5 نکته برای مراقبت از پوست های تیره

5 نکته برای مراقبت از پوست های تیره

مراقبت های پوستی با توجه به نوع و رنگ پوست تعیین می‌شوند. در این مقاله به پنج نکته برای مراقبت از پوست های تیره و اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 آبان 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 آبان 1398

4K

eye icon

5 نکته برای مراقبت از پوست های تیره

نوع  و رنگ پوست همه افراد یکسان نیست و هر نوع پوست نیازمند مراقبت مخصوص به خود می باشد. پوست های تیره دارای ملانین بیشتری نسبت به پوست های روشن هستند. ملانین به ماده یا رنگدانه ای گفته می شود که تعیین کننده رنگ پوست بدن انسان می باشد. هر چقدر میزان ملانین در پوست افراد بیشتر باشد ، رنگ پوست آنها تیره تر است. مراقبت های پوستی با توجه به نوع و رنگ پوست تعیین می‌شوند بنابراین مراقبت از پوست های تیره با مراقبت از پوستهای روشن تفاوت هایی دارد و دلیل این مسئله این است که ساختار پوست تیره با پوست روشن متفاوت است.
در این مقاله به پنج نکته برای مراقبت از پوست های تیره و اشاره شده است.  

1-استفاده از پاک کننده و مرطوب کننده مناسب
برای داشتن پوستی شفاف و صاف باید هر روز صورت را با یک پاک کننده مناسب شستشو داده و از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. از یک پاک کننده مناسب استفاده کنید که با توجه به درجه خشکی یا چربی پوست انتخاب شده باشد. بهتر است این پاک کننده غیر کمدوژنیک باشد. پاک کننده را به آرامی با نوک انگشت تمیز روی صورت بمالید. سپس به دقت با آب ولرم صورت را بشویید و پس از شستشو صورت را با یک حوله تمیز و با حرکات آرام خشک کنید. 
حوله را روی صورت نکشید بلکه به آرامی آن را روی صورت گذاشته و بردارید. برخی از متخصصان بر این باور هستند که پوست های تیره نسبت به پوست های روشن زودتر رطوبت خود را از دست می دهند.  بنابراین برای پیشگیری از چین و چروک و شکسته به نظر رسیدن پوست لازم است حتما از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

 بهتر است مرطوب کننده حاوی گلیسیرین یا هیالورونیک اسید باشد که بتواند رطوبت کافی به پوست برساند. لازم به ذکر است که هیچ گاه گلیسیرین را به طور مستقیم برای حفظ رطوبت پوست صورت استفاده نکنید زیرا استفاده مستقیم از موادی مانند گلیسیرین و وازلین روی پوست صورت باعث ایجاد جوش صورت می گردد. کرم های مرطوب کننده مخصوص صورت در داروخانه ها موجود است و علاوه بر این که حاوی این مواد هستند غیر کمدوژنیک می باشند و باعث ایجاد جوش و لک صورت نمی شوند.
برای پوست های تیره مرطوب کننده هایی که به صورت کرم عرضه می شوند بهتر از مرطوب کننده های هستند که به صورت لوسیون عرضه می گردند. ضمنا قبل از استفاده از هرگونه لایه بردار و اسکراب بهتر است با پزشک مشورت کنید.

2- همیشه کرم ضد آفتاب استفاده کنید
یکی از باورهای غلط در مورد پوست های تیره این است که آنها دچار آفتاب سوختگی نمی شود و افراد دارای پوست تیره نیاز چندانی به مصرف ضدآفتاب ندارند اما این مسئله کاملاً غلط و اشتباه است. اشعه مضر خورشید برای همه افراد با هر رنگ پوستی بسیارمضر و خطرناک است و حتما همه افراد باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. هر چند افرادی که دارای پوست تیره هستند کمتر از افراد دارای پوست روشن دچار سرطان پوست می شوند اما متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در آنها بیشتر از سایرین است. شاید دلیل این مسئله این باشد که سرطان پوست در افراد دارای پوست تیره معمولا به سختی و در مراحل بالا تشخیص داده می‌شود بنابراین فرصت طلایی درمان از دست می‌رود. اشعه خورشید می تواند باعث لکه های پوستی شود که این مسئله در افراد دارای پوست تیره باعث تیره تر شدن پوست آنها می‌شود.

برای خرید محصولات ضد آفتاب اینجا کلیک کنید.

انجمن پوست آمریکا توصیه می‌کند که افراد دارای پوست تیره حتما باید از کرم ضدآفتاب با SPF  بالاتراز 30 استفاده کنند. 
کرم ضد آفتاب باید برای هر قسمت از پوست که بدون پوشش  در معرض نور خورشید است اعم از دست‌ها و گردن نیز استفاده شود و همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای ابری و زمستان ها و حتی در سایه نیز الزامی است. خوشبختانه برخی از کرم های ضدآفتاب حاوی مرطوب کننده نیز می باشند که مصرف آنها برای افراد دارای پوست تیره می تواند بسیار مناسب باشد.

3- لک های صورت را به درستی درمان کنید
لک های پوستی و هایپرپیگمانتاسیون پوستی در همه افراد با هر رنگ پوستی ممکن است مشاهده شود. استفاده از کرم ضدآفتاب باعث می شود که از بروز لک های پوستی جدید پیشگیری شود اما لک های قدیمی را از بین نمی‌برد. لک های پوستی در افراد دارای پوست تیره باعث تیره تر شدن پوست آنها می شود بنابراین بهتر است که درمان شود.
کرم های ضدلک مختلفی در داروخانه ها موجود هستند که به طور معمول حاوی یکی از موارد زیر هستند:
- رتینوئید: کرم های ضدلک حاوی رتینوئید مانند دیفرین می‌توانند لک های پوستی را از بین ببرد.
-هیدروکوئینون:  فرآورده های حاوی هیدروکوئینون تولید بیش از حد رنگدانه هایی که باعث لکه های پوستی می شوند را متوقف می سازد.
- اسید کوجیک: این ماده می‌تواند باعث روشن شدن پوست و از بین بردن لک های پوستی شود. البته اثر این ماده نسبت به سایر مواد ضد لک کمتر است.
-ویتامین C: برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C  که نوعی آنتی اکسیدان است می تواند هایپر پیگمانتاسیون پوستی را کاهش داده ،از پوست در برابر نور خورشید محافظت کرده و سطح کلاژن پوست را افزایش دهد. لازم به ذکر است که ویتامین C قدرت نفوذ پذیری پایینی برای نفوذ به پوست دارد بنابراین برای بالا بردن میزان نفوذ آن به پوست کارهای تحقیقاتی بیشتری نیاز است.
 تمامی فراورده های ذکر شده باید با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شوند. زیرا مصرف بیش از اندازه آنها ممکن است باعث التهابات پوستی شود.
 نکته قابل ذکر این است که هیدروکوئینون نباید به مدت طولانی استفاده شود و لازم است که پس از 3 ماه مصرف باید یک وقفه کافی تا شروع دوره درمان بعدی وجود داشته باشد. زیرا مصرف طولانی مدت هیدروکوئینون باعث تیره شدن پوست می گردد.
 محصولات ضد لک پوستی اغلب ترکیبی از برخی از این مواد می باشند. گاهی اوقات نیز متخصص پوست از داروساز می‌خواهد که برخی از این مواد را با درصد مشخص ترکیب کرده تا بیمار از این داروی ترکیبی استفاده کند . 

4-آکنه یا جوش صورت را به سرعت درمان کنید
درمان سریع آکنه باعث پیشگیری از پیشرفته شدن آن می شود. به علاوه از ایجاد لک های ناشی از جوش روی صورت پیشگیری می کند. این لک ها در واقع به دلیل هایپر پیگمانتاسیون پس از التهاب به وجود می‌آیند و با اسکار یا جای جوش متفاوت هستند. استفاده از شوینده های مناسب پوست و همچنین محصولات غیر کمدوژنیک و فاقد چربی باعث کمک به بهبود آکنه می شوند.

 5-رژیم غذایی مناسب داشته باشید 
یکی از نکات مهم و کلیدی  مراقبت از پوست داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم است . برای این که مواد مغذی کافی به پوست برسد فرد باید تغذیه مناسبی داشته باشد. رژیم غذایی مناسب و سالم برای پوست باید حاوی موارد زیر باشد.
-میوه ها و سبزیجات 
-غلات کامل 
-منابع غنی پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ 
-چربی های سالم مانند آووکادو و روغن زیتون 
اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده و حاوی شکر و محدود کردن مصرف الکل نیز به سلامت پوست کمک زیادی می‌کند و مصرف الکل برخی از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس را تشدید می کند

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )