دارچین چگونه با دیابت مقابله می کند؟

دارچین چگونه با دیابت مقابله می کند؟

با مطالعه این مقاله درباره تاثیر دارچین بر کنترل قند خون در بیماری دیابت بخوانید.

مرجان رمضان

نویسنده: مرجان رمضان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 مرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 مرداد 1399

3K

eye icon

دارچین چگونه با دیابت مقابله می کند؟

دیابت بیماری است که با بالا بودن قند خون مشخص می شود و می تواند عوارضی چون بیماری های قلبی، کلیوی، آسیب اعصاب و ... به دنبال بیاورد. درمان اصلی این بیماری شامل انسولین و داروهای خوراکی است اما برخی افراد تمایل دارند از غذاهایی که قند خون را پایین می آورند نیز در این زمینه کمک بگیرند که این حتما باید با مشورت پزشک صورت گیرد. یکی از این غذاها دارچین است که علاوه بر داشتن خواص دیگر، می تواند به کاهش قند خون کمک نماید. در این مقاله قصد داریم شما را با خواص دارچین در کنترل قند خون آشنا کنیم.

دارچین چیست؟
دارچین یک ادویه معطر است که از پوست گونه های مختلف درخت دارچین گرفته می شود. وقتی پوسته داخلی این درخت را خشک می کنند چوب های دارچین حاصل می شوند که پیچ خورده و به شکل لوله در می آیند. این گیاه در واقع هزاران سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر، به دو نوع پرمصرف دارچین اشاره شده است:
1. دارچین سیلان: که به آن "دارچین واقعی" نیز می گویند، گرانترین نوع دارچین است. این دارچین فقط از نوع خاصی از درخت دارچین گرفته شده، طعم شیرینتری داشته و میزان آنتی اکسیدان های بالاتری دارد. این دارچین ترد بوده و به سادگی می شکند.
2. دارچین کاسیا: که به آن دارچین چینی هم می گویند و در اکثر محصولات حاوی دارچین وجود داشته و ارزان تر است. این دارچین از تعدادی از درختان دارچین حاصل می شود، میزان آنتی اکسیدان کمتری دارد و اندکی تلخ تر است. این دارچین سفت است و رایحه آن به اندازه دارچین سیلان نیست.

شاید دارچین ویتامین و مواد معدنی زیادی نداشته باشد اما در مطالعه ای که روی 26 گیاه مختلف انجام شد مشاهده شد که دارچین از نظر محتوای آنتی اکسیدانی در رده دوم (پس از میخک) قرار دارد. آنتی اکسیدان ها می توانند با خنثی کردن رادیکال های آزاد، به بدن در مقابله با طیف عظیمی از بیماری ها و آسیب ها کمک نمایند.

دارچین حساسیت سلول ها به انسولین را بالا می برد
انسولین هورمونی است که باعث ورود قند از خون به درون سلول ها و کاهش قند خون می شود. در مبتلایان به دیابت یا لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی تولید کند و یا سلول ها به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند و این منجر به قند خون بالا می شود.
دارچین هم تا حدودی شبیه انسولین عمل می کند و باعث افزایش ورود قند به سلول ها می شود و هم حساسیت سلول ها به انسولین را بالا برده و از این رو قند خون را کنترل می نماید. یک مطالعه روی هفت مرد نشان داد که مصرف دارچین حساسیت به انسولین را بلافاصله پس از مصرف افزایش می دهد و این اثر حداقل 12 ساعت ماندگاری دارد.

دارچین قند خون ناشتا و هموگلوبین A1C را کاهش می دهد
چندین مطالعه کنترل شده نشان داده اند که دارچین در کاهش قند خون ناشتا عالی است. در یک بررسی روی 543 نفر مبتلا به دیابت نوع 2، دریافتند که مصرف دارچین با کاهش قند خون بیش از 24 میلی گرم در دسی لیتر (1.33 میلیمول در لیتر) همراه است. با اینکه نتایج این مطالعات کاملاً واضح است، مطالعاتی که اثرات دارچین بر هموگلوبین A1C، فاکتور مربوط به میزان کنترل قند خون در دراز مدت، را بررسی کردند نتایج متناقضی به همراه داشته اند. برخی مطالعات کاهش A1C را گزارش کرده اند در صورتی که برخی هیچ اثری روی این شاخص ندیده اند. و این تا حدودی بسته به مقدار دارچین مصرفی در این مطالعات و نیز کنترل قند خون قبل از مصرف آن بوده است.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید تا مقاله دیابت و انسولین را نیز بخوانید.

دارچین  قند خون پس از خوردن وعده های غذایی را کنترل می کند
در افراد دیابتی پس از خوردن وعده های غذایی و بسته به اندازه قندی که آن وعده ها  دارند، قند خون بالا می رود. این نوسانات قند خون می تواند سطح استرس اکسیداتیو و التهاب را افزایش دهد که می تواند آسیب زیادی به سلول های بدن وارد کرده و فرد را در معرض بیماری های مزمن قرار دهد. مصرف دارچین می تواند این افزایش های ناگهانی قند خون پس از غذاخوردن را تحت کنترل درآورد. برخی محققین عقیده دارند علاوه بر مکانیسم های بالا، دارچین سرعت رد شدن غذا از معده را کاهش داده و همچنین آنزیم های هضم کننده کربوهیدرات ها در روده را مهار کرده و از هضم و جذب کربوهیدرات ها جلوگیری می کند.

دارچین عوارض شایع دیابت را کاهش می دهد
مبتلایان به دیابت، دو برابر بیشتر از افراد سالم در معرض خطر بیماری قلبی هستند. دارچین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در این افراد کاهش دهد. مثلاً در مطالعات دارچین توانسته کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و کلسترول خوب (HDL) را بالا ببرد. همچنین مصرف طولانی مدت دارچین می تواند فشار خون را کاهش دهد.
به طور جالبی در بیشتر موارد، دیابت به طور فزاینده ای در ایجاد آلزایمر یا دمانس نقش داشته است، به طوری که بسیاری از افراد، آلزایمر را دیابت نوع 3 می نامند. مطالعات حاکی از آن است که عصاره دارچین می تواند توانایی دو پروتئین -  بتا آمیلوئید و تائو - در ایجاد پلاک را کاهش دهد. این پروتئین ها با ایجاد و پیشرفت بیماری آلزایمر در ارتباط هستند.

چه افرادی باید درباره مصرف دارچین محتاط باشند؟
• دارچین کاسیا حاوی ترکیبی به نام کومارین است. این ترکیب در مقادیر بالاتر از 0.1 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن، می تواند برای کبد سمیت ایجاد کرده و خطرناک باشد. این مقدار در نصف قاشق چایخوری دارچین کاسیا یافت می شود. با این حال مقدار کومارین در دارچین سیلان بسیار کمتر بوده و خطر سمیت با آن معمولاً وجود ندارد.

• به علاوه از آنجایی که دارچین به طور کلی قند خون را کاهش می دهد، افراد دیابتی که از انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می کنند ممکن است با مصرف دارچین دچار اپیزودهای افت قند خون شوند. بنابراین این افراد بایستی حتماً قبل از مصرف دارچین یا فراورده های آن با پزشک خود مشورت نموده و به طور مداوم قند خون خود را چک کنند.

• کودکان، زنان باردار و افرادی که سابقه بیماری خاصی دارند باید با پزشک خود مشورت کنند تا ببینند آیا فواید دارچین از خطرات آن بیشتر است یا خیر.

چه مقدار دارچین در روز باید مصرف کرد؟
مطالعات مختلف روی دوزهای متفاوت دارچین کار کرده اند. یک مطالعه نشان داد که اثرات دارچین روی کاهش قند خون در دوزهای 1، 3 و 6 گرم یکسان است. در مورد دارچین کاسیا میزان 0.5 تا 1 گرم در روز کافی بوده و به دلیل بالا رفتن دوز کومارین و خطر سمیت، بیشتر از این مقدار توصیه نمی شود. در مورد دارچین سیلان این خطر وجود ندارد، اما مصرف بیشتر از این حد نیز لزومی ندارد.

نتیجه گیری
دارچین ماده غذایی است که می تواند در کنار داروهای معمول دیابت، برای کنترل قند خون در افراد دیابتی مفید باشد. دارچین باعث کاهش قند خون ناشتا و قند خون پس از غذا شده و این کار را، با افزایش حساسیت سلول ها به انسولین و عملکرد شبه انسولینی انجام می دهد. دارچین همچنین در کاهش عوارض دیابت مانند تنظیم کلسترول و فشار خون نقش دارد. بیماران دیابتی می توانند برای کنترل قند خون با مشورت پزشک تا روزانه 1 گرم دارچین مصرف نمایند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )