مراحل پاکسازی پوست چرب در خانه

مراحل پاکسازی پوست چرب در خانه

در این مقاله از مجله داروکده مراحل پاکسازی پوست چرب در خانه را بیاموزید.

نفیسه میرزایی

نویسنده: نفیسه میرزایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 شهریور 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 شهریور 1402

3K

eye icon

مراحل پاکسازی پوست چرب در خانه

در این مقاله می خوانید:

  • پاکسازی پوست چرب
  • پاکسازی پوست صورت چرب در منزل
  • روتین پاکسازی پوست چرب یا فیشیال پوست چرب در خانه
  • مراحل پاکسازی پوست چرب با مواد طبیعی در خانه
  • ماسک پاکسازی پوست چرب خانگی

مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

داشتن پوست چرب و آکنه ای برای اغلب افراد آزار دهنده است و براق بودن غیر طبیعی پوست که ناشی از ترشح بی از حد سبوم می باشد، ظاهری ناخوشایند برای فرد ایجاد می کند، برای حل این مشکل شخص دست به دامان روش های مختلف پاکسازی پوست چرب می شود. امروزه با توجه به درصد بالای افراد با پوست چرب نسبت به سایر انواع پوست ها، پاکسازی پوست چرب در کلینیک های زیبایی و سالن های آرایشی با دستگاه هم انجام می شود. منتها، ما در این مقاله قصد داریم تا کار شما را راحت کنیم تا در منزل و بدون مراجعه به مراکز مختلف، با استفاده از محصولات پوست چرب و انواع ماسک ها به پاکسازی پوست چرب و جوشدار در خانه بپردازید.

پاکسازی پوست چرب

همانطور که گفتیم پوست به دلیل ترشح بیش از حد سبوم چرب می شود. سبوم یک ماده روغنی است که در حد معمول نه تنها بد نیست بلکه وجود آن برای محافظت و مرطوب بودن پوست و مو الزامیست، حالا می خواهیم چند عامل موثر در چرب شدن پوست را بررسی کنیم:

ژنتیک

در صورتیکه پوست پدر و مادر شما چرب باشد، به احتمال زیاد پوست شما نیز چرب خواهد بود و این امر کاملا خارج از کنترل شماست، بنابراین، شما در انتخاب نوع پوستتان دخالتی نخواهید داشت و این موضوع از ابتدای تولد شما به صورت ژنتیکی مشخص شده است.

 

مصرف لوازم آرایشی بی کیفیت

با توجه به گسترش روز افزون صنعت لوازم آرایشی، توصیه می شود قبل از تهیه لوازم آرایشی مختلف حتما از کیفیت و استاندارد بودن محصولات مطمئن شوید، چرا که مصرف محصولات آرایشی نامرغوب نه تنها نوع پوست شما را تغییر می دهد، بلکه می تواند عوارض غیر قابل جبران برای پوست به همراه داشته باشد.

تغذیه نامناسب

بعضی از مواد غذایی که چربی بالایی دارند، در صورتیکه بیش از حد مصرف شوند، در بدن به چربی انباشته شده تبدیل می شوند و در چرب شدن پوست و ایجاد جوش و آکنه نقش مهمی دارند. ار جمله این مواد غذایی می توان به قند و شکر و سایر کربوهیدرات ها، لبنیات پر چرب، گوشت های پرچرب، غلات های تهیه شده با آردهای غنی مانند نان، برنج و ماکارونی، روغن های سرخ کردنی و غذاهای پر نمک اشاره کرد.

 

مصرف برخی از داروها

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف برخی داروهای شیمیایی نظیر داروهای ضد بارداری، داروهای هورمونی و استروئیدی، سبب افزایش ترشح سبوم پوست و چرب شدن پوست و ایجاد جوش و آکنه می شود.

 

پاکسازی پوست صورت چرب در منزل

روش های مختلفی برای تنظیم فعالیت غدد چربی پوست وجود دارند که در این میان درمان های خانگی، رعایت اصول کلی و داشتن سبک زندگی سالم، مانند تغذیه مناسب، خواب کافی و استحمام ترجیحا روزانه، می توانند بدون استفاده از دارو یا فیشیال هایی گران قیمت در کنترل چربی پوست بسیار موثر باشند.

 

روتین پاکسازی پوست چرب یا فیشیال پوست چرب در خانه 

پوست شما برای مرطوب بودن و محافظت از خود، به طور طبیعی چربی تولید می کند، با توجه به این موضوع، وجود مقداری چربی در پوست ضروری است. ترشح بیش از حد چربی توسط سلول های پوستی می تواند منجر به چرب و براق شدن پوست و انسداد منافذ، در نتیجه ایجاد آکنه و جوش روی صورت و بدن شود. اشخاصی که پوست چربی دارند، بیشتر در ناحیه T صورت (روی پیشانی، بینی و چانه) این چربی را احساس می کنند. برای رفع چربی ها، باکتری ها، آلودگی ها، سلول های مرده ی پوست، جلوگیری از ایجاد آکنه و مسدود شدن منافذ باز پوست و به طور کلی حفظ زیبایی و سلامت پوست میبایست یک روتین پوستی مناسب داشته باشید. 

در ادامه به مطالعه ی مراحل پاکسازی پوست چرب می پردازیم:

1- استفاده از شوینده برای پاکسازی پوست چرب

اولین و مهم ترین مرحله در پاکسازی پوست چرب استفاده از شوینده است، بهتر است هر روز صبح و شب صورت خود را با شوینده مخصوص پوست چرب بشویید. شوینده ای که شما استفاده می کنید می بایست این قابلیت را داشته باشد تا ضمن تمیز کردن صورت از انواع آلودگی ها، تنظیم ترشح چربی پوست و کوچک نمودن منافذ باز، به جلوگیری از ایجاد جوش ها و رفع آن ها کمک کند.

شوینده های مختلفی از برندهای معتبر ایرانی برای پاکسازی پوست چرب وجود دارند که در این قسمت چند نمونه از آن ها را معرفی می کنیم:

ژل شستشو صورت پوست چرب و جوشدار آکوا پیوربایومارین

این ژل شوینده حاوی عصاره جلبک های دریایی است و برای تمیز کردن پوست های چرب و بسیار چرب (چرب و آکنه ای) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ژل شستشوی پوست چرب صورت هیدرودرم

این محصول حاوی سبومین، پیروکتون اولامین، اسید سالیسیلیک و روغن تی تری اویل می باشد و برای پاکسازی پوست چرب و مختلط استفاده می شود.

 

مایع شوینده غیرصابونی بدن سبوما

برای شستشوی بدن و استحمام روزانه شخص با پوست چرب و دارای آکنه مناسب است.

 

2- استفاده از تونر جهت پاکسازی پوست چرب 

بعد از شوینده و خشک کردن صورت، استفاده از یک تونر مخصوص پوست چرب، جهت پاکسازی عمقی سطح پوست، تنظیم PH  و کنترل چربی پوست الزامی است. در این خصوص می توانید  تونیک پاک کننده صورت حاوی عصاره های گیاهی هیدرودرم موجود در داروخانه آنلاین داروکده را تهیه نمایید.

 

3- استفاده از مرطوب کننده های فاقد چربی 

مرطوب نگه داشتن پوست یک مرحله بسیار مهم است. تمامی پوست ها به مرطوب کننده نیاز دارند، منتها، شخص با پوست چرب می بایست از مرطوب کننده هایی که برای پوست های مستعد آکنه ساخته شده اند استفاده کنند، این مرطوب کننده ها بافت سبک با جذب بالایی دارند، فاقد چربی و بر پایه آب هستند. 

فلویید رطوبت رسان و مات کننده آکوا دتوکس بایومارین و کرم آبرسان و جمع کننده منافذ باز درمالوگ در این خصوص بازخورد بسیار خوبی از مصرف کنندگان ثبت کرده اند. این محصولات ضمن آبرسانی، قابض منافذ هم هستند و به کوچک نمودن منافذ باز پوست کمک می کنند.

 

4- استفاده از ضدآفتاب های فاقد چربی

ضدآفتاب ها یکی دیگر از محصولات مراقبتی مهم برای پوست هستند که به صورت رنگی و بی رنگ در بازار عرضه شده اند. شخص با پوست چرب و آکنه ای می بایست از ضدآفتاب های فاقد چربی و غیر کومدون زا استفاده کند. ضدآفتاب های فاقد چربی دارای بافت سبک با جذب بالا هستند که در حفظ رطوبت و تعادل چربی پوست موثر می باشند. کرم ضد آفتاب فاقد چربی بی رنگ SPF50 بایومارین از جمله ضدآفتاب های فاقد چربی مناسب برای پوست های چرب و مستعد آکنه می باشد که ضمن محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد، در کنترل چربی و مات شدن پوست هم موثر است و برای آقایان و بانوان قابل استفاده می باشد.

 

5- استفاده از محصولات اسکراب و لایه بردار برای پاکسازی پوست چرب جوشدار

پوست چرب میبایست هر چند وقت یکبار لایه برداری شود تا چربی اضافه و سلول های مرده و عوامل مسدود کننده منافذ پوستی مانند عوامل میکروبی و باکتریایی از بین بروند. استفاده از اغلب محصولات اسکراب و لایه بردار به صورت هفته ای دو تا سه مرتبه کافیست، البته بعضی از اسکراب ها ملایم هستند و مصرف روزانه آن ها هم بلامانع است. توجه داشته باشید، استفاده از محصولات لایه بردار سبب نازک شدن و آسیب پذیرتر شدن پوست می شود، بنابراین در صورتی که تمایل دارید از محصولات لایه بردار برای پاکسازی پوست چرب استفاده نمایید، حتما طی روز ضدآفتاب های فاقد چربی را مورد استفاده قرار دهید و دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید. محصولات حاوی خاک رس می توانند اسکراب های موثری برای پاکسازی پوست های چرب و آکنه ای باشند، برای مثال ماسک رسی پاک کننده عمیق و شفاف کننده پوست چرب هیدرودرم که در حال حاضر در داروخانه آنلاین داروکده موجود است.

در صورتی که پوست بدن چربی دارید و تمایل به استفاده از محصولات اسکراب و لایه بردار برای رفع جوش های بدن و آثار ناشی از آن ها دارید، می توانید اسپری ضد جوش بدن سالیسیل 2 آردن سبوما را تهیه کنید.

برای مطالعه بیشتر به مقاله چگونه برای پوست خود شوینده انتخاب کنیم؟ نوشته  الهه عبدالهی دکترای تخصصی فارماکولوژی مراجعه کنید.

 

مراحل پاکسازی پوست چرب با مواد طبیعی در خانه

روتین کلی برای پاکسازی پوست چرب را شرح دادیم و بهترین محصولات موجود را معرفی کردیم تا شما بتوانید با تهیه آن ها به راحتی در منزل چربی پوست و جوش های صورت و بدن خود را کنترل کنید، حالا می خواهیم چند نمونه از دستورالعمل های طبیعی که جهت پاکسازی پوست چرب در منزل وجود دارند را بررسی کنیم و به آموزش پاکسازی پوست چرب و جوش دار در منزل بپردازیم:

- استفاده از ترکیب عسل و لیمو به عنوان شوینده برای پاکسازی پوست چرب

لیمو سرشار از اسید سیتریک است و در مات کردن و رفع چربی اضافه پوست بسیار موثر می باشد، عسل یک ترکیب مغذی است و به حفظ رطوبت پوست و افزایش نرمی و لطافت آن کمک می کند. شما میتوانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و به صورت بمالید و به مدت 2 دقیقه آن را روی پوست ماساژ دهید، 10 دقیقه که گذشت صورت خود را آبکشی نمایید. برای حداکثر اثربخشی این کار را هر شب انجام دهید.

- استفاده از سرکه سیب به عنوان شوینده برای پاکسازی پوست چرب

سرکه سیب سرشار از ترکیبات لایه بردار است و در پاکسازی پوست و حذف سلول های مرده بسیار موثر می باشد، منتها با توجه به اینکه سرکه سیب یک ترکیب بسیار قوی می باشد، توصیه می شود حتما قبل از مصرف تست عدم حساسیت انجام شود. 

چگونه از سرکه سیب به عنوان شوینده صورت استفاده کنیم؟ مخلوط رقیق شده سرکه سیب و آب را با نسبت 1 به 5 تهیه کنید. صورت خود را بشویید، بعد تکه های پنبه را با این مخلوط آغشته کنید و روی صورت تمیز بمالید، از پایین صورت به سمت بالا پنبه را بکشید و پوست صورت را کاملا با آن تمیز کنید، بعد از چند دقیقه آبکشی کنید و جهت جلوگیری از دهیدراتگی و احساس کشیدگی در پوست از یک مرطوب کننده فاقد چربی استفاده نمایید.

- استفاده از آرد گرم و زردچوبه به عنوان شوینده برای پاکسازی پوست چرب

زردچوبه یک ماده آنتی باکتریال است که در پاکسازی پوست چرب و روشن شدن پوست بسیار موثر می باشد و آرد گرم خاصیت مات کنندگی دارد و به افزایش نرمی و لطافت پوست کمک می کند. در صورت تمایل به استفاده از ترکیب آرد گرم و زردچوبه برای پاکسازی پوست چرب می بایست حدود نصف فنجان آرد گرم را با یک چهارم فنجان پودر مونگ دال و نصف قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید و در هر بار مصرف به اندازه یک قاشق غذاخوری از آن را به صورت ملایم روی پوست ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه آبکشی نمایید. شما می توانید از این ترکیب برای شستشو روزانه پوست استفاده کنید.

- استفاده از پاک کننده های طبیعی خیار و گوجه فرنگی برای پاکسازی پوست چرب

گوجه فرنگی خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد و در روشن شدن رنگ پوست هم موثر است. خیار هم به حفظ طراوت، افزایش نرمی و لطافت پوست شما کمک می کند. شما می توانید نصف خیار و یک عدد گوجه فرنگی را آسیاب کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و ظاهری خمیر مانند ایجاد شود.سپس این ترکیب را روی پوست صورت و گردن بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید، بهتر است روزانه از این ترکیب برای شستشو صورت استفاده کنید و بعد از آن از تونرهای پاک کننده پوست چرب و مرطوب کننده های فاقد چربی نیز استفاده نمایید. 

ماسک پاک سازی پوست چرب خانگی

در این قسمت به معرفی چند مورد از ماسک ها و اسکراب های خانگی که در پاکسازی پوست چرب، کاهش سبوم، حذف سلول های مرده ی پوست و عواملی که در مسدود کردن منافذ پوست و ایجاد آکنه موثر هستند، می پردازیم:

1- ماسک صورت خیار برای پاکسازی پوست چرب

مواد لازم جهت تهیه این ماسک:

یک عدد خیار، یک عدد سفیده تخم مرغ، آب لیمو، نعناع تازه خرد شده 

طرز تهیه:

پس از شستن خیار نصف آن را با یک عدد سفیده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری آب لیمو به همراه نعناع تازه خرد شده کاملا مخلوط کنید، سپس آن را روی صورت خود بمالید، 20 دقیقه صبر کنید، بعد ابتدا با آب گرم و بعد با آب سرد صورت خود را بشویید. استفاده از این ماسک را با یک بار در هفته شروع کند، سپس بر اساس میزان تحمل پوست خود می توانید تا سه بار در هفته آن را مورد استفاده قرار دهید. بهتر است این مخلوط به مدت 10 تا 15 دقیقه قبل از استفاده در یخچال نگهداری شود.

2- ماسک صورت سیب برای پاکسازی پوست چرب

مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک صورت سیب: 

یک عدد سیب متوسط، عسل خام

طرز تهیه:

نصف یک سیب تمیز و متوسط ​​را بعد از درآوردن دانه ها، پوره کنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل خام (ترجیحا ارگانیک) را کاملا با هم ترکیب کنید. ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و بگذارید بماند تا کاملاً خشک شود (معمولاً بین 10 تا 15 دقیقه). بعد با آب گرم بشویید و خشک کنید. استفاده از این ماسک را با یک بار در هفته شروع کنید، در صورت سازگاری با پوست می توانید تا سه مرتبه در هفته از این ماسک استفاده نمایید.

3- اسکراب قهوه و عسل

مواد مورد نیاز جهت تهیه این اسکراب: 

عسل و تفاله های قهوه

طرز مصرف:

 یک قاشق غذاخوری از تفاله‌های قهوه و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم در یک کاسه ترکیب کنید.این اسکراب را روی تمام صورت خود بمالید و به آرامی با حرکات دایره ای به مدت دو تا سه دقیقه ماساژ دهید. وقتی خشک شد آن را با آب گرم بشویید. این اسکراب بسیار ملایم است و استفاده از آن به صورت روزانه بلامانع می باشد.

 

پاکسازی پوست چرب با بخور در منزل

بخور دادن صورت فواید زیادی برای پوست به ویژه پوست های چرب دارد. با بخور منافذ پوست باز می شوند و عوامل میکروبی و باکتری های مولد آکنه و مسدود کننده منافذ از بین می روند. بخور سبب گشاد شدن رگ ها، افزایش گردش خون، بهبود اکسیژن رسانی به سلول های پوستی و تغذیه پوست می شود.

مواد لازم برای آماده کردن بخور برای پاکسازی پوست چرب و جوشدار:

  تخم گشنیز، بابونه، گیاه نعناع فلفلی یا مریم گلی

طرز استفاده از بخور:

 آب را در یک ظرف بجوشانید و بعد مقداری از گیاهان ذکر شده را به آب در حال جوش اضافه نمایید، بعد از دو تا سه دقیقه می توانید ظرف آن را از روی حرارت بردارید و حوله ای روی سرتان بیندازید و حدود 10 الی 15 دقیقه صورت خود را بخور دهید. شما می توانید هفته ای دو تا سه مرتبه از این بخور استفاده کنید.

سوالات متداول

در ادامه این مقاله سوالات رایج در رابطه با پاکسازی پوست چرب را جمع آوری کرده ایم:

1- برای پاکسازی پوست چرب چه کنیم؟

برای پاکسازی پوست چرب میبایست از محصولات کنترل کننده چربی پوست استفاده شود. به این منظور توصیه می شود روتین پوستی مناسب داشته باشید و به صورت روزانه از شوینده ها و تونرهای مخصوص پوست چرب، آبرسان های فاقد چربی، ضدآفتاب ها و محصولات اسکراب و لایه بردار استفاده نمایید، در این خصوص می توانید مواد طبیعی را هم مورد استفاده قرار دهید.

2- علائم پوست چرب چیست؟

پوست چرب ظاهری براق و درخشنده دارد که ناشی از ترشح بیش از حد سبوم می باشد، شخص با پوست چرب دچار انواع آکنه ها مانند آکنه های التهابی، زیر پوستی، سر سیاه و سرسفید می شود.

 

سخن نهایی

پوست چرب پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد است. در صورتیکه از محصولات مراقبتی پوست چرب و کنترل کننده ترشح چربی استفاده نکنید، منافذ پوست با عوامل میکروبی و باکتریایی مسدود می گردند، سلول های مرده ی پوست روی هم انباشته می شوند و انواع جوش ها و آکنه ها به وجود می آیند، متخصصان پوست بر این عقیده اند که پوست قابل توجه ترین قسمت بدن است، بنابراین داشتن یک روتین پوستی مناسب و روزانه برای پاکسازی پوست های چرب و آکنه ای امری ضروریست. شما می توانید با استفاده از محصولات تخصصی مربوط به پوست های چرب و جوشدار و مواد طبیعی مختلف و مقرون به صرفه به کاهش ترشح سبوم پوستتان کمک کنید و در ایجاد پوستی صاف و شفاف، نقش مهمی داشته باشید.

مطالب ارائه شده در این مقاله براساس متون منتشر شده در پایگاه های معتبر علمی مانند Healthline  و Mayaclinic و با نظارت دکتر داروساز محمد کربلایی گردآوری شده است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )