آمینو اسیدها و کمک به درمان ناباروری

آمینو اسیدها و کمک به درمان ناباروری

در این مقاله درباره نقش آمینو اسیدهای ال-آرژنین و ال-کارنیتین در کمک به درمان ناباروری بخوانید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 آذر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 آذر 1395

8K

eye icon

آمینو اسیدها و کمک به درمان ناباروری

ال-آرژنین:
 آرژنین، یک آمینو اسید نیمه ضروری و یکی از بلوک های ساختمانی پروتئین در بدن انسان می باشد که به عنوان یک محرک جنسی بی خطر و موثر شناخته شده است. ال-آرژنین پیش ماده اکسید نیتریک (NO) در بدن انسان است که باعث گشادی عروق و افزایش جریان خون در بدن می شود. در سال 1990، دانشمندان کشف کردند که آرژنین نه تنها یک ترکیب ضروری است که به گردش خون کمک می کند، بلکه برای عملکرد جنسی در مردان و زنان بسیار مهم می باشد. جریان خون بالاتر، از یک سو باعث حساس تر شدن بافت کلیتوریس و واژن در پاسخ به تحریک جنسی می شود و از سوی دیگر به افزایش احتمال رسیدن به اوج لذت جنسی در بانوان کمک می کند. طی یک مطالعه که بر روی 77 زن در سنین مختلف انجام شد پس از گذشت چهار هفته، 73.5 درصد از زنان که یک مکمل شامل ال-آرژنین را مصرف کرده بودند، رضایت جنسی بیشتری، از جمله افزایش تمایل جنسی و حساسیت کلیتوریس، افزایش دفعات و اوج لذت جنسی و کاهش خشکی واژن را گزارش کرده بودند. 

ال-آرژنین موجب بهبود سلامت جنسی و دستگاه تولید مثل زنان و مردان می شود، به این دلیل که:
باعث افزایش گردش خون به رحم، تخمدان و اندام تناسلی می شود.
ال-آرژنین با افزایش گردش خون به تخمدان ها به بهبود روند تخمک گذاری کمک می کند. جریان خون افزایش یافته به رحم با ایجاد محیط بهتر برای لانه گزینی تخمک در افزایش احتمال باروری موثر است. جریان خون برای عملکرد مناسب اندام های تناسلی مهم است و ممکن است شانس باروری را بهبود بخشد. 

بیشتر بخوانید: ماکا جدیدترین گیاه تقویت آقایان و خانم ها

ال-آرژنین سطح نیتریک اکسید را افزایش می دهد. 
ال آرژنین توسط بدن برای ایجاد اکسید نیتریک (NO) مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان داده است که افزایش سطح NO به کاهش التهاب کمک می کند که در برخی از علل ناباروری از جمله فیبروم، اندومتریوز و PCOS شایع است.

تولید مخاط دهانه رحم را بهبود می بخشد. 
افزایش جریان خون به اندام های تناسلی می تواند به تولید مخاط دهانه رحم کمک کند. برخی از زنان به اندازه کافی مخاط دهانه رحم را تولید نمی کنند و برخی دیگر مخاطی را تولید می کنند که برای ورود اسپرم بیش از حد غلیظ است. ال-آرژنین می تواند از طریق بهبود جریان خون موجب تولید مخاط رحم مطلوب و متعادل شود. 

پشتیبانی از تولید طبیعی اسپرم 
کیفیت اسپرم توسط چهار عامل تعیین می شود:
1- تعداد کل سلول های اسپرم تولید شده (count)
2- ویژگی های فیزیکی (Morphology) 
3- توانایی حرکت هنگام انزال (Motility)
4- یکپارچگی DNA 
تحقیقات نشان داده است که مصرف یک مکمل ال آرژنین روزانه می تواند تولید اسپرم را در مردان افزایش دهد. در این مطالعه، اثرات قابل توجه، شش تا هشت هفته پس از مصرف مکمل آغاز شدند. ال-آرژینین همچنین تحرک اسپرم را بهبود می بخشد، در نتیجه باعث افزایش شانس لقاح در زوجین با مشکل اسپرم کم تحرک می شود. در IVF، ال آرژنین می تواند باعث بهبود کیفیت اسپرم و افزایش شانس دستیابی به تخمک بارور شود. به طور غیر مستقیم، آرژنین با تقویت نعوظ و مقاربت جنسی مکرر نیز شانس باروری را افزایش می دهد. آرژنین تولید NO و جریان خون در عروق را افزایش می دهد و به تبع آن تامین مواد مغذی در سراسر بدن را تنظیم می کند به همین دلیل اورولوژیست ها مصرف ال آرژنین را برای درمان ناتوانی جنسی نیز توصیه می کنند.

ال-کارنیتین
تحقیقات اخیر ثابت کرده اند که مکمل ال-کارنیتین برای کمک به افزایش انرژی و بهبود استقامت جنسی موثر هستند که برای مردان با میل جنسی پایین مفید است. 

چگونه ال-کارنیتین این کار را انجام می دهد؟ 
ال-کارنیتین برای چرخه اسیدهای چرب غشاء میتوکندری سلول ضروری است. میتوکندری مسئول ایجاد، حفظ و مدیریت انرژی سلولی است. میتوکندری از اسیدهای چرب به عنوان سوخت برای ایجاد انرژی سلولی استفاده می کند، این سوخت به عنوان آدنوزین تری فسفات یا ATP شناخته شده است. ال -کارنیتین برای انرژی، استقامت و عملکرد سلول بسیار مهم است. ال-کارنیتین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نیز در نظر گرفته می شود، ال-کارنیتین از طریق مقابله با رادیکال های آزاد به افزایش سلامت اسپرم کمک می کند. سلول های اسپرم بسیار مستعد آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از اسپرم های آقایان و محتوای DNA آنها کمک می کند. 

برخی از اثرات منفی رادیکال های آزاد بر باروری آقایان عبارتند از: 
- تغییر شکل گیری اسپرم و کاهش تعداد آن
- تضعیف سلول های اسپرم 
- کاهش انرژی مورد نیاز اسپرم برای حرکت به سمت تخمک و لقاح 

مصرف مکمل های حاوی ال-کارنیتین به بهبود باروری مردان کمک می کند.

تعداد کمی از مزایای قابل توجه آن عبارتند از: 
افزایش سلامت اسپرم : اثر آنتی اکسیدانی آن می تواند به دفع کردن آسیب رادیکال های آزاد کمک کند. 

تامین انرژی اسپرم و افزایش تحرک آن: زمانی که اسپرم انرژی لازم و کافی برای شنا کردن به سمت تخمک را ندارد نمی تواند آن را بارور سازد. 

جلوگیری از تشکیل سلول های غیر طبیعی اسپرم: راهی که اسپرم تولید می شود می تواند تاثیر بزرگی در توانایی آن برای رسیدن به تخمک داشته باشد. اسپرمی که نادرست شکل گرفته باشد کمتر احتمال دارد که قادر باشد مسیر طولانی برای رسیدن به تخمک را طی کند. 

افزایش انرژی: به طور کلی می تواند قدرت بدنی فرد را برای نزدیکی افزایش دهد.

افزایش میل جنسی

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )