فواید روغن MCT (ام سی تی اویل)

فواید روغن MCT (ام سی تی اویل)

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده با روغن MCT و مزیت های استفاده از این روغن ها آشنا شوید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 تیر 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 تیر 1401

75K

eye icon

فواید روغن MCT (ام سی تی اویل)

همان طور که از نام MCT مشخص است، مخفف کلمه medium-chain triglyceride به معنی تری گلیسریدهای با زنجیره متوسط است.

طول زنجیره کوتاه تر MCT ها، هضم آنها را نسبت به اسیدهای چرب طولانی زنجیر که در بسیاری از غذاها یافت می شود را راحت تر می کند. روغن MCT در بین بدنسازان و ورزشکاران بسیار محبوب است.

محبوبیت روغن نارگیل نیز احتمالا به علت میزان بالای MCT آن است. روغن ام سی تی معمولا از روغن نارگیل استخراج می شود زیرا بیش از 50 درصد چربی موجود در روغن نارگیل از نوع MCT است.

این نوع چربی در سایر محصولات غذایی مانند روغن پالم و محصولات لبنی نیز یافت می شود. چهار نوع ام سی تی وجود دارد که مفید ترین آنها اسیدهای چرب کاپریلیک اسید و کاپریک هستند.

در این مقاله از مجله داروکده با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مزیت های استفاده از روغن های MCT در رژیم غذایی کسب کنید.

MCT می تواند باعث کاهش وزن شود

تحقیقات فعلی در مورد این موضوع متفاوت است اما برخی دلایل وجود دارد که MCT می تواند در کاهش وزن موثر باشد. روغن MCT باعث ترشح دو هورمون پپتتید YY و لپتین می شود که باعث احساس سیری می شوند.

مطالعه ای نشان داد که مصرف 2 قاشق غذاخوری ام سی تی خالص در صبحانه، نسبت به مصرف روغن نارگیل، باعث کاهش اشتهای بیشتری برای وعده ناهار می شود.

کالری روغن MCT حدود 10 درصد کمتر از تری گلیسریدها با زنجیره طولانی است که در روغن زیتون، آووکادو و آجیل یافت می شود. MCT همچنین در شرایط گرسنگی می تواند شکسته شود و به کتون تبدیل شود.

در رژیم های کتوژنیک که دریافت کربوهیدرات کم و دریافت چربی بالا است، MCT کمک می کند که بدن در حالت چربی سوزی معروف به کتوزیس باقی بماند. همچنین روغن MCT به رشد باکتری های مفید و سلامت روده کمک می کند و از این طریق نیز در کاهش وزن موثر است.

روغن MCT ممکن است با افزایش سیری، کاهش چربی، تولید کتون و با بهبود محیط روده، از کاهش وزن حمایت کند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن مورد نیاز است.

البته باید به این نکته توجه داشت که روغن ام سی تی، مانند سایر انواع روغن، کالری بالایی دارد و مقدار مصرفی آن باید در رژیم غذایی محاسبه شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: همه چیز درباره روغن نارگیل

روغن MCT می تواند منبع خوب انرژی باشد

بدن ام سی تی اویل را نسبت به تری گلیسریدهای زنجیره بلند که حاوی کربن بیشتری در زنجیره اسیدهای چرب خود هستند، سریع تر جذب می کند. به دلیل طول زنجیر کوتاه تر، MCT ها با سرعت بیشتری از روده به کبد می روند و مانند چربی های بلند زنجیر در صفرا تجزیه نمی شوند.

در کبد، چربی ها تجزیه شده و به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرند و یا به شکل چربی در بدن ذخیره می شوند. از آنجایی که MCT ها به راحتی وارد سلول می شوند، بدون این که تجزیه شوند می توانند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

در رژیم کتوژنیک MCT می تواند در کبد به کتون تبدیل شود. این کتون ها می توانند از طریق سد خونی مغزی عبور کرده و به عنوان یک منبع انرژی برای سلول های مغزی مورد استفاده قرار گیرند.

روغن MCT به راحتی جذب و در سراسر بدن منتقل می شود. می توان از آن به عنوان یک منبع انرژی سریع استفاده کرد.

ام سی تی اویل می تواند تجمع لاکتات را در ورزشکاران کاهش دهد

در طول ورزش، افزایش سطح لاکتات می تواند بر عملکرد ورزشی تاثیر منفی بگذارد. MCT ها می توانند به کاهش تجمع لاکتات کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که مصرف 6 گرم MCT همراه با غذا پیش از دوچرخه سواری، باعث کاهش سطح لاکتات و بهبود عملکرد ورزشی می شود.

علاوه بر این مطالعه ای نشان داد که مصرف ام سی تی اویل پیش از ورزش کمک می کند بدن به جای کربوهیدرات، از چربی بیشتر برای تولید انرژی استفاده کند.

MCT می تواند به کنترل صرع، بیماری آلزایمر و اوتیسم کمک کند

مطالعات نشان دادند که روغن MCT و یک رژیم کتوژنیک ممکن است به کنترل بیماری هایی مانند صرع، بیماری آلزایمر و اوتیسم کمک کند.

- صرع: در حالی که رژیم کتوژنیک در بین افرادی که به کاهش وزن تمایل دارند محبوب است، این رژیم برای اولین بار به عنوان راهی برای کنترل صرع معرفی شد. محققان دریافتند که روزه داری باعث افزایش تولید کتون و در نهایت باعث کاهش دفعات حملات صرع می شود.

از آنجا که ام سی تی‌‌ها می توانند به کتون تبدیل شوند، پس می توانند در کنترل صرع مفید باشند. با این حال نوع MCT می تواند مهم باشد؛ مثلا در مطالعه ای کاپریک اسید  بهتر توانست حملات صرع را کنترل کند.

البته باید این نکته را مد نطر داشت که رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب نیست و اگر قصد دارید طولانی مدت از آن استفاده کنید، باید از متخصص تغذیه یا پزشک کمک بگیرید.

- آلزایمر: در بیماری آلزایمر، توانایی مغز برای استفاده از قند مختل می شود. یک رژیم کتوژنیک که حاوی MCT باشد، می تواند از طریق مصرف کتون ها به عنوان یک منبع انرژی جایگزین، به زنده ماندن سلول های مغزی کمک کند.

به علاوه شواهد نشان می دهد که 20 تا 70 گرم روغن MCT که شامل کاپریک اسید یا کاپریلیک اسید باشد می تواند علائم آلزایمر خفیف تا متوسط را تا حدودی بهبود ببخشد. به طور کلی فواید روغن MCT در بیماری آلزایمر امیدوار کننده است اما مطالعات طولانی تر و گسترده تری در این زمینه لازم است.

- اوتیسم: ام سی تی اویل همچنین می تواند در کودکان مبتلا به اوتیسم مفید باشد. پیروی از رژیم کتوژنیک به مدت 6 ماه تاثیر مثبتی در روند بهبود این بیماری دارد. مطالعه ای نشان داده است که افزودن MCT به رژیم کتوژنیک و فاقد گلوتن، علائم اوتیسم را در برخی کودکان بهبود می بخشد.

روغن MCT ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد، که می تواند برای افراد مبتلا به صرع، آلزایمر و اوتیسم فوایدی داشته باشد.

 

MCT حاوی اسیدهای چربی است که با مخمر و رشد باکتری ها مقابله می کند

محققان بر این باورند که MCT ها دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی هستند. روغن نارگیل حاوی انواع مختلفی از MCT است. در یک مطالعه آزمایشگاهی تایید شد که روغن نارگیل رشد کاندیدا آلبیکنز را 25 درصد کاهش می دهد. کاندیدا آلبیکنز یک مخمر رایج است که می تواند باعث برفک دهان و عفونت های مختلف پوستی شود.

همچنین مطالعات نشان دادند که روغن نارگیل به دلیل وجود کاپریلیک اسید، کاپریک اسید و لوریک اسید می تواند باعث کاهش مخمر و رشد باکتری های بیماری زایی مانند کلستریدیوم شود.

MCT ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

برخی از عواملی که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند عبارتند از:

کلسترول بالا- فشار خون- التهاب- شاخص توده بدن بالا- سیگار کشیدن

روغن MCT به کاهش وزن و چربی کمک می کند و از این طریق می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. به علاوه، مطالعات نشان دادند که ام سی تی اویل نسبت به روغن زیتون، کلسترول تام و LDL را بیشتر کاهش می دهد.

علاوه بر این روغن MCT می تواند به افزایش کلسترول خوب (HDL) و محافظت از قلب و همچنین به کاهش قابل توجه CRP (پروتئین واکنشگر سی که یک نشانگر التهابی می باشد و باعث افزایش خطر بیماری قلبی می شود) کمک کند.

 

MCT می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند

روغن MCT می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید باشد. MCT می تواند باعث کاهش ذخیره چربی و افزایش چربی سوزی شود و از این طریق به کنترل این بیماری کمک کند.

در مطالعه ای، مصرف روغن MCT نسبت به انواع دیگر روغن، اثربخشی بیشتری در کاهش مقاومت به انسولین، کاهش وزن بدن و کاهش دور کمر نشان داد. با این حال همین مطالعه هیچ تاثیری از MCT در کاهش سطح قند خون ناشتا پیدا نکرد.

معایب احتمالی MCT

اگرچه MCT ها ایمن در نظر گرفته می شوند ولی ممکن است معایبی نیز داشته باشند.

- ام سی تی اویل ممکن است ترشح هورمون گرسنگی را تحریک کند

MCT عمدتا باعث افزایش ترشح هورمون هایی شود که باعث ایجاد احساس سیری می شوند اما در برخی از افراد ممکن است ترشح هورمون های گرسنگی را تحریک کند.

مطالعه ای که بر افراد بی اشتها انجام شد نشان داد که MCT باعث آزاد شدن دو هورمون تحریک کننده اشتها به نام گرلین و نوروپپتید Y می شود. با این حال به طور قطعی مشخص نیست که آیا افزایش این هورمون ها باعث می شود شما غذای بیشتری بخورید یا خیر.

- دوزهای بالا می تواند منجر به تجمع چربی در کبد شود

دوزهای بالای روغن MCT ممکن است در طولانی مدت میزان چربی کبد را افزایش دهد. در حال حاضر حداکثر مقدار مجاز مصرف برای روغن MCT تعریف نشده است، اما محققان دوز روزانه 4 تا 7 قاشق غذاخوری ( 60-100 میلی لیتر) را به عنوان حد بالای مطمئن در نظر گرفتند.

روغن های MCT کالری بالایی دارند و معمولا فقط 5 تا 10 درصد کل کالری دریافتی شما را تشکیل می دهند. جهت کاهش وزن یا حفظ وزن، باید ام سی تی اویل به عنوان بخشی از کل چربی دریافتی در نظر گرفته شود و نه به صورت مقدار چربی اضافی.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )