راهنمای آمینو اسید ها

راهنمای آمینو اسید ها

هر آن چیزی که لازم است در مورد آمینو اسید ها بدانبد در این مقاله می توانید مطالعه کنید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 آذر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 آذر 1396

12K

eye icon

راهنمای آمینو اسید ها

آمینو اسید های موجود در غذا پروتئین را تشکیل می دهند. زمانیکه پروتئین هضم می شود، دوباره به تعدادی آمینو اسید خاص شکسته شده، که به طور انتخابی جهت مصارف مختلف در کنار هم قرار گرفته می شوند. لذا آشنایی با عملکرد هر کدام از این آمینواسید ها راه را برای ساختن عضله هموار می کند. به طور کلی 20 نوع آمینو اسید استاندارد موجود می باشد. از این 20 نوع آمینواسید، 8 عدد آمینواسید ضروری (essential) نامیده می شود. بدین معنی که شما می توانید مقادیر بخصوصی را از راه رژیم غذایی دریافت نمایید. بدن ما توانایی تولید آنها را نداشته لذا تنها از راه غذا قابل دریافت می باشند. در کنار این 8 آمینواسید ضروری 14 آمینو اسید غیر ضروری (non essential) نیز وجود دارد.

آمینواسید های ضروری(Essential Amino Acids):

هیستیدین (Histidine):
در درون بدن هیستیدین جهت رشد و ترمیم هر نوع بافتی مورد نیاز هست در تولید و نگهداری سلول های عصبی (الیگو دندرسیت ها) که به دور عصب پیچیده و یک دیوار محافظتی به نام میلین تولید می کنند، نقش اصلی را بازی می کنند. این فرایند از آسیب های ناگهانی ایجاد شده به مغز و نخاع جلوگیری می کند. همچنین در تولید گلوبول های قرمز و سفید خون نیز موثر است. همچنین نقش محافظتی در برابر اشعه، جدا کردن فلزات سنگین به مانند آهن از بدن را نیز به عهده دارد. در درون شکم می تواند گوارش را تسریع کند.
هیستیدین یک پیام آور برای آمینو اسید غیر ضروری هیستامین می باشد که توسط سیستم ایمنی به عنوان یک پاسخ دهنده به واکنش های حساسیتی آزاد می شود.

لایزین (Lysine):
آمینو اسید ال–لایزین، یکی از مهمترین آمینواسید ها در تولید و رشد می باشد. از این آمینواسید جهت جذب کلسیم استفاده می شود که نتیجه آن رشد عضله و ساخت استخوانی می باشد. این آمینواسید تعادل نیتروژن را در بدن حفظ کرده بدن را در زمان خستگی و استرس های وارد شده در برابر عوامل تخریبی محافظت می کند، همچنین در تولید آنتی بادی، هورمون ها (هورمون رشد، تستسترون و انسولین) آنزیم ها، کلاژن به مانند اکثر آمینواسید های ضروری عمل می کند.

فنیل آلانین (Phenylalanine):
سطح خلق و خو را با تحریک سیستم عصبی بالا می برد، سطح اپی نفرین ، نوراپی نفرین و دوپامین را در غده هیپوفیز بالا برده در جذب ویتامین D3 در برابر آفتاب موثر می باشد.
توصیه می شود مقدار مصرف از دوز توصیه شده بالا نرود. سمیت این آمینو اسید زمانی بروز می کند که دوز مصرفی آن 3 الی 4 برابر دوز توصیه شده باشد.

میتونین (Methionine):
در شکستن چربی ها و استفاده از آنها به عنوان یک منبع انرژی کاربرد دارد. در بالا بردن سطح تستسترون، حذف چربی اضافه از جریان خون، بالا بردن قدرت هضم و دفع فلزات سنگین از شکم و کبد نقش داشته، یک آنتی اکسیدان قوی در دفع رادیکال آزاد می باشد.
این آمینواسید پیشگام آمینواسید سیستئین بوده که نقش تولید گلوتاتیون جهت سم زدایی کبد کاربرد دارد. همچنین جز 3 آمینواسید مورد نیاز جهت تولید کراتین مونوهیدرات در درون بدن، تولید انرژی و رشد عضله می باشند.

لوسین (Leucine):
قویترین آمینواسید از دسته ی BCAA می باشد. نقش تنظیم سطوح قند خون ، رشد و ترمیم بافت ها در پوست، استخوان و عضلات اسکلتی را بر عهده دارد.

ایزولوسین (Isoleucine):
شباهت بسیاری به لوسین دارد. ایزولوسین، بازیابی عضله را افزایش داده، سطح قند خون را تنظیم کرده و آزادسازی HGH (همرمون رشد) را تحریک می کند.

والین (Valine):
در ترمیم و رشد عضله نقش دارد، تعادل نیتروژنی را حفظ کرده و نیاز به استفاده از گلوکز در مواقع نیاز را تعیین می کند.

ترئونین (Threonine):
یک آمینواسید ضروری که در بدن تولید نمی شود، از آنجا که منبع اصلی آنها حیوانی (لبنیات و گوشت) می باشد. در افراد گیاه خوار قابل استفاده نیست. آمینواسید ترئونین در ساخت کلاژن و الاستین بسیار موثر است. در حفظ تعادل پروتئینی نیز کابرد دارد. ترئونین در عملکرد کبد، بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن از طریق کمک به تولید آنتی بادی ها نقش دارد.

آمینواسید های غیر ضروری (Non-Essential Amino Acids):

گلوتامین (Glutamine):
گلوتامین یک آمینواسید غیر ضروری بوده که به مقادیر زیادی در بدن موجود می باشد. گاها تا 60% کل آمینواسید بدن را تشکیل می دهد. از آنجا که عبور آن از غشا خونی-مغزی راحتر می باشد، به عنوان غذای مغز نامگذاری نیز می شود. می تواند در تمرکز موثر باشد.
در داخل مغز به گلوتامیک اسید تغییر کرده که برای فعالیت مغزی و افزایش سطح GABA جهت فعالیت های محیطی نیاز هست. بدن ما نیاز به نیتروژن داشته، البته نیتروژن بالا می تواند منجر به آمونیا (Ammonia) شود، لذا گلوتامین با اتصال به نیتروژن و تبدیل به فرم گلوتامیک اسید این میزان را کنترل می کند. در سنتز بافت عضله کابرد دارد. در حفظ تعادل سطح اسید و باز نقش داده و لذا سطح لاکتیک اسید را پایین می آورد.

آرژینین (Arginine):
ال آرژینین به خاطر توانایی حفظ نیتروزن، به بسیاری از آمینواسیدها اضافه می شود. همان طور که می دانیم، نیتروژن نقش کلیدی در سنتز پروتئین عضله بازی می کند.
این آمینواسید در پروتائین و هیستون ها (پروتئین های مربوط به اسید های نوکلوئیک) یافت می شود.
سطح سیستم ایمنی بدن را بالا برده و اندازه وفعالیت غده تیموس (مسئول تولید T-cell) را تحریک می کند.
آزاد سازی انسولین از پانکراس نقش داشته، یک محرک در تولید هورمون رشد از غده هیپوفیز می باشد.
به عنوان یک محرک جنسی به خصوص در آقایان نیز کاربرد دارد.

کارنیتین (Carnitine):
ال کارنیتین در کل یک آمینواسید نمی باشد ولی به علت شباهت ساختاری در این گروه دسته بندی می شود.
کارنیتین در 4 فرم (D-Carnitine  ، DL-Carnitine ، L-Carnitine ، Acetyl L-Carnitine) دسته بندی می شود که فقط 2 نوع آخر در بدن سازی کاربرد دارد.
زمانیکه به مقدار کافی تیامین (vitamin B1) و پیریدوکسین (vitamin B6) در گردش باشد، میتواند میتونین و لایزین را جهت تولید کارنیتین تحریک کند. بر خلاف اکثر آمینواسید ها، کازنتین در سنتز پروتئین ندارند. بلکه در انتقال زنجیره های بلند اسید چرب نقش دارد. از تولید اسید چرب در قلب، کبد و عضله جلوگیری کرده ، اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین C و E را بالا می برد. در نتیجه کارنیتین تنها آمینواسید غیر ضروری بوده که برای مصرف طولانی مدت توصیه می شود.

سیستئین (Cysteine):
یک آمینواسید غیر ضروری سولفور دار می باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. سیستئین بسیار ناپایدار بوده و به سرعت به سیستین تبدیل می شود. در سلامتی پوست، سم زدایی و تولید کلاژن در بدن کاربرد دارد.
سیستئین تولید کننده تائورین (Taurine) بوده که در واقع قسمتی از فرایند گلوتاتیون می باشد. گلوتاتیون ، مغز و کبد را از آسیب های ایجاد شده توسط دارو ها، الکل و مواد آسیب رسان به بدن محافظت می کند.

HMB) Beta-Hydroxy Beta-Methyl Butyrate):
ساخته شده از آمینواسید ضروری لوسین می باشد. HMB از طریق بالا بردن سطح پروتئین مورد استفاده، در ساخت عضله نقش دارد. نه تنها استفاده از آمینواسید های آزاد را در بدن بالا می برد، از شکسته شدن پروتئین نیز جلوگیری می کند.

برای خرید مکمل های آمینو اینجا کلیک کنید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )