تشخیص و درمان کمبود ویتامین E

تشخیص و درمان کمبود ویتامین E

آیا می دانید کمبود ویتامین E چه علائمی دارد؟ با مطالعه این متن علائم کمبود این ویتامین و میزان نیاز روزانه به آن و ... را بیاموزید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 دی 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 دی 1396

8K

eye icon

تشخیص و درمان کمبود ویتامین E

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثرات شیمیایی مخربی که به بافت های بدن لطمه می زند را از بین می برد. همچنین این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. ویتامین E که در سال 1920 کشف گردید و در سال 1936 از جوانه گندم جدا گردید و آلفاتوکوفرول نام گرفت. بعدها دو گونه دیگر به نام بتا و گاما توکوفرول کشف شدند که اثرشان نسبت به آلفا کمتر بود. این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می کند. همچنین ویتامین E یک نام برای گروهی از ملکول هایی است که اثراتی شبیه به آلفاتوکوفرول را دارند. این ویتامین به طور طبیعی در مواد غذایی گوناگونی یافت می شود. به این دلیل کمبود جدی ویتامین E خطر خونریزی را افزایش می دهد.

علائم کمبود ویتامین E عبارتند از :
- مشکل در راه رفتن و هماهنگی عضلات
- درد و ضعف عضلات
- اختلال بینایی
- احساس ناخوشی عمومی

چطور کمبود ویتامین E را برطرف کنیم؟
چنانچه احساس می کنید دچار کمبود ویتامین E هستید باید حتما نسبت به جبران آن اقدام کنید. مهم ترین کار برای برطرف کردن کمبود این ویتامین مشاوره با پزشک است. برای استفاده از مکمل های ویتامین E لازم است حتما از پزشک یا داروساز کمک بخواهید زیرا مصرف خودسرانه مکمل های ویتامین E می تواند عوارضی برای شما به همراه داشته باشد. به علاوه مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E نیز می تواند مفید باشد.

ویتامین E در مواد غذایی گوناگون یافت می شود که شامل موارد زیر می باشد:
- دانه ها و مغزها مثل مغز بادام ، تخمه آفتابگردان ، بادام زمینی و کره بادام زمینی
- غلات کامل
- روغن های گیاهی به ویژه روغن زیتون و روغن آفتابگردان
- سبزیجات دارای برگ سبز
- تخم مرغ
- مواد غنی شده با ویتامین E
- کیوی
- انبه

مکمل های ویتامین E
هر چند مصرف مکمل های حاوی ویتامین E یکی از معمول ترین و بهترین روش ها برای جبران کمبود ویتامین ها محسوب می شود اما لازم است دقت داشته باشید که برای مصرف مکمل ویتامین E دقت بیشتری به خرج دهید زیرا استفاده بیش از حد مجاز این ویتامین می تواند منجر به ایجاد برخی عوارض شود. بهتر است مکمل ویتامین E تولید شده توسط یک برند معتبر را خریداری کنید و حتما میزان مصرف مناسب آن را از داروساز سوال کنید. مکمل های ویتامین E می تواند با برخی داروهای مصرفی بیمار تداخل داشته باشد و بر روی آن تاثیر بگذارد.

برای خرید مکمل های ویتامین E اینجا کلیک کنید.

داروهایی که ممکن است ویتامین E با آنها تداخل داشته باشد عبارتند از:
-داروهای ضد انعقاد
- برخی از داروهای پایین آورنده کلسترول خون
- نیاسن
- برخی از داروهای شیمی درمانی
- برخی از داروهای رادیوتراپی

در صورت کمبود ویتامین E و یا نیاز بدن به این ویتامین بهتر است علاوه بر مصرف مکمل ها حتما از منابع غذایی غنی از ویتامین E نیز استفاده شود. مکمل های ویتامین E دارای مقادیر بیش از نیاز معمولی بدن ویتامین E، دارند؛ بنابراین معمولا توصیه نمی شود که هر روز مصرف شوند، البته مکمل های مولتی ویتامین از این قاعده مستثنی هستند یعنی میزان ویتامین E آنها به اندازه میزان مورد نیاز روزانه بدن می باشد و مشکلی ایجاد نمی کنند. مصرف بیش از حد مجاز ویتامین E فرد را دچار عوارض و مشکل می کند.

چه میزان ویتامین E نیاز داریم؟
بزرگسالان و نوجوانان بالای 14 سال روزانه 15 میلی گرم ویتامین E نیاز دارند. کودکان زیر 14 سال مقادیر کمتری از این ویتامین نیاز دارند. این مقادیر عبارتند از:
- سنین 1 تا 3 سال روزانه 6 میلی گرم
- سنین 4 تا 8 سال روزانه 7 میلی گرم
- سنین 9 تا 13 سال روزانه 11 میلی گرم
زنان در دوران شیردهی لازم است روزانه 19 میلی گرم ویتامین E دریافت کنند.
مصرف غذاهای غنی از ویتامین E به شما کمک می کند مقادیر مناسبی از ویتامین E دریافت کنید به طور مثال:
- 30 گرم تخمه آفتابگردان حدوداً 7.4 میلی گرم ویتامین E دارد.
- 2 قاشق غذا خوری کره بادام زمینی حاوی حدود 2.9 میلی گرم ویتامین E می باشد.
- نصف لیوان اسفناج حاوی 1.9 میلی گرم ویتامین E می باشد.

چه چیزی باعث کمبود ویتامین E شده و چه کسانی در معرض کمبود آن هستند؟
کمبود ویتامین E به علت شرایط مختلفی به وجود می آید. یکی از عوامل کمبود ویتامین E این است که گاهی اوقات بدن قادر به جذب چربی ها شامل ریز مغذی های محلول در چربی مثل ویتامین E نمی باشد.
برخی از این عوامل که مانع جذب ویتامین E  می شوند عبارتند از:
- پانکراتیت مزمن
- کلستاز (احتباس صفرا)
- سیستیت فیبروزیس
- انسداد مجاری صفراوی
- بیماری کرون
- سندروم روده کوتاه
در برخی موارد کمبود ویتامین E  به دلیل یک مشکل ژنتیکی نادر به نام آتاکسی می باشد. این مشکل ژنتیکی یک مشکل نورولوژیک است که در آن کنترل و هماهنگی عضلات دچار مشکل می شود. این مشکل بیشتر در کودکان بین سنین 5 تا 15 سال مشاهده می شود.

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟
چنانچه دچار علائم کمبود ویتامین E هستید لازم است به پزشک مراجعه کنید. به علاوه اگر به هر یک از مشکلات و بیماری هایی که احتمال کمبود ویتامین E را افزایش می دهد دچار هستید لازم است با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین E مشاوره کنید. اولین گام برای جبران کمبود ویتامین E تغییر رژیم غذایی و مصرف غذاهای غنی از ویتامین E می باشد اما معمولا علاوه بر تغییر رژیم غذایی پزشک برای بیمار مکمل نیز تجویز می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )