چگونه از شر آکنه خلاص شویم؟

چگونه از شر آکنه خلاص شویم؟

در این مقاله از مجله داروکده نحوه شکل گیری آکنه و روش های کمکی موثر در درمان آن بررسی شده است.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 مهر 1402

20K

eye icon

چگونه از شر آکنه خلاص شویم؟

آکنه یک مشکل پوستی است که بیشتر در بین نوجوانان و جوانان شایع است اگرچه ممکن است افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از افراد به دلیل آزار دهنده بودن علائم و هم چنین اثرگذاری آن بر پوست صورت خود، در صدد یافتن راهکاری مناسب برای از بین بردن علائم این مشکل هستند. در این مقاله نحوه شکل گیری آکنه و روش های کمکی موثر در درمان آن بررسی شده است.

آنچه در این مقاله می خوانید عبارتست از:

  • آکنه چیست و چگونه بوجود می آید؟

  • انواع آکنه

  • آیا آکنه خطرناک است؟

  • آیا آکنه واگیردار است؟

  • چرا آکنه می زنیم؟

  • برای رفع جای جوش و آکنه چه باید کرد؟

  • آیا آکنه درمان می شود؟

  • برای درمان آکنه چه بخوریم؟


زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

 

آکنه چیست و چگونه بوجود می آید؟

 آکنه یا جوش به دنبال انسداد فولیکول های مو به دلیل تجمع چربی و سلول های مرده پوست ایجاد می شود. این انسداد اغلب با ایجاد جوش های سر سیاه، سر سفید و یا التهابی همراه است. جوش ها به علت تجمع غدد چربی، اغلب در نواحی صورت، گردن، سینه، کمر و شانه ها دیده می شوند.

انواع آکنه

آکنه سر سفید: برآمدگی های کوچک، سفید یا زرد روی پوست هستند و زمانی ظاهر می شوند که چربی روی پوست (سبوم) با سلول های مرده پوست مخلوط شده و منافذ پوست را مسدود کند.

آکنه سرسیاه: برآمدگی های باز روی پوست هستند که با چربی و پوست مرده انباشته شده اند. 

ندول ها: ندول های پوستی به برآمدگی های جامد یا کیستیک در پوست گفته می شود که اغلب آزار دهنده و دردناک هستند.

پوسچول ها: پوسچول ها زخم های کوچک، ملتهب، پر از چرک و تاول مانند روی سطح پوست هستند. 

پاپول ها: پاپول یک نقطه برآمده جامد یا کیستیک روی پوست است که کمتر از یک سانتی متر عرض دارد. 

آیا آکنه خطرناک است؟

اگرچه آکنه یا جوش معمولاً یک تهدید جدی برای سلامتی به شمار نمی رود، اما می تواند از نظر ظاهری آزار دهنده باشد و آکنه شدید ممکن است منجر به زخم دائمی شود.

 

آیا آکنه واگیردار است؟

آکنه مسری نیست، اما وقتی لوازم آرایش، براش یا اپلیکاتورها را با سایرین به اشتراک می گذارید، سلول های مرده، باکتری های مولد آکنه و چربی را به پوست یکدیگر منتقل می کنید.

 

چرا آکنه می زنیم؟

- وراثت

سابقه خانوادگی قوی معمولا در افراد مبتلا به آکنه وجود دارد. بسیاری از کودکان مدرسه ‌ای مبتلا به آکنه، والدین یا خواهر و برادرهایی دارند که با این مشکل درگیر هستند. یک مطالعه روی آکنه در دوقلوها در ایالات متحده نشان داد که هر دو دوقلو در معرض خطر بالایی برای ارث بردن آکنه هستند.

- تجمع چربی اضافی روی پوست

هنگامی که بدن مقدار زیادی سبوم تولید می کند، سلول های مرده پوست می توانند به هم بچسبند و منافذ را مسدود کنند. 

- تغییرات هورمونی

نوسانات هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون ممکن است باعث ایجاد جوش شود. به طور معمول، این نوسانات بیشتر در دوره های نوجوانی، قاعدگی، بارداری و یائسگی اتفاق می افتند. در این زمان‌ ها معمولا بدن سبوم بیشتری تولید می کند.

- رشد و تکثیر باکتری ها

‌باکتری ایجاد کننده آکنه، کوتی باکتریوم آکنه است. این احتمال وجود دارد که اختلال در فلور طبیعی پوست به رشد بیش از حد کوتی باکتریوم کمک کند و منجر به ایجاد آکنه شود.

- مصرف داروهای خاص

از عوارض جانبی برخی از داروها بروز جوش یا آکنه است. داروهایی که بر میزان سطح هورمون فرد تأثیر می گذارند هم می توانند در شکل گیری آکنه موثر باشند. کورتیکواستروئیدها، تستوسترون و لیتیوم چند نمونه از داروهای موثر در ایجاد آکنه هستند. اگر فکر می کنید مصرف دارویی خاص سبب بروز آکنه روی پوست شما شده، بهتر است به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

برای رفع جای جوش و آکنه چه باید کرد؟

- از شستشوی مکرر پوست بپرهیزید.

شستشوی مکرر پوست در روز پوست را بیشتر تحریک کرده و منجر به ایجاد جوش های بیشتر شود. به جای آن صورت خود را دو بار در روز بشویید، زمانی که از خواب بیدار می شوید و قبل از رفتن به رختخواب. هم چنین بهتر است پس از پایان فعالیت های بدنی که باعث تعریق می شوند، صورت خود را بشویید و پوست خود را خشک کنید.

- برای شستشوی صورت از پاک کننده های مناسب پوست چرب و جوش دار استفاده کنید.

ژل ها، فوم ها، صابون ها، پن ها و کلیه مواد پاک کننده مخصوص شستشوی پوست های چرب و جوش دار باعث کاهش قابل ملاحظه جوش های صورت می شوند. لذا محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد چربی باشند و روی آنها عبارت (مناسب برای پوست های چرب و جوش دار) قید شده باشد. 

نمونه شوینده های مناسب پوست جوش دار در زیر ذکر شده است: 

ژل شستشو صورت پوست چرب و آکنه ای هیدرودرم

این ژل شستشو حاوی پاک کننده های ملایم و عصاره های گیاهی است که به نحو موثری مواد آرایشی، چربی و سلول های مرده پوست را از بین می برد. ژل شستشو صورت پوست چرب و آکنه ای هیدرودرم با داشتن کمپلکس کنترل کننده چربی و ترکیبات ضد قارچ و ضد باکتری، به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

ژل شستشوی پوست چرب آکنه سل لایسل

این شوینده پوست چرب، منافذ پوستی را پاکسازی می کند و با جلوگیری از تجمع باکتری ها، مانع از ایجاد آکنه می شود. ژل شستشوی پوست چرب لایسل ضد آکنه نه تنها در پاکسازی پوست از آلودگی ها و چربی ها نقش دارد، بلکه موجب آبرسانی پوست و شفافیت و درخشندگی آن نیز می شود.

 

- به رژیم غذایی خود دقت کنید.

غذاهای سرخ شده چرب و سایر "غذاهای ناسالم" نیز دارای محتوای گلیسمی بالایی هستند که آکنه را تشدید می کنند. الکل، شکر و محصولات لبنی نیز می توانند در ایجاد جوش اثرگذار باشند. در حالی که برخی از افراد ممکن است جوش های پوستی داشته باشند که به نظر می رسد با خوردن غذاهای سرخ شده، شکلات، غذاهای شیرین یا نوشیدن شیر مرتبط باشد، این غذا ها روی همه افراد یکسان تأثیر نمی گذارند. با این حال از خوردن مواد غذایی تشدید کننده آکنه اجتناب کنید.

- از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید.

این محصولات اغلب غیر کومدون زا هستند، به این معنی که منافذ پوست را مسدود نکرده و منجر به بروز آکنه نمی شوند. این دسته از مرطوب کننده ها گزینه هایی عالی برای کسانی هستند که از آکنه و جوش سرسیاه رنج می برند.

کرم ژل مرطوب کننده سبوویس

این کرم ژل فاقد چربی، با کنترل میزان چربی سطح پوست، از براق به نظر رسیدن آن جلوگیری می کند. مرطوب کننده سبوویس فاقد ترکیبات تحریک کننده پوست چرب است و استفاده از آن به بازسازی و ترمیم پوست کمک می کند. 

کرم آبرسان پوست چرب و مختلط کسترز

این کرم به نحو موثری پوست چرب را هیدراته نگه می دارد و فرمولاسیون فاقد چربی آن از انسداد منافذ جلوگیری می کند. استفاده روزانه این کرم در حفظ سلامت پوست موثر بوده و موجب مات شدن پوست صورت می شود. 

 

- مواد آرایشی چرب و سنگین استفاده نکنید.

محصولات مراقبت از پوست و یا لوازم آرایشی که احساس سنگینی، چربی و چسبندگی روی پوست ایجاد می کند، نباید روی پوست چرب استفاده شود. زیرا این دسته محصولات منافذ را بسته و باعث ایجاد آکنه و لک های پوستی می شوند. این مواد شامل روغن نارگیل، ژله نفتی، موم و محصولات مبتنی بر الکل هستند.

- از آفتاب گرفتن بپرهیزید.

بسیاری از افراد گمان می کنند قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ابتدا ممکن است با خشک کردن سبوم در درمان جوش و آکنه موثر واقع شود. به علاوه زمانی که پوست برنزه است، جای جوش و آکنه ممکن است کمتر دیده شود. اما این اثرات کوتاه مدت هستند. در واقع، اثر خشکی قرار گرفتن در معرض نور خورشید در نهایت می تواند آکنه را بدتر کند.

 

- جوش های خود را دستکاری نکنید.

دستکاری جوش ها و فشردن آن ها ممکن است منجر به بدتر شدن مشکل شود و به طور بالقوه شانس ایجاد زخم و جوش های طولانی مدت را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید حتی الامکان از دست زدن به صورت و جوش های خود بپرهیزید.

- موهای خود را تمیز نگه دارید.

اگر چربی اضافی مو به پوست برود، می تواند آکنه را بدتر کند. شستن مرتب موها ممکن است جلوی ایجاد آکنه را بگیرد. محصولات مراقبت از موی حاوی روغن نیز می توانند باعث ایجاد جوش در سر و خط مو شوند. اجتناب از این محصولات خطر ایجاد جوش را کاهش می دهد.

- به مقدار کافی آب بنوشید.

اگر بدنتان کم آب باشد، غدد چربی پوست ممکن است چربی بیشتری ترشح کنند. کم آبی همچنین ظاهری کدر به پوست شما می دهد و باعث التهاب و تغییر رنگ می شود. برای هیدراته نگه داشتن بدن خود، حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

 

- استرس روزانه خود را کاهش دهید. 

استرس باعث ایجاد جوش نمی شود، اما ممکن است آنها را بدتر کند. تحقیقات نشان می دهند که بدن در شرایط استرس زا، هورمون هایی تولید می کند که ترشح سبوم را افزایش می دهند. 

 

آیا آکنه درمان می شود؟

آکنه خفیف در اغلب موارد بدون انجام اقدامات درمانی خود به خود بهبود می یابد. بسیاری از افراد به دنبال درمان سریع آکنه هستند اما مهم ترین نکته در رابطه با آکنه این است که درمان آن را زود رها نکنید. اگر یک درمان برای شما موثر است، باید در عرض 4 تا 6 هفته متوجه بهبودی شوید. مشاهده پاکسازی پوست ممکن است دو تا سه ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر متوجه بهبودی شدید، به درمان جوش و آکنه ادامه دهید و در پروسه درمان، وقفه ایجاد نکنید. برای درمان آکنه های شدید و آکنه مقاوم به درمان، حتما از پزشک کمک بگیرید.

 

برای درمان آکنه چه بخوریم؟

خوردن غذاهای کم گلیسمی ساخته شده از کربوهیدرات های پیچیده خطر ابتلا به آکنه را کاهش می دهند. کربوهیدرات های پیچیده در غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات فرآوری نشده یافت می شوند.

خوراکی هایی مانند گوجه فرنگی، بلوبری، ماهی، برنج قهوه ای، اسفناج و سبزیجات تیره از جمله خوراکی های مفید برای پوست به شمار می روند.

 

جمع بندی

آکنه یک مشکل رایج پوستی است که در اغلب موارد مسئله ای جدی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کند. عوامل متعددی از جمله وراثت، تغییرات هورمونی، باکتری ها و مصرف داروهای خاص می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. مصرف آب کافی، شستشوی روزانه پوست، کاهش استرس روزانه، استفاده از محصولات مراقبت از پوست سبک و کاهش قرارگیری در معرض نور خورشید از اقداماتی هستند که می توانند در کاهش جوش ها موثر واقع شوند. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شوینده ها، مرطوب کننده ها و ضد آفتاب های مناسب پوست های مستعد آکنه می توانید از طریق تماس تلفنی و یا مشاوره آنلاین با مشاوران پوست و مو داروخانه آنلاین داروکده در ارتباط باشید و متناسب با پوست خود، محصولاتی مرغوب و با قیمتی به صرفه تهیه نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )