گلوتامین

گلوتامین

در این مقاله از مجله داروکده درباره گلوتامین، فواید و دوز مناسب مصرفش بخوانید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 مهر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 مهر 1395

9K

eye icon

گلوتامین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • گلوتامین چیست؟
  • نقش گلوتامین در بدن
  • نحوه مصرف گلوتامین
  • عوارض مصرف مکمل گلوتامین

گلوتامین چیست؟

مطالعات نشان داده است که ال گلوتامین می تواند از شکسته شدن عضلات جلوگیری کرده و متابولیسم پروتئین را بالا ببرد. گلوتامین از متداولترین آمینواسید هایی است که در عضلات یافت می شود. بالای 61 درصد از ماهیچه های اسکلتی حاوی گلوتامین می باشند. گلوتامین حاوی 19 درصد نیتروژن بوده، که آن را اولین انتقال دهنده نیتروژن به سلول های عضلات معرفی می کنند. 
در حین تمرین های سنگین، سطوح گلوتامین به شدت در بدن کاهش می یابد که نتیجه آن کاهش قدرت عضلات، استقامت و ریکاوری می باشند. در واقع 6 روز طول می کشد تا سطح گلوتامین به حد نرمال خود برسد و از آنجا که گلوتامین نقش اصلی در سنتز پروتئین دارد از این رو جزو مکمل های بسیار با ارزش به حساب می آید. 

نقش گلوتامین در بدن

1- متابولیسم پروتئین 2- حجم دهنده ی سلولی و آنتی کاتابولسی 
همین توانایی گلوتامین، بدن را برای ترشح هورمون رشد جهت متابولیزه کردن چربی بدن و رشد عضله، بالا می برد. خاصیت آنتی کاتابولسی گلوتامین جلوگیری از شکسته شدن عضلات می باشد. این آمینواسید بخصوص برای افرادی که می خواهند بدون از دست دادن حجم عضلات وزن کم کنند مناسب می باشد. 

روده ی کوچک به بیشترین مقدار گلوتامین در بدن نیاز دارد، همچنین سیستم ایمنی به خاطر اینکه سطح گلوتامین در هنگام تمرین تخلیه می شوند، نیازمند این آمینواسید می باشد. بدن سازان بیشتر از بقیه در معرض بیماری قرار می گیرند به همین دلیل مکمل گلوتامین برای آنها بسیار حیاتی است (نه به خاطر افزایش حجم عضلات بلکه جهت نگهداری سطوح گلوتامین). مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف 2 گرم گلوتامین می تواند سطح هورمون رشد را تا 400 درصد افزایش دهد. 

نحوه مصرف گلوتامین

بدن سازان باید 10 تا 15 گرم ال گلوتامین در فواصل 2 الی 3 بار در روز مصرف نمایید. (در هر سروینگ 5 گرم) بسیاری از مکمل های پروتئینی حاوی مقادیری گلوتامین در ترکیبات خود هستند لذا قبل از مصرف از محتویات آنها اطلاعات کافی را کسب نمایید. بهترین زمان مصرف مکمل های گلوتامین صبح قبل از تمرین و بعد از تمرین و شب قبل از خواب می باشد. (بهترین زمان صبح و قبل از خواب می باشد). از مکمل های حاوی گلوتامین در داروخانه آنلاین داروکده می‌توان به ال گلوتامین یوروویتال، ال گلوتامین اولترا پاور، بست گلوتامین و ... اشاره کرد.

عوارض مصرف مکمل گلوتامین

مطالعات هیچ گونه عوارضی در قبال مصرف گلوتامین نشان نداده اند و از آنجا که خود گلوتامین به طور طبیعی در بدن تولید می شود هیچ عارضه ای برای سلامتی ما ندارد. با این حال به مانند مکمل های دیگر مصرف بیش از حد مکمل ایده ی خوبی نمی باشد. مصرف مقادیر بالای گلوتامین می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند پس بهتر است طبق برنامه ی مصرفی این مکمل را استفاده نمایید.

سخن پایانی

گلوتامین فراوان ترین آمینواسید در بدن است. بدن می تواند گلوتامین کافی برای نیازهای معمول خود را تولید کنید، اما در برخی مواقع (بعد از ورزش سنگین یا آسیب بدنی)، ممکن است بدن شما به گلوتامین بیشتری نیاز داشته باشد. در این موارد، طبق تجویز پزشک، مصرف مکمل گلوتامین ممکن است مفید باشد...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )