مکمل های مفید برای دردهای مفصلی ناشی از آرتروز

مکمل های مفید برای دردهای مفصلی ناشی از آرتروز

روش های درمانی متفاوتی برای تسکین درد مفاصل وجود دارد. در این مقاله به معرفی برخی از مکمل های موثر در بهبود درد مفاصل ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید بپردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 آبان 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 آبان 1398

16K

eye icon

مکمل های مفید برای دردهای مفصلی ناشی از آرتروز

استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید دو بیماری هستند که باعث درد مفاصل می شوند. روش های درمانی متفاوتی برای تسکین درد مفاصل ناشی از این بیماری ها وجود دارد. از درمانهای طب مکمل گرفته تا مصرف برخی از مکمل ها. بیماران مبتلا به استئوآرتریت اغلب دچار دردهای مزمن مفاصل می باشند و همین امر باعث ایجاد محدودیت هایی در زندگی این افراد می شود.
 در این مقاله سعی داریم به معرفی برخی از مکمل های موثر در بهبود درد مفاصل ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید بپردازیم. برای کنترل و بهبود درد مفاصل ناشی از استئوآرتریت توصیه های زیادی وجود دارد.  از توصیه‌های مهم متخصصان به این بیماران کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن می باشد. مسلماً اضافه وزن باعث ایجاد فشار بیشتری روی مفاصل بیمار و در نتیجه تشدید درد و پیشروی بیماری می گردد.
 نکته مهم بعدی انجام تمرینات ورزشی مناسب است. انجام تمرینات ورزشی روزمره باعث تقویت عضلات می شود و همین موضوع باعث می‌شود فشار کمتری به مفاصل وارد شود و همچنین مفاصل قدرت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. نکته مهم بعدی رعایت رژیم غذایی مناسب است مثلاً رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل خاصیت ضد التهابی برای این بیماران بسیار مفید است. 
برخی از مکمل ها و داروهای گیاهی برای کاهش درد مفاصل بیماران مبتلا به آرتروز بسیار مفید است. مهم ترین مکمل ها و داروهای گیاهی عبارتند از:
کندراتین سولفات- گلوکوزامین سولفات- کلسیم- ویتامین D3- زنجبیل- زردچوبه- امگا 3- چای سبز 
لازم به ذکر است که برخی از مکمل های نامبرده شده ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در بیمار شده و یا با سایر داروهای مصرفی بیمار تداخل داشته باشند. بنابراین لازم است قبل از شروع مصرف آنها با پزشک یا داروساز مشورت شود.

برای مشاهده مکمل های مفید برای مفاصل و استخوان اینجا کلیک کنید.

 گلوکزامین/کندراتین برای درد مفاصل
گلوکزامین ماده ای است که به طور طبیعی در مفاصل کودکان یافت می‌شود و باعث سلامت مفاصل و حرکت آسان آنها می‌شود. مکمل خوراکی گلوکزامین از پوسته سخت پوستان به دست می‌آید. شواهد نشان می‌دهند که گلوکزامین باعث کاهش سرعت تخریب مفاصل شده، درد مفاصل را کاهش می‌دهد و وضعیت حرکتی مفاصل را بهبود می‌بخشد.
 کندراتین ماده‌ای که به طور طبیعی در مفصل و استخوان وجود دارد. مکمل های خوراکی کندراتین سولفات معمولاً از نای یا تراشه گاو تهیه می شود. کندراتین نیز مانند گلوکزامین التهاب مفاصل را کم می‌کند، عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد و پیشرفت استئو آرتریت را کند و آهسته می کند. اغلب تحقیقات انجام شده برای بررسی اثرات گلوکزامین و کندراتین بر روی مفصل زانو صورت گرفته است. باور محققان بر این است که کندراتین باعث افزایش خاصیت جذب فشارهای ناگهانی کلاژن شده و ترشح آنزیمی که منجر به تخریب مفصل می‌شود را متوقف می سازد. علاوه بر اینها مکمل کندراتین به مانند گلوکزامین باعث می‌شود غضروف‌ها آب بیشتری در خود نگه داشته و مفاصل را نرم و روان کرده و روند از دست رفتن غضروف را بسیار کند و حتی متوقف کند.
در تحقیقات انجام شده توسط یک سازمان جهانی مربوط به امور سلامتی شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد مکمل گلوکزامین و کندراتین باعث تسکین و بهبود درد مفصل زانو و عملکرد بهترین مفصل می شوند.
در تحقیقی که در سال 2006 توسط انستیتو ملی سلامت انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که ترکیب دو ماده گلوکزامین و کندراتین در یک مکمل اثرات به مراتب بیشتری نسبت به استفاده جداگانه از این مکمل‌ها دارد. حتی برخی از گزارش ها حاکی از آن است که تاثیر این مکمل در بهبود درد آرتروز در بیماران به مراتب بیشتر از استفاده از داروهای مسکن ضد التهابی است.
 محققان معتقدند اثرات مثبت گلوکزامین سولفات به مراتب بیشتر از گلوکزامین هیدروکلراید است. شاید دلیل این مسئله این است که ترکیبات گلوکزامین سولفات به ترکیبات گلوکوزامین طبیعی بدن نزدیک‌تر است و شباهت بیشتری دارد.

 آیا می توان گلوکزامین را با مصرف غذاها به طور طبیعی به دست آورد؟ 
هرچند گلوکزامین از برخی منابع غذایی مانند پوسته سخت پوستان به دست می آید اما این کار نیاز به طی فرایند خاصی دارد بنابراین نمی توان با مصرف برخی غذاها و به طور طبیعی به این ماده دست یافت و باید آن را از طریق مصرف مکمل ها تأمین کرد. 
عوارض جانبی مصرف گلوکزامین چیست؟
به طور کلی گلوکزامین یکی از مکمل‌های ایمن محسوب می‌شود و عوارض جانبی شدیدی ندارد. عوارض جانبی معمولاً با مصرف بیش از اندازه مجاز این مکمل دیده می‌شود. برخی از این عوارض عبارتند از:
ناراحتی معده- سوزش سر دل- احساس خواب آلودگی- سردرد

نکته مهم 
افرادی که دچار آلرژی و حساسیت غذایی به صدف هستند باید با احتیاط گلوکوزامین را مصرف کنند چون ممکن است با مصرف گلوکزامین نیز دچار عوارض ناشی از آلرژی شوند. همچنین بیمارانی که مبتلا به دیابت، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی، مشکلات انعقادی و پرفشاری خون هستند باید قبل از شروع مصرف مکمل گلوکزامین با پزشک خود مشورت کنند.

تداخلات مصرف گلوکزامین 
چنانچه فرد از داروهای قلبی ،رقیق کننده های خون و داروهای کنترل دیابت استفاده می کند لازم است قبل از شروع مصرف مکمل گلوکزامین حتماً با پزشک مشورت کند. علاوه بر این گلوکزامین در بارداری و شیردهی منع مصرف داشته و نباید استفاده شود زیرا هنوز شواهد کافی مبنی بر بی خطر بودن این مکمل در زنان باردار و شیرده وجود ندارد.

کلسیم 
یکی دیگر از مکمل های مفید در دردهای آرتروزی کلسیم است. کلسیم یک ماده معدنی است که برای بدن لازم و ضروری است. کلسیم علاوه بر استحکام استخوان ها برای کارکرد قلب نیز ضروری است. کلسیم با استحکام بخشیدن به استخوان ها از پوکی استخوان پیشگیری می کند. استحکام استخوان ها باعث می‌شود فشار کمتری به مفاصل وارد شده و از خوردگی و ساییدگی استخوان ها به دلیل تخریب مفاصل پیشگیری می کند. یک فرد بالغ روزانه به 1000 تا 1200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد که می‌توان آن را از طریق مصرف منابع غنی کلسیم مثل لبنیات و یا غذاهای غنی شده تامین کرد. اما به دلیل عدم دریافت میزان کافی کلسیم از طریق منابع غذایی به خصوص در افراد مسن پزشکان توصیه می‌کنند این افراد مکمل کلسیم مصرف کنند.

برای خرید مکمل های کلسیم اینجا کلیک کنید.

ویتامین D3
ویتامین D3  باعث افزایش جذب کلسیم در بدن شده و برای استحکام استخوان ها لازم و ضروری است. هنگامی که نور خورشید به پوست انسان می رسد بدن طی  فرآیندی ویتامین D3 تولید می‌کند. اما از آنجایی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب و حفاظ خطرناک بوده و می تواند منجر به سرطان پوست شود معمولا اغلب افراد با کمبود این ویتامین مواجه هستند و باید آن را به صورت مکمل مصرف کنند.
ویتامین D3 و کلسیم باعث استحکام بخشیدن به استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان شده و مصرف مکمل کلسیم و ویتامینD می‌تواند شدت تخریب مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز را کاهش دهد.

امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 در مغز ها مثل مغز گردو، روغن سویا و ماهی‌های آب سرد مثل سالمون و ماهی تن یافت می‌شود. امگا 3 نوعی اسید چرب است که برای سلامت سلول های بدن به ویژه سلول‌های مفاصل بسیار مفید است. علاوه بر این امگا 3 بدن را تشویق می کند تا نوعی ماده شیمیایی تولید کند که التهاب مفاصل را کنترل کرده و باعث ایجاد جریان خون مناسب در مفاصل و بافتهای مفصلی شود.
به دلیل همین خاصیت ضد التهابی امگا 3 مصرف این مکمل برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت مفید است. یکی از راه های تامین امگا 3 استفاده از مکمل روغن ماهی است. نتایج حاصله از چندین تحقیق نشان می‌دهد که سفتی  و حساسیت صبحگاهی مفاصل در افرادی که حداقل به مدت سه ماه از مکمل روغن ماهی استفاده می کردند بسیار کمتر از سایر بیماران بود. لازم به ذکر است مکمل روغن ماهی باید تولید شده توسط یک برند و کارخانه معتبر باشد زیرا در غیر این صورت ممکن است میزان جیوه موجود در آن بیش از اندازه مجاز بوده و موجب مشکلاتی در فرد شود.
بنابراین برای تعیین برند مناسب روغن ماهی بهتر است با داروساز مشورت کنید. همچنین دقت کنید که روغن ماهی حاوی هر دو ماده DHA و EPA باشد. حتماً قبل از مصرف روغن ماهی برچسب آن را به دقت مطالعه کنید.

زنجبیل
 زنجبیل سال‌هاست که در چین، ژاپن و هندوستان به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آنها ریشه و ساقه های زیر زمینی زنجبیل را به صورت پودر، کپسول و روغن مورد استفاده قرار می دادند و بر این باور بودند که زنجبیل التهاب و درد مفاصل را کاهش می دهد. هنوز تحقیقات و مطالعات بیشتری برای بررسی اثر زنجبیل بر کاهش درد و التهاب مفاصل لازم است. اما نتیجه یک تحقیق که در سال 2008 صورت گرفت نشان می‌دهد که زنجبیل علاوه بر سایر خواص دارای خاصیت ضد التهابی نیز می‌باشد.
اغلب محققان معتقدند که مصرف زنجبیل باعث کاهش درد و التهاب مفاصل در بیماران مبتلا به استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می‌شود. لازم به ذکر است مصرف زنجبیل پودر شده از مصرف میوه خام آن بهتر است و خاصیت ضد التهابی بیشتری دارد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند و افرادی که در نوبت انجام جراحی هستند بهتر است زنجبیل را با احتیاط بیشتری مصرف کنند زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

زردچوبه
زردچوبه گیاهی است که در هند و اندونزی رشد می‌کند و از ریشه آن به عنوان ادویه برای پخت غذا استفاده می‌شود. در طب سنتی چین از زردچوبه به عنوان دارویی که خاصیت ضد التهابی برای مفاصل دارد استفاده می‌شود. محققان معتقدند زردچوبه علاوه بر اینکه التهاب مفاصل را کم می‌کند، سفتی مفاصل ناشی از آرتریت را نیز کاهش می دهد.
همچنین از زردچوبه به عنوان یک ماده کمکی برای هضم بهتر غذا نیز استفاده می شود. نتایج تحقیقات زیادی که روی زردچوبه صورت گرفته است نشان می‌دهد که زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی قوی است. افرادی که دچار مشکلات انعقادی خون هستند و خون آنها رقیق است یا داروی رقیق کننده خون استفاده می‌کنند باید با احتیاط بیشتری زردچوبه مصرف کنند.

 چای سبز
 مطالعات نشان می‌دهد که فیتوکمیکال های موجود در چای سبز خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. اما آیا چای سبز برای التهاب ناشی ازتخریب مفاصل مفید است؟ طبق نتیجه به دست آمده از تحقیقات اخیر جواب این سوال بلی است. یعنی احتمالاً مصرف چای سبز می تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد. البته هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است که این مسئله را ثابت کند.

سبک زندگی مناسب
مصرف مکمل ها به تنهایی نمی‌تواند همه درد ناشی از آرتروز را از بین ببرد یکی از نکات بسیار مهم تغییر سبک زندگی و رعایت برخی موارد برای کنترل و بهبود درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز است.
 چاقی و اضافه وزن می تواند منجر به فشار بیشتر روی مفاصل و تشدید درد آنها شود. بنابراین کنترل وزن در بیماران مبتلا به دردهای مفصلی و آرتروز بسیار مفید است.
 انجام تمرینات ورزشی مناسب علاوه بر اینکه به کنترل وزن کمک می‌کند می‌تواند به انعطاف پذیری بیشتر مفاصل نیز کمک کند. همچنین تمرینات ورزشی باعث تقویت عضلات شده و در نتیجه فشار کمتری به مفاصل وارد می‌شود. ایروبیک در آب، ماساژ درمانی، یوگا و تای چی از جمله ورزش های مفید و مناسب برای افراد مبتلا به استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می باشد. برای انتخاب نوع تمرین ورزشی و میزان آن حتما با یک متخصص طب ورزشی و یا یک متخصص آگاه در این زمینه مشورت کنید.
رژیم غذایی مناسب نیز یکی از موارد مهم در کنترل درد و بیماری است. رژیم غذایی شامل غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک و اسیدهای چرب امگا 3 برای این افراد بسیار مفید است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )