درمان لک صورت: کدام سرم برای لک بهتر است؟

درمان لک صورت: کدام سرم برای لک بهتر است؟

در این مطلب از مجله داروکده درباره درمان لک صورت و سرم های موثر برند برایت مکس بخوانید.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 اردیبهشت 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 اردیبهشت 1402

15K

eye icon

درمان لک صورت: کدام سرم برای لک بهتر است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • نیاسینامید چیست؟
  • فواید نیاسینامید
  • چگونه از نیاسینامید در روتین پوستی خود استفاده کنیم؟
  • نیاسینامید برای لک صورت
  •  سرم ویتامین C چیست؟
  • فواید استفاده از سرم ویتامین  C
  • مهم ترین فواید سرم ویتامین سی برای لک صورت
  • بهترین سرم ویتامین سی برای لک
  • اسید آزلائیک چیست؟
  • فواید اسید آزلائیک
  • مقایسه اسید آزلائیک با سایر درمان ها
  •  آیا می توان سرم نیاسینامید و سرم ویتامین C را با هم استفاده کرد؟
  • پیشنهاد روتین پوستی ضد لک و روشن کننده
  • روتین پوستی برای درخشان و یکدست شدن پوست

هر روزه مواد و محصولات جدیدی برای درمان انواع لک و روشن کردن پوست ساخته و روانه بازار می شوند که هر کدام ادعا می کنند بهترین عملکرد را دارند. با این حال، میزان اثرگذاری تعداد انگشت شماری از این مواد از نظر علمی بررسی شده است.

در این میان، نیاسینامید، ویتامین C و آزلائیک اسید مسلماً سه نمونه از موثرترین مواد هستند که هر کدام از مزایای فراوانی برخوردارند. در رابطه با این سه ماده چندین سوال مطرح می شود از جمله اینکه: کدامیک برای درمان لک بهتر است؟ کدامیک پوست را روشن تر و براق می کند؟ آیا باید آنها را با هم استفاده کرد؟ یا ترکیبشان می تواند مشکلاتی ایجاد کند؟

نظرات متناقض و زیادی برای پاسخ به این سوالات وجود دارد، بنابراین ما در این مقاله قصد داریم به طور علمی و دقیق به این سوالات پاسخ دهیم.

نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید که نیکوتین آمید نیز نامیده می شود، نوعی ویتامین B3 است و می‌توان آن را در بسیاری از غذاها از جمله گوشت، ماهی، شیر، تخم مرغ، سبزیجات سبز و غلات یافت.

نیاسینامید برای متابولیسم چربی ها و قندها در بدن و حفظ سلول های سالم مورد نیاز است. زمانی که نیاسین بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن مصرف شود، به نیاسینامید تبدیل می شود.

توصیه می شود برای جلوگیری از کمبود ویتامین B3 و بیماری های مرتبط مانند پلاگر از نیاسینامید استفاده شود. از دیگر کاربردهای نیاسینامید می توان به درمان آکنه، دیابت، سرطان، آرتروز، پیری پوست، روشن کردن پوست و دیگر عارضه ها اشاره کرد.

نیاسینامید فرمی از ویتامین B3 است که در صورت مصرف موضعی اثرات روشن کننده، ضد پیری، ضد لک و ... دارد.

فواید نیاسینامید

به طور کلی، نیاسینامید می تواند به ساخت پروتئین در پوست کمک کند و رطوبت پوست را برای جلوگیری از آسیب های محیطی حفظ کند.

محافظت از پوست

 نیاسینامید به ساخت کراتین کمک می کند. کراتین نوعی پروتئین است که پوست شما را محکم و سالم نگه می دارد.

حفظ رطوبت پوست

 نیاسینامید می تواند در تولید یک سد سرامیدی (لیپیدی) به پوست شما کمک کند. این سد سرامیدی در حفظ رطوبت پوست موثر است. سرامید برای انواع پوست به خصوص پوست خشک و مستعد اگزما مفید است.

قرمزی و لکه را کاهش می دهد

نیاسینامید التهاب را کاهش می دهد و می تواند در کاهش قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری های التهابی پوست موثر باشد.

ظاهر منافذ پوست را کوچک می کند

 نرم و مرطوب نگه داشتن پوست می تواند به تدریج سبب کاهش طبیعی اندازه منافذ باز پوست شود.

چربی پوست را تنظیم می کند

 نیاز به حفظ رطوبت پوست تنها مختص افرادی با انواع پوست خشک نمی شود. نیاسین آمید می تواند به تنظیم میزان چربی تولید شده توسط غدد سبوم در پوست چرب کمک کند و از فعالیت بیش از حد غدد پوستی جلوگیری نماید.

پوست را در برابر نور خورشید محافظت می کند

نیاسینامید می تواند همزمان سلول های سالم پوست را بازسازی کند و در عین حال از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه های مضر ماوراء بنفش محافظت کند.

هایپرپیگمانتاسیون را درمان می کند

برخی از تحقیقات نشان داده اند که غلظت 5 درصد نیاسینامید می تواند برای روشن کردن لکه های تیره مفید باشد. در این تحقیقات تاثیرات نیاسینامید روی این لکه ها، پس از چهار هفته مشاهده شد. این مزیت ممکن است به دلیل تاثیر نیاسینامید در افزایش تولید کلاژن باشد.

خطوط ریز و چین و چروک پوست را به حداقل می رساند

تحقیقات همچنین نشان داده اند که نیاسینامید با غلظت 5 درصد در کاهش برخی از علائم ناشی از آسیب نور خورشید روی پوست که با افزایش سن ایجاد می شود موثر است. از جمله این آسیب ها می توان به خطوط ظریف و چین و چروک اشاره کرد.

در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند

 نیاسینامید به ساخت سلول ها در پوست کمک می کند و در عین حال از آنها در برابر استرس های محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و سموم محافظت می کند.

آکنه را درمان می کند

نیاسینامید ممکن است برای آکنه های شدید، به ویژه اشکال التهابی مانند پاپول و پوسچول مفید باشد. با گذشت زمان، ممکن است شاهد ضایعات کمتر و بهبود بافت پوست باشید.

نیاسینامید می تواند به ساخت پروتئین در پوست کمک کند و رطوبت پوست را برای جلوگیری از آسیب های محیطی حفظ کند.

چگونه از نیاسینامید در روتین پوستی خود استفاده کنیم؟

بسیاری از محصولات موضعی نیاسینامید به شکل سرم عرضه می شوند. سرم ها را علاوه بر پاکسازی، استفاده از آن به عنوان ضد آفتاب و مرطوب کننده، که روتین یک پوست معمولی است، برای درمان مکمل نیز استفاده می شود. انتخاب یک سرم بستگی به نیاز پوست و انتظار شما از ترکیبات سرم دارد. سرم نیاسینامید برای درمان آکنه، لک پوستی و پیشگیری از چین و چروک و رطوبت رسانی استفاده می شود.

برخی از پاک کننده ها و کرم ها نیز حاوی نیاسینامید هستند. نیاسینامید در برخی از ماسک های صورت که پس از هر بار استفاده شسته می شوند نیز یافت می شود.

برای استفاده از نیاسین آمید بهتر است پس از پاکسازی صورت، چند قطره از سرم نیاسینامید را صبح و شب قبل از کرم های سنگین تر بر روی کل صورت پخش نموده و ماساژ دهید.

عوارض نیاسینامید برای پوست چیست؟

نیاسینامید معمولاً برای استفاده موضعی پوست بی خطر است. اما از آنجایی که نیاسینامید می تواند باعث ترشح هیستامین در بدن شود احتمال دارد فرد دچار آلرژی شود. افرادی که مستعد آلرژی هستند، بیشتر دچار واکنش آلرژیک با سرم نیاسین آمید می شوند. با انجام تست پوستی می توانید از واکنش های آلرژیک گسترده و حساسیت به محصول جلوگیری کنید.

برای انجام تست پوستی، مقداری از محصول را روی ساعد خود بمالید. 24 ساعت صبر کنید. اگر احساس قرمزی، خارش یا تورم کردید، محل تست را بشویید و مصرف را قطع کنید. اگر هیچ عارضه جانبی را مشاهده نکردید، می توانید با اطمینان بیشتری محصول را استفاده کنید.

چه انتظاری از سرم نیاسینامید داشته باشیم؟

مانند هر محصول جدید مراقبت از پوست، احتمالاً برای چند هفته تغییر چشمگیری در پوست خود مشاهده نخواهید کرد.

طبق اکثر تحقیقات موجود، پس از چهار هفته استفاده نتایج قابل توجهی را می توان مشاهده کرد، اما جدول زمانی دقیقی وجود ندارد. ممکن است بعد از هشت هفته استفاده، تغییرات بیشتری در پوست خود مشاهده کنید. این تغییرات شامل پوستی صاف تر، شاداب تر و مرطوب تر می باشد.

نیاسینامید برای لک صورت

ممکن است در ابتدای مصرف نیاسینآمید روی پوست دارای جوش و آکنه، شاهد افزایش قرمزی و خارج شدن جوش های زیر پوستی باشیم؛ انتظار می رود پس از سه هفته این علایم از بین رفته و بهبود در ظاهر پوست حاصل شود.

استفاده روزانه از سرم نیاسینامید به صورت موضعی، می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت کلی پوست شما داشته باشد. این ماده می تواند به کاهش التهاب و هایپرپیگمانتاسیون کمک کندو ظاهری صاف و روشن به پوست ببخشد. 

اگر در عرض چند ماه هیچ تغییری مشاهده نکردید، احتمالا وقت آن رسیده است که با یک متخصص پوست مشورت کنید. آنها می توانند روتین مراقبت از پوست شما را ارزیابی کنند و برای شما در مورد محصولاتی که باید استفاده کنید، تغییرات رژیم غذایی که ممکن است سلامت پوست شما را بهبود بخشد و موارد دیگر توصیه هایی داشته باشند.

  سرم نیاسینامید برایت مکس  یک محصول روشن کننده و ضدلک برای پوست های چرب، خشک و حساس است. این سرم برای درمان جای جوش و آکنه نیز  به کار برده می شود. 

سرم ویتامین C چیست؟

احتمالا با سرم ویتامین سی و کاربردهای آن آشنا هستید. ویتامین C یکی از بهترین مواد موجود در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی است که برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ پوستی صاف، یکدست و درخشان کاربرد دارد.

سرم ویتامین C  فواید بسیاری، از جمله تقویت تولید کلاژن و نقش محافظتی در برابر آسیب های خورشید، برای سلامت پوست شما دارد. 

اگرچه بدن ما ویتامین C را احتمالا از طریق غذا دریافت می کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این ویتامین سی به پوست شما برسد. استفاده از سرم ویتامین سی مستقیم ترین راه برای بهره مندی از فواید ویتامین سی است.

فواید استفاده از سرم ویتامین  C

سرم ویتامین C برای انواع پوست بی خطر است

 ویتامین C به تنهایی با انواع پوست سازگار است. اکثر افراد بدون مواجه شدن با هیچ گونه واکنش نامطلوبی، می توانند از ویتامین C موضعی برای مدت طولانی استفاده کنند. سرم ویتامین C برای استفاده با سایر مواد فعال مراقبت از پوست، از جمله آلفا هیدروکسی اسیدها، رتینول ها و ترکیبات ضد آفتاب بی خطر است.

سرم ویتامین C آبرسان است

 ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به خوبی به پوست نفوذ می کندو  اثر آبرسانی روی پوست دارد. این ماده از دست دادن آب از طریق اپیدرم را کاهش می دهد و به پوست شما در حفظ بهتر رطوبت کمک می کند.

سرم ویتامین C پوست را درخشان می کند

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها و کاهش تیرگی پوست کمک کرده و سطح پوست را صاف ‌کند. ویتامین سی همچنین موجب درخشندگی و جوانی پوست می شود. ویتامین C با مهار تولید ملانین سبب محو شدن لکه های تیره و هایپرپیگمانتاسیون شده و ظاهر پوست را روشن و شاداب می سازد.

سرم ویتامین C به کاهش قرمزی و یکنواخت شدن رنگ پوست شما کمک می کند

 ویتامین C از طریق ظرفیت آنتی اکسیدانی خود می تواند به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل کند. به طوری  که پوست را تسکین داده و پف کردگی را کاهش می دهد.

عملکرد ضد التهابی ویتامین C ممکن است در موارد زیر کمک کننده باشد:

1- خنثی کردن رادیکال های آزادی که باعث آسیب اکسیداتیو می شوند.

2- بهینه سازی سیستم ایمنی برای جلوگیری از پاسخ ایمنی التهابی.

3- خواص ضد التهابی ویتامین C همچنین می تواند به کاهش قرمزی پوست کمک کند، که به نوبه خود می تواند باعث یکنواختی پوست شود.

4- کاهش ترکیبی لکه های تیره، قرمزی و سوزش باعث شود رنگ پوست شفاف و صافی داشته باشید.

درمان لک صورت

 از آنجایی که ویتامین C مانع تولید ملانین می شود، در واقع می تواند هایپرپیگمانتاسیون را از بین ببرد. هایپرپیگمانتاسیون – از جمله لکه های خورشیدی، لکه های پیری و ملاسما – زمانی اتفاق می افتد که ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد تولید شود. همچنین می تواند در مناطقی که آکنه بهبود یافته است اتفاق بیفتد.

ویتامین C با کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز، سنتز ملانین را مهار می کند. از این خاصیت ویتامین C به طور گسترده ای در درماتولوژی برای کاهش رنگدانه لکه های پرپیگمانته روی پوست استفاده می شود.

مهم ترین فواید سرم ویتامین سی برای لک صورت

سرم ویتامین C تیرگی زیر چشم را کاهش می دهد

 سرم های ویتامین C می توانند با حجیم کردن و آبرسانی به ناحیه زیر چشم، به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی موثرتر است، اما برخی افراد ادعا می کنند که این ماده می تواند به کاهش تغییر رنگ مرتبط با تیرگی زیر چشم نیز کمک کند.

سرم ویتامین C باعث تولید کلاژن می شود

 کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان تولید آن در پوست کاهش می یابد. سطوح پایین کلاژن می تواند منجر به خطوط ظریف و چین و چروک شود.

ویتامین C ماده موثر در افزایش تولید کلاژن  شناخته شده است. در واقع، سنتز کلاژن بدون ویتامین C امکان پذیر نیست، این امر به این دلیل است که ویتامین C کوفاکتور ضروری برای دو آنزیم مورد نیاز برای سنتز کلاژن محسوب می شود.

سرم ویتامین C پوست را در برابر آسیب خورشید محافظت می کند

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، با آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) به پوست همراه است. این آسیب توسط مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که یک الکترون از دست داده اند. رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگری می‌گردند که بتوانند الکترون های از دست رفته خود را از آنها تامین کنند و این پدیده می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی به پوست شود. ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با دادن الکترون به رادیکال های آزاد از سلول های سالم پوست محافظت می کنند. 

سرم ویتامین C می تواند به تسکین آفتاب سوختگی کمک کند

ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی، گردش سلولی را تسریع کرده و سلول های آسیب دیده با سلول های جدید سالم جایگزین می شوند. استفاده موضعی از ویتامین C، در ترکیب با ویتامین E و سایر ترکیبات، آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش (معروف به آفتاب سوختگی) را کاهش می دهد. این ترکیب همچنین التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV را کاهش می دهد.

سرم ویتامین C به طور کلی به بهبود زخم کمک می کند

 با توجه به اثرات ویتامین سی در رفع آفتاب سوختگی، جای تعجب نیست که مصرف موضعی ویتامین C بتواند بهبود کلی زخم را نیز تسریع کند. بهبود سالم زخم خطر التهاب، عفونت و باقی ماندن جای زخم را کاهش می دهد. در واقع، کمبود این ویتامین کلیدی می‌تواند سبب صرف زمان بیشتری برای التیام زخم ها شود.

مصرف مکمل های ویتامین C، با افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن و پوست، تأثیر مثبتی بر بهبود و رشد پوست دارند. علت این پدیده آن است که بهبود زخم با تشکیل کلاژن مرتبط است و ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می دهد.

نحوه استفاده از سرم ویتامین  C

اگرچه ویتامین C موضعی به طور کلی موجب حساسیت پوست نمی شود، اما همه محصولات پوستی پتانسیل ایجاد عوارض جانبی را دارند.

برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک، همیشه باید یک تست پوستی انجام دهید. برای انجام تست پوستی:

1- ناحیه کوچکی از پوست را انتخاب کنید که به راحتی بتوان آن را پوشاند، مانند ساعد.

2- مقدار کمی از محصول را به آن ناحیه بمالید و 24 ساعت صبر کنید.

3- در صورت عدم بروز عوارض، می توانید محصول را برای صورت خود استفاده کنید.

4- در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید.

5- در هنگام استفاده از محصول، دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را دنبال کنید.

 سرم ویتامین C به طور معمول یک یا دو بار در روز استفاده می شود. در یک روتین مناسب، بهتر است که سرم را پس از پاکسازی پوست به کار برید، سپس از مرطوب کننده و ضد آفتاب روی سرم استفاده کنید. سرم ویتامین C را می توان با سایر مواد فعال استفاده کرد.

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2020، ترکیبی از تیروزین، روی و ویتامین C بیش از 20 برابر موثرتر از مصرف ویتامین C به تنهایی است.

حتماً تاریخ مصرف محصول خود را بررسی کنید. اگر محصول تیره شده یا تغییر رنگ داده باشد، ویتامین C احتمالا اکسید شده است. اگرچه استفاده از این محصول هنوز ایمن است، اما دیگر مزایای ویتامین سی را ندارد.

عوارض جانبی سرم ویتامین  C

اگرچه تحریک پوست با سرم ویتامین C دور از انتظار است، اما همیشه باید قبل از استفاده، یک تست پوستی انجام دهید. این تنها راه برای تعیین واکنش پوست شما به سرم است.

نگهداری محصولات ویتامین  C

پایداری سرم تحت تأثیر دو چیز است: فرمولاسیون محصول و بسته بندی.

مشتقات ویتامین C زیر برای حفظ قدرت برای مدت طولانی ترطراحی شده اند:

- اسید ال اسکوربیک

- آسکوربیل پالمیتات

- منیزیم آسکوربیل فسفات

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که محصول دارای فرمولاسیون بدون آب است و بطری باید مات و عایق هوا باشد. ویتامین C می تواند به بهبود لک ها و کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کند و به پوست شما درخشندگی بی نظیری ببخشد.

می توانید صبح ها از ویتامین سی استفاده کنید، تا از خواص محافظتی آن در برابر اشعه ماوراء بنفش بهرمند شوید، در صورت تمایل میتوانید از سرم ویتامین C به عنوان یک سرم شب استفاده کنید. در روز تا دو بار می توانید از سرم ویتامین سی استفاده کنید. 

بهترین سرم ویتامین سی برای لک

 سرم ویتامین سی 25 درصد لیپوزومال برایت مکس روشن کننده پوست بوده و لک های ناشی از آفتاب و آکنه را از بین می برد. این سرم به پوست آبرسانی کرده و خاصیت ضدالتهابی دارد. 

اسید آزلائیک چیست؟

اسید آزلائیک یک اسید طبیعی است که در غلاتی مانند جو، گندم و ... یافت می شود. آزلائیک اسید با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی در درمان بیماری های پوستی مانند آکنه و روزاسه موثر است. این اسید می‌تواند از شیوع‌ آکنه پوستی جلوگیری کند و باکتری‌های عامل ایجاد آکنه را از منافذ پوست شما پاک کند.

اسید آزلائیک اولین انتخاب متخصص پوست برای درمان آکنه نیست زیرا مدتی طول می کشد تا بتوان تاثیر آن را مشاهده کرد. این اسید عوارض جانبی مانند سوزش پوست، خشکی و لایه برداری نیز دارد.

فواید اسید آزلائیک

کمک به درمان آکنه

 اسید آزلائیک منافذ پوست را از باکتری هایی که ممکن است باعث تحریک یا جوش شوند پاک می کند. التهاب را کاهش میدهد تا آکنه کمتر قابل مشاهده باشد و از قرمزیو تحریک شدن پوست جلوگیری می کند. این ماده به آرامی تولید سلول ها را تحریک می کند تا پوست شما سریع تر بهبود یابد و جای جوش به حداقل برسد.

اسید آزلائیک را می توان به صورت ژل، فوم یا کرم استفاده کرد. همه فرم ها دستورالعمل های اولیه یکسانی برای استفاده دارند:

1. ناحیه آسیب دیده را کاملا با آب گرم بشویید و خشک کنید. از یک پاک کننده یا صابون ملایم برای اطمینان از تمیز بودن ناحیه استفاده کنید.

2. قبل از استفاده از محصول، دست های خود را بشویید.

3. مقدار کمی از  آزلائیک را به ناحیه جوش دار بمالید، آن را ماساژ دهید و بگذارید کاملا خشک شود.

4. پس از خشک شدن، می توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از اسید آزلائیک، باید از مصرف  مواد قابض یا پاک کننده های عمیق خودداری کنید.

اسید آزلائیک برای بهبود اسکار آکنه

 اسید آزلائیک برای درمان جای جوش استفاده می شودو با تحریک چرخه سلولی به کاهش ظاهر جای جوش کمک می کند.

اسید آزلائیک برای هایپرپیگمانتاسیون

 التهاب ناشی از جوش می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون در برخی از نواحی پوست شما شود. اسید آزلائیک از تجمع سلول‌های تغییر رنگ یافته پوست جلوگیری می‌کند.

اسید آزلائیک برای روشن شدن پوست

 همان خاصیتی که اسید آزلائیک را برای درمان هایپرپیگمانتاسیون التهابی موثر می‌کند، آن را قادر می‌سازد تا پوستی را که در اثر ملانین تغییر رنگ داده است، روشن کند. استفاده از اسید آزلائیک برای روشن شدن پوست در نواحی لکه دار پوست  (ناشی از تولید ملانین)موثر بوده است.

اسید آزلائیک برای روزاسه

اسید آزلائیک می تواند التهاب را کاهش دهد و آن را به یک درمان موثر برای علائم روزاسه تبدیل کند. مطالعات بالینی نشان می دهد که ژل آزلائیک اسید می تواند به طور مداوم ظاهر تورم و رگ های خونی قابل مشاهده ناشی از روزاسه را بهبود بخشد.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی اسید آزلائیک

استفاده از اسید آزلائیک می تواند با ایجاد عوارض جانبی همراه باشد، از جمله:

- ایجاد احساس سوزش یا گزگز روی پوست

- لایه برداری پوست در محل استفاده

- خشکی یا قرمزی پوست

اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، مصرف آزلائیک اسید را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

همیشه مهم است که هنگام بیرون رفتن، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اما  هنگام استفاده از اسید آزلائیک به علت نازک شدن پوست و حساس تر شدن آن در برابر آسیب های نور خورشید، حتما از ضد آفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنید.

مقایسه اسید آزلائیک با سایر درمان ها

اسید آزلائیک برای استفاده همه افراد مناسب نیست. اثربخشی درمان ممکن است به موارد زیر بستگی داشته باشد:

- علائم

- نوع پوست

- انتظارات شما

از آنجایی که آزلائیک اسید به کندی تاثیر خود را نشان میدهد، اغلب همراه با سایر اشکال درمان آکنه تجویز می شود. طبق تحقیقات قدیمی تر، کرم آزلائیک اسید ممکن است به اندازه بنزوئیل پراکسید و ترتینوئین (رتین-A) برای درمان آکنه موثر باشد.

اسید آزلائیک نسبت به آلفا هیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک به آرامی عمل می کند. اگر چه  اسیدهای دیگر به اندازه کافی قوی هستند تا به تنهایی در لایه برداری شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند، اما اسید آزلائیک اینطور نیست. در واقع اسید آزلائیک کمتر احتمال دارد پوست شما را تحریک کند. همچنین باید به طور مداوم استفاده شود و به آن زمان داده شود تا اثر کند.

اسید آزلائیک یک اسید طبیعی است که در مقایسه با اسیدهای محبوب‌ دیگر ملایم‌تر بوده و برای درمان آکنه استفاده می‌شود.

 سوسپانسیون ضد آکنه و لک آزلائیک اسید برایت مکس  در درمان آکنه و لک های ناشی از آکنه و رزاسه موثر است. این محصول نوعی ضد التهاب قوی بوده چربی پوست را کنترل می کند. 

تا اینجا سه ماده پرطرفدار که اثرات اثبات شده علمی برای درمان لک و روشن کنندگی پوست دارند را معرفی و بررسی کردیم. در ادامه به پاسخ سوالات پر تکرار و انواع روتین های پوستی مناسب این سرم ها خواهیم پرداخت.

 آیا می توان سرم نیاسینامید و سرم ویتامین C را با هم استفاده کرد؟

 بله. ممکن است شنیده یا خوانده باشید که نیاسین آمید و ویتامین سی با هم تداخل دارند. برخی تحقیقات انجام شده در دهه 1960 نشان می دهد که ترکیب این دو سرم می توانند واکنش داده و اسید نیکوتین تولید کنند. اسید نیکوتین می تواند باعث قرمزی و خارش در پوست شود.

اما توجه کنید که این واکنش در صورتی رخ میدهد که از اسید آسکوربیک خالص و نیاسینامید آن هم در دمای بالا استفاده شود. بعید است در فرمولاسیون های امروزی که در دمای اتاق نگهداری می شوند مشکلی ایجاد شود.

همچنین شایان ذکر است که اکثر محصولات مراقبت از پوست از اشکال مختلف و پایدارتر ویتامین C، مانند آسکوربیل پالمیتات و منیزیم آسکوربیل فسفات، به جای اسید اسکوربیک استفاده می کنند.

 ویتامین C به طور طبیعی در پوست ما یافت می شود اگر این دو ماده تشکیل‌دهنده با هم سازگار نبودند، همه ما هنگام استفاده از نیاسینامید موضعی دچار عارضه می‌ شدیم.

چطور نیاسینامید و ویتامین سی را با هم استفاده کنیم؟

اکنون می دانیم که ترکیب این دو ماده مشکل ساز نخواهد بود، اما آیا استفاده همزمان از نیاسینامید و ویتامین سی سودمند خواهد بود؟ باز هم پاسخ بله است.

با توجه به مزایای فراوان هر دوی این مواد و ماهیت مکمل بودن این فواید، ترکیب این دو ماده، ترکیبی قدرتمند است. اگرچه هر دوی این مواد نشانه‌های مختلف پیری را هدف قرار می‌دهند، اما مکانیسم‌های عمل آنها کمی متفاوت است.

برای مثال خاصیت روشن کنندگی پوست را در نظر بگیرید. ترکیب این دو ماده می تواند در این زمینه مفید باشد. زیرا این مواد با روش های مختلف باعث روشن شدن پوست میشوند. ویتامین C با مهار آنزیمی به نام تیروزیناز که برای تولید رنگدانه ضروری است، عمل می کند، در حالی که  نیاسینامید از انتقال رنگدانه در سلول ها جلوگیری می کند.

برای استفاده همزمان نیاسین آمید و ویتامین سی در یک فرمولاسیون باید به این نکته توجه کرد که ویتامین C یک مولکول بسیار ناپایدار است که به راحتی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اکسیژن و حتی سایر مواد غیر فعال می شود. به‌علاوه، به‌طور کلی، ویتامین C باید در pH پایین استفاده شود تا مؤثر باشد، در حالی که نیاسینامید در pH بالاتر و یا خنثی بهتر عمل می‌کند. 

نیاسینامید و ویتامین C هر دو به خودی خود بازیگران قدرتمندی در دنیای مراقبت از پوست هستند. و ترکیب آنها نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه در واقع حرکتی عالی در تلاش شما برای داشتن پوستی روشن تر است.

پیشنهاد روتین پوستی ضد لک و روشن کننده

استفاده از یک ترکیب به صورت موقت و یا بدون برنامه مشخص، به صاف و یکدست شدن پوست شما کمکی نمی کند. برای داشتن پوست روشن و بدون لک باید روتین پوستی مناسب خود را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید. در ادامه یک روتین پوستی مناسب برای انواع پوست را معرفی می کنیم که در صورت استفاده صحیح و منظم می توانید پوستی درخشان و زیبا داشته باشید.

توصیه می کنیم در شروع درمان لک یک تصویر از لک بگیرید و هر ماه نتیجه را ارزیابی کنید. به دلیل این که نتایج تدریجی است، این تصاویر می توانند در تداوم مصرف کمک کننده باشد. در صورتی که پس از دو ماه کاهش رنگ لک را مشاهده نکردید با پزشک پوست خود مشورت کنید.

روتین پوستی برای درخشان و یکدست شدن پوست

توجه کنید داشتن پوست خوب نیازمند صبر و تداوم استفاده از محصولات مناسب است. برای از بین بردن لک و روشن شدن پوست به 3 تا 6 ماه زمان نیاز است و برای حفظ نتیجه، داشتن یک روتین اصلی که شامل شوینده، مرطوب کننده و ضد آفتاب می باشد، ضروری است. 

گام اول: استفاده از شوینده روشن کننده و ضد لک

انتخاب شوینده مناسب به نوع پوست شما بستگی دارد. حتما موقع انتخاب محصول شرایط پوست را در نظر بگیرید سپس یک شوینده مناسب انتخاب کنید. شوینده ضد لک را صبح بعد از بیدار شدن و شب قبل خواب استفاده کنید.

 در صورتی که ورزش کردید و یا نیاز به شستشوی بیشتری داشتید، از آب یا یک شوینده ملایم در طی روز استفاده کنید. شوینده های ضد لک و روشن کننده با برداشتن لایه های مرده پوست، به جذب و اثرگذاری محصولات درمانی کمک می کنند.

استفاده از تونر روشن کننده یک گام مکمل برای بهبود فرایند درمان لک و روشن شدن پوست است و زمینه ای برای جذب بهتر محصولات درمانی فراهم می کند.

بهترین محصولات شوینده ضد لک و روشن کننده پوست به شکل صابون، پن، فوم، سیندت و ژل ساخته شده اند.

گام دوم: استفاده از یک محصول درمانی ضد لک و روشن کننده پوست

مهمترین گام برای یک روتین ضد لک، انتخاب و استفاده صحیح از محصول روشن کننده و ضد لک است. ما محصولات برایت مکس را به علت انتخاب مواد موثره با اثر گذاری اثبات شده علمی برای صاف و روشن شدن پوست صورت توصیه می کنیم. برند برایت مکس با سه محصول، سرم نیاسینامید، ویتامین سی و آزلائیک اسید به صورت تخصصی برای روشن و شفاف شدن پوست شما کاربرد دارد.

سرم های درمانی را حتما پس از شستشو و قبل از مرطوب کننده استفاده کنید.

1- سرم درمانی لک برای پوست خشک تا معمولی دارای لک کم یا جهت پیشگیری از لک

- از سرم نیاسین آمید برایت مکس صبح و شب استفاده شود.

2- سرم درمانی لک برای پوست خشک تا معمولی دارای لک و تیرگی پوست

- از سرم ویتامین سی صبح استفاده شود.

سرم های ویتامین سی ممکن است در پوست خشک و حساس موجب قرمزی و التهاب شود.در صورت مشاهده عارضه مصرف سرم را به دو تا سه بار در هفته کاهش دهید.

- از سرم نیاسین آمید شب استفاده شود.

سرم های نیاسین آمید ممکن است در دو تا سه هفته اول اثر زیادی نبینید، یا دچار قرمزی و التهاب موقت شوید. توصیه می کنیم مصرف را ادامه دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

3- سرم درمانی لک برای پوست چرب و مختلط

- از سرم نیاسینامید و ویتامین سی به تنهایی یا به صورت همزمان می توانید استفاده کنید.

- توصیه می کنیم صبح ها ویتامین سی را بر روی نواحی لک دار استفاده شود. ممکن است پوست در قسمت های خشک با ویتامین سی دچار قرمزی شود. در صورت مشاهده مصرف ویتامین سی را به 2 تا 3 بار در هفته کاهش دهید.

- شب می توانید از سرم نیاسینامید یا ویتامین سی به تنهایی یا به طور همزمان از هر دو استفاده کنید.

4- سرم درمانی لک برای پوست چرب و جوش دار

- سوسپانسیون ضد آکنه و لک آزلائیک اسید برایت مکس برای آکنه خفیف تا ملایم به صورت صبح و شب قابل استفاده است.

- مصرف یک شب درمیان سرم نیاسینامید و آزلائیک اسید شب ها و سرم ویتامین c صبح ها برای درمان جوش و جای جوش این نوع پوست پیشنهاد می شود.

- برای جای جوش و لک قوی از سرم نیاسینامید و ویتامین سی به صورت همزمان استفاده کنید.

شروع درمان لک قبل از درمان جوش کار علمی نیست. بهتر است تا زمانی که تعداد جوش های فعال به یک تا دو عدد کاهش یابد، درمان لک را شروع نکنیم.

گام سوم: استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست لک دار و تیره

سرم به تنهایی نمی تواند پوست را آبرسانی کرده و رطوبت پوست را حفظ کنند. به همین دلیل بعد از محصول درمانی باید از یک کرم مرطوب کننده یا یک کرم ضد لک استفاده کنید.

- می توانید از یک مرطوب کننده معمولی بعد از محصول درمانی استفاده کنید با این وجود توصیه می کنیم برای نتیجه گیری بهتر از کرم های ضد لک مناسب پوست خود استفاده کنید.  

گام چهارم: استفاده از ضد آفتاب ضد لک

آخرین گام ضروری در درمان لک استفاده از ضد آفتاب است.

- استفاده از ضد آفتاب حتی در خانه برای افرادی که مراحل درمان لک را طی می کنند توصیه می شود.

- توصیه می شود حداقل spf ضد آفتاب 30 باشد. برخی برند ها در کنار ترکیبات ضد آفتاب از روشن کننده های پوست استفاده می کنند.

- مهار نور خورشید با مصرف صحیح ضد آفتاب می تواند از ایجاد لک جدید پیشگیری کند و زمان درمان لک و تیرگی پوست را کاهش دهد.

- برای خرید کرم ضد آفتاب ضد لک می توانید به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه کنید.

گام پنجم: مصرف محصولات ضد لک مکمل

- برای روشن شدن و بر طرف کردن لک می توانید هفته ای دو تا سه بار از ماسک های ضد لک و روشن کننده استفاده کنید. 

- برای پوشاندن ظاهر لک یا جای جوش می توانید از ضد آفتاب های رنگی یا محصولات پوشاننده پوست  استفاده کنید.

- مکمل های خوراکی نیز می توانند از طریق مهار تولید ملانین باعث کاهش لک شوند. گلوتاتیون، ویتامین سی  و ... از جمله موادی هستند که به صورت خوراکی برای درمان لک پوستی استفاده می شوند.

 

نتیجه گیری

راه های درمان لک بسیار متنوع است، با این وجود بهترین درمان پیشگیری از ایجاد لک است. داشتن روتین پوستی و پایبندی به آن تا حدود زیادی، از ایجاد لک جلوگیری می کند.

اگر لک پوستی برای شما ایجاد شد ابتدا علت به وجود آمدن لک باید شناسایی شود. برای این کار حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.درمان های کلینیکی و موضعی برای درمان لک توسعه داده شده است، که با توجه به علت و تشخیص پزشک شما می توانید، درمان مد نظر خود را انتخاب کنید.

برند برایت مکس محصولات تخصصی برای روشن شدن پوست و  از بین بردن لک طراحی کرده است. که  قرار دادن این محصولات در روتین پوستی به پیشگیری و درمان لک پوستی شما کمک می کند...

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )