ویتامین D شگفت انگیز (قسمت دوم)

ویتامین D شگفت انگیز (قسمت دوم)

حتما مطالب زیادی راجع به ویتامین D و فواید آن شنیده اید، اما با مطالعه این مقاله می توانید، فواید متعدد دیگری که تاکنون کمتر راجع به آن گفته و نوشته شده است را بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 بهمن 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 بهمن 1394

11K

eye icon

ویتامین D شگفت انگیز (قسمت دوم)

در قسمت اول با حقایق جالبی در مورد ویتامین D آشنا شدید. با مطالعه این مقاله نیز می توانید اطلاعات خود را از هر آنچه در مورد ویتامین D باید بدانید تکمیل کنید. 

علائم کمبود ویتامین D
اغلب افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند متوجه علائم آن نیستند و این علامت ها را نادیده می گیرند تا هنگامی که مشکلات آنها تشدید شده و به مشکلات و بیماری های حادی تبدیل شوند. کمبود شدید ویتامین D در بزرگسالان می تواند باعث ایجاد استئومالاسی شود، علائم ظاهری این بیماری می تواند درد استخوان ها و ضعف عضلات باشد. در کودکان نیز کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان و ناهنجاری های اسکلتی می شود. 

اندازه گیری ویتامین D خون
میزان ویتامین D خون را می توان از طریق یک آزمایش ساده به نام 25-hydroxyvitamin D اندازه گیری کرد. برخی از مراکز معتبر پزشکی دنیا معتقدند سطح خونی ویتامین D به مقدار 20 نانوگرم در هر میلی لیتر برای تامین سلامت استخوان ها و سلامت عمومی بدن کافی است. اما اکثر پزشکان معتقدند این میزان باید حدود 30 نانوگرم در هر میلی لیتر باشد تا بدن از مزایای ویتامین D بهره لازم را ببرد. 

ویتامین D مورد نیاز بدن چقدر است؟ 
میزان مجاز ویتامین D در بالغین زیر 70 سال روزانه 600 واحد است. افراد بالای 70 سال باید روزانه 800 واحد ویتامین D دریافت کنند . لازم به ذکر است که مصرف این ویتامین نباید از حد مجاز بیشتر باشد زیرا با توجه به اینکه ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است مصرف بیش از حد مجاز آن عوارض سوء در پی دارد. 

ویتامین D در نوزادان
شیر مادر بسیار مفید است اما ویتامین D موجود در شیر مادر برای شیرخوار کافی نیست. شیرخواران روزانه به 400 واحد ویتامین D نیاز دارند. به همین دلیل است که پزشکان برای کودکان حداکثر از یک ماهگی قطره ویتامین AD تجویز می کنند. این ویتامین نباید بیش از مقدار تجویز شده توسط پزشک به کودک داده شود. علائم مصرف بیش از حد ویتامین D تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، تشنگی، درد عضلات و مشکلات بسیار جدی دیگری می باشد. 

ویتامین D در کودکان
اغلب کودکان ویتامین D لازم را از طریق نوشیدن شیر به دست نمی آورند بنابراین بهتر است مکمل های حاوی 400 تا 600 واحد ویتامین D مصرف کنند. این مقدار ویتامین D اغلب در قرص های جویدنی مولتی ویتامین و یا شربت های مولتی ویتامین مخصوص اطفال وجود دارد. کودکانی که از بیماری های مزمن مثل سیستیک فیبروزیس رنج می برند معمولا بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند، بنابراین برای تعیین میزان دقیق ویتامین D در این کودکان حتما با پزشک کودک مشاوره کنید. 

مصرف بیش از حد ویتامین D
هر چند برخی از محققین معتقدند که افراد بالغ سالم می توانند روزانه بیش از 600 واحد ویتامین D مصرف کنند، اما باید دقت داشته باشید که مصرف زیاد این ویتامین خطرناک است. میزان بسیار بالای ویتامین D می تواند سطح کلسیم موجود در خون را بالا برده و به عروق خونی، کلیه ها و قلب صدمه بزند. همانطور که گفته شد وقتی نور خورشید به پوست می تابد بدن انسان قادر است طی چندین واکنش، ویتامین D تولید کند اما اگر زیادتر از حد معمول مقابل نور خورشید قرار بگیرد بدن هوشمندانه عمل کرده و تولید ویتامین D را متوقف می سازد. بنابراین قرار گرفتن بیش از اندازه در مقابل اشعه خورشید تنها باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود. 

داروهایی که با ویتامین D تداخل دارند 
برخی از داروها باعث می شوند میزان جذب ویتامین D در بدن کاهش یابد. این داروها شامل داروهای ملین، استروئیدها، داروهای ضد صرع و داروهای پایین آورنده کلسترول می باشند. اگر داروی دیگوکسین که یک داروی قلبی است مصرف می کنید دقت داشته باشید که مصرف همزمان این دارو و ویتامین D ممکن است سطح کلسیم خون شما را بالا برده و باعث ضربان نامنظم قلب شود. بنابراین چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف مکمل ویتامین D با پزشک یا داروساز مشورت کنید. 

ویتامین D و سرطان روده 
هر چند هنوز زود است که به طور قطعی بگوییم ویتامین D یک داروی ضد سرطان است اما مطالعات جدید در این زمینه بیانگر آن است که افرادی که میزان ویتامین D در خون آنها بیشتر است ریسک پایین تری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما با مطالعات صورت گرفته ویتامین D خطر ابتلا به سرطان روده را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. 

ویتامین D و سایر سرطان ها 
بسیاری از مقالات پزشکی ادعا می کنند که مصرف ویتامین D راهی برای پیشگیری از سرطان پستان و سرطان پروستات است، البته تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد. در حال حاضر بسیاری از پزشکان به کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان و پروستات دارند توصیه می کنند برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان ها مکمل ویتامین D مصرف کنند، البته افراد باید دقت کنند که مصرف بیش از حد ویتامین عوارض خطرناکی دارد. در حال حاضر محققان در دانشگاه هاروارد مشغول انجام تحقیقات بر روی 20 هزار داوطلب می باشد که به آنها ویتامین D و امگا3 داده می شود تا نتیجه حاصل را به جهت کاهش میزان ابتلا به سرطان بررسی کنند. علاوه بر اینها انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که مهمترین عوامل پیشگیری از سرطان عبارتند از نگه داشتن وزن بدن در حد مطلوب، جلوگیری از اضافه وزن، ورزش منظم، و رژیم غذایی سالم. 

ویتامین D و بیماری های قلبی 
میزان کم ویتامین D در بدن باعث افزایش خطر حمله های قلبی، سکته و سایر بیماری های قلبی می شود. البته هنوز صد در صد مشخص نیست مصرف مقادیر بالای ویتامین D باعث کاهش ریسک بیماری های قلبی شود اما چیزی که مشخص است این است که کمبود این ویتامین خطر سکته و حمله های قلبی را افزایش می دهد. همان طور که قبلا هم بیان شد مصرف ویتامین D باید به اندازه مطلوب باشد و اگر در مصرف این ویتامین زیاده روی شود به دلیل افزایش میزان کلسیم خون، عروق خونی صدمه دیده و مشکلات قلبی به وجود می آید. پس به اندازه مشخص شده ویتامین D مصرف کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

برای مطالعه بیشتر: ویتامین D محلول در چربی

ویتامین D و فراموشی
افراد مسن بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند و معمولا نیاز آنها به ویتامین D بیشتر است. یکی از تحقیقات جالب صورت گرفته بر روی ویتامین D رابطه بین میزان این ویتامین در بدن و قدرت حافظه افراد مسن است. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که افراد مسنی که دچار کمبود ویتامین D هستند در مقایسه با افرادی که به اندازه کافی از این ویتامین استفاده می کنند، در آزمون های حافظه عملکرد ضعیف تری دارند. البته تحقیقات تکمیلی در این زمینه در حال انجام است اما چیزی که تاکنون مشخص شده نشان می دهد مصرف به اندازه ویتامین D از فراموشی و زوال عقل دوران پیری پیشگیری می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )