ارزیابی اثرات سرخارگل یا اکیناسه در بیماری کرونا ویروس 2019

ارزیابی اثرات سرخارگل یا اکیناسه در بیماری کرونا ویروس 2019

در این مطلب از مجله داروکده به ارزیابی اثرات مصرف سرخارگل در بیماری کرونا می پردازیم.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 مرداد 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 مرداد 1400

7K

eye icon

ارزیابی اثرات سرخارگل یا اکیناسه در بیماری کرونا ویروس 2019

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • خواص گیاه اکیناسه
  • تاثیر گیاه اگیناسه در تعدیل سیستم ایمنی
  • اثرات ضد ویروسی گیاه اکیناسه
  • گیاه اکیناسه با اثرات ضد باکتریایی
  • اثرات ضد التهابی گیاه اکیناسه
  • بررسی نتایج مطالعات مولکولی (Docking) بر روی ترکیبات موثره ی گیاه اکیناسه
  • ارزیابی اثرات اکیناسه بر علائم بالینی بیماران مبتلا به Covid 19

مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

ویروس‌ های کرونا، گروه بزرگی از ویروس ‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ ها را آلوده کنند. مشکلات تنفسی ناشی از این ویروس، ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف و یا به اندازه ذات الریه شدید باشد. ویروس SARS (نشانگان تنفسی حاد) و MERS (نشانگان تنفسی خاورمیانه)، پیش از انتشار COVID-19 از اصلی ترین موارد ابتلای جهانی به این ویروس ها بودند. با توجه به شیوع و گسترش جهانی کرونا ویروس جدید، توجه ویژه به ارتقای سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با ابتلا و یا به حداقل رساندن عوارض بالینی این بیماری، ضروری می باشد. در این راستا، گیاهان دارویی نیز با توجه به کاربرد آن ها در تقویت سیستم ایمنی و درمان بسیاری از عفونت های ویروسی، مورد توجه محققان قرار گرفته اند و داده های حاصل از پژوهش های حیوانی و انسانی نیز به اثرات شگرف این منابع ارزشمند تاکید دارند.

 

خواص گیاه اکیناسه

اکیناسه یا سرخارگل از جمله گیاهانی است که در پزشکی نوین، جایگاه ویژه ای دارد. اکیناسه از گیاهان دارویی برگزیده سازمان بهداشت جهانی (WHO) است که به دلیل اثرات درمانی آن در پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی، مورد توجه می باشد. پس از شیوع ویروس کرونا، این گیاه به علت دارا بودن اثرات فارماکولوژیکی متعدد نظیر اثرات تعدیل سیستم ایمنی، ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد التهابی به طور دقیق تری مورد ارزیابی قرار گرفته است. 

 

تاثیر گیاه اگیناسه در تعدیل سیستم ایمنی

تعدیل واکنش های بیولوژیک نقش مهمی در بهبود عملکرد بدن به دنبال چالش های ایمونولوژیک ایفا می کند. گیاه اکیناسه یکی از بهترین و موثرترین فرآورده های گیاهی تعدیل کننده ی فعالیت سیستم ایمنی است و نتایج حاصل از مطالعات آزمایشگاهی و تجارب بالینی، صحت این ادعا را تایید کرده اند. اثرات این گیاه در تحریک سیستم ایمنی و ارتقای قدرت دفاعی بدن، از طریق افزایش فعال کردن فاگوسیتوز، تحریک فیبروبلاست ها، افزایش فعالیت لکوسیت ها و افزایش تولید سیتوکین ها بروز می یابد. اثرات ضد التهابی گیاه نیز در تنظیم پاسخ ایمنی بدن در سرکوب عفونت و ممانعت از طوفان سایتوکاینی موثر است.

 

اثرات ضد ویروسی گیاه اکیناسه

یش از این، اثرات ضد ویروسی و تحریک سیستم ایمنی عصاره گیاه سرخارگل در برابر ویروس ‌های تنفسی مانند آنفلوآنزای A و B، ویروس سینسیتیال تنفسی (RSV) و ویروس پاراآنفولانزا (HPIV) گزارش شده است. علاوه بر اثرات اکیناسه بر روی ویروس های تنفسی، این گیاه بر مهار ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نیز موثر است. با شیوع بیماری کرونا، به طور تخصصی به بررسی اثرات استفاده از این گیاه در مهار ویروس کووید-19 پرداخته شده است و داده های حاصل از مطالعات نیز به نقش این گیاه به عنوان یک درمان پیشگیرانه تاکید دارند. عصاره ی این گیاه با مهار اتصال هماگلوتینین ویروس به گیرنده میزبان و مهار فعالیت نورآمینیدازی ویروس، از ورود آن به داخل سلول و ایجاد عفونت جلوگیری کرده و مانع از تکثیر آن می گردد. با توجه به عدم مشاهده مقاومت ویروسی در نسل ‌های بعدی ویروس ‌های تیمار شده با عصاره اکیناسه می‌توان انتظار داشت که استفاده مداوم از این عصاره برخلاف داروهای ضد ویروس موجود، موجب تولید گونه ‌های مقاوم ویروس نگردد. از ان جایی که عصاره اکیناسه تأثیر زیادی علیه ویروس‌ های درون سلولی ندارد، این عصاره می‌تواند طی تماس‌ های اولیه با ویروس اثر خود را اعمال نماید. به این معنی که در آغاز و شروع عفونت یا طی انتقال ویروس از سلول‌ های آلوده به سلول ‌های دیگر، می‌تواند بر ویروس اثر کند. بنابراین مصرف این فرآورده به عنوان پیشگیری‌ کننده، قبل و در ابتدای ابتلا به سرما خوردگی، آنفولانزا و بیماری کرونا می‌تواند بیشترین تأثیر خود را داشته باشد. 

 

گیاه اکیناسه با اثرات ضد باکتریایی 

مواد مؤثر موجود در عصاره اکیناسه با خاصیت آنتی باکتریال قوی بر باکتری ‌های مولد عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی مانند سینوزیت، برونشیت، پنومونیا و التهاب لوزه تأثیر می‌ گذارند. از آنجایی که آلوده شدن سلول به ویروس‌ هایی از جمله ویروس کرونا، راینوویروس ‌ها، ویروس سینسیشیال تنفسی و ویروس آنفلوآنزا، امکان آلوده شدن به باکتری‌ های خاصی مانند هموفیلوس آنفلوآنزا و استافیلوکوکوس پنومونیا را افزایش می‌ دهد، عصاره اکیناسه با قابلیت غیر فعال‌ سازی ویروس ‌ها و باکتری ‌ها و جلوگیری از ورود آن ‌ها به درون سلول میزبان، از عفونت‌ های هم‌ زمان ویروسی و باکتریایی جلوگیری می‌نماید.

 

اثرات ضد التهابی گیاه اکیناسه

 تجارب آزمایشگاهی نشان داده اند که ترکیبات عصاره اکیناسه موجب مهار آنزیم های کلیدی دخیل در پیدایش التهاب، سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز می شوند. همچنین عصاره این گیاه با تحت تأثیر قرار دادن فاکتورهایی که مسئول رونویسی از ژن‌ های سایتوکاین ‌های التهابی به ویژه کموکاین ‌ها هستند، قادر به کاهش التهاب می باشد. همان طور که مستحضرید، اگرچه التهاب بخش مهمی از پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب متاثر از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی برای سرکوب عفونت، سبب وخیم تر شدن بیماری و آسیب به بافت ریه می گردد. در بیماران مبتلا به COVID-19، استفاده از اکیناسه با اثرات ضد التهابی اثبات شده، می تواند در کاهش آسیب ریوی ناشی از ویروس موثر باشد.

 

بررسی نتایج مطالعات مولکولی (Docking) بر روی ترکیبات موثره ی گیاه اکیناسه

یکی از رویکردهای مؤثر در روند کشف سریع ترکیبات مطلوب برای درمان این بیماری، بررسی اثر مهارکننده ‌های پروتئازی مختلف با منشأ طبیعی بر روی فعالیت آنزیم پروتئاز اصلی کرونا ویروس که نقش اساسی در تکثیر و عفونت‏زایی ویروس دارد، می باشد. نتایج مطالعات مولکولی بر روی برخی گیاهان با فعالیت ضد ویروسی شناخته شده، نشان می دهد که گیاه اکیناسه در مهار آنزیم پروتئاز ویروس کرونا و ممانعت از تکثیر ویروس موفق عمل کرده است.

 

ارزیابی اثرات اکیناسه بر علائم بالینی بیماران مبتلا به Covid 19

مطالعات آزمایشگاهی متعددی به اثرات عصاره ی اکیناسه به تنهایی و یا همراه با سایر گیاهان دارویی نظیر زنجبیل و یا علف چای در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و کاهش طول مدت بیماری در صورت ابتلا به آن، اشاره دارد. آنالیز داده های حاصل از مطالعات بالینی نیز بر روی افراد مبتلا به کرونا که در کنار استفاده از داروی استاندارد بر اساس پروتکل های درمانی، از فرآورده های حاوی عصاره اکیناسه با دوز 400 میلی‌گرم ، 3 بار در روز و به مدت 7 روز استفاده کرده اند، حاکی از این است که مصرف این گیاه در کاهش علائم بالینی و کاهش طول مدت بیماری در بیماران سرپایی موثر بوده است.

 

نتیجه گیری

با توجه به اثرات مفید اکیناسه در تقویت سیستم ایمنی، استفاده از فرآورده های این گیاه به عنوان راهکاری در دسترس و ارزان، جهت پیشگیری از بیماری کرونا به افراد در معرض خطر به ویژه کارکنان شاغل در بخش های مراقبتی از بیماران کرونایی توصیه می گردد...  

در اینجا می توانید محصولات حاوی اکیناسه در داروکده را مشاهده نمایید:
قرص ایموستیم گل دارو
شربت ایموستیم گل دارو
کپسول ایمونستیم طلایی گل دارو
شربت اکینافورت پلانتا
کپسول ایمیونیل فلور سینا فراور
شربت دایان ایمیون  
شربت ایموژن کیمیاگر
کپسول ویتا کلد آرایکس اس تی پی فارما
قطره ایمونوساپورت گیاه اسانس
شربت فیتوگریپ گل دارو
قطره بخور سالیراویرا میم دارو
اسپری دهانی سالیراویرا میم دارو
اسپری بینی سالیراویرا میم دارو
قرص سالیراویرا میم دارو
کپسول ساپلاس مدز اکیناسه و ویتامین ث و زینک طبیعت زنده
قرص جوشان تقویت سیستم ایمنی اکیناسه جیکال 
قرص پروپولیس پلاس اکیناسه نووهیل
قرص فیتو کلد گل دارو
شربت سیموویرال سیمرغ دارو عطار
عصاره اکیناسه سرخارگل زردبند

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )