هم پیش برود.

 

چگونه از ریزش موی ناشی از آلودگی ها جلوگیری کنیم؟

با مصرف ویتامین C ،قرار نگرفتن در معرض آلودگی، پوشاندن موها و آبرسانی موها می‌توان تا حد زیادی از ریزش موی ناشی از آلودگی هوا پیشگیری کرد.

 

نتیجه گیری

در حالی که بسیاری از علل ریزش مو را می‌توان با موفقیت درمان کرد، کلید درمان موثر این است که بفهمیم چه چیزی باعث ریزش مو شده است. بدون تشخیص دقیق علت ریزش مو، درمان آن نا ممکن و اغلب بی اثر است.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )