برای پیشگیری از آنفولانزا چه کنیم

برای پیشگیری از آنفولانزا چه کنیم

در فصل سرما معمولا آنفولانزا شیوع بیشتری دارد. این بیماری ویروسی به شدت واگیردار و مسری است. در این مقاله راه هایی برای پیشگیری از این بیماری آورده شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 آذر 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 آذر 1398

6K

eye icon

برای پیشگیری از آنفولانزا چه کنیم

 آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که به شدت واگیردار و مسری است. ویروس آنفولانزا انواع مختلفی دارد. آنفولانزا نوعی عفونت ویروسی واگیردار است که اغلب به سیستم تنفسی فرد حمله می‌کند. برخلاف سرماخوردگی که علائم آن به کندی ظاهر می شود، علائم آنفولانزا به سرعت ظاهر شده و ظرف چند ساعت بیمار را درگیر می‌کند. 

علائم آنفولانزا به طور کلی شامل موارد زیر است:
سرفه - تب - عطسه - گلودرد - سردرد - بدن درد - آبریزش بینی و چشم - خستگی - لرز 
علاوه بر علائم فوق آنفولانزا می تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال به خصوص در کودکان نیز بشود.
افرادی که ریسک بالایی در مواجهه با ویروس آنفولانزا دارند باید بیش از سایرین مراقب باشند. افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و ریوی دارند، بیماران دچار نقص ایمنی و بیماران مبتلا به سرطان باید در صورت ابتلا به آنفولانزا سریعاً به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند. 

درمان آنفولانزا
دراغلب موارد آنفولانزا با استراحت بیمار در منزل و درمان های حمایتی خود به خود بهبود می‌یابد. مهم ترین نکته این است که فرد در خانه بماند و مواجهه خود با دیگران را به حداقل برساند. چنانچه به آنفلوآنزا مبتلا شدید بهتر است موارد زیر را به دقت رعایت کنید:
 - به مقدار کافی مایعات بنوشید. مایعات مناسب شامل آب، سوپ رقیق و آبمیوه‌های طبیعی کم شیرین است.
- برای کنترل علائمی نظیر تب و سردرد می توان از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کرد.
- دست های خود را مرتب بشویید تا از گسترش ویروس در خانه جلوگیری کنید.
- برای عطسه و سرفه از دستمال یکبار مصرف استفاده کنید و دستمال های آلوده را در نایلون جداگانه انداخته، در آن را گره زده و به سطل آشغال بیندازید.
 افراد مبتلا به مشکلات زمینه ای و برخی افراد که علائم آنفولانزا در آنها شدید بوده و یا طولانی شده حتماً باید از داروهای ضد ویروس استفاده کنند. برای افراد مبتلا به مشکلات زمینه ای این دارو باید طی 48 ساعت اولیه بیماری تجویز شود. زیرا هر چه زودتر از این داروها استفاده شود اثر بهتری خواهند داشت.
 دوره نهفتگی ویروس آنفولانزا در بدن بین 1 تا 4 روز است یعنی ممکن است فرد به ویروس آلوده شده باشد ولی هنوز علائم بیماری در وی بروز نکرده باشد. حتی ممکن است فرد یک روز قبل از بروز علائم ویروس را به دیگران انتقال دهد.
  ویروس آنفولانزا  به راحتی از طریق سرفه، عطسه و یا صحبت کردن فرد آلوده منتشر شده و از طریق، دهان، بینی و یا چشم وارد بدن سایر افراد می‌شود. فرد سالم با دست زدن به سطوح آلوده به ویروس و لمس دهان، بینی و یا چشم خود می تواند دچار آنفولانزا شود. 

بیشتر بخوانید: آنفلوانزا و پیشگیری از آن

پیشگیری از آنفولانزا
یکی از نکات مهم و ضروری در فصول سرد سال که فصول شایع شدن بیماری آنفولانزا است، بحث پیشگیری است. چند مورد بسیار مهم در رابطه با پیشگیری از آنفولانزا در این قسمت عنوان شده که بسیار موثر می باشد. این موارد عبارتند از:

1-از حضور در مکان های شلوغ و عمومی تا حد امکان بپرهیزید.
 اجتناب از حضور در مکان های شلوغ و عمومی کاری دشوار است و معمولا افراد مجبور به رفت و آمد در اماکن شلوغ و پر ازدحام هستند. اما چنانچه حضور در این اماکن در فصول شیوع آنفولانزا به حداقل برسد تا حد زیادی ریسک ابتلا به آنفولانزا را کاهش خواهد داد. آنفلوانزا در مکان های شلوغ و بسته مثل مدارس، ادارات، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به سرعت انتقال می‌یابد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند بهتر است در فصول سرد سال از ماسک برای پوشاندن بینی و دهان به منظور پیشگیری از آنفولانزا استفاده کنند.
 افراد سالم باید از افراد بیمار فاصله کافی داشته باشند و حتی الامکان تماس با فرد بیمار را به حداقل برسانند. سعی کنید بیش از 10 دقیقه در اتاق بیمار نمانید. برای کمک به بیمار فاصله حداقل یک متر را حفظ کنید و اتاق بیمار تهویه هوای مناسب داشته باشد.

 2-دستان خود را به طور مرتب بشویید. 
یکی از نکات بسیار موثر و مهم در پیشگیری از آنفولانزا شستن دست ها است. ویروس آنفولانزا می تواند تا 24 ساعت روی سطوح سخت باقی بماند و فرد سالم در صورت تماس با آن سطوح به راحتی آلوده شده و بیمار می گردد. بنابراین لازم است افراد حتما دست های خود را مرتب و به درستی شستشو دهند به خصوص قبل از تهیه و آماده سازی غذا و غذا خوردن.
 در صورتی که در مکانی که هستید امکان شستشوی دست ها وجود ندارد لازم است یک ژل ضدعفونی کننده دست با خود داشته باشید و در صورت لمس سطوحی مثل دستگیره در و پریز برق و استفاده از جاهای عمومی مانند عابر بانک و مواردی از این قبیل دست های خود را با کمک آن ژل ضدعفونی کنید. سعی کنید بیرون منزل از لمس کردن دهان، بینی و چشم ها خودداری کنید چون به این طریق ویروس به راحتی وارد بدن شما شده و بیماری ایجاد می گردد. برای شستن دست ها بهتر است از آب گرم و مایع صابون استفاده کنید و دست ها را به درستی و حداقل به مدت 20 ثانیه کاملاً شسته و سپس به دقت آب کشی نمایید و با کمک حوله یا دستمال آن را به‌درستی خشک کنید. در اماکن عمومی پس از شستشو و خشک کردن دست ها دستگیره در را با یک دستمال تمیز باز کنید و پس از خروج دستمال را در سطل زباله بیاندازید. 

3-سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.
یکی دیگر از راه ها برای پیشگیری از آنفولانزا تقویت سیستم ایمنی می باشد. تقویت سیستم ایمنی علاوه بر این که باعث پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا می‌شود در صورت بروز آنفولانزا نیزعلائم بیماری را کمتر و طول دوره بیماری را کوتاه‌تر می‌کند.
 برای تقویت سیستم ایمنی باید خواب کافی داشته باشید حداقل 7 ساعت خواب شبانه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. انجام تمرینات ورزشی مستمر حداقل 30 دقیقه در روز و هفته ای سه بار باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد. 
تغذیه سالم و مناسب نیز باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. مصرف شکر، غذاهای ناسالم و چرب باید به حداقل برسد و در عوض میوه‌ها و سبزیجات را که حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند باید به مقدار کافی مصرف کرد.
مکمل ها و مولتی ویتامین های موجود در داروخانه ها نیز می تواند مواد معدنی و ویتامین های لازم را برای افزایش قدرت سیستم ایمنی به بدن برساند.

4-هرسال واکسن آنفولانزا بزنید
واکسن انفولانزا به طور سالانه نیازمند به روز شدن است. محققان هر سال واکسن را با توجه به تغییرات ویروس آنفولانزا می سازند. بنابراین واکسن آنفولانزا باید مربوط به همان سال باشد برخی افراد تصور می کنند چون یک بار واکسن آنفولانزا دریافت کرده اند دیگر نیازی به تزریق آن ندارند. در صورتی که این تصور کاملاً غلط است. زیرا همانگونه که عنوان شد با توجه به تغییرات ویروس واکسن باید به طور سالانه به روز شود تا بتواند بدن را بر علیه ویروس مقاوم کند. پس از تزریق واکسن حداقل دو هفته زمان لازم است تا واکسن به طور کامل اثر کند. تزریق واکسن تا حدود 40 تا 60 درصد خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش می دهد و چنانچه فرد با وجود تزریق واکسن دچار آنفولانزا شود بیماری وی بسیار سبک تر خواهد بود و شدت بیماری کمتر از حالت عادی است. 
به دلیل احتمال بروز مشکلات جدی ناشی از آنفولانزا در افراد بالای 65 سال پزشکان توصیه می‌کنند این افراد حتما هر سال قبل از شروع فصل شیوع آنفولانزا نسبت به تزریق واکسن مبادرت کنند. علاوه برافراد بالای 65 سال، کودکان کمتر از 5 سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران دچار نقص ایمنی مثل بیماران مبتلا به HIV و بیماران سرطانی باید به موقع واکسن  آنفولانزا را تزریق کنند.

5-سطوح زا به دقت تمیز و ضدعفونی کنید 
اگر فردی در منزل شما دچار آنفولانزا شده لازم است برای کاهش خطر ابتلای سایر اعضای خانواده به آنفولانزا علاوه بر رعایت نکات ذکر شده سطوح را به دقت تمیز و ضدعفونی کنید. این کار باعث از بین رفتن ویروس های احتمالی روی سطوح شده و احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده را به آنفولانزا به شدت کاهش خواهد داد. با کمک یک پاک کننده و ضدعفونی کننده مناسب جاهایی مثل دستگیره در، پریز و کلیدهای برق و سایر سطوح را به دقت تمیز کنید. لازم است هنگام ضدعفونی کردن این نقاط از دستکش مناسب و ماسک استفاده کنید. چنانچه بیمار از گوشی تلفن منزل، ریموت کنترل وسایل الکترونیکی و لپ تاپ و مواردی از این قبیل استفاده می کند این وسائل نیز باید به درستی تمیز شوند.

 به موقع به پزشک مراجعه کنید 
افراد بالای 65 سال و سایر افرادی که قبلاً ذکر شد و احتمال خطر در آنها بالاتر است باید در صورت بروز علائم آنفولانزا هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند. آنفولانزا درمان خاصی ندارد و فقط با کمک برخی داروها ‌می توان علائم آن را کمی کنترل کرد. اما در افرادی که جزو گروه پرخطر هستند مراجعه به پزشک در مراحل اولیه بیماری ضروری است. زیرا ممکن است پزشک لازم بداند که برای آنها داروهای ضدویروس مانند تامی فلو تجویز کند. این داروها چنانچه در 48 ساعت اولیه شروع علائم مصرف شوند تاثیر مناسبی خواهند داشت و علاوه بر اینکه طول دوره بیماری را کوتاه‌تر می‌کند، شدت علائم بیماری را نیز کمتر می‌کند و خطر مواردی مانند ذات الریه و بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ را کاهش می دهد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )