همه چیز درباره ویتامین E

همه چیز درباره ویتامین E

در این مقاله درباره ویتامین ای نقش آن در بدن و مقدار دوز مورد نیاز بدن به این ویتامین بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

13 اردیبهشت 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

13 اردیبهشت 1396

9K

eye icon

همه چیز درباره ویتامین E

ویتامین E که یک ویتامین محلول در چربی است یکی از ریزمغذی های لازم و ضروری برای بدن است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. این ویتامین اعمال مهمی در بدن انجام می دهد مثلا باعث تقویت سیستم ایمنی شده و به سلامت عروق کمک می کند. همچنین گفته می شود ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان برای مبارزه با برخی بیماری ها و پیشگیری از آنها بسیار مفید است بیماری ها و مشکلاتی مانند آلزایمر، کاهش دید ناشی از بالا رفتن سن و برخی از سرطان ها. به علاوه بسیاری از کرم های زیبایی پوست حاوی ویتامین E هستند. زیرا این ویتامین روند پیری و چروک شدن پوست را کند می کند. مهمترین کاری که این ویتامین در بدن انجام می دهد از بین بردن رادیکال های آزاد است. 

رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان 
رادیکال های آزاد در بدن در واقع مولکول های اکسیژنی هستند که یک الکترون از دست می دهند و حالت ناپایدار پیدا می کنند. این مولکول های ناپایدار باعث ایجاد تداخل در روند رشد و کارایی سلول ها شده و به آنها آسیب می رساند و فرد را مستعد بسیاری از بیماری ها می کند. رادیکال های آزاد می توانند تحت برخی شرایط مثل بالا رفتن سن توسط خود بدن ایجاد شوند و یا به دلیل مواجهه با برخی عوامل خارجی به وجود بیایند. برخی از این عوامل خارجی که باعث به وجود آمدن رادیکال های آزاد در بدن می شوند عبارتند از: 
دخانیات مثل سیگار- آلودگی های محیطی- اشعه ها و پرتوهای مضر- آسیب لایه اوزون 

آنتی اکسیدان ها در واقع با قرض دادن الکترون به رادیکال های آزاد آنها را از حالت نامتعادل خارج ساخته و متعادل می کنند. آنتی اکسیدان ها در برخی از خوراکی های مصرفی ما وجود دارد. همچنین بدن ما با استفاده از برخی ویتامین ها و مواد معدنی قادر است آنتی اکسیدان تولید کند. 

برای مطالعه بیشتر: تشخیص و درمان کمبود ویتامین E

چه مقدار ویتامین E نیاز داریم؟ 
حتی اگر میزان مصرف چربی در رژیم غذایی شما بسیار ناچیز باشد معمولا ویتامین E کافی به بدن شما می رسد اما مواردی مثل سیگار کشیدن، آلودگی هوا و برخورد با اشعه ماورای بنفش خورشید می تواند ذخیره ویتامین E بدن شما را خالی کند. برطبق گزارش انیستیتو سلامت ملی آمریکا نوجوانان و بالغین باید روزانه 15 میلی گرم ویتامین E مصرف کنند. این مقدار برای خانم های باردار نیز کافی است اما خانم های که دوران شیردهی هستند باید روزانه تا 19 میلی گرم ویتامین E مصرف کنند. مقدار توصیه شده برای نوزادان 4 تا 5 میلی گرم و برای کودکان 1 تا 3 سال 6 میلی گرم می باشد. همچنین برای کودکان 4 تا 8 سال 7 میلی گرم و برای 9 تا 13 سال 11 میلی گرم می باشد. 

مواد غذایی و خوراکی های غنی از ویتامین E شامل موارد زیر می باشند: 
- روغن های گیاهی به خصوص روغن آفتابگردان و روغن جنین گندم
- مغزها و دانه های روغنی 
- آووکادو در صورت نیاز می توانید از مکمل های حاوی این ویتامین نیز استفاده کنید البته مقدار مصرف آن بهتر است با توصیه پزشک یا داروساز باشد. 

مصرف ویتامین E از چه بیماری هایی پیشگیری می کند؟ 
تاکنون تحقیقات زیادی در مورد نقش آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بیماری ها صورت گرفته و این تحقیقات هنوز هم در حال انجام هستند. برخی از محققین معتقدند آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E برای پیشگیری از برخی بیماری ها مثل مشکلات بینایی ناشی از بالا رفتن سن، سرطان، مشکلات پوستی و بیماری های قلبی مفید هستند. اما تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده و بررسی های بیشتری مورد نیاز است. لازم به ذکر است که همانطور که ذکر شد کمبود ویتامین E باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شود و همه افراد باید به اندازه کافی ویتامین E مصرف کنند تا دچار این مشکلات نشوند اما این به معنای مصرف بیش از حد نیاز و توصیه شده نمی باشد.

برای مشاهده و خرید مکمل های ویتامین E اینجا کلیک کنید.

در واقع مصرف بیش از اندازه لازم این ویتامین هیچ گونه اثر درمانی و پیشگیرانه ای ندارد و فرد فقط باید کمبود این ویتامین را جبران کرده و آن را به میزان توصیه شده مصرف کند. بنابراین پزشکان به همه توصیه می کنند به اندازه لازم ویتامین E مصرف کرده و از مصرف بیش از حد مجاز این ویتامین خودداری کنند. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )