برای داشتن پوست جوان و سالم چه بخوریم

برای داشتن پوست جوان و سالم چه بخوریم

با مطالعه این مقاله با مواد غذایی که برای سلامت و زیبایی پوست ضروری هستند آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 دی 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 دی 1398

7K

eye icon

برای داشتن پوست جوان و سالم چه بخوریم

خوشبختانه امروزه انواع محصولات مراقبت و زیبایی پوست در داروخانه‌ها یافت می‌شود و انتخاب محصولات مناسب پوستی به داشتن پوستی زیبا، شفاف و سالم کمک بسیار زیادی می کند. اما در این میان نمی‌توان از نقش بسیار مهم تغذیه در سلامت پوست نیز غافل شد.
برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید علاوه بر استفاده از محصولات مناسب پوست تغذیه مناسب و سالم داشته باشید. اغلب مواد غذایی که برای سلامت پوست مفید هستند حاوی موارد زیر می‌باشند:
- اسیدهای چرب امگا3 
- اسیدهای چرب امگا6
- ویتامینE 
- آنتی اکسیدان ها 

 مواد غذایی که حاوی هر یک از موارد ذکر شده باشند به سلامت پوست کمک می کنند. علاوه بر مصرف موارد ذکر شده نوشیدن آب کافی نیز به طراوت و زیبایی پوست کمک بسیار زیادی می‌کند. در حالی که محصولات پوستی برای درمان آکنه بسیار مفید هستند، رعایت یک رژیم غذایی سالم و مناسب نیز به درمان آکنه کمک می‌کند.

در این مقاله به 12 ماده غذایی مفید برای سلامت و طراوت پوست اشاره شده است.

ماهی های چرب 
 اغلب افراد به خصوص افرادی که دچار آکنه و جوش صورت هستند گمان می‌کنند باید از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنند. این مسئله درست است اما همه چربی ها مضر نیستند و برخی از آنها مثل ماهی های چرب برای سلامت و طراوت پوست بسیار مفید هستند. ماهی‌های چرب آب های آزاد مثل ساردین و سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا3 برای پوست مفید هستند.
در مطالعه و تحقیقی که در سال 2016 انجام شد محققان دریافتند که اسیدهای چرب امگا3 خطر سرطان پوست به خصوص در افرادی که دارای ریسک بالای ابتلا به این سرطان هستند را به شدت کاهش می دهد. محققان دریافتند که اسیدهای چرب امگا3 آسیب ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید را کاهش می‌دهد. اشعه ماورای بنفش خورشید باعث ایجاد التهاب در پوست می گردد بنابراین رژیم غذایی که حاوی اسیدهای چرب امگا3 است می‌تواند به کاهش التهابات پوستی به خصوص التهابات ناشی از اشعه های مضر خورشید کمک کند. 
علاوه بر این ماهی‌های چرب حاوی ویتامین E هستند. ویتامین E نوعی آنتی‌اکسیدان است و از پوست در مقابل التهاب و رادیکال های آزاد محافظت می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: موثرترین ترکیبات در جوانسازی پوست

گردو
گردو می تواند همان منافع ماهی‌های چرب را داشته باشد بنابراین افزودن گردو به رژیم غذایی به خصوص برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بسیار مفید است. گردو منبع غنی اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 است. برخی از متخصصین معتقدند که حدود 95 درصد جمعیت کمتر از میزانی که برای سلامتی مورد نیاز است اسیدهای چرب امگا3 مصرف می کنند.
 نکته مهم این است که باید بین مصرف دو اسید چرب امگا3 و امگا6 تعادل برقرار شود. برخی از رژیم های غذایی حاوی امگا6 بیش از اندازه هستند که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد التهاب و یا بدتر شدن التهابات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس شود.

 بادام 
بادام یکی دیگر از منابع غذایی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع است و منبع بسیار غنی ویتامین E محسوب می شود. اغلب مغزها مثل مغز بادام حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که به سلامت پوست کمک زیادی می‌کنند.

دانه آفتابگردان
 دانه افتابگردان مانند سایر مغز حاوی اسیدهای چرب محافظت کننده است. بر طبق گزارشات محققان دانه آفتابگردان علاوه بر اسیدهای چرب مفید حاوی مقادیر مناسبی روی و ویتامین E نیز می‌باشد. روی و  ویتامین E هر دو نقش مهمی در سلامت پوست و محافظت از سلول‌های پوستی ایفا می‌کنند. بنابراین افزودن دانه آفتابگردان به رژیم غذایی می تواند به سلامت و زیبایی پوست کمک بزرگی کند.

تخم کتان 
تخم کتان سرشار از نوعی اسید چرب امگا3 به نام آلفا لینولئیک اسید است. افزودن تخم کتان به اسموتی و یا ریختن  تخم کتان روی سالاد از روشهای ساده مصرف تخم کتان است که کمک زیادی به زیبایی پوست می کند. نتایج مطالعه‌ای که در سال 2011 بر روی تعدادی از زنان که پوستی حساس داشتند صورت گرفت، نشان داد افرادی که به مدت 12 هفته از مکمل روغن دانه کتان استفاده کرده بودند در مقایسه با سایرافراد مزایای زیر را کسب کردند.
- کاهش حساسیت پوست 
- کاهش زبری پوست
- کاهش پوسته پوسته شدن 
- پر آب و هیدراته بودن پوست
- پوست صاف تر

سویا 
دانه های سویا حاوی ترکیباتی به نام ایزوفلاوون ها هستند. ایزوفلاوون نقش مهمی در محافظت از پوست به خصوص درخانم ها ایفا می کند. محققان در سال 2017 تحقیقاتی روی گروهی از افراد انجام دادند. نتیجه این تحقیق نشان داد که زنان میانسالی که ایزوفلاوون بیشتری مصرف کرده بودند چین و چروک های پوستی کمتری داشتند و پوست آنها خاصیت کشسانی بیشتری داشت. پس از بررسی نتایج به دست آمده از این تحقیق محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ایزوفلاوون که با مقادیر زیاد در سویا یافت می‌شود در دوره یائسگی اثرات بسیار خوبی روی زنان دارد. یائسگی باعث کاهش هورمون استروژن در زنان می گردد. کاهش هورمون استروژن باعث کاهش خاصیت کشسانی پوست می شود اما مصرف سویا که حاوی ایزوفلاوون است باعث می شود زنان به خصوص در دوران یائسگی پوست بهتری داشته باشند.

آووکادو 
آووکادومیوه غنی از چربی‌های مفید و سالم و ویتامین E است. آووکادو برای سلامت پوست بسیار مفید و موثر است. چربی های موجود در آووکادو از چربی های ضروری برای بدن هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست و حتما باید از طریق تغذیه وارد بدن شوند. آووکادو حاوی ترکیباتی مانند لوتئین و زآگزانتین است که به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر به خصوص اشعه UV کمک بسزایی می کند.

روغن زیتون 
در بین روغن‌های خوراکی روغن زیتون یکی از بهترین و سالم‌ترین گزینه‌ها برای سلامت پوست است. متخصصان پس از مطالعه نتایج حاصله از آزمایشات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که رژیم حاوی مقادیر مناسب روغن زیتون برای پوست  به خصوص محافظت از پوست صورت در برابر اشعه های مضر بسیار مفید است. روغن زیتون تا حد زیادی باعث جلوگیری از پیری پوست صورت ناشی از اشعه های مضر می گردد. مفید بودن روغن زیتون برای پوست به دلیل وجود اسیدهای چرب تک اشباع نشده و سایر ترکیبات موجود در روغن زیتون مانند اسکوالن است. این ترکیبات می توانند از پوست در مقابل خشکی و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

چای سبز
چای سبز یک نوشیدنی بسیار سالم است که حاوی ترکیباتی است که برای پوست بسیار مفید است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین ها می باشد. کاتچین جریان خون در پوست را افزایش می‌دهد. افزایش جریان خون باعث می‌شود که سلول‌های پوست به طور مرتب اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت کنند که این امر باعث سلامت بیشتر پوست می گردد. محققان دریافتند که افرادی که به مدت حداقل ?? هفته به طور مرتب چای سبز می نوشیدند پوست بهتر و سالمتری داشتند و نتایج زیر در آنها قابل مشاهده بود.
- کشسانی یا الاستیسیته بیشتر پوست 
- خشکی کمتر پوست 
- کاهش پوسته پوسته شدن پوست 
- قوام بهترپوست 
- رطوبت بیشتر پوست 
علاوه بر مزایای ذکر شده، آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز پوست را در برابر اشعه های مضر محفوظ نگه می دارند.

شکلات تلخ 
شکلات های باکیفیت که حاوی مقادیر بالای کاکائو هستند می‌توانند به محافظت از پوست کمک کنند. شکلات تلخ حاوی مقادیر مناسبی آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که خاصیت ضد التهابی برای پوست دارند. محققان در حال حاضر در حال بررسی اثرات مفید شکلات تلخ بر روی برخی مشکلات پوستی مانند آکنه و پسوریازیس هستند.

آب
آب برای عملکرد مناسب تمام سیستم های بدن مفید است و مانند سایر قسمت های بدن برای پوست نیز بسیار مفید است. هیدراته بودن پوست مانع از صدمات ناشی از عوامل محیطی به پوست می شود. علاوه بر این هیدراته بودن پوست باعث می‌شود سلول‌های پوستی راحت تر مواد مغذی را جذب کرده و مواد سمی را دفع کنند.

کاروتن و بتاکاروتن 
آنتی اکسیدان هایی که کاروتنوئید نامیده می‌شوند مزایای زیادی برای پوست دارند و از جمله این مزایا می‌توان به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید اشاره کرد. سبزیجات زرد و نارنجی و میوه ها و سبزیجات قرمز منابع غنی از این نوع آنتی اکسیدان ها هستند. استفاده از این میوه ها و سبزیجات و گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه می تواند کمک بزرگی به محافظت از پوست نماید. برخی از این میوه‌ها و سبزیجات عبارتند از:
انبه - پاپایا - هویج - سیب‌زمینی شیرین - فلفل دلمه ای - اسفناج - کلم قرمز

مواردی که برای سلامت پوست باید از آنها پرهیز کرد.
- مصرف زیاد کافئین: کافئین یک ماده محرک و مدر است و مصرف بیش از اندازه کافئین ممکن است منجر به کم آبی بدن و دهیدراته شدن پوست شود.

-مواد شیمیایی مضر: برخی از محصولات پوستی که برای آفتاب سوختگی پوست و یا به عنوان نرم کننده مصرف می‌شوند ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر، مواد افزودنی و یا عطر باشند که برای پوست به ویژه پوست های حساس مشکل ساز هستند و باعث آسیب به پوست می شوند. بنابراین بهتر است محصولات پوستی را فقط از داروخانه ها و مراکز معتبر خریداری کرده و قبل از خرید آنها با داروساز مشورت کنید.

-غذاهای فرآوری شده: مواد غذایی که حاوی مقادیر بالای شکر و کربوهیدرات هستند ممکن است سرعت و روند پیری پوست را سرعت بخشیده و باعث پیری زودرس پوست شوند. افرادی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهند معمولاً از مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب می کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )