تغییرات میزان قند خون چه علائمی در بدن ایجاد می کند؟

تغییرات میزان قند خون چه علائمی در بدن ایجاد می کند؟

در این مقاله به چندین علامت بالا رفتن یا پایین آمدن قند خون اشاره شده است. با مطالعه این متن متوجه تغییرات میزان قند خون خود شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 آبان 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 آبان 1397

26K

eye icon

تغییرات میزان قند خون چه علائمی در بدن ایجاد می کند؟

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • علائم قند خون بالا
  • علائم قند خون پایین

قند خون اندازه گلوکز موجود در خون است. میزان قند خون ناشتا در افراد سالم بین 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر است. چنانچه این میزان کم یا زیاد شود فرد دچار عوارض و علائمی می‌گردد که مهمترین آنها دیابت یا بالا رفتن قند خون است که نیازمند پیگیری فوری و کنترل دقیق است. مکمل های گیاهی دیبات برای کاهش قند خون در بازار موجود است.

علائم قند خون بالا

در ادامه به علائم قند خون بالا اشاره شده است. در صورت بروز هر یک از این علایم باید میزان قند خون فرد مورد بررسی دقیق قرار گیرد. همچنین شما میتونید از محصولات دیابتی مانند کپسول سینابتیک برای حفظ میزان قند خون استفاده کنید.

جدول میزان قند خون

پر ادراری هنگام بالا رفتن قند خون

در صورتی که میزان قند خون از مقدار طبیعی بالاتر برود کلیه‌ها سعی می‌کنند قند اضافی موجود در خون را از طریق ادرار دفع کنند تا بدن دچار مشکل نشود. اما این افزایش ادرار برای راحت شدن بدن از شر قند اضافی، باعث کاهش میزان آب بدن نیز می‌گردد. زیرا مقادیر زیادی از آب بدن به همراه قند اضافی از طریق ادرار دفع می شود.

بنابراین یکی از علائم بالا رفتن قند خون افزایش میزان ادرار است.


شما میتوانید از مکمل گیاهی گلوکوهرب برای کاهش قند خون استفاده کنید.


تشنگی یکی از علائم مهم دیابت

همانطور که اشاره شد کلیه‌ها برای خلاصی از شر قند اضافه میزان ادرار را افزایش می‌دهند تا قند اضافه موجود در خون از طریق ادرار دفع شود. از طرفی میزان مایعات بدن نباید کاهش یابد زیرا بدن برای کسب انرژی انتقال مواد مغذی و بسیاری از اعمال حیاتی خود نیازمند آب است.

بنابراین با کاهش مقدار آب بدن مغز برای پیشگیری از آسیب فرمان تشنگی را صادر می کند تا با مصرف آب از اختلال در اعمال مهم و حیاتی بدن پیشگیری شود.

بنابراین یکی دیگر از علائم شایع بالا رفتن قند خون تشنگی است.

خشکی دهان نشانه قند بالاست یا پایین؟

با بالا رفتن قند خون و افزایش میزان ادرار بدن دچار کم آبی می شود. یکی از مشکلات شایعی که در حالت کم آبی بدن رخ می‌دهد خشکی دهان است. فرد در این حالت دچار خشکی دهان و ترک گوشه لب می شود. کاهش میزان بزاق و افزایش میزان قندخون هردو باعث افزایش ریسک مشکلات دهانی می شوند.

در این حالت اغلب لثه ها متورم شده و لکه های سفید رنگی روی زبان و داخل گونه ها ظاهر می شوند. علاوه بر اینها به دلیل کاهش بزاق احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد. برای پیشگیری از این مشکلات اولین گام کنترل میزان قند خون و سپس نوشیدن آب کافی و جویدن آدامس‌های فاقد قند است.

بیشتر بخوانید: دلایل و علایم خشکی دهان و درمان آن

بالا رفتن قند خون و مشکلات پوستی

همانگونه که اشاره شد بدن برای خلاصی از قند اضافه سعی می کند آن را با کمک ادرار دفع کند. بنابراین میزان آب بدن کاهش می یابد و حتی پوست فرد دچار خشکی می‌گردد. این مشکل باعث خشکی و خارش پوست و ترک های پوستی به خصوص در ناحیه کف پاها ، آرنج و دست ها می شود.

علاوه بر این‌ها بالارفتن قندخون می‌تواند باعث صدمه به عصب شود که به این حالت نوروپاتی دیابتی اطلاق می شود. همچنین بالا رفتن قند خون باعث تاخیر در بهبود جراحات و زخم‌ها و عفونت‌های پوستی می‌شود.

بدون درمان این مشکلات حادتر خواهند شد و حتی می ‌توانند منجر به از دست دادن انگشتان پا و پای فرد شوند.

تاثیر بالا رفتن قند بر خون بینایی

کم آبی ناشی از افزایش قند خون می‌تواند باعث خشکی عدسی چشم شده و زوم عدسی چشم را با مشکل مواجه سازد. علاوه بر این بالا رفتن قندخون می‌تواند به عروق خونی موجود در شبکیه چشم آسیب وارد کند. این آسیب ها به مرور می توانند باعث کاهش بینایی و حتی از دست دادن کامل بینایی در فرد شوند.


فرآورده‌های کاملا گیاهی مانند شوگرهیل برای کاهش قند ناشتا، موثر هستند.


احساس خستگی هنگام بالا رفتن قند خون

خستگی یکی از علائم شایع دیابت است. علل مختلفی برای خستگی ناشی از بالا رفتن قند خون وجود دارد. در افراد مبتلا به دیابت قند در خود انباشته شده و به سلول ها نمی رسد بنابراین سلول ها بدون وجود قند قادر به تولید انرژی نیستند. علاوه بر این فردی که دچار قند بالای خون است دچار پر ادراری است. بنابراین احتمالاً در طول شب چندین بار نیاز به دستشویی رفتن پیدا کرده و خواب راحت و کافی ندارد و همین امر خستگی وی را در طول روز تشدید می کند. با تغییراتی در سبک زندگی و مصرف برخی داروها می توان خستگی ناشی از دیابت را کنترل کرد.

بالا رفتن قند خون و مشکلات گوارشی

چنانچه میزان قند خون برای مدت‌های طولانی بالا باشد و دیابت فرد کنترل نشود، می‌تواند منجر به آسیب به عصب واگ شود. عصب واگ به حرکت غذا در معده و روده ها کمک می کند. اختلال در عصب واگ می‌تواند منجر به ریفلاکس اسید معده، دردهای کرامپی، تهوع و یبوست شدید شود.

علائم قند خون پایین

حال اگر سطح قند خون پایین بیاید، علائم و نشانه های آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضربان نامنظم قلب

در صورت افت قند خون هورمون‌هایی که به بالا رفتن قند خون کمک می‌کنند بیشتر ترشح می‌شوند تا کاهش قند خون را جبران کنند. زیرا کاهش قند خون نیز مانند افزایش آن عوارض متعددی روی سلامتی فرد می‌گذارد.

کاهش قند خون باعث نامنظمی ضربان قلب یا آریتمی قلبی می شود. اغلب اوقات کاهش میزان قند خون به دلیل عوارض جانبی داروهای پایین آورنده قند خون به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: دیابت و افت قند خون

لرزش بدن

کاهش میزان قند خون می تواند روی سیستم اعصاب مرکزی که مسئول اعمال حرکتی بدن است تأثیر بگذارد. هنگامی که این اتفاق بیفتد بدن هورمون هایی مثل آدرنالین ترشح می کند. این اتفاقات ممکن است باعث لرزش برخی قسمت های بدن از جمله دست ها شود.

تعریق

هورمونی که هنگام افت قند در بدن آزاد می‌شود باعث تعریق زیاد نیز می گردد. یکی از علائم اولیه هنگام افت قند خون تعریق بیش از اندازه است. کنترل قند خون و نگهداشتن قند خون در محدوده نرمال با کمک دارو درمانی، ورزش و عادات مناسب غذایی امکان پذیر است.

گرسنگی

گرسنگی شدید و ناگهانی حتی پس از صرف غذا می‌تواند یکی از نشانه‌های این باشد که بدن شما قادر نیست مواد مغذی را به طور مناسب تبدیل به قند خون کند. برخی از داروها و برخی از بیماری‌ها باعث این مشکل می‌شود. این مشکل در افراد دیابتی که قند خون آنها به درستی تنظیم نشده مشاهده می‌شود.

گرسنگی در شرایط معمول که فرد واقعا نیاز به غذا دارد امری طبیعی است اما در افراد دیابتی این حالت ممکن است حتی پس از صرف غذا به وجود بیاید. زیرا قند موجود در خون افراد دیابتی به دلیل فقدان انسولین و یا سایر مشکلات به درستی برای سوخت و ساز سلول ها مورد استفاده قرار نمی گیرد و فرد احساس گرسنگی می کند.

سرگیجه

سلول های مغزی برای انجام فعالیت های حیاتی خود به قند نیازمند هستند. وقتی قند کافی به سلول‌های مغزی نمی‌رسد احساس خستگی، ضعف و سرگیجه در فرد به وجود می‌آید. همچنین فرد ممکن است دچار سردرد شود. بنابراین افت قند خون می‌تواند باعث سرگیجه و سردرد شود.

احساس گیجی

قند خون پایین باعث میشود درک موقعیت در فرد کاهش یابد. ممکن است فرد بریده بریده حرف بزند و در حال سخن گفتن ادامه حرف خود را فراموش کند. گاهی اوقات این حالت به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و فرد حتی دقیقا متوجه اوضاع  نمی‌شود.

در موارد شدید این حالت می تواند منجر به غش کردن و به کما رفتن بیمار شود.

حالت تهوع

افت قند خون می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع در فرد شود. البته این حالت فقط مربوط به افت قند نیست و در بالا رفتن قند خون نیز مشاهده می شود. نوسانات ناگهانی قند خون باعث ایجاد شوک به سیستم گوارشی شده و می تواند منجر به مشکلات ناگهانی گوارش در فرد شود که شایع‌ترین آنها حالت تهوع است.

نتیجه‌گیری

گاهی اوقات داروها برای درمان افت یا بالا رفتن قند خون یک گزینه مناسب هستند. داروهای خوراکی دیابت ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند. اما انتخاب سبک زندگی سالم بسیار مهم است. اگر دچار بالارفتن قند خون ناگهانی میشوید، حداقل سالی یک بار قند خون خود را چک کنید تا مطمئن شوید که دیابت ندارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )