رزماری محرک رویش مو و ابرو

رزماری محرک رویش مو و ابرو

در این مقاله برای تحریک رویش و رشد مو و ابرو محصولی که از رزماری تهیه شده است را معرفی می کنیم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 شهریور 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 شهریور 1397

4K

eye icon

رزماری محرک رویش مو و ابرو

رزماری دارای اثرات فارماکولوژیک مختلفی مانند ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است. مورد محرک و تقویت کننده موهاست. ترپن‌ها و ترپنوئیدهای موجود در رزماری باعث دیلاتاسیون عروق، بهبود گردش خون محیطی و تغذیه بهتر فولیکول مو می شوند. در انسان، مصرف موضعی اسانس رزماری گردش خون را بهبود می بخشد که به علت اثرات مشخص تحریکی روی پوست است.(1)

در یک مطالعه دوسو بی خبر تصادفی، 84 بیمار مبتلا به طاسی منطقه ای (Alopecia areata) در گروه درمانی (43 نفر) یا کنترل (41 نفر) قرار گرفتند. گروه درمانی شبی یک بار، به مدت حداقل 2 دقیقه مخلوط اسانس ها به خصوص رزماری در پایه روغن های حامل جوجوبا و دانه انگور را روی پوست سر ماساژ دادند. گروه کنترل شبی یک بار، به مدت حداقل 2 دقیقه فقط مخلوط روغن های حامل جوجوبا و دانه انگور را روی پوست سر ماساژ دادند. موفقیت روند درمانی با بررسی تصاویر سریال به طور جداگانه به وسیله دو متخصص پوست پیگیری شد.
دوره درمان 7 ماه بود و در ماه سوم و هفتم وضعیت بهبودی بررسی گردید. درجه بهبودی با استفاده از دو روش درجه بندی 6 نقطه ای و تجزیه و تحلیل کامپیوتری حدود نواحی مبتلا به طاسی مشخص گردید. براساس نتایج حاصله، 19 نفر (44%) از افراد گروه درمانی و 6 نفر (15%) از بیماران گروه کنترل بهبودی را نشان دادند (p=0.008).
در ارزیابی تصاویر، میزان بهبودی در گروه درمانی نسبت به گروه کنترل قابل توجه بود (p=0.05). محققین نتیجه گرفتند که استفاده از رزماری درمان مطمئن و موثری برای طاسی منطقه ای و درمان با این اسانس ها به طور قابل توجهی موثرتر از روغن های حامل به تنهایی است. (2)

در یک کار آزمایی بالینی مردان 18 تا 49 ساله مورد آزمایش قرار گرفتند.
در یک کار آزمایی بالینی یک سو بی خبر، مردان 18 تا 49 ساله مبتلا به آلوپسی آندروژنیک با الگوی مردانه مطابق با مرحله II، III وIV معیار هامیلتون، به طور تصادفی در گروه فرآورده گیاهی حاوی اسانس رزماری (34 نفر) یا ماینوکسیدیل 2% ( 33 نفر) قرار گرفتند تا روزی 2 بار (صبح و شب)؛ هر بار 1 میلی لیتر از محلول با استفاده از اپلیکاتور روی نواحی دچار ریزش مو به کار رفته و تا 2 ساعت از شستشوی ناحیه خودداری شود. افراد مورد مطالعه در ابتدا، ماه 3 و ماه 6  از نظر بالینی، اثر بخشی و عوارض داروها مورد بررسی قرار گرفتند.
پس از جمع آوری اطلاعات، برای تجزیه و تحلیل آماری از t-test استفاده شد. بر اساس نتایج این مطالعه، هر دو فرآورده به طور جداگانه موثر بودند ولی بر یکدیگر برتری نداشتند. از نظر عوارض به جز بوی فرآورده در سایر موارد تفاوت معنی دار آماری بین دو دارو وجود نداشت.(3)
ویتامین E به واسطه دارا بودن اثرات آنتی اکسیدن، جوان کننده مرطوب کننده، یک جزء مشهور در فرآورده های آرایشی و مراقبت فردی است. مطالعات مختلف ارتباط بین استرس اکسیداتیو و ریزش مو را نشان داده اند.
افراد دارای ریزش مو معمولا آنتی اکسیدان های کمتری در ناحیه پوست سر خود دارند و شاخص پراکسیداسیون لیپیدی در آن ها بالاتر است.
توکو تری انول ها متعلق به خانواده ویتامین E بوده و آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند و براساس نتایج تحقیقات بالینی انجام شده قادرند تعداد تارهای مو را در افراد دارای ریزش مو افزایش دهند.(4)

اسپری تقویت کننده مو و ابروی رزماری
در  اسپری تقویت کننده مو و ابروی رزماری، از روغن فندق هم استفاده شده که دارای مقادیر زیادی آلفا توکوفرول است و با داشتن اثرات آنتی اکسیدان در جلوگیری از ریزش مو موثر است. براساس نتایج یک بررسی، از میان دانه های مختلف مورد آزمایش، روغن بادام و روغن فندق بیشترین میزان آلفاتوکوفرول را دارا بودند (به ترتیب 2/24 و 4/31 میلی گرم در هر 100 گرم روغن).(5)

برای مشاهده و خرید اسپری تقویت کننده مو و ابرو  اینجا کلیک کنید.

منابع
 پناهی یونس و همکاران، مقایسه تاثیر محلول گیاهی حاوی اسانس رزماری بر ریزش موی آندروژنیک با محلول ماینوکسیدیل 2%. طرح مشترک تحقیقاتی شرکت داروسازی باریج اسانس و پژوهشگاه دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله، 1389.

 B. LaGow, PDR for Herbal Medicines, 3rd ed., Thomson PDR Publications, Montvale 2004, pp. 689-691.
 I. C. Hay et al., Arch. Dermatol. 1998, 134, 1349.
 L. A. Beoy et al., Trop. Life. Sci. Res. 2010, 21, 91
 M. Kornsteiner et al., Food Chem. 2006, 98, 381

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )