مصرف مکمل ها و تقویت سیستم ایمنی

مصرف مکمل ها و تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی می تواند از بیماری های واگیر دار مانند آنفلوآنزا و کرونا پیشگیری کند. در این مقاله مکمل های غذایی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند، معرفی شده است.

محدثه برازجانی

نویسنده: محدثه برازجانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 اسفند 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 اسفند 1398

5K

eye icon

مصرف مکمل ها و تقویت سیستم ایمنی

ترکیبات و مواد مختلفی می توانند بر بهبود و تقویت سیستم ایمنی موثر باشد. گروهی از افراد خصوصا افرادی که دسترسی و زمان کافی برای مصرف تمام گروه های مواد مغذی ندارند، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای غیر واگیر مانند دیابت، بیماری های تنفسی و ... هستند و افرادی که به هر طریقی دارای ضعف در سیستم ایمنی بدن هستند، می توانند در کنار رژیم روزانه خود از مواد مغذی به شکل مکمل ها نیز استفاده کنند.

ویتامین سی:
ویتامین سی یک ویتامین ضروری است به این معنی که بدن توانایی تولید آن را ندارد. با این وجود این ویتامین نقش های گسترده ای دارد و می تواند در سلامتی نقش های گسترده ای را ایفا کند. این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود.
نیاز روزانه به ویتامین سی بین 75-90 میلی گرم در روز است. این ویتامین از طریق مکمل نیز می تواند در بهبود شرایط موثر باشد. مکمل های ویتامین سی به شکل های مختلف از جمله قرص های زیر زبانی، قرص های جوشان، و قرص های جویدنی وجود دارد. این قرص ها اغلب در دوز 500 یا 1000 میلی گرم موجود هستند و در افراد با ضعف سیستم ایمنی و یا عدم دریافت مناسب از مواد غذایی حاوی این ویتامین، می تواند مفید باشد.

مصرف ویتامین سی می تواند در تولید گلبول های سفید خون مانند لنفوسیت ها و فاگوسیتوز ها کمک کند و از بدن در برابر ابتلا به عفونت ها جلوگیری کند. همچنین می تواند تاثیر مثبت در عملکرد گلبول های سفید خون و پیشگیری از آسیب دیدن این گلبول ها در برابر استرس اکسیداتیو داشته باشد. این ویتامین که بخشی از سیستم دفاعی پوست است، می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان در تقویت سد دفاعی پوست عمل کند.

زینک:
زینک یک ماده مغذی است که در بدن ما نقش های اساسی زیادی ایفا می کند. بدن ما به طور طبیعی قادر به تولید زینک نیست و ما می بایست زینک مورد نیاز خود را از طریق غذا یا مکمل ها دریافت کنیم. این ماده می تواند در عملکرد ایمنی و پیام رسانی سلول ها موثر باشد. 
مکمل یاری زینک می تواند به  تحریک سلول های ایمنی و کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. برای مثال، بسیاری مطالعات ثابت کرده اند که، مصرف زینک در دوران بیماری می تواند طول مدت سرماخوردگی های رایج را کاهش دهد. علاوه بر این، مکمل زینک می تواند به طور چشمگیری خطر عفونت ها و پاسخ ایمنی را در افراد بزرگسال بهبود ببخشد. 
بیشتر افراد میزان مورد نیاز  زینک را از طریق رژیم غذایی دریافت می کنند. این میزان بین 8-11 میلی گرم در زنان و مردان است. ولی افراد بزرگسالی که مبتلا به بیماری های کاهش جذب هستند به مقادیر بیشتری نیاز دارند.
البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که مسمومیت از طریق اضافه دریافت این ماده رایج است و می بایست تنها در صورت نیاز از مکمل های حاوی زینک استفاده کنید. 

سلنیوم:
سلنیوم نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان و ماده معدنی قوی می تواند نقش موثری در بهبود سیستم ایمنی بدن داشته باشد. این ماده معدنی با وجود نیاز اندک می بایست از طریق رژیم غذایی وارد بدن شود و در متابولیسم و عملکرد تیروئید نقش موثری دارد. سیستم ایمنی شما باعث محافظت از بدن شما از طریق شناسایی و مبارزه با خطرات بالقوه می شود. این خطرات شامل باکتری ها، ویروس ها و انگل ها می شود. سلنیوم نیز باعث سلامت سیستم ایمنی بدن می شود. 
مطالعات ثابت کرده، افزایش سطوح سلنیوم با بهبود پاسخ ایمنی مرتبط است. از طرفی، کمبود سلنیوم باعث آسیب به عملکرد سلول های ایمنی و پاسخ ایمنی آهسته تر شده است. همچنین مطالعات ارتباط کمبود سلنیوم با افزایش خطر مرگ و پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به ویروس ایدز را اثبات کرده اند. علاوه بر این، مکمل های سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی در افراد مبتلا به آنفلونزا، سل و هپاتیت سی کمک می کند.

ویتامین دی: 
ویتامین دی دارای نقش های گسترده ای در تنظیم جذب کلسیم، فسفر و بهبود عملکرد نرمال سیستم ایمنی دارد. دریافت مقادیر کافی ویتامین دی برای رشد و بهبود استخوان ها، دندان و همچنین مقاومت در برابر بیماری ها ضروری است. در اغلب افراد کمبود ویتامین دی دارای شیوع بالایی است که می بایست با دریافت دوز های مشخص در رفع این کمبود تلاش کنید. 
ویتامین دی می تواند در درمان ام اس، کاهش شانس ابتلا به بیماری قلبی و کاهش شانس ابتلا به آنفلونزا نقش داشته باشد. در نتیجه می بایست افراد تلاش کنند تا دوز ویتامین دی آنها در سطوح نرمال قرار داشته باشد. 
بزرگسالان روزانه 800 واحد ویتامین دی نیاز دارند. که می توانند به صورت مکمل های خوراکی و یا تزریفی در بازه های روزانه و یا ماهانه از آنها استفاده کنند. 

برای مشاهده و خرید مکمل های ویتامین D اینجا کلیک کنید.

پروبیوتیک ها:
پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که از طریق مکمل ها و غذاهای تخمیری دریافت می شوند. مطالعات بی شماری نشان می دهد که تعادل و یا عدم تعادل باکتری ها در دستگاه گوارش با سلامت عمومی و بیماری ها مرتبط است. پروبیوتیک ها باعث ایجاد تعادل در دستگاه گوارش شده و دارای فواید بسیاری برای سلامت افراد از جمله کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش، کنترل آلرژی و اگزما و عملکرد ایمنی هستند.
پروبیوتیک ها می توانند در بهبود سیستم ایمنی و پیشگیری از رشد باکتری های مضر نقش موثری داشته باشد. همچنین، بعضی از پروبیوتیک ها می توانند تولید بعضی از آنتی بادی های طبیعی در بدن را افزایش دهند. این مواد می توانند باعث تولید سلول های ایمنی مانند IgA، لنفوسیت های T و سلول های کشنده شوند. مصرف پروبیوتیک ها، باعث کاهش دوره عفونت های تنفسی و بروز بیماری های ویروسی می شود. در نتیجه مصرف پروبیوتیک ها به صورت موجود در لبنیات و یا مکمل های موجود در داروخانه ها می تواند در بهبود سطح ایمنی افراد در برابر بیماری ها نقش داشته باشد.

برای مشاهده و خرید مکمل های پروبیوتیک اینجا کلیک کنید.

کلرلا:
کلرلا نام یکی از جلبک های سبز است. این جلبک 30 گونه مختلف دارد ولی دو گونه کلرلا وولگاریس و کلرلا پیرنوئیدوز رایج ترین نوع این جلبک در مطالعات هستند. به دلیل اینکه این جلبک دارای دیواره سلولی سختی است که هضم آن را برای دستگاه گوارش انسان سخت می کند، می بایست کلرلا را به صورت مکمل مصرف کرد .فرم های مختلف کلرلا در شکل قرص، کپسول و پودر وجود دارد. 
کلرلا باعث بهبود پاسخ ایمنی می شود. در یک مطالعه کوچک افراد مصرف کننده کلرلا آنتی بادی های بیشتری را تولید می کردند. ولی مطالعات زیادی ثابت کرده اند که کلرلا می تواند باعث بهبود سیستم ایمنی در برخی از گروه های سنی شود ولی تاثیر گذاری آن در همه گروه های سنی و جنسی تایید نشده است. 
آنتی اکسیدان های موجود  در کلرلا می توانند دارای خاصیت ضدالتهابی باشند که می تواند در بهبود آسم و سایر بیماری های تنفسی نقش داشته باشند. 

جینسینگ:
جینسینگ قرن ها در طب سنتی چین استفاده می شد. این گیاه کوچک به  دو دسته جینسینگ آمریکایی و جینسینگ کره ای تقسیم می شود. جینسینگ سرشار از آنتی اکسیدان ها است و می تواند در انرژی زایی و افزایش سطح سلامت موثر باشد. بعضی مطالعات تاثیرات این محصول را بر سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سرطان، تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی بررسی کرده اند. دریافت این محصول باعث شد تا افراد بهبود چشمگیری در عملکرد ایمنی و کاهش علائم بیماری نشان دهند. یک مطالعه دیگر تاثیر عصاره جینسینگ قرمز بر نشانه های سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان بعد از جراحی را اثبات کرد. همچنین اثبات شده است عصاره جینسینگ می تواند تاثیرات واکسیناسیون بر علیه بیماری هایی مانند آنفولانزا را بهبود بخشد. 

قارچ شیتاکه:
قارچ های شیتاکه یکی از پرطرفدارترین قارچ ها در دنیا هستند. این قارچ ها تاثیرات مثبت زیادی در سلامتی دارند و ترکیبات این قارچ ها می تواند در مبارزه بر علیه سرطان ها، افزایش سطح ایمنی و سلامت قلب موثر باشد. قارچ شیتاکه دارای کالری کمی است و دارای مقادیر مناسبی از فیبر، ویتامین های گروه ب، مس، زینک، منگنز، سلنیوم، پروتئین و ویتامین دی است. این قارچ باعث بهبود سیستم ایمنی شده و می تواند در مبارزه علیه سرطان و التهاب موثر باشد. 

اکیناسه: 
اکیناسه یکی از معروفترین گیاهان بهبود سیستم ایمنی در سرتاسر دنیا است. آمریکایی ها در قرن های طولانی از این محصول برای درمان ویروس ها استفاده کردند. امروزه در درمان بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا بسیاری از افراد اکیناسه را انتخاب می کنند. اکیناسه حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که از این طریق می تواند در سیستم ایمنی موثر باشد. مطالعات بسیاری از تاثیر این محصول در تسریع بهبودی از بیماری های ویروسی و عفونت ها بحث کرده اند. در مطالعات مروری دریافت اکیناسه باعث کوتاه شدن دوره بیماری شد به طوری که دوره سرماخوردگی ها را به نصف کاهش داد. این ترکیب در محصولات گیاهی فراوانی در جهت کاهش التهاب و درمان بیماری های ویروسی وجود دارد.

پروپولیس: 
زنبورها علاوه بر عسل می توانند یک ترکیب به نام پروپولیس را تولید کنند. این ترکیب دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد التهابی است. این ترکیب در بعضی از محصولات تقویت ایمنی و مولتی ویتامین ها با نقش بهبود عملکرد سیستم ایمنی اضافه شده است. محققان معتقدند دریافت دوز های بی خطر این ترکیب در مکمل ها می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های ویروسی و باکتریایی شود.

نتیجه گیری:
امروزه ترکیبات گوناگونی به شکل مکمل های بهبود سیستم ایمنی وجود دارد که می توانند به افزایش مقاومت و ایمنی شما در برابر ابتلا به انواع بیماری های واگیردار  کمک کننده باشد. افراد در گروه ها و سنین مختلف می توانند به صورت دوره ای یا منظم از مکمل های حاوی مواد تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده کنند و از این طریق سد دفاعی بدن خود را افزایش دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )