بهترین قرص ویتامین E خارجی

بهترین قرص ویتامین E خارجی

در این مطلب درباره خواص ویتامین E برای بدن بخوانیم، در ضمن به سوالات رایج درباره قرص ویتامین E و معرفی انواع قرص ویتامین E خارجی خواهیم پرداخت.

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 آبان 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 آبان 1402

1K

eye icon

بهترین قرص ویتامین E خارجی

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به دلیل ویژگی آنتی اکسیدانی و توانایی منحصر به فردش در خنثی کردن رادیکال های آزاد شهرت دارد. ویتامین E در بدن به واسطه داشتن این ویژگی، اعمال حیاتی متعددی دارد. هر چند نقش ویتامین E در بدن تنها به خاصیت آنتی اکسیدانی اش محدود نمی شود و می توان فواید بی شماری را برای آن برشمرد. 

قرص ویتامین E نیز مانند سایر مکمل های تغذیه ای به صورت جداگانه و در دوزهای متنوعی موجود است و بدون تردید همه شما با آن آشنایی دارید. با این حال شاید برایتان سوال باشد که ویتامین E را کی بخوریم؟ یا قرص ویتامین E برای چی خوبه؟

در ادامه این مطالب تصمیم داریم نگاهی کاربردی به خواص ویتامین E برای بدن داشته باشیم و ضمن پاسخ به سوالات رایج درباره قرص ویتامین E، به معرفی انواع قرص ویتامین E خارجی بپردازیم:

- ویتامین E چیست؟
- خواص ویتامین E
- فواید قرص ویتامین E
- بهترین قرص ویتامین E خارجی
- قرص ویتامین E و سوالات متداول 
مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

ویتامین E چیست؟

ویتامین Eبه عنوان یک ویتامین محلول در چربی، شامل خانواده ای از چند ترکیب بیوشیمیایی با خواص آنتی اکسیدانی و محافظت کننده از سلول ها در برابر گونه های فعال اکسیژن است.  

هسته مرکزی ویتامین E از یک حلقه کرومانول و یک زنجیره جانبی آب گریز تشکیل شده است. وجود دم آبگریز به ویتامین E اجازه می دهد تا در محیط های غنی از چربی مانند غشای سلولی به راحتی وارد شده و نقش خود را در محافظت در برابر پراکسیداسیون لیپیدی ایفا نماید.
چهار شکل اصلی ویتامین Eکه معمولا به صورت ترکیبی در غذاها وجود دارند عبارتند از: 

آلفا توکوفرول: فراوان ترین شکل شیمیایی در غذاها و اصلی ترین شکل ویتامین E در بدن که از نظر بیولوژیکی بیشترین فعالیت را دارد. 
بتا توکوفرول: در رژیم غذایی کمتر رایج است اما همچنان دارای خواص آنتی اکسیدانی است.
گاما توکوفرول به مقدار قابل توجهی در برخی روغن های گیاهی مانند روغن سویا، ذرت و بذر کتان وجود دارد. 
دلتا توکوفرول به میزان کمتری در غذاها یافت می شود. 

 

ویتامین E در چه غذاهایی است؟

داشتن دانش تغذیه ای و شناختن مواد مغذی موجود در هر غذا امری است که هر فردی برای بهره مندی از سلامت و زندگی بهتر به آن نیاز دارد. به همین منظور، آشنایی با منابع غذایی ویتامین E کمک می کند که با آگاهی بیشتری غذاهای خود را انتخاب کنید. از آنجایی که ویتامین ای محلول در چربی می باشد، روغن های گیاهی، مغز ها و دانه ها غنی ترین منبع ویتامین E به شمار می آیند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
روغن جوانه گندم، روغن گلرنگ، روغن سویا، تخمه و روغن آفتابگردان، بادام، فندق و بادام زمینی

بیشترین ویتامین E در کدام میوه است؟

به طور کلی، ویتامین E موجود در میوه ها در مقایسه با سایر ویتامین ها به ویژه ویتامین های محلول در آب اندک است. با این وجود چند میوه هستند که بیشترین میزان ویتامین E را در مقایسه با سایرین دارند. 

آووکادو از نظر محتوای ویتامین E بسیار غنی است و در این زمینه با هیچ میوه دیگری برابری نمی کند. پس از آن می توان کیوی، انبه و توت سیاه را هم می توان منابع خوب ویتامین ای در میان میوه ها به حساب آورد. 

بیشترین ویتامین E در کدام سبزی است؟

سبزیجاتی که محتوای بالایی از ویتامین E دارند را می توانید در میان موادی همچون فلفل قرمز شیرین، سبزیجات برگ سبز به ویژه برگ چغندر، برگ شلغم، اسفناج و کدو حلوایی پیدا کنید. اضافه کردن روغن های گیاهی سالم که غنی از ویتامین E هستند به این سبزیجات پخته، می تواند به جذب بهتر و موثرتر ویتامین ای موجود در آن ها کمک زیادی کند. 

 

خواص ویتامین E

همواره مطالعات علمی به منظور شناسایی ویژگی ها و نقش های ویتامین ها و مواد معدنی در جریان است. ویتامین E هم از این قاعده مستثنی نبوده و تحقیقات صورت گرفته طی سالیان گذشته تا کنون، نشان می دهد که ویتامین ای اعمال متعددی را برای بدن ما انجام می دهد. ما در این قسمت به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

ویتامین E برای محافظت آنتی اکسیدانی

ویتامین E مهمترین آنتی اکسیدان فاز چربی است. بدن ما از دو فاز اصلی آب و چربی تشکیل شده است. همکاری آنتی اکسیدان های فاز آبی مانند ویتامین C با ویتامین E، دفاع همه جانبه ای را در برابر گونه های فعال اکسیژن فراهم می کند تا از آسیب به DNA و مرگ سلول ها ممانعت به عمل آید

ویتامین Eبرای محافظت از لیپید غشای سلولی در برابر پراکسیداسیون حیاتی است و می تواند واکنش های زنجیره ای پراکسیداسیون لیپیدها را قطع کند. پراکسیداسیون لیپیدی یک فرآیند شیمیایی است و زمانی رخ می دهد که رادیکال‌های به لیپیدها، به‌ویژه اسیدهای چرب چند غیراشباع در غشا و سایر ساختارهای سلولی آسیب می‌رسانند. این فرآیند می تواند اثرات مضری بر سلول ها و بافت ها داشته باشد. 
پراکسیداسیون لیپیدی در ایجاد بیماری های مختلف از جمله تصلب شرایین، بیماری های عصبی و سرطان ها نقش دارد و با روند پیری مرتبط است.

ویتامین E برای سلامت قلبی- عروق

برخی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین E ممکن است با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL، در پیشگیری از گرفتگی عروق و سکته نقش داشته باشد. اکسید شدن LDL در گردش خون باعث تولید ذرات آتروژنیک می شود. این ذرات می توانند در دیواره رگ ها انباشته شده و باعث بیماری های قلبی-عروقی شوند. علاوه بر این ها، ویتامین ای در کاهش لخته شدن خون موثر است.

ویتامین E برای سلامت عصبی

فواید ویتامین E برای سلامت سلول های عصبی نیز به نقش آنتی اکسیدانی آن در خنثی سازی رادیکال های آزاد بر می گردد. بسیاری بیماری های تحلیل برنده اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون، ناشی از آسیب به سلول های مغزی هستند. ویتامین ای می تواند از نورون های مغزی محافظت کند و احتمال ابتلا به این اختلالات را بویژه در سالمندان کاهش دهد. 

ویتامین E برای بهبود عملکرد ایمنی

نقش ویتامین Eدر سیستم ایمنی به افزایش تولید سلول های ایمنی و پشتیبانی از عملکرد سلول های T، سلول های Bو سلول های کشنده طبیعی اشاره دارد. وظیفه این سلول ها شناسایی و حذف پاتوژن ها، سلول های آلوده و غیر طبیعی است. ویتامین E به کارکرد بهینه این سلول ها کمک می کند و توانایی بدن برای ایجاد پاسخ ایمنی مناسب را افزایش می دهد. 
مزیت دیگر ویتامین E، به خواص ضد التهابی آن باز می گردد. ویتامین ای با تنظیم آزادسازی مواد شیمیایی التهاب زا در بدن، به حفظ یک پاسخ ایمنی متعادل کمک شایانی می کند. 

ویتامین E برای پوست

ویتامین Eبرای پوست با مزیت های بسیاری همراه است. ویتامین E با گردش در مایعات بدن، از سراسر سلول ها از جمله سلول های پوستی در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد پوست می توانند به دلیل مواجهه طولانی و غیراصولی با اشعه ماوراءبنفش و سایر عوامل استرس زای محیطی ایجاد شوند. بدین ترتیب ویتامین E در کاهش چین و چروک، خطوط ریز و کاهش روند پیرپوستی موثر است. 

ویتامین Eبه حفظ سد پوستی سالم و قوی کمک می کند. این سد در حفظ رطوبت پوست مفید است. بنابراین با ممانعت از خشکی پوست، ظاهر پوست را شاداب تر و درخشان تر می نماید. 

ویتامین E از طریق کاهش التهاب در پوست، با طیف وسیعی از بیماری های پوستی از جمله آکنه و اگزما مقابله می کند. همچنین، می تواند به تشکیل رگ های خونی جدید و ترمیم پوست آسیب دیده کمک کند و برای بهبود زخم های جزئی و آسیب های پوستی مفید باشد.

ویتامین E برای مو

ویتامین E با توسعه و بهبود عروق خونی سبب تغذیه و افزایش خونرسانی به ریشه موها می شود، فولیکول های مو را تحریک کرده به رشد بهتر موها کمک می کند. از طرفی، هیدراتاسیون و حفظ رطوبت پوست سر توسط مصرف ویتامین E از خشکی و ایجاد شوره جلوگیری می کند. همچنین تحقیقات حاکی از تاثیر ویتامین ای در پیشگیری از موخوره و چند شاخه شدن انتهای موها است. 

شوره سر یکی از مشکلات آزاردهنده است که بسیاری افراد با آن روبرو هستند، این معضل جدا از روش های خوراکی، نیاز به راهکارهای موضعی برای کنترل دارد. مطالعه مقاله شوره و انواع شامپوهای درمانی، تالیف و ترجمه دکتر احسان عمادی (داروساز)، به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. 

ویتامین E برای کبد چرب

ویتامین E به واسطه دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند تاثیرات مثبتی در بهبود بیماری کبد چرب داشته باشد. تحقیقات علمی زیادی در این زمینه انجام شده و بسیاری از آن ها حاکی از اثرات درمانی مکمل یاری با قرص ویتامین E برای کبد چرب بودند. در حقیقت، ویتامین ای برخی فاکتورهای التهابی را که در بدتر شدن کبد چرب نقش دارند، مهار می کند و از تخریب و مرگ سلول های کبدی جلوگیری می کند. 

ویتامین E برای زنان

بسیاری از بانوان در سیکل ماهانه خود درد دوره ای سینه را تجربه می کنند که به آن ماستالژی می گویند. این درد اغلب طبیعی و به دلیل نوسانات هورمونی در دوره پیش از قاعدگی است. مطالعات بالینی انجام شده نشان داده اند که احتمالا ویتامین E با تغییر ترکیب اسیدهای چرب سلول ها، در تسکین درد و حساسیت سینه ها موثر می باشد. در یک مطالعه، مصرف 200 واحد بین المللی ویتامین Eدوبار در روز برای دو ماه، علائم را در زنان مبتلا به درد سینه دوره ای بهبود بخشید. در برخی شرایط نیز قرص ویتامین E برای بیماران مبتلا به کیست سینه تجویز می­‌شود که به طور معمول به دلیل خاصیت درمانی آن نیست و تنها باعث تسکین درد بیماران می‌­شود.

علاوه بر این ها، شواهد علمی مبنی بر نقش احتمالی ویتامین E در سلامت باروری زنان است که شامل ایجاد تعادل هورمونی در سطوح استروژن و پروژسترون، افزایش کیفیت تخمک با کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر عوارض دوران بارداری هستند.

فواید قرص ویتامین E

اکنون که درباره ویتامین ای و فواید آن برای بدن صحبت کردیم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که:

قرص ویتامین E برای چیست؟ و  چه زمانی قرص ویتامین E مصرف کنیم؟
در ابتدا ذکر این نکته مهم است که استفاده از مکمل ویتامین ها و مواد معدنی همان گونه که از نامشان پیداست، تکمیل کننده بخشی از نیاز ما به آن هاست که از طریق مواد غذایی تامین نمی شود. بنابراین می توان گفت مصرف قرص ویتامین E عمدتا به 3 دلیل زیر انجام می شود:

1- نیاز بدن افزایش یافته است یعنی به دلیل بسیاری اختلالات گوارشی، صفراوی و ژنتیکی، بدن شما قادر به جذب میزان کافی ویتامین E از غذاها نیست و به منبعی بیشتر از غذا نیاز دارید.
2- غذایتان کافی نیست یعنی تغییری در نیاز بدن شما ایجاد نشده ولی غذاهایی که استفاده می کنید به اندازه کافی ویتامین ای به شما نمی رسانند. 
3- به دنبال اثرات کمک درمانی ویتامین E هستید یعنی قرار است از قرص ویتامین ای برای پیشگیری یا بهبود بیماری استفاده کنید. 

به طور معمول علت اصلی استفاده از قرص ویتامین E مورد سوم یعنی نیاز به اثرات فراتر آن در کمک به بهبود برخی اختلالات است. 

خواص قرص ویتامین E را می توان به صورت زیر خلاصه نمود: 

- پیشگیری از سرطان و کمک به پیشگیری از پیری زودرس با خواص آنتی اکسیدانی
- بهبود عملکرد قلبی- عروقی و جلوگیری از اکسیداسیون LDL
- ارتقای فعالیت سیستم دفاعی بدن و عملکرد سلول های ایمنی
- تقویت عملکرد مغزی و قدرت شناختی برای پیشگیری از آلزایمر 
- کمک به حفظ شادابی و زیبایی پوست و مو
- کمک به سلامت سلول های کبدی و بهبود کبد چرب
- موثر در کاهش حساسیت سینه ها و تعادل هورمونی در بانوان 

 

بهترین قرص ویتامین E خارجی

پس از صحبت در باب فواید ویتامین E و خواص قرص ویتامین E، بهتر است به معرفی تعدادی قرص ویتامین E خارجی با برندهای مطرح موجود در بازار بپردازیم.
پس اگر به دنبال بهترین قرص ویتامین E خارجی هستید، با ما همراه باشید:

ویتامین E 400 هلث برست

ویتامین ای هلث برست تحت لیسانس کمپانی Arnet Pharmaceutical Corp آمریکا در شرکت داروسازی پوراطب گستر ایرانیان تولید شده است. 
این مکمل به فرم سافت ژل و دارای 400 واحد بین المللی ویتامین E در قوطی های 30 عددی است. 

سافت ژل ویتامین ای 400 واحدی یوروویتال

یوروویتال از برندهای مطرح دنیا و تحت لیسانس Euro OTC Pharma GmbH  کشور آلمان با پروانه ساخت شرکت حکیمان طب کار در ایران تولید می شود.

ویتامین ای 400 یوروویتال معادل 265 میلی گرم ویتامین E در هر سافت ژل می باشد. در جعبه های 40 عددی با دو بلیستر 20 تای برای فراهم کردن نیاز به ویتامین ای در مصارف مختلف تهیه شده و می تواند در زمره بهترین قرص ویتامین E خارجی قرار گیرد. 

ویتامین ای ویوا تیون

برند ویوا تیون تحت لیسانسVitapharmed کشور سوئیس است که بر رعایت اصول و قوانین GMP تاکید بسیار دارد. Viva Tune دو دوز متفاوت سافت ژل ویتامین ای 400 و 200 واحدی را در بازار داخلی به خود اختصاص داده که در بسته بندی های 30 عددی عرضه می شود و به عنوان قرص ویتامین E خارجی قیمت مناسبی دارند. 

-ویتامین ای 200 واحد 30 عددی با داشتن مجوز فاریاب دارو، در داروسازی مایسا تولید می گردد.
-ویتامین ای ویواتیون 400 واحدی با پروانه پوراطب گستر ایرانیان در داروسازی روز دارو تولید و بسته بندی شده است. 

ویتامین ای 400 آلفا ویتامینز

این محصول تحت امتیاز و برند شرکت Alfa Vitamins کشور آمریکا است و پروانه تولید آن متعلق به شرکت آریان سناء در ایران می باشد. همچنین به فرم سافت ژل 400 واحدی در قوطی های 100 عددی عرضه می گردد. 
ویتامین ای 400 آلفا ویتامینز فاقد هرگونه نگهدارنده، طعم دهنده، شکر، گلوتن و مخمر است و می تواند یک قرص ویتامین E خارجی مناسب برای افراد دارای سابقه آلرژی یا سلیاک باشد. 

قرص ویتامین E و سوالات متداول 

اکنون که با انواع قرص خارجی ویتامین E آشنا شدید، بهتر است با دادن پاسخ مناسب به سوالات رایجی که ممکن است پیش از مصرف قرص ویتامین E برایتان پیش بیاید، این مطالب را برایتان کاربردی تر کنیم.

1- بهترین زمان مصرف ویتامین E چه موقع است؟
در پاسخ به این سوال بایست گفت که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است. بنابراین مانند همه ویتامین های محلول در چربی، برای کمک به جذب بهتر ویتامین ای بهتر است آن را بعد از وعده غذایی استفاده کنید. 

2- انواع قرص ویتامین E برای چه هستند؟
در این قسمت معمولا دو سوال رایجی که مطرح می شود، درباره دوز قرص ویتامین E است. 

3- قرص ویتامین ای 400 برای چیست؟
استفاده از دوز های پایین تر ویتامین ای مانند قرص ویتامین E 100 یا 200 به منظور ارتقای سلامت عمومی، بهبود سیستم ایمنی و استفاده از خواص آنتی اکسیدانی آن است. همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که ویتامین ای 100 یا 200 واحدی را تهیه کنید و چند نوبت در روز استفاده نمایید.

4- قرص ویتامین ای 400 برای چیست؟
ویتامین E 400 متداول ترین دوز موجود در بازار است و معمولا با فراهم کردن میزان بیشتری از این ویتامین، می تواند در راستای اثرات کمک درمانی ویتامین ای در بهبود کبد چرب و کاهش درد و حساسیت سینه ها استفاده شود. 

5- قرص ویتامین E را چند روز یکبار بخوریم؟
اینکه ویتامین ای را چند روز یکبار بخوریم؟ یا روزی چند بار قرص ویتامین ای بخوریم؟ بستگی به دوز قرص ویتامین E و میزان نیاز بدنمان دارد. به طور معمول استفاده از یک مکمل باید به طور منظم و پشت سر هم انجام شود تا اثربخشی بهتری داشته باشد. 
با این حال چون ویتامین ای محلول در چربی است و استفاده افراطی از آن باعث ایجاد مسمومیت ویتامینی و عوارض ناخواسته می شود، بهتر است اگر مایل به استفاده مداوم و انتخاب دوز بالا هستید، نحوه مصرف قرص ویتامین E را با مشورت پزشک تعیین کنید.   

6- دوز مصرف قرص ویتامین E برای کبد چرب چقدر است؟
به طور معمول آنچه به عنوان پروتکل درمانی ویتامین E برای کبد چرب عنوان می شود، مصرف دوز 800 واحدی ویتامین E است که می تواند به کاهش التهاب و پاکسازی سلول های کبدی کمک کند. با این حال، دوز انتخابی ویتامین ای بستگی به سن و شرایط پزشکی هر فرد دارد. 

7- قرص ویتامین ای را بخوریم یا به پوست بمالیم؟
همانطور که گفتیم، قرص ویتامین ای برای صورت فواید بسیاری دارد. ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن می تواند علت استفاده ویتامین E برای پوست باشد.
هر چند، استفاده موضعی از ویتامین ای برای پوست هم می تواند مزایای زیادی داشته باشد. به طور کلی بسیاری محصولات مراقبتی پوست در ترکیبات خود از این ویتامین برای کاهش خشکی، تسکین التهاب و حفظ لطافت پوست استفاده می کنند. پس هر دو شکل این ویتامین می تواند برای داشتن ظاهری شاداب تر و زیباتر موثر باشد.

 

سخن پایانی

آشنایی با ویتامین ها و خواص آن ها برای بدن به عنوان راهی در ارتقای آگاهی تغذیه ای، در نظر گرفته می شود و به شما کمک می کند تا با دید وسیع تری برای سلامت خود تصمیم بگیرید. 
ویتامین E با ویژگی آنتی اکسیدانی اش شناخته می شود اما می تواند در جنبه های مختلف سلامت تاثیرگذار باشد. از طرفی شناختن انواع قرص ویتامین E و کاربرد آن برای افرادی که به دنبال مصرف ویتامین ای هستند،  اهمیت دارد.  
ما در این مقاله تلاش کردیم ضمن شرح ویتامین E و منابع غذایی آن، به معرفی چند انواع قرص ویتامین E خارجی بپردازیم تا بتوانید بسته به نیاز خود بهترین قرص ویتامین E خارجی را انتخاب کنید. 

چنانچه این مطالب برایتان ثمربخش بوده می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در همین صفحه به اشتراک بگذارید و با ثبت سوالات بیشتر، از پشتیبانی تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده بهره مند شوید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )