سرم پوست چیست و آیا ما به آن نیاز داریم؟

سرم پوست چیست و آیا ما به آن نیاز داریم؟

در این مقاله در مورد سرم پوست و مزیت های آن برای پوست مطالب مفیدی آورده شده است.

دکتر الهه عبدالهی

نویسنده: دکتر الهه عبدالهی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 آبان 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 آبان 1398

17K

eye icon

سرم پوست چیست و آیا ما به آن نیاز داریم؟

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • سرم پوست چیست؟
  • فواید سرم پوست
  • تفاوت سرم روز و شب در چیست؟
  • سوالات متداول

سرم پوست جدیدا در میان محصولات مراقبت از پوست طرفدار زیادی پیدا کرده، اما چرا؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، ابتدا باید بدانیم سرم پوستی چیست و چه فایده‌ای دارد؟

سرم پوست چیست؟

سرم‌ پوست محلول‌هایی غنی از مولکول های کوچکی هستند که به عمق پوست نفوذ می‌کنند و غلظت بالایی از مواد فعال را به پوست می رسانند. در واقع تفاوت سرم‎‌ها با کرم‌ها و لوسیون‌ها این است که در سرم ها بسیاری از ترکیبات غیرضروری حذف شده و به جای آن، ترکیبات موثر با غلظت بالا، جایگزین شده است.

اگر بخواهیم این مورد را با مثال ساده ای توضیح بدهیم سرم ها را می توان به وسایل الکترونیکی جدید تشبیه کرد که اغلب سریع‌تر و سبک‌تر هستند! سرم‌ها نسبت به سایر محصولات پوستی سبک‌تر هستند و سریع‌تر به پوست جذب میشوند.

سرم‌ها در خیلی از مشکلات پوستی مانند چروک، لک، آکنه و ... بسیار موثر هستند، چون ترکیبات موثر موجود در آنها، به طور مستقیم به لایه های عمقی پوست می رسد.

سرم ها بر دو نوع هستند؛

  1. بر پایه آب
  2. بر پایه چربی

البته اغلب سرم‌های موجود در بازار بر پایه آب هستند. سرم‌های بر پایه آب مولکول‌های ریزتری دارند، درنتیجه بیشتر در لایه‌های داخلی پوست نفوذ میکنند. سرم‌های بر پایه چربی، مولکول‌های بزرگتری دارند و بیشتر بر سطح پوست می‌مانند.

  

فواید سرم پوست

مصرف سرم بیشتر به کسانی توصیه میشود که پوست چرب دارند و یا به دنبال اثرات روشن کنندگی، ضدلک، ضد چروک و ضدآکنه هستند. علاوه بر این در فردی که پوست بسیار خشکی دارد مصرف سرم قبل از کرم مرطوب کننده می‌تواند رطوبت رسانی به پوست را بهتر کند.

مصرف سرم در سایر افراد سلیقگی است و به علاقه مصرف کننده نسبت به استفاده از سرم و یا حتی احساس خوشایندی که در فرد بعد از استفاده از این سری محصولات به دلیل بافت سبک آن ایجاد می شود، بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: لک چیست و چگونه آن را درمان کنیم.

تفاوت سرم روز و شب در چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که مصرف سرم‌ها را به تدریج شروع کنید؛ به این صورت که ابتدا سرم شب را یک شب در میان مصرف کنید تا پوستتان با محصول سازگار شود. در ادامه می‌توان آن را هرشب مصرف کرد و بعد از گذشت چند روز سرم روز را هم اضافه کرد.

سرم‌های روز عمدتا غلظت‌های پایین‌تری از مواد موثره نسبت به سرم های شب دارند و بافت آنها سبک‌تر است.

برخی از افراد می گویند که توانایی مالی برای تهیه سرم روز و شب را ندارند. به آنها توصیه می‌کنیم که اگر تمایل به استفاده از سرم صورت دارند، فقط یکی از سرم های روز یا شب را تهیه کنند. به یاد داشته باشید که انتخاب سرم شب گزینه بهتری است.

 

سوالات متداول

1. آیا سرم ها را می توان به جای مرطوب کننده استفاده کرد؟

همه سرم‌ها خاصیت مرطوب کنندگی ندارند. این مسئله کاملا به نوع سرمی که استفاده می کنید بستگی دارد. اگر در سرم ترکیبات مرطوب کننده مانند هیالورونیک اسید و سرامید و ... وجود داشته باشد، به این معنی است که سرم، مرطوب کننده نیز می‌باشد. با این وجود مصرف سرم، به تنهایی به منظور اثر مرطوب کنندگی منطقی به نظر نمی‌رسد.

2. سرم ها را کی استفاده کنیم؟

به طور کلی سرم ها بعد از تمیز کردن پوست و قبل از مرطوب کننده استفاده می شوند.

3. سرم ها را چند بار در روز باید استفاده کرد؟

بستگی به نوع سرم دارد، برچسب روی محصول را حتما بخوانید اما اغلب یک یا دو بار در روز استفاده می‌شوند.

4. سرم ها گران‌تر از سایر محصولات پوستی هستند، آیا خرید آن به صرفه است؟

به دلیل اینکه سرم ها غلظت بالایی از ترکیبات موثر را دارند از سایر محصولات آرایشی گران‌تر هستند. اما چون مقدار کمتری از آنها استفاده می‌شود برای مدت طولانی‌تری می‌توان از آنها استفاده کرد.

سخن آخر

هنگام مصرف سرم به یاد داشته باشید:

  • سرم‌ها می‌توانند تحریک پوستی ایجاد کنند. حتما قبل از شروع استفاده از آنها، تست پوستی انجام دهید.
  • از مصرف زیاد سرم پوست خودداری کنید. به دلیل اینکه غلظت مواد موثر موجود در سرم بالاست، مقدار بیشتر آن نه تنها اثر بیشتری نداشته، بلکه پوست را هم تحریک کند.
  • سرم ها برای افرادی که بیماری های پوستی مزمن مانند اگزما دارند ممکن است مناسب نباشد. زیرا به دلیل سد پوستی ضعیف‌تر در این افراد ممکن است سرم سریع‌تر نفوذ کند و تحریک ایجاد کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )