8 حقیقت درباره کلسیم

8 حقیقت درباره کلسیم

با مطالعه این مقاله درباره کلسیم و لزوم استفاده از آن اطلاعات زیادی کسب کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 اردیبهشت 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 اردیبهشت 1396

6K

eye icon

8 حقیقت درباره کلسیم

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی است که بدن انسان برای اعمال حیاتی خود به آن نیاز دارد. این مقاله به 8 نکته مهم درباره کلسیم اشاره می کند. 

کلسیم نقش مهمی در اعمال حیاتی بدن دارد
کلسیم در بسیاری از اعمال حیاتی بدن نقش مهمی دارد. بدن انسان برای اعمالی نظیر گردش خون، حرکت ماهیچه ها و آزاد سازی هورمون ها به کلسیم نیاز دارد. همچنین کلسیم به حمل پیام های عصبی از مغز به سایر اندام ها کمک می کند. کلسیم بخش عمده استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهد و باعث استحکام استخوان ها می شود. استخوان ها یکی از محل های تجمع کلسیم در بدن هستند و چنانچه فرد کلسیم کافی مصرف نکند بدن مجبور است کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها برداشت کند. 

بیشتر بخوانید: چرا باید کلسیم مصرف کنم؟

بدن انسان قادر به ساختن کلسیم نیست
بدن شما قادر نیست کلسیم تولید کند بنابراین برای تامین این ماده ضروری باید آن را از طریق تغذیه کسب کنید. مواد غذایی که غنی از کلسیم هستند عبارتند از:
- فراورده های لبنی مانند شیر، ماست و پنیر
- سبزیجات دارای برگ سبز مثل کلم، اسفناج و بروکلی 
- ماهی ساردین 
- نان های غنی شده با کلسیم و آب پرتقال 

برای جذب کلسیم وجود ویتامین D ضروری است
بدن انسان برای جذب کلسیم نیازمند ویتامین D می باشد. این بدین معناست که حتی اگر رژیم سرشار از کلسیم داشته باشید در صورت عدم وجود ویتامین D کافی بدن شما قادر به استفاده از کلسیم دریافتی نمی باشد. شما می توانید این ویتامین را از طریق مواد غذایی مثل ماهی سالمون، زرده تخم مرغ و برخی از انواع قارچ ها تامین کنید. برخی از مواد غذایی نیز با ویتامین D غنی شده اند. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D می باشد. پوست بدن هنگامی که در معرض نور خورشید قرار گیرد قادر است ویتامین D تولید کند. کسانی که پوست تیره ای دارند نمی توانند به میزان لازم ویتامین D تولید کنند بنابراین این افراد باید برای تامین ویتامین D حتما از مکمل استفاده کنند.

برای مطالعه بیشتر: ویتامین D، تنها ویتامینی که نقش هورمونی دارد

کلسیم برای زنان ضروری تر است 
تحقیقات بیانگر این است که مصرف کلسیم می تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش دهد. این تحقیقات نشان داده که زنانی که بیشتر درگیر مشکلات سندروم پیش از قاعدگی هستند اغلب از کمبود کلسیم و منیزیم رنج می برند و میزان این 2 ماده در بدن آنها کم است. 

میزان توصیه شده کلسیم بستگی به سن افراد دارد
آیا شما کلسیم کافی مصرف می کنید؟ انجمن ملی سلامت آمریکا اعلام کرده است که هر فرد بالغ روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارد. این انجمن مقدار کلسیم مصرفی روزانه را برای خانم های بالای 50 سال، خانم های باردار و خانم هایی که در دوره شیردهی به سر می برند روزانه 1200 میلی گرم اعلام کرده است. یک لیوان شیر کم چرب حدودا حاوی 300 میلی گرم کلسیم می باشد. 

کمبود کلسیم باعث برخی از بیماری ها می شود
کمبود کلسیم باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شود. در بزرگسالان کمبود کلسیم اغلب منجر به پوکی استخوان شده و باعث می شود استخوان ها به سادگی دچار شکستگی و صدمه شوند. پوکی استخوان در خانم های مسن بسیار شایع است و به همین دلیل است که این افراد نسبت به مردان هم سن خود باید کلسیم بیشتری مصرف کنند. کلسیم برای رشد کودکان بسیار ضروری است. کودکانی که به میزان کافی کلسیم مصرف نمی کنند ممکن است دچار اختلالات رشد و کوتاهی قد و یا برخی از بیماری ها شوند. 

مصرف مکمل های حاوی کلسیم بسیار مفید است 
معمولا نیاز روزانه اغلب افراد به کلسیم از طریق رژیم غذایی تامین نمی شود. مثلا افرادی که دچار حساسیت به لاکتوز هستند، گیاه خواران، کسانی که تمایل به مصرف لبنیات ندارند بهتر است برای تامین نیاز روزانه خود مکمل مصرف کنند. 2 نوع از ترکیبات کلسیم که بیشتر کاربرد دارند کلسیم کربنات و کلسیم سیترات هستند. لازم به یادآوری است مصرف مکمل های حاوی کلسیم می تواند عوارض جانبی نظیر یبوست و نفخ شکم داشته باشد. همچنین کلسیم ممکن است در جذب برخی دیگر از ریزمغذی ها اختلال ایجاد کند بنابراین باید بین مصرف آنها فاصله باشد مثلا مصرف همزمان مکمل آهن و کلسیم مانع از جذب آهن می شود. قبل از شروع استفاده از مکمل های کلسیم بهتر است برای آگاهی از زمان مناسب و مقدار صحیح مصرف با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. 

برای مشاهده مکمل های کلسیم اینجا کلیک کنید.

مصرف بیش از حد مجاز کلسیم می تواند آثار منفی داشته باشد 
کلسیم نیز همانند سایر ویتامین ها و مواد معدنی نباید بیش از حد مجاز مصرف شود زیرا مصرف بیش از اندازه آن عوارض جانبی به همراه دارد. مصرف بیش از اندازه کلسیم مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ شکم را تشدید می کند. همچنین کلسیم اضافی در برخی از افراد خطر ایجاد سنگ های کلیوی را افزایش می دهد. در برخی موارد نادر مصرف زیاده از حد کلسیم باعث انباشت آن در خون می شود که به این حالت هایپرکلسمی گفته می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )