همه چیز درباره روغن نارگیل

همه چیز درباره روغن نارگیل

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده درباره روغن نارگیل و تاثیراتش بر سلامتی و فایده مصرف موضعی آن بر پوست و مو بخوانید.

محدثه برازجانی

نویسنده: محدثه برازجانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 آبان 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 آبان 1399

3K

eye icon

همه چیز درباره روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان یک سوپر فود مطرح است. ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی مانند افزایش از دست دادن چربی، سلامت قلبی و عملکرد ذهنی داشته باشد. 
روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب اشباع به صورت متوسط زنجیر است و حدود 65% از ترکیب کلی این روغن را تشکیل می دهند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به شرح زیر است:
- لوریک اسید: 49%
- میریستیک اسید: 18%
- کاپریلیک اسید: 8%
- پالمیتیک اسید: 8%
- کاپریک اسید: 7%
- اولئیک اسید: 6%
- لینولئیک اسید: 2%
- استئاریک اسید: 2%
با توجه به مقادیر بالا، حدود 90% از اسیدهای چرب روغن نارگیل را اسیدهای چرب اشباع تشکیل می دهند و این روغن حاوی مقادیر اندکی از اسیدهای چرب غیر اشباع است. برای مثال یک قاشق غذاخوری از این روغن حاوی 12 گرم اسید چرب اشباع و 1 گرم اسید چرب غیر اشباع است.

فواید روغن نارگیل
دارای اسیدهای چرب مفید
 روغن نارگیل مقادیر بالایی از برخی اسیدهای چرب اشباع را دارد. این چربی ها در مقایسه با سایر چربی های غذایی، تاثیرات متفاوتی بر بدن دارند. اسیدهای چرب روغن نارگیل می توانند بدن شما را به سوزاندن چربی ترغیب کنند و در تامین سریع انرژی برای بدن و مغز شما نقش داشته باشند. 
بیشتر چربی های غذایی شامل اسیدهای چرب بلند زنجیر هستند، در حالی که روغن نارگیل حاوی مقادیر بالایی از تری گلیسیریدهای متوسط زنجیر (MCT) است. با مصرف روغن های متوسط زنجیر، این روغن ها مستقیما به سمت کبد می روند و بدن با تبدیل آنها به کتون ها، از آنها به عنوان یک منبع سریع انرژی استفاده می کند. کتون ها فواید قدرتمندی برای مغز دارند و محققین از آنها به عنوان یکی از درمان های صرع، آلزایمر و ... یاد می کنند.

بهبود سلامت قلبی
نارگیل یک غذای غیر معمول در جهان غرب است و تنها افرادی که نگرانی هایی درباره سلامت خود دارند مصرف کنندگان اصلی آن هستند. اگرچه در بعضی نقاط جهان، نارگیل (که با روغن نارگیل پر شده است)، یکی از مواد غذایی رایج در بین تمام نسل ها است. مطالعات نشان داده اند جوامعی که نارگیل بالایی مصرف می کنند شیوع بیماری های قلبی-عروقی کمتر است. روغن نارگیل حاوی اسید های چرب اشباع است که می توانند کلسترول HDL را در بدن افزایش دهد. همچنین این روغن می تواند کلسترول LDL را به اشکال کم خطرتر تبدیل کند. در نتیجه روغن نارگیل در مقایسه با سایر چربی ها در بهبود سلامت قلبی نقش مهمی دارد.

بهبود چربی سوزی
چاقی یکی از بزرگترین چالش های سلامتی است که امروزه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. با وجودی که بعضی افراد چاقی را تنها به میزان دریافت کالری ها مربوط می دانند، منبع کالری دریافتی نیز از اهمیت زیادی در افزایش وزن برخوردار است. غذاهای مختلف از مسیرهای مختلفی بر هورمون ها و وزن بدن شما موثر هستند.MCT های موجود در روغن نارگیل در مقایسه با اسیدهای چرب بلند زنجیرتر می توانند کالری مصرفی را افزایش دهند.
در یک مطالعه، مصرف 15 تا 30 گرم از MCT در روز توانست مصرف انرژی را به میزان 5% افزایش دهد. البته اغلب مطالعات اثرات روغن نارگیل را به طور اختصاصی بررسی نکرده اند و اغلب تنها اثرات MCT ها را بر سلامتی بررسی کرده اند. ولی ذکر این نکته ضروری است که روغن نارگیل خود حاوی مقادیر بالایی از کالری است و به تنهایی می تواند در افزایش وزن شما موثر باشد. 
محققین معتقدند که MCT های موجود در روغن نارگیل دارای فوایدی در افزایش سوخت و ساز و اکسیداسیون چربی هستند ولی این خواص تنها در صورت مصرف این اسیدهای چرب به صورت مجزا از روغن نارگیل رخ می دهند.

دارای اثرات ضد میکروبی
لوریک اسید حدود 50% از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می دهد. با هضم این اسید چرب توسط بدن، لوریک اسید به ترکیبی به نام Monalaurin تبدیل می شود که این ترکیب و لوریک اسید می توانند پاتوژن های بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را از بین ببرند. مطالعات نشان داده اند که مصرف روغن نارگیل در دهان شویه ها می تواند باعث بهبود سلامت دهان شود. البته شواهدی مبنی بر اثر بخشی این روغن بر پیشگیری از سرماخوردگی یا سایر عفونت های داخلی وجود ندارد.

کاهش احساس گرسنگی
یکی از خواص جذاب این روغن، کاهش احساس گرسنگی است. این خاصیت می تواند به دلیل تولید کتون ها به عنوان یکی از عوامل سرکوب اشتها باشد. مطالعات نشان داده اند MCT ها در مقایسه با اسیدهای چرب بلند زنجیر می توانند باعث کاهش اشتهای بیشتر شده و کالری مصرفی افراد را کاهش دهد. علیرغم اینکه روغن نارگیل غنی ترین منبع طبیعی MCT است، شواهد کافی مبنی بر اینکه مصرف روغن نارگیل نیز بتواند باعث کاهش اشتها شود وجود ندارد. 

برای مطالعه بیشتر: همه چیز درباره روغن کنجد

کاهش تشنج
امروزه محققان به مطالعه رژیم کتوژنیک که حاوی مقادیر کم کربوهیدرات و میزان بالایی از چربی است در درمان بسیاری از اختلالات می پردازند. بیشترین اثرات درمانی این رژیم در بهبود صرع مقاوم به درمان در کودکان است. این رژیم باعث کاهش محسوس صرع کودکان می شود. کاهش دریافت کربوهیدرات و افزایش دریافت چربی منجر به افزایش غلظت کتون ها در خون می شود. با توجه به تبدیل MCT موجود در روغن نارگیل به کتون بادی ها، متخصصین از رژیم های کتوژنیک حاوی MCT ها برای افزایش سطح کتون ها و بهبود شرایط بیماران مبتلا به صرع استفاده می کنند.

بهبود عملکرد مغزی در بیماری آلزایمر
بیماری آلزایمر یکی از رایج ترین دلایل زوال عقل است که اغلب افراد بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. این شرایط باعث کاهش توان مغز برای استفاده از گلوکز در تولید انرژی می شود. محققین بر این باورند که کتون ها می توانند به عنوان یک منبع جایگزین انرژی در سلول های مغز عمل کنند و علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهند. در نتیجه مصرف MCT ها می تواند در بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به نوع خفیف بیماری آلزایمر موثر باشد. 

روغن نارگیل در پخت و پز
روغن نارگیل مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع دارد که برخلاف اسیدهای چرب غیر اشباع، ساختار خود را در دماهای بالا حفظ می کنند. در نتیجه این روغن یکی از بهترین انتخاب ها برای پخت و پز در دمای بالا مانند سرخ کردن است. 
این روغن دارای نقطه دود بالایی است. نقطه دود روغن نارگیل بکر در حدود 350 درجه و برای روغن نارگیل تصفیه شده 400 درجه سانتی گراد است. در نتیجه ماندگاری بالایی نسبت به سایر روغن ها دارد. با توجه به جامد بودن این روغن در دمای اتاق، می تواند در انواع پخت و پز مانند سرخ کردن یا چرب کردن ماهیتابه به عنوان جایگزین کره یا سایر روغن های گیاهی مورد استفاده قرار بگیرد. 

تاثیر موضعی روغن نارگیل بر سلامت مو
روغن نارگیل می تواند بر سلامت مو نیز تاثیرات مثبتی داشته باشد. مصرف مرتب روغن نارگیل به صورت موضعی، قبل یا بعد از شستن مو، می تواند باعث حفظ پروتئین موجود در بافت مو شده و به بهبود کیفیت مو کمک کند. این عملکرد روغن نارگیل، به دلیل ساختار لوریک اسید -فراوان تری اسیدچرب موجود در روغن نارگیل- است که می تواند در بافت ساقه ی مو نفوذ کند. همچنین استفاده منظم از این روغن می تواند در افزایش رشد و بلند شدن مو نیز نقش داشته باشد. 
یکی دیگر از رایج ترین موارد مصرف این روغن در پیشگیری از شوره سر است. شوره سر به دلیل رشد بیش از حد قارچ ها و مخمرها بر کف سر بوجود می آید. در نتیجه با توجه به خواص ضد میکروبی این روغن، مصرف مرتب روغن نارگیل می تواند در پیشگیری از شوره سر نیز نقش داشته باشد.

تاثیر موضعی روغن نارگیل بر سلامت پوست
روغن نارگیل دارای فواید مفیدی برای سلامت پوست از جمله کاهش التهاب، بهبود آبرسانی به پوست، درمان اگزما و خشکی پوست و ترمیم زخم است. در مصرف موضعی این روغن، استفاده از شکل بکر آن تاثیرات مثبت بیشتری دارد. خواص ضد میکروبی اسیدهای چرب متوسط زنجیر موجود در روغن نارگیل می تواند به درمان آکنه و محافظت از پوست در برابر باکتری های مضر کمک کند. در صورتی که پوست صورت شما حساس است، می بایست استفاده از روغن نارگیل را به صورت تدریجی افزایش داده تا تحمل پذیری نسبت به این روغن در پوست شما ایجاد شود.

تاثیر روغن نارگیل بر سلامت دندان
روغن نارگیل یکی از بزرگترین سلاح ها در برابر باکتری هایی از جمله استرپتوکوکوس موتانز است؛ این باکتری در دهان باعث ایجاد پلاک های دندانی، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود. در یک مطالعه، شستشوی دهان با روغن نارگیل به مدت 10 دقیقه، باکتری ها را به میزان مشابه با دهانشویه های ضد عفونی کننده، کاهش داد.

تاثیر روغن نارگیل بر درمان یبوست
روغن نارگیل می تواند اثرات ملینی داشته باشد. این روغن با افزایش سوخت و ساز و کمک به عبور سریعتر غذا از روده ها، نقش ملینی خود را ایفا می کند. همچنین مصرف خوراکی روغن نارگیل به صورت مستقیم در پخت و پز و یا به صورت خوراکی در دسرها و سالاد ها می تواند در بهبود وضعیت گوارشی تاثیر مثبتی داشته باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )