لک  های صورت را بیشتر بشناسیم

لک های صورت را بیشتر بشناسیم

لک صورت یک عارضه شایع است که بیشتر در زنان دیده می شود. با شناختن عامل های ایجاد کننده لک می توانید از بروز خیلی از آنها پیشگیری کنید.در این مقاله علل ایجاد کننده لک ها را می شناسید.

دکتر محدثه شوقی

نویسنده: دکتر محدثه شوقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 آبان 1393

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 آبان 1393

30K

eye icon

لک های صورت را بیشتر بشناسیم

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • علت لک روی گونه چیست؟
  • انواع لک ملاسما
  • شایع‌ترین علل ایجاد  لک‌های صورت

ملاسما یا لک صورت یک اختلال رنگدانه‌ای اکتسابی پوست است که با لکه‌های قهوه‌ای رنگ در مناطق در معرض نور ایجاد می شود.
لک صـورت یا ملاسما یک عـارضه پوستی شـایع به خصوص در دختران و خانم های جوان است. این عارضه به صورت لکه های قهـوه ای تا خـاکستری تیره بر روی گونه‌ها, پیشانی و چانه دیده می‌شود. شـایع ترین سنین بروز آن 20 تا 30 سالگی است و در خانم‌ها بیشتر از آقایان اتفاق می‌افتد. ملاسما گاهی اوقات پشت لب نیز ایجاد می‌شود. برای درمان و رهایی از لک‌ های صورت می‌توانید از  ضد لک ها همزمان با روش های درمانی همچون لیزرتراپی و استفاده از محصولات لایه بردار استفاده کنید.

 

علت لک روی گونه چیست؟

دلایل زیادی در ایجـاد لک نقـش دارند ولی ثابت ترین علـت را  اشعـه ماورابنفش خورشید می‌دانند. اکثر مبتلایان شروع این بیماری را به دنبال مصرف داروهای ضد بارداری یا اولین حاملگی می‌دانند و عده ای آن را نتیجه مسافرت به مناطقی با آفتاب شدید مانند کنار دریا در فصل تابستان می‌دانند.

نتیجه تحقیقات نشان می دهد نور آفتاب، حاملگی، سابقه فامیلی مثبت، مصرف بعضی داروها و گاهی داروهای ضد بارداری، اختلالات هورمونی به خصوص کم کاری یا پرکاری تیروئید، بعضی مواد شیمیایی موجود در محیط شغلی و تحریکات مزمن و طولانی مدت که ناشی از خاراندن یا دست کشیدن مستمر و مداوم به صورت است، از مهمترین علت بروز ملاسما در صورت است.

انواع لک ملاسما

نوع سطحی

در این نوع از ملاسما رنگدانه‌ها در قسمت‌های سطحی پوست افزایش می‌یابند. این نوع شایع‌تر است و همچنین پاسخ بهتری به درمان نشان می‌دهد.

نوع عمقی

به رنگ آبی مایل به خاکستری ظاهر می‌شود. در این نوع ک صورت رنگدانه‌ها در لایه‌های عمقی تر پوست قرار می گیرند. مقاومت به درمان در این نوع بیشتر است.

شایع‌ترین علل ایجاد  لک‌های صورت

ملاسما یا لک حاملگی

به دلیل اینکه این لک‌ها بیشتر در زنان حامله ظاهر می‌شود، به لک‌های حاملگی شهرت دارد، ولی می‌تواند در خانم های مجرد و به ندرت در مردان نیز دیده شود. این لک ها بیشتر در گونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‌شود و در افراد سبزه مشخص است.

کک مک یا فرکل (FRECKLE)

کک و مک بیشتر در افراد با پوست روشن، موهای قرمز یا بلوند و چشمان آبی دیده می شود و از سن 5 سالگی شروع می‌شود که به صورت لک‌های کوچک قهوه ای روشن در مناطق باز بدن مثل صورت، شانه و پشت دیده می‌شود.

در تابستان تعداد، اندازه و عمق کک مک افزایش می یابد و در زمستان کوچک‌تر، روشن تر و کم تعدادتر می‌شود. این نوع پیگمانتاسیون ممکن است از نظر زیبایی آزار دهنده باشد، ولی خطری ندارد.

لک‌های پیری

این لک ها در اثر تماس حاد یا مزمن با نور آفتاب و افزایش سن به وجود می‌آید. معمولا لک‌های قهوه‌ای رنگ مسطح به اندازه یک سانتی متر یا بیشتر که روی صورت و پشت دست‌ها، در سنین 30 تا 40 سالگی شروع شده و با افزایش سن گسترده‌تر، پر رنگ‌تر و با تعداد بیشتر نمایان می‌شوند. پس لزوم استفاده از ضد آفتاب‌ها در اینجا مشخص می شود.

 

لک‌های ناشی از سوء تغذیه و کمبود ویتامین

این لک ها در اثر کمبود ویتامین B12 اتفاق افتاده و در نژادهای با پوست تیره شایع تر است. این لک‌ها ظاهر لکه لکه دارند. در اثر کمبود ویتامین A این لک ها گسترده بوده و همراه با برجستگی‌های شبیه پوست مرغ ظاهر می شود. همچنین در کمبود اسید فولیک، کمبود اسید اسکوربیک (ویتامین C) و در انواع کم خونی‌ها نیز لک های مشابه دیده می شود.

لک در اثر مصرف بعضی داروها

مصرف بعضی داروها از قبیل کلرپرومازین، دی پنیسیلامین، هیدانتوئین، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد سرطان باعث ایجاد لک به اشکال گوناگون به همراه علائم دیگر می‌شوند. مصرف طولانی مدت قرص ماینوسیکلین در درمان جوش غرور جوانی، باعث تیرگی پوست در نواحی جوش های ملتهب و قرمز می شود.

لک ناشی از التهاب پوست

این نوع لک پس از التهاب های پوستی در اثر بیماری هایی مثل لیکن پلان (بیماری التهابی پوست و دهان)، لوپوس اریتماتویا (بیماری التهابی بافت همبند پوست)، بعد از سوختگی پوست در اثر آفتاب سوختگی یا سوختگی خفیف با عوامل دیگر، جوش غرور جوانی دست کاری شده، سائیدن پوست برای برطرف کردن اسکار (جای زخم) و فرو رفتگی پوست در همان محل ایجاد می شود.

لک ناشی از بیماری‌ها

 لک در اثر بیماری‌هایی مثل آسم، نارسایی کبدی و کلیوی که در زمان حملات آسماتیک، تیرگی منتشر پوست برای سه تا چهار روز ممکن است وجود داشته باشد. همچنین در روماتیسم و نارسایی کلیه و سیروز کبدی و بعضی بیماری های دیگر تیرگی گسترده ی پوست دیده می شود.

نتیجه‌گیری

ملانیسم یا لک ارثی منتشر شده در بدن مانند لک اطراف دهان، لک اطراف چشم،لک روی پیشانی و لک‌های کوچک قهوه ای در نقاط مختلف بدن است که می تواند همراه یا بدون علایم دیگر باشند.

عطرها و ادوکلن‌هایی که حاوی متوکسی پورالن و برگاموت هستند، اگر پس از استعمال روی پوست در معرض نور آفتاب قرار گیرند، باعث لک های تیره در پشت گوش، گردن و صورت می شوند.

لک‌های شغلی نیز در اثر تماس با ترکیبات حاوی تار مانند آسفالت و روغن‌های معدنی، و تماس با نور آفتاب به وجود می آیند. علل زیاد دیگری نیز در ایجاد لک روی صورت و بدن موثرند که به دلیل نادر بودن، ذکر آنها ضروری نیست. ولی حتما بایستی توسط پزشک در موقع مراجعه مد نظر قرار گیرد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )