چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟

چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟

در این مطلب از مجله داروکده با مکملی به نام فول کر که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 آذر 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 آذر 1400

4K

eye icon

چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟

برای پاسخ دادن به این سوال که چگونه می توان سیستم ایمنی را تقویت کرد، ابتدا می بایست سیستم ایمنی را شناخت. 
سیستم ایمنی از مجموعه ای از سلول‌ها، فرآیندها و مواد شیمیایی تشکیل شده است که به طور مداوم از بدن در برابر عوامل بیماری‌زایی چون ویروس‌ها، سموم و باکتری‌ها دفاع می‌کنند. بنابراین، سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در تمام طول سال، کلید پیشگیری از عفونت و بیماری است.

روش های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
اولین خط دفاعی شما انتخاب یک سبک زندگی سالم است. پیروی از توصیه‌های کلی سلامتی موثرترین گامی است که می‌توانید برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی خود بردارید. هر جزء بدن شما، از جمله سیستم ایمنی، زمانی که با استراتژی‌های زندگی سالم مانند موارد زیر تقویت شود، عملکرد بهتری خواهد داشت:
- سیگار نکشید.
- از رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.
- به طور منظم ورزش کنید.
- وزن سالم خود را حفظ کنید.
- خواب کافی داشته باشید.
- اقداماتی مانند شستن مکرر دست‌ها و پختن کامل گوشت را به منظور پیشگیری از بیماری انجام دهید.
- تمامی واکسن‌های توصیه شده را تزریق کنید. واکسن‌ها موجب آمادگی سیستم ایمنی شما به منظور مقابله با عوامل بیماری‌زا، قبل از ورود این عوامل به بدن می‌شوند.

 همان طور که گفته شد، رعایت سبک زندگی سالم از طریق دریافت رژیم غذایی متعادل، متنوع و مغذی، داشتن خواب کافی و فعالیت بدنی از مهم‌ترین‌ راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است.
علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌یاری با برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان و بعضی موارد دیگر می‌تواند به بهبود پاسخ ایمنی و محافظت بالقوه در برابر بیماری کمک کند.
در اینجا به بررسی سه ریزمغذی‌ که اثراتشان در تقویت سیستم ایمنی شناخته شده است می‌پردازیم.

زینک، ماده معدنی که کمبود آن سیستم ایمنی را کاملا ناتوان می کند.
زینک (روی) یک ماده معدنی است که برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری می‌باشد. زینک برای رشد و تکامل مورد نیاز بوده و نقش مهمی را در پاسخ التهابی ایفا می‌کند. این ریز مغذی از سدهای بافتی در بدن محافظت و به جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا کمک می‌نماید. کمبود این ماده مغذی به طور قابل ملاحظه‌ای بر توانایی سیستم ایمنی شما برای عملکرد صحیح تاثیر گذاشته و از این رو منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت و بیماری می‌گردد.
مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مکمل‌های زینک ممکن است در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی نقش محافظتی داشته باشند. مکمل روی هم‌چنین می‌تواند در کاهش طول دوره سرماخوردگی کمک‌کننده باشد.
به علاوه، مکمل‌یاری با زینک ممکن است برای افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند نیز مفید باشد.این ماده معدنی فعالیت ضد ویروسی هم نشان می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر: چرا بدن به روی (زینک) نیاز دارد

ویتامین C، ویتامینی که در تقویت سیستم ایمنی بدن بیشترین نقش را دارد.
ویتامین C از عملکرد سلول‌های ایمنی مختلف پشتیبانی می‌کند و توانایی آن‌ها برای محافظت در برابر عفونت را افزایش می‌دهد. این ویتامین هم‌چنین برای مرگ سلولی ضروری بوده و از این طریق با پاکسازی سلول‌های قدیمی و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های جدید، به حفظ سلامت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند.
ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز عمل کرده و با آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو که در نتیجه تجمع رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد، مقابله می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند بر سلامت سیستم ایمنی تاثیر منفی بگذارد و با بیماری‌های گوناگونی در ارتباط است.
مکمل‌یاری با ویتامین C می‌تواند موجب کاهش مدت و شدت عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی شود.
در مجموع، نتایج مطالعات حاکی از آن است که مکمل‌های ویتامین C ممکن است به طور معناداری بر سلامت سیستم ایمنی بدن، به خصوص در افرادی که مقادیر کافی ویتامین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی‎ کنند، تاثیر بگذارد.

ویتامین D، یکی از رایج ترین علل ضعیف بودن سیستم ایمنی در این روز ها
ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای سلامت و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری است.
ویتامین D توانایی مونوسیت‌ها و ماکروفاژها (انواعی از گلبول‌های سفید خون) را در مقابله با عوامل بیماری‌زا افزایش و التهاب را کاهش می‌دهد، که این امر به بهبود و تقویت پاسخ ایمنی کمک می‌کند.
بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند و این کمبود ممکن است تاثیر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد. در واقع، سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، از جمله آنفولانزا و آسم آلرژیک مرتبط است.
برخی مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌یاری با ویتامین D می‌تواند پاسخ ایمنی را بهبود بخشد. در واقع، پژوهش‌های اخیر گویای این است که دریافت این ویتامین ممکن است از بدن در مقابل عفونت‌های دستگاه تنفسی محافظت کند.
به علت تاثیر ویتامین D بر سیستم ایمنی، این ویتامین و ارتباط آن با کووید-19 به طور گسترده‌ای مورد پژوهش قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند ریکاوری را تسریع بخشد و التهاب را در سیستم تنفسی سرکوب کند. اگرچه نتیجه یک مطالعه حاکی از آن بود که تحقیقات بیشتری برای توصیه مکمل‌یاری با ویتامین D به منظور پیشگیری و درمان کووید-19 مورد نیاز است. با این وجود، بسیاری از متخصصان این حوزه بر این باورند که مکمل‌یاری با ویتامین D به طور کلی ایمن است و احتمالا می‌تواند به محافظت از افراد در برابر ویروس کمک کند.

در راستای تقویت سیستم ایمنی، مصرف مکمل های حاوی این ریزمغذی ها می تواند به جبران کمبود های احتمالی کمک کند. به ویژه اگر رژیم غذایی حاوی زینک و ویتامین ث نباشد و یا مواجه کافی با نور خورشید، برای تشکیل ویتامین دی در پوست وجود نداشته باشد. مکمل فول کر شایگان حاوی 10 میلی گرم زینک، 300 میلی گرم ویتامین‌های C و 1000 واحد D در در یک قوطی 90 عددی است. از این رو، مصرف روزانه یک قرص از این مکمل بعد از غذا (معده پر) جهت تقویت سیستم ایمنی و تامین ویتامین دی، زینک و ویتامین ث توصیه می شود. کلیه افراد بزرگسال و سالمندان می توانند از این مکمل استفاده کنند.

برای مشاهده مکمل فول کر اینجا کلیک کنید.

نتیجه‌گیری
زینک (روی)، ویتامین C و ویتامین D برخی از ریز مغذی هایی هستند که در رابطه با پتانسیل شان در تقویت سیستم ایمنی مطالعات زیادی صورت گرفته است. محصول فول کر شایگان با دارا بودن 10 میلی گرم ماده معدنی زینک، 300 میلی گرم ویتامین‌های C و 1000 واحد D می‌تواند انتخاب مناسبی به منظور کمک به تقویت سیستم ایمنی باشد.
توجه به این نکته ضروری است که اگرچه مکمل‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن دارای فوایدی به منظور بهبود سلامت ایمنی هستند، ولی نمی‌توانند به عنوان جایگزینی برای سبک زندگی سالم مورد استفاده قرار گیرند.
داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، خواب کافی، انجام فعالیت بدنی منظم، پرهیز از سیگار کشیدن (و یا تصمیم به ترک سیگار چنانچه سیگار می‌کشید)، از مهم‌ترین راه‌های کمک به حفظ سلامت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلای شما به بیماری می‌باشند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )