بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در این مقاله از مجله داروکده به معرفی بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازیم.

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 مهر 1402

74K

eye icon

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی شبکه ای از پروتئین‌ها، سلول‌ها و اندام‌ها برای شناسایی و حذف عوامل بیگانه و بیماری زا است. این سیستم به عنوان یک مکانیسم دفاعی پیچیده، نقش مهمی در محافظت از ما در برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها برعهده دارد. اگر سیستم ایمنی شما به درستی کار کند، فرق دوست و دشمن را به خوبی تشخیص می‌دهد و پاسخ مناسبی برای خنثی کردن تهدیدات خارجی آماده می‌کند.   

در ادامه قرار است نگاهی به مهمترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی داشته باشیم و به طور ویژه به معرفی بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم:

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟
- برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟
- بهترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدام است؟
- برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه قرصی بخوریم؟

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟    

پیش از هر چیز باید گفت که یک سیستم ایمنی کارآمد از تعامل میان عوامل ژنتیکی و تاثیرات محیطی حاصل می‌شود. با این وجود، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که محیط بیشتر از ژن‌ها سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدون تردید این خبر خوبی است و می‌گوید که از ژن‌های خود ناامید نباشید و نقش خود را برای تقویت سیستم ایمنی تان دست کم نگیرید! 

در این میان بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن پیروی از یک سبک زندگی سالم است. سبک زندگی نیز شامل همه آن اقداماتی است که شما به عنوان شیوه زیست خود انتخاب می‌کنید.

پس اگر سیستم دفاع بدنتان دچار اختلال شده بهتر است در درجه اول در جستجوی یافتن این باشید که چه چیزهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. 

عمل به کارهای زیر به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم، می‌تواند سیستم ایمنی شما را تا حدودی به تنظیمات کارخانه برگرداند: 

- پیروی از رژیم غذایی سالم
- داشتن فعالیت بدنی منظم
- حفظ وزن در محدوده سلامت
- ترک سیگار و سایر دخانیات 
- داشتن خواب کافی و با کیفیت
- مدیریت استرس و داشتن افکار مثبت

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل سنگ بنای سلامتی است و دریافت ترکیب متنوع و کاملی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و زیست فعال به صورت خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، یکی از اصلی ترین موارد مرتبط با سبک زندگی می‌باشد و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم. پس می رسیم به این سوال که چه مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن سودمند هستند؟

 

سبزی و میوه برای تقویت سیستم ایمنی

میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین‌های C، E و اسید فولیک و املاحی مانند زینک، آهن، مس و سلنیوم هستند و توان بدن را برای مقابله با عفونت بالا می‌برند. رنگ‌های متنوع و جذاب شان به خاطر آنتی اکسیدان‌ها است که دارای خواص ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند؛ همچون کاروتن میوه‌های زرد و نارنجی، لیکوپن قرمز هندوانه و گوجه فرنگی و آنتوسیانین بنفش و قرمز در انواع توت و انگور.

پروتئین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی

دریافت روزانه مخلوطی از پروتئین‌ها که تأمین کننده همه اسیدهای آمینه ضروری باشد، از فاکتورهای کلیدی در عملکرد صحیح سیستم دفاعی و فعالیت سلول‌های آن می‌باشد. در حقیقت، بدن ما برای ساختن آنتی بادی، آنزیم و گیرنده‌های سلولی، به پروتئین نیاز دارد. توجه داشته باشید که بهتر است رژیم غذایی شما ترکیبی از پروتئین‌های حیوانی لخم و پروتئین‌های گیاهی همچون حبوبات و مغزها باشد. 

 

پروبیوتیک و فیبر برای تقویت سیستم ایمنی

پروبیوتیک‌ها غذاهای حاوی میکروارگانیسم زنده هستند و با افزایش جمعیت باکتری‌های مفید روده، از رشد و تکثیر سایر عوامل بیماری زا جلوگیری می‌کنند. به علاوه، دارای خواص ضد التهابی و تنظیم کننده ایمنی هستند. آشناترین غذاهای پروبیوتیک، محصولات لبنی تخمیر شده همچون ماست و پنیر می‌باشد. مصرف کافی فیبر نیز، به تغذیه باکتری‌های مفید و حفظ آن‌ها کمک می‌کند و به طور غیر مستقیم در سیستم ایمنی نقش دارد.

 

چربی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی 

چربی‌ها همیشه هم بد نیستند ولی مهم است که انواع سالم آن‌ها را بشناسید و بهترین‌ها را انتخاب کنید. روغن ماهی و روغن‌های گیاهی همچون روغن بذر کتان یا زیتون در کنار مغزها و دانه‌ها دارای اسیدهای چرب ضروری امگا3، امگا6 و امگا 9 هستند. این گروه مزایای بیشماری برای بدن دارند. در کاهش التهاب و خطر بیماری‌های مزمن مرتبط با آن موثر هستند و از طریق مکانیسم‌های سلولی در تنظیم پاسخ‌های ایمنی نقش دارند.

 

سایر مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

برخی غذاها به واسطه داشتن ترکیبات با فعالیت بیولوژیکی ویژه، در زمره غذاهای مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرند که عبارتند از:

- زردچوبه با ماده فعال کورکومین برای تعدیل پاسخ‌های ایمنی و کاهش سیتوکین‌های التهابی 
- سیر با آلیسین و ترکیبات سولفور دار دارای خواص ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی
- جینجرول قوی ترین ترکیب فعال زیستی در زنجبیل با اثرات ضد باکتری، ضد ویروس و ضد التهاب
- چای سبز با کاتچین‌هایی مانند EGCG و موثر در تنظیم عملکرد سلول‌های ایمنی و کاهش التهاب 
- پیاز حاوی کوئرستین با ویژگی ضد ویروس، مهارکننده التهاب و کمک به تمایز و عملکرد سلول‌های T

بنابراین بهتر است به جای صحبت از یک غذا برای تقویت سیستم ایمنی، یک الگوی کلی را برای خوراک خود در نظر بگیرید و سعی کنید تمامی ‌‌گروه‌های غذایی را در آن بگنجانید تا در نهایت یک برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود داشته باشید. 

 

بهترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدام است؟

گاهی اوقات حتی با وجود انتخاب‌های درست و سبک زندگی سالم بدن ما به چیزی بیشتر از یک رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی نیاز پیدا می‌کند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال، ابتلا به برخی بیماری‌ها یا استرس‌های روانی در کنار عوامل محیطی همچون سرما یا آلودگی هوا، باعث تضعیف موقت سیستم ایمنی می‌شود. 

بسیاری محققان بر این باورند که قرارگیری در معرض هوای سرد می‌تواند بر پاسخ ایمنی فرد اثر منفی بگذارد و مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها پایین بیاورد. از طرفی ویروس‌های سرماخوردگی در فصول سرد بالاترین شیوع را دارند. پس در این زمان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری یا بهبودی سریع تر باید به سراغ مصرف مکمل‌ها برویم و به یک سیستم دفاعی قدرتمند مجهز شویم!

همانطور که گفتیم، ریزمغذی‌های زیادی در این زمینه وجود دارند. اما پرچم دار همه آن‌ها چیزی نیست به جز ویتامین C !  در واقع، سال‌هاست که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد. 

بد نیست با بعضی از مهمترین نقش‌های شناخته شده ویتامین Cدر حفظ سلامت و عملکرد سیستم ایمنی آشنا شویم:

-شرکت در سنتز کلاژن برای حفظ یکپارچگی سد پوستی، ممانعت از ورود پاتوژن‌ها و بهبود زخم 
- موثر در رشد و تمایز لنفوسیت‌های B و T، تقویت عمل بیگانه خواری و تشکیل ساختارهایی تحت عنوان تله خارج سلولی نوتروفیل برای به دام انداختن و از بین بردن میکروب‌های مهاجم
- دارای خواص آنتی اکسیدانی و محافظت از سلول‌های ایمنی در برابر آسیب رادیکال آزاد
- دارای خواص ضد التهابی و کمک به جلوگیری از پاسخ‌های بیش از حد سیستم ایمنی 

همچنین تحقیقات اخیر حاکی از نقش احتمالی ویتامین C در تداخل ورود ویروس به سلول‌های میزبان، مسدود کردن سنتز RNA ویروس و مهار تکثیر برخی از آن‌هاست.

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه قرصی بخوریم؟

به جرات می‌توان گفت که ویتامین C بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و در دوز‌ها و فرم‌های مختلفی در بازار وجود دارد. ما در این جا قصد داریم آسه رولا را به عنوان یکی از مکمل‌های حاوی ویتامین C به شما معرفی کنیم: 

آسه رولا چیست؟

آسه رولا که با نام گیلاس باربادوس نیز شناخته می‌شود، یک میوه گرمسیری و بومی ‌آمریکای مرکزی و جنوبی با رنگ قرمز روشن و طعم ترش است. آسه رولا یکی از غنی ترین منابع ویتامین C در جهان است و حدود 50 تا 100 برابر پرتقال ویتامین Cدارد. این میوه علاوه بر ویتامین C حاوی بتاکاروتن، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم و منبع فیبر غذایی، آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است.

 

چرا قرص آسه رولا؟ 

مطالعات اخیر نشان دهد که ویتامین C موجود در آسه رولا در مقایسه با اسید اسکوربیک مصنوعی بهتر جذب شده و آهسته تر دفع می‌شود. این زیست فراهمی بالای ویتامین C، می‌تواند به خاطر فیتوکمیکال‌های موجود در میوه آسه رولا باشد. بنابراین عصاره آسه رولا با منبعی از ویتامین C می‌تواند در قالب مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن استخراج شود.

قرص آسه رولا شرکت سپید طب دارای 500 میلی گرم عصاره گیلاس آسه رولا می‌باشد که فراهم کننده 125 میلی گرم ویتامین C است. 

مشاهده و خرید مکمل آسه رولا

شکل و طعم: آسه رولا به فرم جویدنی-مکیدنی، با طعم مطلوب گیلاس است. همچنین با داشتن شیرین کننده سوکرالوز، قند خون را بالا نمی‌برد و مصرف آن در افراد دیابتی منعی ندارد. 

مزایای قرص آسه رولا تنها شامل بهبود عملکرد ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی نمی‌شود، بلکه به عنوان قرص ویتامین C برای پوست، افزایش جذب گوارشی آهن و پیشگیری از سرطان مفید است. 

 

سخن آخر:

با توجه به اهمیت سیستم ایمنی در دفع مهاجمین خارجی و محافظت از بدن، در این مقاله سعی کردیم به شرح کاربردی ترین راه های افزایش ایمنی بپردازیم و یک مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی کنیم. در این راستا، آسه رولا چری با عصاره طبیعی میوه و منبعی منحصر به فرد از ویتامین C، می‌تواند از ساده ترین و در عین حال بهترین قرص‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب شود.  

امیدواریم مطالعه این مطالب برای شما مفید واقع شود و بتوانید در زندگی روزمره از آن بهره ببرید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید پیشنهادات و سوالات خود را از طریق همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید و مستقیما با تیم علمی داروکده در ارتباط باشید.   

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )