آیا در خانه و ماشین باید ضد آفتاب بزنیم؟

آیا در خانه و ماشین باید ضد آفتاب بزنیم؟

ضرورت استفاده از ضدآفتاب را همه می دانیم. اما آیا باید در خانه و محیط های بسته هم ضدآفتاب زد؟ در این مقاله با لزوم مصرف ضدآفتاب در این محیط ها بیشتر آشنا شوید.

مارال خداپرست

نویسنده: مارال خداپرست

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 خرداد 1399

3K

eye icon

آیا در خانه و ماشین باید ضد آفتاب بزنیم؟

آیا در ماشین هم باید ضد آفتاب بزنیم؟ 
بله- باید بدانید که اشعه ماوراء بنفش خورشید حتی وقتی در داخل اتومبیل خود هستید می تواند به پوست شما آسیب برساند. شیشه های جلوی ماشین از دو لایه شیشه که بین آن یک لایه پلاستیک قرار گرفته، ساخته شده است که تمام UVB و تقریبا 50 درصد از اشعه UVA را مسدود می کند. با این حال، شیشه های بغل و عقب ماشین معمولاً فقط از یک لایه شیشه ساخته شده اند، که فقط اشعه UVB را مسدود می کنند و اشعه UVA را عبور می دهند. پرتوهای UVA می تواند باعث ایجاد پیری زودرس و سرطان پوست شوند.

 مطالعه ای نشان داد که سرطان های پوست در رانندگان در سمت مجاور آفتاب، شیوع بیشتری دارد. تصویر زیر راننده کامیونی را نشان می دهد که پس از 28 سال کار، سمت چپ صورت او که از طریق پنجره ی ماشین در معرض نور قرار گرفته است آسیب بیشتری دیده و دچار پیری زودرس شده است. 

* پس حتی وقتی در ماشین هستید و شیشه ها بالاست، ضد آفتاب را نباید فراموش کرد. *

آیا در خانه هم باید ضد آفتاب بزنیم؟
شیشه ها و UVA
همانطور که گفته شد، پنجره های شیشه ای استاندارد فقط قادر به مسدود کردن اشعه UVB هستند، در حالی که پرتوهای UVA می توانند آزادانه از شیشه عبور کنند. این بدان معنی است که اگر در خانه هستید و در نزدیکیتان پنجره وجود داشته باشد، در معرض اشعه مضر UVA هستید. این امر به ویژه در مطالعاتی تایید شد که افرادی که در معرض نور خورشید از پشت پنجره بودند، دچار عدم تقارن در پیر پوستی شدند. به عنوان مثال افرادی که میز کاری آنها در کنار پنجره بود، چین و چروک بیشتر، خطوط پنجه کلاغی عمیق تر، الاستیسیته پوستی پایین تر، لک و خشکی پوستی بیشتری در طرفی از صورت که در معرض اشعه خورشید بود، داشتند. 
پس باید بدانید یکی از دلایلی که لازم است در خانه و محیط کار ضد آفتاب بزنید پنجره ها هستند که اشعه ماورا بنفش UVA را از خود عبور می دهند.

برای خرید و مشاهده محصولات ضدآفتاب اینجا کلیک کیند.

نور مرئی و مادون قرمز در داخل خانه 
آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش بیشتر به خاطر تولید رادیکال های آزاد (ROS) است؛ که موجب صدمه به DNA پوست می شود. با این حال، اشعه ماوراء بنفش، تنها شکل تابش خورشیدی نیست که رادیکال های آزاد تولید می کند. مشخص شده است که نور مرئی و اشعه مادون قرمز هم می توانند باعث ایجاد رادیکال های آزاد شده و در روند پیری پوست نقش دارند. 
یک مطالعه نشان داد، با اینکه پرتوهای اشعه ماوراء بنفش سبب تولید 67 درصد رادیکال های آزاد در لایه شاخی پوست می شود، اما نور مرئی نیز سهم قابل توجهی در تولید رادیکال های آزاد (حدود 33%) در لایه شاخی پوست ایفا می کند. همانطور که می دانید، نور مرئی قادر به عبور آزادانه از شیشه است. در حقیقت نور مرئی، نوری است که می توانیم با آن اجسام را ببینیم؛ پس اگر تاریک نباشد نور مرئی وجود دارد.

نکته قابل توجه، تفاوت بین پرتوهای UVA و نور مرئی است. 400 نانومتر جایی است که اشعه UVA به پایان می رسد و نور مرئی آغاز می شود. پس چطور می توانیم بگوییم طول موج 399 نانومتر مضر اما طول موج 401 نانومتر بی خطر است؟ نور آبی که از طول موج 400 نانو متر شروع می شود اغلب به عنوان نور مرئی پر انرژی (HEV) در نظر گرفته می شود. این فوتون ها، انرژی بیشتری نسبت به طول موج های دیگر در طیف مرئی دارند. برخی تحقیقات نشان داده اند که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند منجر به ناهنجاری های سلولی و مرگ سلول شود. 

حدس بزنید که چراغ HEV کجا وجود دارد؟ 
 در صفحه نمایش کامپیوتر و تلفن همراه
بسیاری از افراد ممکن است حدود 40 ساعت در هفته، جلوی صفحه نمایش کامپیوتر در مکانی پر از پنجره های بزرگ کار کنند؛ آسیب های پوستی که می توانند در فضای سربسته رخ دهند از آنچه که تصور می کنید بیشتر است.

چگونه می توانیم از پوست خود در برابر آسیب نور در داخل خانه محافظت کنیم؟
تحقیقات نشان می دهد که اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم موجود درکرم های ضد آفتاب فیزیکی، به مراتب بهتر از ضد آفتاب های شیمیایی از پوست در برابر اشعه های UVA با طول موج بلند تر و نور مرئی محافظت می کنند. ضدآفتاب های فیزیکی، اشعه ها را منعکس و پراکنده می کند. با این حال، آنها محافظت کاملی در برابر نورمرئی نمی توانند فراهم کنند. افزودن اکسید آهن به کرم های ضد آفتاب فیزیکی، می تواند گستره محافظت در برابر طیف های بلند تر UVA و نورهای مرئی را بیشتر کند؛ با این حال، هنوز مشخص نیست این مواد، تا چه مقدار می توانند اثر محافظتی داشته باشند.
از طرف دیگر حتی در صورت کاربرد صحیح ضد آفتاب، فقط 55 درصد از رادیکال های آزاد تولید شده اشعه ماوراء بنفش، مهار می شود.

بیشتر بخوانید: چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟

بنابراین چگونه می توانیم پوستمان را از صدمات رادیکال های آزاد حفاظت کنیم؟ 
اینجاست که آنتی اکسیدان ها وارد عمل می شوند! 
آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد تولید شده در اثر اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی را خنثی کنند. 
به عنوان مثال، در یک مطالعه قبل از قرار گرفتن پوست در معرض نور مرئی از دو نوع ضد آفتاب استفاده شد. گروه اول از ضد آفتاب با وسیع الطیف همراه با آنتی اکسیدان و گروه دوم از همان ضد آفتاب بدون آنتی اکسیدان ها استفاده کردند. همانطور که انتظار می رفت، قرار گرفتن در معرض نور مرئی باعث افزایش قابل توجهی در رادیکال های آزاد شد. استفاده از ضد آفتاب به تنهایی هیچ تاثیری در کاهش آسیب نور مرئی نداشت. با این حال، مصرف ضد آفتاب حاوی آنتی اکسیدان منجر به کاهش 78 درصدی رادیکال های آزاد در پوست شد.

بهتر است از ضدآفتاب نوع فیزیکی دارای اکسید آهن استفاده شود که دارای آنتی اکسیدان نیز باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )