ویتامین U چیست؟

ویتامین U چیست؟

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده با ویتامین U و فواید آن آشنا شوید.

مهسا دانشور

نویسنده: مهسا دانشور

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 اسفند 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 اسفند 1399

8K

eye icon

ویتامین U چیست؟

ویتامین U اصطلاحی است که در اوایل دهه 1950 برای شناسایی ترکیبی در آب کلم به کار رفت. علی رغم نام آن، ویتامین U یک ویتامین واقعی نیست، بلکه از اسید آمینه متیونین (Methionine) مشتق می‌شود. ویتامین U علاوه بر این که به طور طبیعی در مواد غذایی مختلفی به ویژه سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بروکلی، جوانه‌های بروکسل و کلم پیچ وجود دارد، به صورت مکمل نیز می توان مصرف شود. 

در این مقاله از مجله داروکده با ما همراه باشید تا با ویتامین U بیشتر آشنا شوید.
اس-متیل متیونین، متیل ‌متیونین سولفونیوم و 3-آمینو-3کربوکسی ‌پروپیل دی‌متیل‌سولفونیوم از مشتقات متیونین هستند.

فواید و کاربرد‌ها
ویتامین U اغلب نقش کمک درمانی برای زخم‌های معده دارد، اما برای موارد دیگری مانند بهبود هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر آلرژی‌های غذایی، کاهش کلسترول و تسریع روند ترمیم زخم، نیز استفاده می شود. اگر چه، پژوهش‌ها در این زمینه محدود است، در زیر به برخی از آنها اشاره می شود. 

- بهبود زخم‌های معده 
برخی پژوهش ها نشان دادند که نوشیدن حدود 1 لیتر آب کلم در روز، به بهبود زخم‌های گوارشی کمک می‌کند. با این حال تایید این که واقعا ویتامین U در بهبود زخم‌های گوارشی موثر بوده یا علت آن سایر مواد مغذی موجود در آب کلم است، مورد سوال است و برای مشخص شدن آن تحقیقات بیشتری نیاز است.

- محافظت از ریه ها، کبد و کلیه‌ها 
ویتامین U ممکن است از ریه ها، کبد و کلیه‌ها در برابر آسیب محافظت کند. چند مطالعه حیوانی نشان دادند که ویتامین U تا حدودی باعث بهبود آسیب های کبدی و کلیوی ناشی از داروی ضد تشنج والپروئیک اسید می شود. به نظر می‌رسد این ویتامین مارکرهای التهاب را نیز کاهش می‌دهد. همچنین پژوهش‌های حیوانی نشان دادند که ویتامین U ممکن است به کاهش آسیب ریوی نیز کمک کند. 

- کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید 
برخی شواهد نشان می دهند که مکمل‌های ویتامین U به کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می‌کنند، اما این شواهد محدود و ضعیف هستند. به طور مثال، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ویتامین U ممکن است از ایجاد سلول‌های چربی جلوگیری کند و سطوح تری گلیسیرید را کاهش دهد. در مطالعه ای دیگر، در افرادی که روزانه 1.5 گرم ویتامین U مصرف کرده بودند، سطح کلسترول خوب (HDL) افزایش و توتال کلسترول تقریبا 10 درصد کاهش یافت. هر چند که تغییری در سطوح تری گلیسیرید ایجاد نشد. با این حال با توجه به این که این مطالعه با حضور شرکت کنندگان کمی انجام شده بود، به پژوهش‌های بیشتری در این مورد نیاز است.

- بهبود زخم و محافظت از پوست 
ویتامین U ممکن است به محافظت در برابر پرتو‌های فرابنفش خورشید و همچنین تسریع در روند بهبود زخم مؤثر باشد. مطالعات آزمایشگاهی حیوانی نشان دادند که استفاده مستقیم از ویتامین U روی زخم‌ها می تواند سرعت بهبود آن‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد ویتامین U نقش محافظتی در برابر سوختگی‌ها و آسیب‌های دیگر ناشی از پرتو‌های فرابنفش دارد. 

عوارض جانبی
در صورتی که ویتامین U از مواد غذایی دریافت شود کاملا بی خطر است. اما اطلاعات درباره عوارض جانبی مکمل های این ترکیب، چندان شناخته شده نیست. مطابق اعلام آژانس مواد شیمیایی اروپا، تماس مستقیم ویتامین U با چشم، پوست یا ریه ممکن است موجب تحریک آنها شود. بنابراین، بهتر است با احتیاط بیشتری از محصولات آرایشی حاوی این ترکیب استفاده شود.

دوز و نحوه مصرف
به دلیل پژوهش‌های محدود، دوز مصرفی توصیه شده برای ویتامین U تعیین نشده است. در یک مطالعه انسانی مصرف 1.5 گرم ویتامین U به مدت دو ماه بی خطر بود. اما برای تعیین دوز موثر و بی خطر ویتامین U، پژوهش‌های بیشتری باید انجام شود. 

برای مطالعه بیشتر: ویتامین p یا بیوفلاونوئید ها

مصرف بیش از حد
تاکنون، هیچ موردی از مصرف بیش از حد (اوردوز) ویتامین U گزارش نشده است. در صورت دریافت این ترکیب از مواد غذایی، احتمال اوردوز غیر ممکن می باشد. بنابراین، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین U مانند کلم، بروکلی، جوانه‌های بروکسل و کلم پیچ انتخاب بی خطری است. همچنین متذکر می شویم که مطالعات تاکنون اثرات مصرف زیاد مکمل ویتامین U را بررسی نکردند. بنابراین، برای بررسی احتمال اوردوز، نشانه‌ها و علائم مرتبط با آن، به انجام پژوهش‌های بیشتری نیاز است. 

بارداری و شیردهی
مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین U مانند کلم، بروکلی، جوانه‌های بروکسل و کلم پیچ طی دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد ایمنی مصرف مکمل ویتامین U وجود دارد. از این رو، در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف مکمل های ویتامین U باید اجتناب شود. 

سخن آخر
همان طور که گفتیم ویتامین U از اسید آمینه متیونین (Methionine) مشتق می‌شود و در مواد غذایی مختلفی به ویژه سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بروکلی، جوانه‌های بروکسل، و کلم پیچ وجود دارد. تحقیقات اولیه نشان داده است که ویتامین U برای کنترل زخم‌های معده، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر آلرژی‌های غذایی، کاهش کلسترول و تسریع روند ترمیم زخم، می تواند مفید باشد. هر چند که برای تایید اثربخشی و تعیین دوز موثر ویتامین U، پژوهش های بیشتری باید انجام شود. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )