بهترین گیاهان دارویی ضد سرفه و سرماخوردگی

بهترین گیاهان دارویی ضد سرفه و سرماخوردگی

در این مطلب از مجله داروکده به معرفی شربت اکینافورت می پردازیم که با تقویت سیستم ایمنی از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می کند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 بهمن 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 بهمن 1399

3K

eye icon

بهترین گیاهان دارویی ضد سرفه و سرماخوردگی

استفاده از گیاهان به منظور تقویت سیستم ایمنی در ساخت مکمل ها بسیار رایج شده است. ترکیبات فعال موجود در برخی از گیاهان می تواند باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون شوند، عملکرد گلبول های سفید را بهبود ببخشند و از این طریق سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.
ترکیبات گیاهی علاوه بر تقویت سییستم ایمنی بدن باعث کاهش التهاب، بهبود علائم بیماری های تنفسی نظیر برونشیت، آسم و ذات الریه می شود. از دیگر مزیت ترکیبات گیاهی می توان به بهبود آلرژی و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا نظیر گلو درد، سرفه و تب همچنین کوتاه کردن مدت بیماری اشاره کرد.

محصول اکینافورت پلانتا، یکی از داروهای گیاهی ضد سرفه است که فرآورده شرکت متین آسا فارمد و تولید شرکت داروسازی خوارزمی می باشد.
وجود عصاره اکیناسه، گیلاس سیاه، گل ماهور، نعنا فلفلی، گندنای کوهی، اکالیپتوس و عسل محصول اکینافورت را به یک مکمل تخصصی جهت تقویت سیستم ایمنی، بهبود علائم ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های تنفسی تبدیل کرده است.

برای مشاهده و خرید مکمل اکینافورت اینجا کلیک کنید.

در این مطلب به بررسی عملکرد ترکیبات موجود در این مکمل می پردازیم.

اکیناسه:
اکیناسه یا سرخار گل از گیاهان دارویی بومی آمریکای شمالی می باشد. ترکیبات فعال موجود در گیاه نقش آنتی اکسیدانی دارند و از بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. 
اثر تقویت کننده سیستم ایمنی به دلیل دارا بودن ترکیبات آلکامیدی، مشتقات اسیدهای کافئیک و پلی ساکاریدهای گیاه می باشد که عملکرد آن از طریق فاگوسیتوز گرانولوسیت های انسانی می باشد.
عصاره اکیناسه با مهار اتصال هماگلوتینین ویروس آنفولانزا به گیرنده میزبان و مهار فعالیت نورآمینیدازی ویروس، از ورود آن به داخل سلول، ایجاد عفوت و گسترش آن جلوگیری کند.
بیشترین تاثیر اکیناسه بر ویروس، طی تماس های اولیه می باشد به این معنی که در شروع عفونت و طی انتقال ویروس از سلول های آلوده به سلول های دیگر بر ویروس اثر می گذارد بنابراین عصاره این گیاه به عنوان پیشگیری کننده، قبل و در ابتدای ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بیشترین تاثیر خود را دارد.
ترکیبات فعال موجود در عصاره اکیناسه با دارا بودن خاصیت ضد میکروبی، بر باکتری های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی مانند سینوزیت، برونشیت، پنومونیا و التهاب لوزه تاثیر می گذارند.

برای مطالعه بیشتر: گیاه سرخارگل با نام علمی Echinacea purpureae

از آنجایی که آلوده شدن سلول به  برخی از ویروس ها مانند ویروس آنفولانزا امکان آلوده شدن به باکتری های خاص را افزایش می دهند، عصاره سرخارگل با قابلیت غیرفعال سازی ویروس ها و باکتری ها و جلوگیری از ورود آن ها به سلول میزبان از ایجاد عفونت های ویروسی و باکتریایی جلوگیری می نماید.
این گیاه برای درمان سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و بعضی از التهابات به کار می رود.
ماده موثره آلکامید عصاره اکیناسه، با مهار دو آنزیم که در ایجاد التهاب نقش کلیدی دارند در پیشگیری از التهاب و درمان آن نیز موثر می باشد.
وجود عصاره اکیناسه که ترکیب ضد ویروس است، گلبول های سفید خون را افزایش داده و باعث بهبود علائم سرماخوردگی و کاهش مدت زمان بیماری می شود.

گیلاس سیاه:
 پوست گیلاس سیاه حاوی گلیکوزیدی است که در نایژک ها خاصیت ضد اسپاسم دارد و اثر تسکین بخشی زیادی در برابر سرفه ها داراست. علاوه بر بهبود سرفه، خلط آور می باشد همچنین در بهبود برونشیت نیز موثر است.
عصاره گیلاس سیاه حاوی پلی فنول ها، آنتوسیانین ها، ویتامین C، بتاکاروتن و فلاونول ها می باشد. ترکیبات فعال موجود در عصاره این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و با مهار فعالیت رادیکال های آزاد، مانع از آسیب به بدن می شود.

گل ماهور: 
مولین، خرگوشک یا گل ماهور یک گیاه گلدار بومی اروپا، آفریقا و آسیا می باشد. عصاره این گیاه برای بهبود سرفه های مزمن، سرماخوردگی و آسم مورد استفاده قرار می گیرد.
در تسکین آسم که باعث تورم مجاری تنفسی می شود و علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس ایجاد می کند، موثر می باشد.
عصاره این گیاه باعث کاهش التهاب می شود و در سایر بیماری های تنفسی مانند سل، برونشیت، التهاب لوزه و ذات الریه نیز استفاده می شود.
اثر خلط آوری، تسکین دهندگی و نرم کنندگی این گیاه به وجود ساپونین و موسیلاژ نسبت داده می شود.
گل ماهور دارای خاصیت ضد ویروسی قدرتمندی است که به مبارزه با عفونت های ویروسی به ویژه ویروس آنفولانزا کمک می کند همچنین خاصیت ضد باکتری باعث مهار رشد برخی از انواع باکتری ها می شود.
این گیاه جهت بهبود گوش درد، آلرژی و گلو درد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نعنا فلفلی: 
ترکیبات فعال موجود در نعنا فلفلی باعث تسکین گلو درد و بهبود وضعیت تنفس در سرماخوردگی می شوند همچنین در بهبود تنفس در آسم کمک کننده است.
عصاره این گیاه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی باعث بهبود گرفتگی سینوس در عفونت، سرماخوردگی و آلرژی می شود.
منتول موجود در گیاه نعنا فلفلی جریان هوا در حفره بینی را بهبود می بخشد و باعث تنفس راحت تر می شود.
عصاره گیاه نعنا فلفلی باعث کاهش علائم آلرژیک نظیر آبریزش بینی و خارش چشم می شود. 

گندنای کوهی:
گندنای کوهی یا فراسیون سفید به عنوان خلط آور در بهبود سرفه و خس خس سینه مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل در بیماری هایی نظیر آسم، سرماخوردگی، سل و برونشیت موثر است.
این گیاه به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می شود همچنین علیه باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها فعالیت ضد میکروبی دارد.

اکالیپتوس:
 اکالیپتوس می تواند خلط آور باشد و به همین دلیل در بهبود سرفه که از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. 
عصاره این گیاه در کاهش انتقال ویروس آنفولانزا نقش اساسی دارد.
علاوه بر بهبود سرفه، در بهبود سینوزیت و التهاب گلو همچنین بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی موثر می باشد.
اکالیپتوس دارای اثرات ضد میکروبی در برابر باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها است همچنین ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد درد و ضد اسپاسم نیز می باشد.
این گیاه می تواند سیستم ایمنی را به واسطه عملکرد برخی از گلبول های سفید خون تقویت کند.

عسل:
 ترکیبات موجود در عسل سیستم ایمنی را تقویت می کنند همچنین وجود ترکیبات فنولی و فلاونوئیدها در آن خاصیت ضد باکتری، ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارد. این ترکیبات سینوزیت ناشی از باکتری ها یا آلرژی را بهبود می بخشند.
عسل با افزایش گلبول های سفید خون از جمله لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها، مونوسیت ها و سلول های کشنده باعث تقویت پاسخ ایمنی اولیه و ثانویه می شود.
با بررسی ترکیبات موجود در این مکمل می توان گفت که مکمل اکینافورت در تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از ابتلا به بیماری، بهبود علائم ناشی از بیماری و کوتاه کردن مدت زمان بیماری موثر است و به علت دارا بودن ترکیبات گیاهی در افراد سالم عارضه ای به همراه نخواهد داشت.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )