همه چیز در مورد آفتاب سوختگی

همه چیز در مورد آفتاب سوختگی

وقتی لب صاحل بازی می کنید یا در یک روز آفتابی بیرون از خونه هستید ممکن است آفتاب سوخته شوید. این متن را بخوانید تا راه های پیشگری و درمان را بیاموزید.

مژده فصیح

نویسنده: مژده فصیح

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 تیر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 تیر 1394

17K

eye icon

همه چیز در مورد آفتاب سوختگی

تنها به این خاطر که رنگ پوستتان طلائی و خوشرنگ شود مدت زمان طولانی زیر نور آفتاب قرار می گیرید و با سوختگی شدید، پوست خود را ملتهب و بیمار می کنید. با وجود اینکه در مورد مضرات آفتاب چیزهای زیادی شنیده ایم، ولی هنوز خیلی از ما به واسطه اشعه های خورشید دچار سوختگی و آسیب دیدگی جدی می شویم. بیش از یک سوم بزرگسالان و حدود 70 درصد از کودکان در سال های گذشته دچار آفتاب سوختگی شده اند و همه ساله این اتفاق برای عده ای رخ داده است. در این مقاله آنچه که لازم است در خصوص محافظت از پوست خود و بهبود عارضه آفتاب سوختگی زیر نور آفتاب و یا در سونا بدانید، ذکر شده است.

چگونه آفتاب سوخته می شویم؟ 
یک توضیح ساده در مورد آفتاب سوختگی وجود دارد. وقتی پوست شما برای مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، در نهایت دچار آفتاب سوختگی و تحریک خواهد شد. در حالی که در زیر پوست اتفاقات پیچیده تری هم در حال وقوع است. نور خورشید سه اشعه ماوراء بنفش از خود ساطع می کند: UVB ،UVC و UVA اشعه UVC به سطح زمین نمی رسد. ولی آن دو اشعه دیگر نه تنها از حوله ساحلی شما بلکه از پوست شما هم عبور می کند. دلیل آسیب دیدگی های پوستی ما همین اشعه های UVB و UVA هستند. آفتاب سوختگی نشانه آشکار قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید است. ولی آسیب هایی که نور خورشید وارد می کند همیشه قابل رویت نیستند. با نفوذ به زیر پوست شما، نور ماوراء بنفش می تواند DNA شما را تغییر دهد و باعث پیری پوست شما بشود. با گذشت زمان آسیب به DNA باعث بروز سرطان پوست می گردد، که شامل ملانوم کشنده است.

سرعت و شدت آفتاب سوختگی به چه مواردی بستگی دارد:
- نوع پوست شما تیره باشد یا روشن
- شدت نور خورشید و درجه تابش آن چه اندازه باشد
- چه مدت در معرض نور خورشید قرار بگیرید. 
- خانم هایی که موی بلوند و چشمان آبی دارند زودتر از کسانی که گندمگون هستند در روزهای آفتابی پوستشان قرمز می شود و پوستشان آسیب پذیرتر است.

علائم آفتاب سوختگی :
درمان آفتاب سوختگی دو وجه دارد و آن مبارزه یا از بین بردن قرمزی پوست و کاستن درد ناشی از التهابات پوستی است. در اینجا چند روش درمان‌های خانگی آفتاب سوختگی مطرح می شود: 
کمپرس: روی پوست خود کمپرس آب سرد بگذارید و یا برای تسکین آفتاب سوختگی، دوش آب سرد بگیرید. 

کرم یا ژل: برای رفع سوزش محل آفتاب سوخته، به آرامی مقداری کرم و یا ژلی را استفاده کنید که دارای موادی از قبیل منتول، کافور و یا آلوئه باشد. ضمنا قبل از استفاده کرم را در جای خنک قرار دهید تا هنگام مالیدن روی پوست، احساس بهتری داشته باشید. از داروهایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین درد و تورم پوستتان می توانید استفاده کنید. 
مرطوب نگهداشتن: مقدار زیادی آب و یا مایعات بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. 
دوری از آفتاب: تا زمان بهبود آفتاب سوختگی، زیر نور آفتاب نمانید. ممکن است خودتان بتوانید آفتاب سوختگی را تا حدی درمان کنید. اما در صورتی که این نشانه ها را دارید، مشکلاتتان را با یک پزشک در میان بگذارید: 
تب 39 درجه یا بالاتر - لرز- درد شدید- تاول های آفتاب سوختگی که 20 درصد یا بیشتر بدنتان را گرفته باشد- خشکی دهان -کم شدن ادرار- سرگیجه و خستگی علامت های کم آبی بدن هستند.

راه های پیشگیری از آفتاب سوختگی 
در اینجا چند روش برای محافظت از پوست در خارج از خانه یادآوری می شود: 
در نظر گرفتن ساعت: 
اشعه های آفتاب بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر بسیار شدید هستند. اگر در این ساعات امکان ماندن در منزل را ندارید، حداقل در نقاطی که سایه هستند باشید. 
پوشیدن لباس مناسب: 
وقتی مجبورید بیرون باشید، لباس هایی بپوشید که از پوست شما خوب محافظت کند، مثل: کلاه لبه دار- بلوز آستین بلند و شلوار- عینک های آفتابی (ضد UV) 
استفاده از ضدآفتاب:
به مقدار کافی هر جای بدن که در معرض نور آفتاب قرار می گیرد را با کرم ضدآفتاب بپوشانید. منظور ضدآفتابی است که شما را از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند. ضدآفتاب باید دارای Spf حداقل 30 باشد.

بیشتر بخوانید: مصرف ضد آفتاب اختیاری است یا اجباری؟

برای استفاده مناسب ضد آفتاب از راهنمایی های زیر استفاده کنید: 
نیم ساعت قبل از خروج از منزل ضدآفتاب را روی پوست خود بمالید. 
حتی در روزهای ابری از ضدآفتاب استفاده کنید چون اشعه های UV از ابرها نفوذ می کنند. 
هر دو ساعت یکبار ضدآفتاب خود را تجدید کنید، در صورتی که زیاد عرق می کنید و یا شنا می کنید زمان تجدید کرم ضدآفتاب بیشتر شود. بدین معنی که زودتر از دو ساعت یکبار کرم ضدآفتاب خود را تجدید کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )