علائم و دلایل سرطان روده

علائم و دلایل سرطان روده

در این مطلب می توانید درباره سرطان روده و علایم و دلایل ایجاد آن بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 فروردین 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 فروردین 1396

3K

eye icon

علائم و دلایل سرطان روده

سرطان روده چیست؟ سرطان روده یکی از انواع سرطان هاست که چنانچه زود هنگام تشخیص داده شود قابل علاج است. این سرطان هنگامی به وجود می آید که سلول های سرطانی در روده بزرگ (کولون) و یا رکتوم شروع به رشد و تکثیر می کنند. سرطان روده در هر دو جنس یعنی زنان و مردان ممکن است به وجود بیاید و دومین عامل مرگ و میر در آمریکا به شمار می رود.
پولیپ روده چیست؟ پولیپ ها در بعضی از نقاط بدن به وجود می آیند و برخی از انواع آنان ممکن است در روده ها نیز به وجود بیایند. اغلب پولیپ ها بی خطر هستند. اما برخی از آنها به شدت استعداد بدخیمی دارند و باید به سرعت برداشته شوند. دو نوع از شایع ترین پولیپ های روده آدنوما و پولیپ های هایپرپلاستیک نام دارند.

برای مطالعه بیشتر: انواع پولیپ را بشناسید

عوامل خطر غیر قابل کنترل
برخی از عوامل که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده می شوند و توسط خود فرد قابل کنترل نیستند عبارتند از: 
- سن (خطر ابتلا به سرطان روده در سنین بالای 50 سال افزایش می یابد) 
- پولیپ های پیش سرطانی روده و یا بیماری IBD 
- سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده در خانواده افرادی که این فاکتورها را دارند باید حتما به طور منظم تحت آزمایشات غربالگری قرار گیرند. تا در صورت بروز بیماری در همان مراحل اولیه نسبت به درمان آن اقدام شود.

عوامل خطر قابل کنترل
برخی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهند کاملا قابل کنترل هستند بنابراین برای پیشگیری از این بیماری باید از این موارد اجتناب شود.
- مصرف زیاد گوشت قرمز، گوشت ها فرآوری شده و کباب
- چاقی به خصوص چاقی شکمی 
- عدم تحرک کافی 
- سیگار کشیدن 
- نوشیدن الکل

علائم سرطان روده چیست؟
سرطان روده در مراحل اولیه معمولا فاقد هر گونه علائم هشدار دهنده می باشد بنابراین انجام چک آپ های مستمر الزامی است. تشخیص زود هنگام این بیماری به معنای علاج و درمان کامل آن است. علائم بیماری شامل وجود خون در مدفوع، دردهای مبهم در ناحیه شکم، اسهال یا یبوست، کاهش وزن بی دلیل، خستگی مفرط و کم خونی بی علت می باشد. تشدید علائم به منزله گسترش بیماری است و درمان را سخت تر می کند.

آزمایشات تشخیص سرطان روده
انجام تست های غربالگری یکی از نکات کلیدی در تشخیص زود هنگام بیماری است. اغلب افرادی که مشکلات گوارشی دارند و یا سن آنها بالای 50 سال است و یا سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند لازم است کولونوسکوپی شوند. در کولونوسکپی پزشک لوله باریکی را که سر آن مجهز به دوربین است از طریق مقعد وارد روده بزرگ بیمار می کند تا از این طریق بتواند ضایعات احتمالی را مورد بررسی قرار دهد. در حین کولونوسکوپی پزشک می تواند در صورت وجود پولیپ آن را خارج کرده و در صورت لزوم برای بررسی بیشتر نمونه را به پاتولوژی ارسال کند. روش دیگر برای بررسی روده ها انجام سی تی اسکن است اما یکی از اشکالات این روش این است که پولیپ های کوچک ممکن است مشاهده نشوند و اگر هم مشاهده شوند برای برداشتن و آزمایش آنها فرد باید تحت کولونوسکوپی قرار گیرد. پزشک با توجه به شرایط فرد فواصل بین کولونوسکوپی را تعیین می کند.

آزمایش مدفوع نیز یکی دیگر از آزمایشات غربالگری است در این آزمایش فرد به مدت 3 روز نمونه مدفوع را به آزمایشگاه می دهد تا مدفوع از نظر وجود خون نهفته بررسی شود و چنانچه خون در مدفوع مشاهده شود فرد باید برای بررسی بیشتر کولونوسکوپی شود. اگر بررسی ها وجود مشکل را نشان دهند گام بعدی بیوپسی یا نمونه برداری است. در طی کولونوسکوپی پزشک می تواند پولیپ را بردارد و یا قسمتی از بافت دیواره روده در ناحیه مشکوک را برداشته و برای بررسی دقیق تحویل پاتولوژی دهد. پاتولوژیست بافت را زیر میکروسکوپ به دقت بررسی می کند تا متوجه شود که آیا پولیپ یا بافت دارای سلول های سرطانی هست یا خیر.

جراحی 
در صورت وجود سرطان معمولا پزشک به سرعت اقدام به جراحی بیمار و خارج کردن تومور می کند گاهی اوقات جراح بخشی از روده بزرگ و یا تمام آن را خارج می کند تا درصد بهبودی بیمار را افزایش دهد. نحوه جراحی و میزان بافتی که باید برداشته شود بر اساس مرحله بیماری و به نظر پزشک بستگی دارد.

مبارزه با سرطان پیشرفته روده 
سرطان روده حتی اگر پیشرفته هم باشد مثلا در مرحله سوم بیماری (یعنی گسترش بیماری به لنف نود ها) باز هم می تواند قابل درمان باشد البته معمولا علاوه بر جراحی لازم است که درمان های دیگری مثل شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز برای بیمار انجام شود.

پیشگیری از سرطان روده
عوامل متععدی در پیشگیری از سرطان روده وجود دارند. داشتن رژیم غذایی سالم، انجام تحرکات کافی و کنترل وزن می تواند تا 45 درصد خطر سرطان روده را کاهش دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند برای پیشگیری از سرطان روده داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، کاهش مصرف گوشت قرمز و فراورده های گوشتی و مصرف غلات کامل و سبوس دار بسیار مفید می باشد. یکی دیگر از مواردی که برای پیشگیری از سرطان روده توصیه می شود انجام تمرینات ورزشی است. برخی از مطالعات نشان داده اند که افرادی که تحرک بیشتری دارند 24 درصد کمتر از افراد کم تحرک به بیماری سرطان روده دچار می شوند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند برای پیشگیری از سرطان 150 دقیقه در هفته ورزش های سبک مثل پیاده روی سریع انجام دهید و یا 75 دقیقه در هفته به ورزش های سنگین تر مثل دویدن بپردازید. به طور خلاصه اینکه برای پیشگیری از سرطان روده سعی کنید فعال و پر تحرک باشید، سیگار نکشید و رژیم غذایی سالم داشته باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )