ویتامین‌ها و املاح مناسب برای ریزش مو

ویتامین‌ها و املاح مناسب برای ریزش مو

در این مقاله به 5 ویتامین و 3 ماده معدنی که برای سلامت و رشد مو بسیار مفید و لازم هستند اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 اردیبهشت 1399

5K

eye icon

ویتامین‌ها و املاح مناسب برای ریزش مو

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • ویتامین A برای ریزش مو
  • ویتامین B برای چیست؟
  • تاثیر ویتامین C بر مو
  • مزایای ویتامین D برای مو
  • ویتامین E برای رشد مو
  • تاثیر آهن بر ریزش مو
  • نقش زینک بر ترمیم مو
  • پروتئین برای رشد مو

همه افراد دوست دارند موهای سالم و زیبا داشته باشند. در واقع سلامت مو در زیبایی افراد بسیار موثر است. مو نیز مانند سایر اعضای بدن برای رشد و سلامت نیاز به برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد. 
کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث ریزش مو، نازک شدن تار مو و شکنندگی آن می‌شود. برخی عوامل دیگر از جمله عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی نیز در سلامت مو دخیل هستند.  
یکی از مهمترین فاکتورها در سلامت مو داشتن تغذیه مناسب و سالم است، تغذیه‌ای که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو باشد. در این مقاله به برسی برخی از آن‌ها میپردازیم.

بیشتر بخوانید: ریزش مو و چای سبز

ویتامین A برای ریزش مو

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که تقریبا همه سلول‌های بدن برای رشد به آن نیاز دارند. ویتامین A نقش حیاتی برای فعالیت سالم قلب و عروق دارد و برای تنظیم فشار خون لازم است. همچنین این ویتامین برای سلامت بینایی بسیار لازم و ضروری است.

ویتامین A برای نگهداری از سلول‌های بدن و جلوگیری از پیری زودرس آنها نیز مفید است. علاوه بر این، ویتامین A به غدد پوستی کمک می‌کند که یک ماده روغنی به نام سبیوم تولید کند و پوست سر را مرطوب نگه داشته و به سلامت مو کمک می‌کند.

کمبود ویتامین A باعث مشکلات متعددی برای سلامتی فرد می‌شود که یکی از آنها ریزش مو است. لازم به ذکر است همان‌طور که کمبود ویتامین A باعث مشکلات متعدد می‌شود، مصرف بیش از اندازه این ویتامین نیز خطرناک است و مصرف بیش از حد مجاز آن می تواند نتیجه عکس داشته و باعث ریزش مو شود.

در صورت مصرف مکمل‌های ویتامین A باید میزان مجاز مصرف آن را بدانیم برای آگاهی از میزان مجاز مصرف مکمل های ویتامین A می‌توانید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

ویتامین A در کدام مواد غذایی است؟

  • کلم
  • هویج
  • اسفناج
  • کدو حلوایی

موارد ذکر شده حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن هستند که تبدیل به ویتامین A می شود. علاوه بر منابع گیاهی برخی منابع حیوانی نیز سرشار از ویتامین A هستند. به طور مثال می‌توان به شیر، تخم مرغ و ماست اشاره کرد. یکی از منابع شناخته شده ویتامین A روغن کبد ماهی است که در داروخانه ها به صورت مکمل موجود است.

 

ویتامین B برای چیست؟

ویتامین‌های گروه B از ویتامین‌های محلول در آب هستند. ویتامین‌های B شامل ویتامین ب1، ب2، ب3، ب5، ب6،ب7، ب9 و ب12 هستند. این ویتامین‌ها خواص و کاربردهای متنوعی دارند. در ادامه به بررسی نقش این ویتامین‌ها در سلامت مو میپردازیم.

 یکی از بهترین ویتامین‌هایی که برای رشد مو بسیار مفید است، ویتامین B7 است که به آن بیوتین نیز گفته می شود. مطالعات زیادی در زمینه ارتباط کمبود بیوتین بر روی ریزش مو صورت گرفته و نتایج حاصل از این مطالعات بیانگر این هستند که کمبود بیوتین باعث ریزش مو می‌شود.

اگر ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین B باشد، به شما پینهاد میکنیم حتما از مکمل‌های غذایی مناسب مانند کپسول هیرویت استفاده کنید قرص هیرویت منبع غنی از ویتامین‌های گروه B بوده و در کمک به ریزش مو بسیار موثر است.

هر چند بیوتین به عنوان یک درمان جایگزین برای ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد اما میزان پاسخ دهی به درمان در افرادی که دچار کمبود بیوتین هستند بسیار بهتر و مطلوب‌تر است. 
خوشبختانه بیوتین در بسیاری از منابع غذایی یافت می شود. 

در حالی که متخصصین معتقدند که مصرف بیوتین در افراد سالم باعث رشد بهتر موها می‌شود اما هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است که اثبات کند آیا مصرف بیوتین در افرادی که دچار کمبود نیستند باعث رشد بهتر موها می شود یا خیر.

علاوه بر بیوتین سایر ویتامین‌های گروه B نیز برای سلامت مو مفید هستند. ویتامین های گروه B به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. گلبول های قرمز خون اکسیژن را با خود به سراسر بدن حمل می‌کنند. 

بسیاری از مواد مغذی از طریق خون به سلول‌های بدن می‌رسند بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ناحیه سر رسیده و به رشد موها کمک بزرگی می‌کند.

برای کمبود ویتامین ب چه بخوریم؟

ویتامین B در بسیاری از منابع غذایی از جمله غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات دارای برگ سبز به وفور یافت می شود.

منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز  منبع غنی ویتامین B12 هستند.

پزشکان به افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند توصیه می‌کنند حتماً از مکمل‌های ویتامین B12 استفاده کنند زیرا این ویتامین فقط از طریق منابع غذایی حیوانی تامین می گردد. مصرف مکمل های ویتامین B می‌تواند برای سلامت و رشد مو مفید باشد.

تاثیر ویتامین C بر مو

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. ویتامین C یکی از ویتامین های مهم و ضروری برای بدن است.

بدن انسان برای تولید پروتئینی به نام کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن بخش مهمی از ساختار مو است. علاوه بر این برای جذب آهن وجود ویتامین C ضروری است. آهن یکی از مواد معدنی لازم و ضروری برای رشد مو محسوب می‌شود. 

منابع غنی از ویتامین C

  • توت فرنگی
  • انواع مرکبات
  • فلفل دلمه‌ای

همچنین مکمل‌های ویتامین C به صورت های مختلف در داروخانه‌ها موجود است.

مزایای ویتامین D برای مو

ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین در سلامت استخوان‌ها نقش بسیار مهمی دارد.  ویتامین D در رشد و سلامت مو نیز نقش مهمی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D به تولید فولیکول‌های جدید مو کمک می‌کند. فولیکول مو در واقع کیسه‌ لوله مانندی است که مو داخل آن تشکیل شده و از پوست سر بیرون می‌آید. این طور که به نظر می رسد ویتامین D در ایجاد و رشد مو نقش دارد.

نقش عملی ویتامین D بر رشد مو ناشناخته باقی مانده است. اما چیزی که روشن است این است که این ویتامین  در رشد مو نقش بسیار مهمی دارد.

کمبود ویتامین D با آلوپسی یا کچلی ارتباط مستقیم دارد. پزشکان معتقدند که اغلب مردم دچار کمبود ویتامین D هستند و بنابراین توصیه شده  افراد با توجه به سن و جنس از مکمل‌های ویتامین D و در اندازه توصیه شده استفاده کنند.

مصرف بیش از حد مجاز ویتامین D باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی فرد می‌شود. بنابراین برای اطلاع از دوز مناسب مصرف مکمل ویتامین D حتماً با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

پوست بدن انسان وقتی در مقابل تابش نور خورشید قرار می گیرد قادر است طی فرآیندی  ویتامین D تولید کند.

منابع غذایی غنی از ویتامین D

  • روغن کبد ماهی
  • ماهی‌های چرب
  • برخی از انواع قارچ‌ها

 

ویتامین E برای رشد مو

ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. ویتامین E مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود که از آسیب به سلول‌ها به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

نتایج جالب یک مطالعه بر روی تعدادی از افراد نشان داد که عده‌ای از این افراد که به مدت 8 ماه مکمل‌های ویتامین E مصرف کرده بودند حدود 34.5 درصد افزایش رشد مو داشتند.

در این مطالعه که روی دو گروه افراد انجام شد به یک گروه مکمل ویتامین E و به گروه دیگر دارونما داده شد و نتیجه حاصله نشان داد گروهی که مکمل ویتامین E مصرف می‌کردند 34.5 درصد افزایش رشد مو داشتند در حالی که گروهی که از دارونما استفاده می‌کردند تنها 0.1 درصد افزایش رشد مو داشتند. 

منابع خوراکی ویتامین E

  • دانه‌های آفتابگردان
  • اسفناج
  • آووکادو
  • بادام

برای تعیین دوز مناسب مکمل های ویتامین E بهتر است با پزشک یا داروساز مشاوره نمایید.

تاثیر آهن بر ریزش مو

آهن یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن انسان است که به تولید و ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را با خود حمل کرده و به سلول های بدن می‌رساند.

خون رسانی بهتر به ناحیه سر به دلیل اینکه اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول‌های این ناحیه می رسد باعث رشد بهتر مو می شود.

آنمی فقر آهن که نوعی کم خونی به دلیل کمبود آهن می باشد یکی از دلایل مهم ریزش مو محسوب می‌شود. این نوع ریزش مو در زنان شایع‌تر‌ است.

برخی مواد غذایی غنی از آهن

  • گوشت قرمز
  • تخم مرغ
  • اسفناج
  • عدس

پزشکان به خانم ها به خصوص در سنین قبل از یائسگی توصیه می‌کنند مکمل‌های حاوی آهن مصرف کنند زیرا به دلیل قاعدگی و از دست دادن خون به صورت ماهیانه اغلب زنان در سنین باروری دچار کمبود آهن هستند.

برای تعیین دوز مناسب مکمل‌های آهن حتماً با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

نقش زینک بر ترمیم مو

روی یک ماده معدنی است که نقش مهمی در بافت، رشد و ترمیم مو ایفا می‌کند. همچنین روی یا زینک به کارایی بهتر غدد ترشح کننده چربی اطراف فولیکول های مو کمک می‌کند.

یکی از علائم شایع کمبود روی یا زینک در بدن ریزش مو است.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی روی مانند قرص زینک پلاس به طور قابل توجهی ریزش مو ناشی از کمبود روی را کاهش می‌دهد. البته برخی از گزارشات حاکی از آن است که مصرف بیش از حد مجاز زینک می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین نباید روی را بیش از حد مجاز مصرف کرد. همچنین مکمل‌هایی در بازار موجود است که شامل ویتامین B و زینک بوده و ویتامین‌‌ها و املاح مورد نیاز مو و ناخن را تامین می‌کند. یکی از محبوب‌ترین این مکمل‌ها قرص پیلفود کمپلکس است.

منابع غذایی که سرشار از روی

  • صدف
  • عدس
  • اسفناج
  • جوانه گندم
  • گوشت گوساله
  • دانه کدو حلوایی

 

برای مشاهده مکمل های زینک موجود در داروکده اینجا کلیک کنید.

پروتئین برای رشد مو

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. مصرف مقدار لازم پروتئین برای رشد مو ضروری است. مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده ثابت کرده که کمبود پروتئین ممکن است باعث کاهش رشد مو و حتی از دست دادن مو شود. کمبود پروتئین در کسانی که تغذیه مناسبی دارند به ندرت مشاهده می شود.

نتیجه‌گیری

امیدواریم در پایان این مقاله مهم‌ترین اطلاعات مربوط به شادابی و سلامت مو و مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مو را  ارائه کرده باشیم. در پایان اگر هرگونه سوالی درباره مکمل‌های تقویت مو دارید، در قسمت نظرات با داروسازان و کارشناسان تغذیه ما در میان بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )