رازهای داشتن چشمان زیبا

رازهای داشتن چشمان زیبا

برای داشتن چشم های زیبا و سالم این مقاله را مطالعه کنید و به راه کارهایش عمل کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 مهر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 مهر 1395

11K

eye icon

رازهای داشتن چشمان زیبا

هنگام کار با کامپیوتر به چشمان خود استراحت دهید
نگاه کردن به صفحه مانیتور کامپیوتر باعث صدمه به چشم شما نمی شود اما به شدت باعث خشکی و خستگی چشم خواهد شد. جالب است بدانید که موقع کار با کامپیوتر نصف حالت عادی پلک می زنید و تعداد پلک زدن های شما نصف خواهد شد. از قانون 20/20/20 تبعیت کنید. یعنی هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به فاصله حدود 20 فوت دورتر نگاه کنید. همچنین دقت کنید که فاصله صفحه مانیتور از چشمان شما مناسب باشد. 

عینک آفتابی بزنید 
اشعه UV همانطور که به پوست آسیب می رساند باعث صدمه به چشم ها نیز می شود. اشعه UV خورشید می تواند باعث آب مروارید، سوختگی قرنیه و حتی سرطان پلک چشم شود. هنگام روز در محیط خارج از منزل حتی در روزهای ابری از عینک آفتابی دارای فیلتر UV استفاده کنید. برف، آب و شن و ماسه می توانند به راحتی اشعه UV را منعکس کنند. 

تغذیه مناسب داشته باشید
مواد غذایی که گردش خون را بهبود می بخشند علاوه بر اینکه برای قلب مفیدند برای چشم ها و بینایی شما نیز بسیار فایده دارند. مواد غذایی را انتخاب کنید که برای قلب مفید هستند مثل مرکبات، سبزیجات دارای برگ سبز و غلات کامل. مواد غذایی غنی از روی برای چشم ها سودمند بوده و از صدمات ناشی از نور خورشید به چشم ها تا حد زیادی پیشگیری می کند. برخی از این مواد غذایی شامل: لوبیا، نخود، بادام زمینی، میگو، گوشت قرمز و بوقلمون می باشند. هویج برای بینایی بسیار پر فایده است زیرا سرشار از ویتامین A است. 
سایر مواد مواد غذایی مفید برای چشم ها شامل: بتاکاروتن (که به مقدار زیادی در بسیاری از میوه های نارنجی و سبزیجات یافت می شود) و لوتئین (که در برگ های سبز و میوه های رنگی فراوان است) می باشد. 

از کنار مشکلات چشمی به سادگی عبور نکنید
اگر چشمان شما قرمز و یا دچار خارش است می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و یا یک آنتی هیستامین مصرف کنید. اگر درد چشم شما طوری است که احساس می کنید در چشمان شما شن ریزه فرو رفته و چشم ها را با آب تمییز بشویید. اگر با این کارها علائم شما برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر چشمانتان دچار درد، ورم، حساسیت به نور، محدود شدن میدان دید و دیدن نقاط تیره است حتما هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

هنگام استفاده از لنزهای تماسی دقت کافی داشته باشید
از لنزهای تماسی خود به دقت مراقبت کنید. قبل از استفاده از لنز دستان خود را بشویید. فقط از شامپوهای شستشوی لنز که پزشک تجویز می کند، استفاده کنید. پس از هر بار استفاده از لنزهای تماسی، ظرف آن را به دقت شسته و خشک کنید و هر 2 یا 3 ماه یکبار ظرف لنزها را عوض کنید. هنگام شنا کردن و همچنین هنگام استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی از لنز استفاده نکنید. هیچ گاه با لنزهایی که برای استفاده روزانه هستند، نخوابید حتی در حد یک چرت کوتاه. 

نسبت به وضعیت سلامتی خود آگاهی کافی داشته باشید
بسیاری از بیماری های عمومی می توانند باعث تاثیرات نامطلوب بر چشمان شما شوند. فشارخون بالا و دیابت باعث کاهش جریان خون در چشم ها می شوند. اختلالات سیستم ایمنی در ریه ها، غده تیروئید و سایر نقاط بدن می توانند باعث التهاب چشم ها شوند. سایر بیماری هایی که ممکن است بر چشم تاثیر منفی بگذارند شامل: ام اس، آنوریسم و برخی از سزطان ها می باشند. در مورد تاریخچه مشکلات جسمی خود و همچنین سابقه خانوادگی بیماری های چشمی و یا بیماری هایی مثل دیابت و فشار خون با چشم پزشک مشورت کنید. 

بیشتر بخوانید: 6 نکته مهم در مورد مشکلات بینایی افراد دیابتی

بروشور و برچسب روی داروها را مطالعه کنید 
برخی از داروها و یا ترکیب چند دارو می توانند بر بینایی شما تاثیر بگذارند. عوارض جانبی احتمالی داروها را قبل از مصرف دارو به کمک بروشور آن مطالعه کنید و در صورت بروز مشکل به پزشک یا داروساز اطلاع دهید تا اگر لازم باشد داروی مشابهی برای شما تجویز کنند. چنانچه هنگام مصرف دارو دچار هریک از این علائم شدید حتما به پزشک مراجعه کنید: اشک ریزش از چشم، دو بینی، حساسیت به نور، افتادگی و پف پلک ها و تاری دید. 

لوازم آرایشی کهنه مربوط به چشم را دور بیاندازید
باکتری ها به راحتی در لوازم آرایشی چشم ها که به صورت مایع و یا کرمی هستند، رشد می کنند. بهتر است این نوع لوازم آرایش را هر 3 ماه یکبار تعویض کنید. چنانچه دچار هرگونه التهاب و یا عفونت چشم شدید به هیچ عنوان از لوازم آرایشی چشم استفاده نکنید. از لوازم آرایشی چشم به صورت اشتراکی با سایرین استفاده نکنید. قبل از آرایش چشم به دقت صورت خود را تمیز کنید و در پایان اینکه هیچگاه داخل چشم را آرایش نکنید.

به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید 
حتی اگر عینک نمی زنید باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید. برای تعیین فاصله زمانی بین مراجعات از چشم پزشک کمک بگیرید. در شرایط معمول در سنین 18 تا 60 سالگی بهتر است یک سال در میان به چشم پزشک مراجعه کنید و در سنین بالاتر و یا در صورتی که از عینک و یا لنز تماسی استفاده می کنید، همچنین چنانچه به بیماری فشار خون بالا و دیابت مبتلا هستید و یا سابقه خانوادگی بیماری های چشمی دارید بهتر است سالی یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید. 

سیگار نکشید 
اگر سیگاری هستید هر چه سریعتر آن را ترک کنید. سیگار کشیدن به طور معنا داری خطر بیماری های شبکیه چشم و آب مروارید را بالا برده و باعث خشکی چشم ها می شود. سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد پلاک در عروق خونی چشم و ضعیف شدن عروق چشم ها شود. سیگار نه تنها باعث افزایش خطر حملات قلبی می شود بلکه می تواند به شبکیه آسیب جدی زده و حتی باعث از دست رفتن بینایی شود. و خبر خوب اینکه چنانکه به موقع سیگار را ترک کنید خطر ابتلا به بیماری های چشمی به شدت کاهش یافته و مانند افراد غیر سیگاری می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )