برای کاهش خطر ابتلا به سرطان چه باید کرد

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان چه باید کرد

هیچ دارو و یا قرص جادویی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد. اما می توان با رعایت برخی نکات خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد. در این مقاله به این نکات اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 دی 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 دی 1397

2K

eye icon

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان چه باید کرد

سرطان یکی از بیماری هایی است که خطر مرگ و میر بر اثر آن بالاست. بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری هستند و با رعایت برخی نکات می توان از بروز آنها پیشگیری کرد. هیچ دارو و یا قرص جادویی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد. اما می توان با رعایت برخی نکات تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.
مهم ترین این نکات عبارتند از:

وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید
طبق آمار حدود 70 درصد از مردم آمریکا دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. چاقی و اضافه وزن احتمال ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان های مری، پانکراس، روده، کلیه و غده تیروئید را افزایش می دهد. چاقی و اضافه وزن در کنار سیگار کشیدن مهم ترین عوامل بروز برخی سرطان ها هستند که به راحتی قابل پیشگیری هستند. برخی متخصصان معتقدند که کاهش وزن و رساندن وزن به محدوده نرمال تا میزان قابل توجهی به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک می کند. مثلا حتی کاهش یک درصدی شاخص BMI نیز به میزان معناداری به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید: محاسبه ی کالری دریافتی روزانه

گوشت قرمز کمتر مصرف کنید
مصرف گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ، بیکن و سایر فرآورده‌های گوشتی به شدت خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان معده و روده را افزایش می دهد. گوشت های فرآوری شده به دلیل میزان بالای مواد نگهدارنده حاوی نیتریت سرطان زا هستند و باید تا حد ممکن مصرف آنها محدود شود. برخی محققان توصیه می‌کنند نه تنها مصرف گوشت‌های فرآوری شده باید محدود شود بلکه برای پیشگیری از سرطان بهتر است مصرف گوشت قرمز نیز محدود شود. انیستیتو تحقیقات سرطان آمریکا توصیه می‌کند که گوشت قرمز نباید بیشتر از 18 اونس  و یا یک پوند در هفته مصرف شود.

کرم ضد آفتاب بزنید
اشعه‌های مضر خورشید برای پوست بسیار خطرناک بوده و می‌تواند منجر به ایجاد سرطان پوست شود. اشعه ماورای بنفش خورشید می‌تواند باعث سرطان پوست شود. سرطان پوست یکی از سرطان های شایع در برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا است. افرادی که ساعات زیادی زیر نور خورشید هستند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. خوشبختانه سرطان پوست در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود کاملا قابل درمان است. اما چنانچه این سرطان در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود و به سایر ارگانها سرایت کرده باشد می تواند زندگی فرد را تهدید کند. مهمترین عامل پیشگیری از سرطان پوست استفاده از کرم ضد آفتاب است. کرم ضد آفتاب باید دارای SPF30 و یا بالاتر باشد و در فواصل زمانی معین تجدید شود. هرگز بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید زیرا علاوه بر ایجاد لک های پوستی و آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست به شدت افزایش می یابد.

برای خرید و مشاهده محصولات ضد آفتاب اینجا کلیک کنید.

 

سبزیجات زیاد مصرف کنید
مصرف سبزیجات و میوه ها می تواند در پیشگیری از برخی انواع سرطان مانند سرطان دهان، حلق، راه های تنفسی و مری بسیار مفید باشد. سبزیجات و میوه‌ها حاوی موادی هستند که بدن را در برابر موادی مانند رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که باعث تخریب و آسیب سلول ها شده و می توانند منجر به ایجاد سرطان شوند. به طور کلی لازم است همه افراد روزانه حداقل حدود دو و نیم فنجان میوه و سبزیجات استفاده کنند.

مکمل ها به تنهایی کفایت نمی کند
برخی افراد به غلط تصور می‌کنند که مصرف انواع مکمل ها به جای میوه ها و سبزیجات برای بدن کافی است و  ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. اما لازم است بدانید با وجود فواید مصرف مکمل ها نمی توان به تنهایی روی مصرف آنها برای پیشگیری از سرطان حساب کرد. مصرف میوه‌ها و سبزیجات بسیار توصیه شده است و لازم است فرد با وجود مصرف مکمل ها که فواید خاص خود را دارند از مصرف سبزیجات و میوه های تازه غافل نشود.

مصرف قند و شکر را بسیار محدود کنید
نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند میزان بالایی کالری دارند. اگر مصرف این نوع نوشیدنی ها و غذاها بیش از اندازه باشد کالری زیادی وارد بدن می شود و مسلماً این میزان کالری از کالری سوزانده شده توسط بدن بسیار بیشتر است. اولین مشکلی که کالری اضافه در بدن ایجاد می کند اضافه وزن است. همانگونه که قبلا نیز ذکر شد اضافه وزن و چاقی از مهمترین عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان محسوب می شوند. مسلماً نمی توان مصرف قند و شکر را کاملا قطع کرد اما لازم است به دقت مراقب میزان مصرف قند و شکر روزانه خود باشید و تا حد امکان مصرف قند و شکر را محدود کنید.

واکسن HPV تزریق کنید
ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نوعی ویروس است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. این ویروس می تواند سال ها در بدن زندگی کند و هیچ علامتی نداشته باشد. ویروس پاپیلومای انسانی تقریباً عامل تمامی سرطان‌های دهانه رحم و برخی از انواع سرطان های واژن، مقعد، دهان و حلق محسوب می شود. در برخی کشورها توصیه می شود دختران در سنین 9 تا 26 سال و پسران در سنین 9 تا 21 سال این واکسن را تزریق کنند. برای اطلاع از لزوم یا عدم لزوم تزریق این واکسن بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید
تحقیقات نشان داده افرادی که ورزش می کنند کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده، پستان و رحم هستند. تحرکات بدنی و ورزش باعث مصرف انرژی بیشتر شده و به هضم غذا کمک می‌کند و از ساخت برخی هورمون های عامل سرطان پیشگیری می کند. ورزش کردن فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که یکی از آنها پیشگیری از ابتلا به سرطان است. علاوه بر این ورزش باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت نیز می شود. بنابراین انجام تمرینات ورزشی روزانه را جدی بگیرید و برای آن وقت بگذارید.

سیگار نکشید
سیگار یکی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری برای بدن محسوب می شود. سیگار کشیدن خطر بیماری‌های قلبی را به شدت افزایش می دهد. مهم ترین عامل سرطان ریه در میان افراد سیگار است. با ترک سیگار به راحتی می توان تا میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ریوی و سرطان ریه را کاهش داد. با وجود تبلیغات گسترده و اطلاع رسانی های فراوان هنوز هم سیگار اولین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا محسوب می شود.

نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید
نوشیدن الکل می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش را افزایش دهد. نوشیدن الکل علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان های کبد، روده، حلق و حتی سرطان سینه را نیز افزایش دهد. الکل می تواند باعث صدمه به بافت های بدن و آسیب به کبد شود. همچنین الکل می‌تواند با سایر مواد شیمیایی ترکیب شده و به سلول‌های بدن آسیب بزند.

واکسن هپاتیت B تزریق کنید
هپاتیت B احتمال ابتلا به سرطان کبد را تا 100 برابر افزایش می‌دهد. هپاتیت B  نوعی بیماری عفونی ویروسی کبد است که از طریق قرار گرفتن در معرض خون و مایعات بیولوژیکی آلوده بدن فرد آلوده منتقل می شود. افرادی که با خون بیماران در ارتباط هستند، افرادی که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند، کسانی که به بیماری‌های مزمن کبد مبتلاهستند و افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند بیش از سایرین در معرض هپاتیت B هستند. تزریق واکسن هپاتیت B می‌تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند. تزریق واکسن هپاتیت B به برخی افراد توصیه اکید می شود و سایرین نیز برای تزریق این واکسن بهتر است با پزشک مشورت کنند.

تست های غربالگری را به موقع انجام دهید
سرطان هر چه زودتر تشخیص داده شود شانس بیشتری برای درمان دارد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم آزمایشات و روش‌های متفاوتی برای تشخیص زودهنگام انواع سرطان وجود دارد. مثلا انجام ماموگرافی، کلونوسکوپی آندوسکوپی و تست های پروستات از جمله مواردی هستند که به تشخیص زودهنگام برخی سرطان ها کمک می کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )