درمان آنفلوانزا با نگاهی به تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی

درمان آنفلوانزا با نگاهی به تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی

چگونگی درمان آنفلوانزا یا آنفولانزا در این مقاله به زبانی ساده و کاربردی برای شما شرح داده خواهد شد.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 آبان 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 آبان 1401

5K

eye icon

درمان آنفلوانزا با نگاهی به تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی

متاسفانه، آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی علائم مشترکی دارند، که تمایز آنها از یکدیگر را با مشکل روبرو کرده است. به همین خاطر پیش از پرداختن به درمان آنفلوانزا، بهتر است با آنفولانزا، علائم آنفولانزا، تفاوت آنفولانزا با کرونا و سرماخوردگی آشنا شویم.

آنفلوانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که معمولا بینی، گلو و ریه را درگیر می کند. آنفولانزا یک بیماری واگیردار یا مسری است.

 

علائم آنفلوانزا

آنفولانزا چه علائمی دارد؟ آنفولانزا معمولا با عطسه، خستگی و سرفه همراه است. با این حال نوع و شدت علائم آنفلوانزا در افراد مختلف متفاوت است. 

علائم آنفولانزا معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شوند. افرادی که به آنفولانزا مبتلا هستند اغلب برخی یا همه این علائم را احساس می کنند:

- تب یا احساس تب/لرز
- درد عضلانی
- لرزش و تعریق
- سردرد
- سرفه خشک و مداوم
- تنگی نفس
- خستگی و ضعف
- آبریزش یا گرفتگی بینی
- درد گلو
- استفراغ و اسهال (این علائم آنفلوانزا در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.)

اگر در معرض خطر عوارض جدی آنفلوانزا هستید و علائم آنفولانزا را دارید، در اسرع وقت به پزشک یا متخصص عفونی مراجعه کنید.

افراد در معرض خطر بالاتر عوارض آنفولانزا عبارتند از:

- کودکان
- سالمندان 65 سال و بالاتر
- خانم های باردار
- مبتلایان به بیماری های خاص مانند آسم، دیابت و بیماری قلبی.

 

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا چیست؟

آیا آنفولانزا همان سرماخوردگی است؟ خیر، این دو بیماری متفاوت هستند.

سرماخوردگی با آنفلوانزا چه تفاوتی دارد؟ در ابتدا، علائم آنفلوانزا ممکن است مانند یک سرماخوردگی معمولی با آبریزش بینی، عطسه و درد گلو شروع شود. سرماخوردگی معمولا به کندی ایجاد می شود اما آنفلوانزا به طور ناگهانی بروز کند.

 اگرچه علائم سرماخوردگی آزار دهنده است، ولی معمولاً مبتلایان به آنفلوانزا احساس بسیار بدتری دارند.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

علائم

آنفلوانزا

سرماخوردگی

شروع علائم

سریع

تدریجی

تب

شایع است، 3 تا 4 روز طول می کشد

به ندرت

درد

شایع است، اغلب شدید

خفیف

لرز

نسبتا رایج

غیر معمول

خستگی و ضعف

در برخی از موارد

معمول

عطسه

برخی از موارد

معمول

مشکلات قفسه سینه و سرفه

شایع است، ممکن است شدید شود

خفیف تا متوسط

گرفتگی بینی

در برخی از موارد

شایع است

درد گلو

در برخی از موارد

شایع است

سر درد

شایع است

به ندرت

 

تفاوت آنفلوانزا و کرونا (کووید-19)

آنفولانزا و کووید 19 هر دو بیماری‌های عفونی تنفسی هستند، اما توسط ویروس‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند. کووید 19 ناشی از ویروس کرونا (SARS-CoV-2) است که برای اولین بار در سال 2019 شناسایی شد. آنفلوانزا در اثر عفونت با ویروس آنفولانزا ایجاد می شود.

علائم آنفلوانزا و کرونا نیز تا حدود بسیار زیادی مشابه هستند. بنابر اطلاعاتی که تا زمان نگارش این مقاله در دسترس است، سرعت گسترش و شیوع کرونا بیشتر از آنفولانزا است. همچنین، شدت بیماری در مبتلایان به کرونا بیشتر می باشد و احتمال بستری شدن و مرگ در موارد شدید کرونا حتی در افراد سالم نیز وجود دارد.  

 

از کجا بفهمیم کرونا داریم یا آنفلوانزا ؟

 از آنجائیکه این دو بیماری علائم تقریبا یکسانی دارند و تشخیص این دو بیماری از علائم آنها آسان نیست. بنابراین، برای تشخیص قطعی بایستی به پزشک مراجعه شود و گاهی ممکن است برای تایید نهایی، پزشک از تست های تشخیصی استفاده کند.

 

درمان آنفلوانزا

اقدامات ضروری در درمان آنفلوانزا در صورت ابتلا:

  1. اگر خانم باردار، فرد بالای 65 سال، یا در معرض خطر بالای عوارض مرتبط با آنفولانزا هستید، به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند. امکان دارد برای درمان آنفولانزا به داروهای ضد ویروسی نیاز داشته باشید.
  2. در خانه بمانید و استراحت کنید.
  3. از تماس نزدیک با افراد سالم خانه خودداری کنید تا آنها را بیمار نکنید.
  4. برای جلوگیری از کم آبی یا همان از دست دادن مایعات بدن، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.
  5. دست های خود را بشوید و ماسک بزنید

 

چه دارویی برای درمان آنفولانزا خوب است؟

در صورت ابتلا به آنفلوانزا، داروهای ضد ویروسی یکی از بهترین و سریعترین راه های درمان آنفولانزا است. این داروها زمانی بهترین عملکرد را در درمان آنفولانزا دارند که 1 تا 2 روز پس از شروع علائم آنفولانزا مصرف شوند.

داروهای ضد ویروسی می توانند تب و سایر علائم را کاهش دهند و طول دوره بیماری را کوتاه کنند. همچنین مصرف زود هنگام این داروها می تواند از عوارض جدی آنفولانزا مانند ذات الریه جلوگیری کند.

داروهای ضد ویروسی برای آنفلوانزا فقط برای درمان آنفولانزا موثر هستند و با داروهای تجویزی درمان سایر بیماری‌های عفونی مانند کووید-19 متفاوت هستند. به عبارتی، داروهای ضد ویروسی تجویز شده برای درمان کرونا برای درمان آنفولانزا کارایی ندارند.

داروهای ضد ویروسی آنفلوانزا ممکن است به شکل قرص، سوسپانسیون مایع یا پودر باشند.

 

بهترین دارو برای آنفلوانزا

اوسلتامیویر، زانامیویر و پرامیویر از جمله داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو برای درمان آنفولانزا هستند. ولی داروهای آنفولانزا بدون نسخه پزشک به فروش نمی رسند.

مبتلایان به آنفولانزا زمانی می توانند این داروها را از داروخانه تهیه کنند که با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کنند. داروهای ضد ویروسی مورد استفاده برای درمان آنفولانزا با آنتی بیوتیک ها متفاوت هستند.

گاها پزشک برای کاهش علائم آنفولانزا مانند تب و درد بدن، داروهای مسکنی مانند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوبروفن نیز تجویز خواهد کرد.

با این حال، مکمل‌هایی هم در داروخانه موجود هستند که برای مبتلایان به آنفولانزا برای کاهش علائم قابل استفاده هستند و نیاز به تجویز و یا نسخه پزشک ندارند. در بخش بعد برخی از این مکمل ها و قرص های گیاهی را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

برای درمان آنفلوانزا چی بخوریم؟

در درمان آنفلوانزا نوشیدن مایعات کافی یا مایع درمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هم به علت تب و تعریق مقدار زیادی مایعات از دست می رود و هم نوشیدن مایعات به برطرف کردن احتقان و بهبود عملکرد کلی بدن نیز کمک خواهد کرد.

نوشیدن مایعات کافی در رقیق شدن مخاط و تخلیه راحت تر بینی و سینوس ها در طول درمان آنفلوانزا اثر گذار خواهد بود.

سریع ترین راه درمان آنفلوانزا استراحت، نوشیدن زیاد مایعات، استفاده از دستگاه بخور و غرغره کردن آب نمک است که باعث کاهش طول درمان آنفولانزا خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از آنفولانزا چه بخوریم؟

 

بهترین مایعات برای درمان آنفلوانزا

قطعا بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات بدن در طی آنفلوانزا آب است. اما اگر به دنبال ترکیبی با طعم بهتر هستید، موارد زیر به شما پیشنهاد می شوند.

- چای زنجبیل
- آبمیوه های طبیعی (نه صنعتی و بسته بندی) مانند آب سیب، آب پرتقال، آب لیموشیرین و ...
- چای عسل لیمو
- نوشیدنی های ورزشی کم قند یا سایر نوشیدنی های حاوی الکترولیت مانند محلول وانلایت نیز ممکن است در صورت کم آبی در نظر گرفته شوند. اگر چه اسهال و استفراغ از علائم معمول آنفولانزا نیستند اما علائمی هستند که ممکن است لزوم استفاده از نوشیدنی های حاوی الکترولیت مانند محلول وانلایت را گوشزد کنند.

 

دمنوش برای درمان آنفلوانزا

در طول درمان آنفولانزا، نوشیدن مایعات کافی در جلوگیری از کم آبی بدن و درد گلو موثر خواهد بود. مصرف جوشانده‌ها و دمنوش برای درد گلو راهکار خوبی برای کاهش التهاب است. دمنوش به، ختمی، پنیرک و گل ماهور (خرگوشک) برای درمان گلو درد ناشی از آنفلوانزا توصیه می شود.

بهترین دمنوش برای آبریزش بینی شامل دمنوش گزنه، زنجبیل و نعنا است. این دمنوش های گیاهی حاوی مواد ضدالتهاب و آنتی هیستامین هستند که به کاهش آبریزش و گرفتگی بینی ناشی از آنفولانزا کمک خواهند کرد. همچنین، شستشوی بینی با آب ولرم و مقداری نمک نیز گرفتگی و احتقان بینی را کمتر خواهد کرد.

دمنوش آویشن یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای آنفولانزا است. مصرف دمنوش آویشن به بهبود سرفه، کاهش گرفتگی بینی کمک کرده و اثرات خلط آوری نیز دارد.

 

چه غذاهایی برای درمان آنفولانزا مفید است ؟

برای درمان آنفولانزا چه بخوریم؟ مصرف برخی از غذاها در رژیم غذایی به تقویت سیستم ایمنی و کاهش برخی از علائم آنفولانزا  کمک خواهد کرد. از طرفی، پرهیز از برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز در فرآیند درمان آنفولانزا موثر خواهد بود.

بهترین غذاهایی که درمان آنفلوانزا را سرعت می بخشند، غذاهایی هستند که حاوی پروتئین، الکترولیت و مایعات فراوانی باشند. برخی از غذاهای مفید برای درمان آنفولانزا شامل موارد ذیل هستند.

  1. سوپ‌ ها بهترین غذا برای درمان آنفلوانزا هستند. سوپ‌ها هضم آسانی دارند و مقدار زیادی مایعات و الکترولیت به بدن فرد مبتلا به آنفولانزا می رسانند. بهترین سوپی که به شما پیشنهاد می شود، سوپ مرغ است.
  2.  سیر غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی بسیار زیادی دارد. از این رو برای بهبود علائم و درمان آنفولانزا خوردن غذاهای حاوی سیر و حتی مکمل های حاوی سیر مفید خواهد بود.
  3. مصرف مواد غذایی پروتئینی مانند مرغ، بوقلمون و سفیده تخم مرغ آبپز، پروتئین، زینک و برخی از ویتامین های گروه ب مانند B6 را تامین می کند. این ترکیبات به تقویت سیستم ایمنی کمک خواهند کرد. بنابراین، منابع پروتئینی را به رژیم غذایی در طول درمان آنفلوانزا اضافه کنید.
  4. زنجبیل، مغز ها مانند بادام، جوانه گندم و جودوسر
  5. خوردن میوه و سبزی تازه را از یاد نبرید.

در کنار غذاهای فوق، مصرف مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی و قرص های گیاهی به کاهش علائم کمک می کنند. در جدول زیر برخی از بهترین مکمل های غذایی مورد استفاده برای درمان آنفولانزا را به شما پیشنهاد می دهیم.

برخی از مکمل ها و قرص های گیاهی پیشنهادی برای کمک به درمان آنفلوانزا و مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی

مکمل (قرص، شربت و ...)

نقش و کاربرد

شربت ضد سرفه نوسکاف

شربت ضد سرفه گیاهی

آلتادین

کاهش سرفه، کاهش درد و التهاب گلو و دارای اثرات خلط آوری

شربت سینه توسیان

شربت ضد سرفه گیاهی

لیکوفار  

تسکین درد گلو

شربت گیاهی پالمیناویر

بهبود عفونت های حاد تنفسی ویروسی

کلد بایوفایت

تقویت سیستم ایمنی و بهبود علائم آنفولانزا

شربت ایمیونیس

تقویت سیستم ایمنی

ایمون پلاس

تقویت سیستم ایمنی

 

این مکمل ها را می توانید در وب سایت داروکده مشاهده کنید و در صورت نیاز محصول مورد نظر را سفارش دهید.

 

نوشیدنی ها و غذاهای مضر برای درمان آنفلوانزا

مصرف الکل، نوشیدنی‌های کافئینه (مانند قهوه، چای پررنگ، نوشابه و ...)، سرخ کردنی‌ها، غذاهای چرب و فرآوری شده در مبتلایان به آنفولانزا توصیه نمی شود. خوردن این غذاها و نوشیدنی ممکن است باعث از دست دادن بیشتر مایعات بدن و تشدید علائم آنفولانزا شود.

- مصرف برخی از ادویه ها به خصوص ادویه های تند ممکن است باعث بدتر شدن سرفه شود.
- از مصرف نوشیدنی های بسیار شیرین مانند شربت های شیرین اجتناب کنید.

 

چه میوه هایی برای درمان آنفولانزا مفید است؟

میوه‌های غنی از ویتامین C و فلاونوئید‌ها برای مبتلایان به آنفلوانزا بهترین انتخاب هستند. ویتامین C یک ریز مغذی مهم برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین در زمان بیماریهایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

میوه‌های سرشار از ویتامین C عبارتند از:

- فلفل قرمز یا سبز
- پرتقال یا آب پرتقال
- آب گریپ فروت
- کیوی
- کلم بروکلی

با این حال، در کسانیکه نمی توانند به مقدار کافی از این میوه‌ها استفاده کنند، مصرف مکمل ویتامین C نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

آیا باید برای درمان آنفلوانزا به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می شوند می توانند آنفولانزا را در خانه درمان کنند و اغلب نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

اما اگر علائم آنفولانزا دارید و بیماری زمینه ای دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. مصرف داروهای ضد ویروسی ممکن است طول بیماری را کوتاه کند و به جلوگیری از مشکلات جدی تر کمک کند.

اگر علائم اورژانسی آنفولانزا دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برای بزرگسالان، علائم اورژانسی شامل موارد زیر است:

- مشکل در تنفس یا تنگی نفس
- درد قفسه سینه
- سرگیجه مداوم
- تشنج
- بدتر شدن علائم بیماری زمینه ای
- ضعف شدید یا درد عضلانی

برای مطالعه بیشتر: درمان های ساده برای سرماخوردگی و آنفولانزا

طول درمان آنفولانزا

به دوره ای که ویروس آنفولانزا وارد بدن شده تا علائم آن بروز کند، دوره نهفتگی یا کمون گفته می شود. دوره کمون ویروس آنفولانزا یک تا چهار روز است. در این دوره، بیمار ممکن است علائم آنفلوانزا را نداشته باشد.

بیشتر علائم آنفولانزا معمولا کمتر از یک هفته بهبود می یابند ولی برخی از علائم آنفولانزا ممکن است تا مدت ها نیز باقی بمانند.

تب معمولا کمتر از یک هفته (2 تا 4 روز) فرد را درگیر خواهد کرد. ولی در برخی از موارد سرفه‌های آنفولانزا تا 14 روز (2 هفته) به طول می کشد.

بیشتر بخوانید: 

نتیجه گیری

بهترین درمان آنفلوانزا استراحت و نوشیدن مایعات است. اما اگر شدت علائم آنفلوانزا در شما زیاد است و یا در گروه‌های پرخطر قرار می گیرید، بایستی به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از دارو ها این علائم را درمان کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )