با رویال ژلی و خواص آن بیشتر آشنا شویم

با رویال ژلی و خواص آن بیشتر آشنا شویم

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده درباره رویال ژلی و خواص بی نظیرش بیشتر بخوانید.

دکتر الهه عبدالهی

نویسنده: دکتر الهه عبدالهی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 آذر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 آذر 1395

13K

eye icon

با رویال ژلی و خواص آن بیشتر آشنا شویم

رویال ژلی مایعی غلیظ، بسیار مغذی و دارای رنگ مایل به سفید تا زرد کم رنگ می باشد که از غدد تحت فکی و فوق حلقی زنبورهای جوان کارگر ترشح می شود. بوی آن تند و طعم آن ترش و شیرین است. 

زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می شود در حالی که لاروها فقط تا سه روز از این ماده مغذی تغذیه می شوند. بدون رویال ژلی هیچ لاروی قادر به رشد نیست. این ماده می تواند ملکه را قادر سازد که در زمان تخم ریزی بیش از 2500 تخم در شبانه روز بگذارد که وزن این مقدار تخم، بیش از وزن خود ملکه است. همچنین ملکه زنبور عسل 40 برابر بیشتر از زنبورهای کارگر عمر می کنند (عمر ملکه حدود 5 تا 6 سال است در حالی که طول عمر زنبور های کارگر 6-2 ماه است). این آمار محققان را به این نتیجه رساند که طول عمر بالای ملکه تنها به نوع تغذیه او وابسته است. بسیار واضح است که رویال ژلی شامل مواد مقوی است که به طور مستقیم با حیات ملکه زنبور عسل مرتبط است.

بیشتر بخوانید: ژل رویال،غذای زنبور ملکه!

ترکیبات رویال ژلی
فعالیت بیولوژیکی رویال ژلی ناشی از ترکیبات فنولی از جمله فلاونوئیدها می باشد. غلظت این فلاونوئیدها وابسته به فاکتورهای مختلفی از جمله گونه گیاه استفاده شده توسط زنبور، عوامل محیطی، فصل و ... می باشد. 

ترکیات تشکیل دهنده رویال ژلی شامل: 
آب= 60-50 درصد 
پروتئین= 18 درصد
کربوهیدرات= 15 درصد 
لیپید= 6-3 درصد 
نمک های معدنی= 5/1 درصد شامل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، آهن و مس 
ویتامین ها= منبع غنی از ویتامین های گروه B، اینوزیتول و ... تعداد زیادی مواد فعال زیستی مانند 10-هیدروکسی 2-دکونئیک اسید جز لیپیدی اصلی رویال ژلی می باشد. این ترکیب به طور اختصاصی فقط در رویال ژلی یافت می شود و خواص منحصر به فردی دارد.

اثرات رویال ژلی 
اثرات ضد التهابی اثرات قلبی عروقی- کاهنده فشار خون- اثرات ضدآترواسکلروز- کاهش کلسترول و تری گلیسیرید- افزایش HDL-C (کلسترول خوب)- کاهش سطح پلاسمایی فیبرینوژن و کاهش ترومبوز اثرات ضدپیری- القا سنتز کلاژن اثرات بر سیستم عصبی مرکزی- محرک سیستم عصبی- محافظت از CNS- موثر در تغذیه نورون ها تعدیل کننده سیستم ایمنی- اثرات آنتی اکسیدانتی- اثرات ضد میکروبی- بهبود علائم یائسگی- اثرات ضددیابت، به دلیل کاهش مقاومت به انسولین- اثرات ضدتومور- ترمیم کننده زخم- مهار تولید سایتوکین های پیش التهابی- فعال سازی کراتینوسیت ها (keratinocytes)- ناباروری، کمک به درمان ناباروری در مردان و زنان به سبب بهبود کیفیت تخمک و اسپرم ضدعفونی کننده.

تاثیر مصرف رویال ژلی برای ورزشکاران و افراد سالمند
مصرف در ورزشکاران در مطالعه ای نشان داده شده است که رویال ژلی می تواند عملکرد فیزیکی و استقامتی را در ورزشکاران بهبود ببخشد. مصرف در سالمندان استفاده از رویال ژلی در سالمندان به دلیل بهبود ضعف و بی حالی و اثرات ضدپیری مناسب می باشد.

موارد احتیاط
- در کودکان و زنان باردار و شیرده با احتیاط مصرف شود. 
- در افراد با سابقه آلرژی یا آسم با احتیاط مصرف شود. 
- در افراد مبتلا به التهابات پوستی (درماتیت) با احتیاط مصرف شود. 
- به دلیل اینکه رویال ژلی فشار خون را کاهش می دهد مصرف آن در افراد با فشار خون پایین ممکن است سبب افت شدید فشارخون شود. از این رو در این افراد با احتیاط مصرف شود. 
- مصرف رویال ژلی با وارفارین می تواند سبب افزایش غلظت وارفارین و افزایش خطر خونریزی شود. در این افراد با احتیاط مصرف شوند.

References
Bogdanov, S. (2011). "Royal jelly, bee brood: composition, health, medicine: a review." Lipids 3(8): 8-19. Ramadan, M. F. and A. Al-Ghamdi (2012). "Bioactive compounds and health-promoting properties of royal jelly: A review." Journal of Functional Foods 4(1): 39-52. Sugiyama, T., et al. (2012). "Royal jelly acid, 10-hydroxy-trans-2-decenoic acid, as a modulator of the innate immune responses." Endocrine, Metabolic & Immune Disorders-Drug Targets (Formerly Current Drug Targets-Immune, Endocrine & Metabolic Disorders) 12(4): 368-376. Viuda Martos, M., et al. (2008). "Functional properties of honey, propolis, and royal jelly." Journal of food science 73(9): R117-R124. http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-503royal%20jelly.aspx?activeingredientid=503

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )