مصرف مکمل در حاملگی و دوقلویی

مصرف مکمل در حاملگی و دوقلویی

کدام زنان باید در حین بارداری مکمل مصرف کنند؟ در این مقاله درباره نقش مکمل های دوران بارداری بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 خرداد 1395

17K

eye icon

مصرف مکمل در حاملگی و دوقلویی

سابقاً توصیه می شد همه خانم های باردار در حاملگی مکمل های بارداری حاوی ریز مغذی ها را دریافت کنند، در بررسی ها ی اخیر مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری در آمریکا (CDC) توصیه کرده است، مصرف مولتی ویتامین های مکمل در حاملگی تنها در خانم هایی توصیه می شود که رژیم غذایی مناسبی ندارند. ریز مغذی ها نقش محافظتی در برابر تولد زود رس، پره اکلامیسی که از علت‌ های مهم مرگ و میر مادران باردار می‌باشد و باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود و همچنین بیماری های مادر زادی دارند. البته این نقش محافظتی محدود به خانم هایی است که در شروع حاملگی لاغر هستند و مصرف ریز مغذی ها در خانم های باردار چاق نقشی در بهبود پیامد های حاملگی نداشته است. 

گروه های زیر در معرض کمبود ریز مغذی در دوران حاملگی می باشند:
1- حاملگی های چند قلویی
2- سیگاری های قهار
3- نوجوانان
4- گیاه خواران
5- سوء مصرف مواد
6- مبتلایان به کمبود لاکتاز

 

ویتامین مینرال های کلیدی که معمولا از طریق رژیم غذایی به تنهایی فراهم نمی شوند: 
آهن: 27mg 
کلسیم : حداقل 250mg 
فولات : حداقل 0/6mg 
و A و vit B complex و vit E ,C ,D و zinc 

برای مطالعه بیشتر: ویتامین های مخصوص دوران بارداری

فولیک اسید: - جهت پیشگیری از NTD (نقص لوله های عصبی باز در ستون فقرات): 
0/4mg-0/8mg یک ماه قبل از حاملگی و ادامه تا 2 الی 3 ماه بعد لقاح ریسک NTD را در جنین کاهش می دهد. مصرف 0/6mg اسیدفولیک در ادامه حاملگی برای رفع نیاز های رشدی جنین و جفت توصیه می شود. 
-دیده شده ادامه دادن اسید فولیک بعد از سه ماه اول جلوی کاهش فولات و در نتیجه افزایش هموستئین را به دنبال قطع اسید فولیک رخ می دهد، می گیرد. مصرف اسید فولیک در خانم ها از قبل از حاملگی با کاهش خطر اختلالات اوتیسم در حاملگی همراه بوده است. 

کلسیم: مقدار کلسیم مورد نیاز برای کلیه خانم ها اعم از باردار و غیر باردار 1000mg/day می باشد. خانم های کم تر از 18 سال به 1300mg/day کلسیم نیاز دارند. کلسیم می بایست به همراه vit D و منیزیم کافی مصرف شود. مصرف کلسیم خطر پره اکلامیسی به خصوص در خانم های پر خطر از نظر بروز پره اکلامیسی و در خانم های با دریافت نا مناسب کلسیم را کاهش می دهد. 

Vit D: طبق نظر انجمن زنان و مامایی آمریکا (ACOG) شواهد موجود جهت غربالگری کمبود vit D در خانم های باردار کافی نبوده و فقط غربالگری در خانم های در معرض خطر صورت گیرد. همچنین مصرف مکمل vit D به صورت روتین در خانم های باردار را توصیه نمی کند. بر عکس انجمن اندوکرین آمریکا توصیه کرده همه خانم های باردار 1500-2000 IU ویتامین D را در حاملگی دریافت کنند.

Vit C و Vit E: شواهد کافی جهت توصیه مصرف مکمل vit C ,vit E وجود ندارد . نکته قابل توجه این که مکمل vit C خطر PTE (درصد پلاکت های خون) را افزایش می دهد.

Iron (آهن): مصرف منقطع آهن 1 تا 3 بار در هفته هم به اندازه مصرف روزانه آهن موثر است و هم بهتر تحمل می شود. Zink روی: کمبود شدید روی (زینک) با محدودیت رشد جنین همراه بوده است. کمبود شدید زینک فقط در بیماری های التهابی روده فعال و اکرودرماتیت انتروپاتیک (عارضه ای که سبب جذب نشدن روی در بدن می شود) دیده می شود. 
Iodine (ید): سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه کرده خانم های باردار و شیر ده حداقل 250mcg ید دریافت داشته باشند.

حاملگی های چند قلویی: 
مصرف مولتی ویتامین ها و کلسیم و منیزیم و زینک اضافه در حاملگی چند قلویی توصیه می شود. 

*نکته: مصرف بیش از حد و خودسرانه مولتی ویتامین ها توصیه نمی شود به خصوص vit A، که مصرف بیش از 10000 IU ناهنجاری مادر زادی (تراتوژن) می باشد و مصرف بیش از 4000 IU ویتامین D در حاملگی نیز توصیه نمی شود. 

دکتر شیرین نیرومنش

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )