برای داشتن موی سالم چه روتینی داشته باشیم؟

برای داشتن موی سالم چه روتینی داشته باشیم؟

داشتن روتین مو برای تقویت، افزایش استحکام و حفظ سلامت مو ضروری می‌باشد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

روژان هاشمی

نویسنده: روژان هاشمی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 شهریور 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 شهریور 1401

8K

eye icon

برای داشتن موی سالم چه روتینی داشته باشیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • چگونه موهای سالم داشته باشیم؟
  • روتین مراقبت از مو
  • انواع مو
  • روش صحیح شانه زدن مو
  • مراحل صحیح شستشوی مو
  • روغن تراپی مو
  • روش صحیح خشک کردن موها با کم ترین آسیب 
  • کوتاه کردن موها
  • مواد غذایی موثر در تقویت و حفظ سلامت مو 
  • بهترین مکمل های غذایی در تقویت مو

چگونه موهای سالم داشته باشیم؟

با افزایش سن، مو نیز شروع به ریزش، شکننده، کدر و نازک شدن می‌کند. آلودگی، استرس، رژیم غذایی ناسالم، استفاده از برخی داروها و بعضی بیماری ها نیز در این زمینه موثرهستند. داشتن یک روتین مراقبت از مو برای تقویت، افزایش استحکام و حفظ سلامت مو می‌تواند به هر فردی کمک کند تا به بهترین ورژن از موی طبیعی خود دست پیدا کند.

اما این روتین شامل چه گام‌هایی است؟ در ادامه این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

 

روتین مراقبت از مو

انواع مو

بدون شناختن نوع مو نمی‌توان روتین موی مناسبی برای مراقبت از آن داشته باشیم. دانستن بافت و کیفیت تار موها، تراکم مو و میزان چربی طبیعی مو از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که باید در روتین مو لحاظ شوند.

تشخیص موی چرب و خشک

به عنوان مثال برای سنجش نوع موی خود، موی سر را با شامپوی معمولی بشویید و سعی کنید فعالیت فیزیکی شدیدی که باعث عرق کردن شود، نداشته باشید. به طور طبیعی  8 تا 10 ساعت پس از شستن مو، ترشح روغن در مو شروع می‌شود.

چنانچه پس از گذشت این زمان موی سر کاملا چرب شده باشد، مشخصا ترشح چربی بالا بوده و موی شما به طور طبیعی چرب است. اگر مو مقدار جزئی چرب شده باشد، اما نیاز به شستشوی مجدد تا حداقل دو روز بعد نداشته باشد، شما موی معمولی و اگر هیچ تفاوتی با ساعت اول پس از شستشو مشاهده نمی‌کنید، موی شما خشک می‌باشد.

تراکم مو

تشخیص تراکم مو نیز بسیار ساده است. فرق مو را از وسط باز نمایید. چه مقدار از کف سر قابل مشاهده است؟ اگر بخش زیادی قابل مشاهده باشد موی شما بسیار نازک و کم تراکم است و اگر پوست سر به سختی دیده می‌شود، موی پر پشتی دارید. فرم طبیعی و جنس مو تعیین کننده ادامه روتین خواهد بود. 

فرم طبیعی و جنس مو تعیین کننده ادامه روتین خواهد بود. 

 جنس و بافت مو 

جنس و بافت مو می‌تواند بسیار متفاوت باشد. حالت مو در اغلب افراد بین سه مورد لخت، حالت دار یا فر می‌باشد. با توجه به پروسه‌های انجام شده بر مو (رنگ، دکلره، کراتین، و....)، جنس مو ممکن است دچار تغییر شود. برای مثال موی دکلره شده، آسیب دیده و نیاز به مراقب‌های بیشتری نسبت به موی طبیعی دارد.

روش صحیح شانه زدن مو

شانه کردن درست مو باید بخشی از روتین مراقبت از مو و از شروط مهم سلامت مو باشد. شانه نامناسب و یا شانه کردن بیش از اندازه، می‌تواند باعث آسیب زدن به مو شود. به صورت کلی استفاده از برس مو با دندانه‌های با فاصله مناسب و جنس مناسب برای انواع مختلف مو پیشنهاد می‌شود. توجه داشته باشید که شانه‌ها بهتر است هر دو هفته یک بار به طور کامل شسته شوند.

از مهم ترین نکات شانه کردن مو این است مو را در حالت خیس شانه نزنید. پس از شستشو فرصت دهید مو در هوای آزاد و بدون حرارت خشک شود، سپس آن را شانه بزنید.

مراحل صحیح شستشوی مو

روتین شستشوی مو برای رسیدن به بهترین نتیجه، شامل چهار مرحله شامپو کردن، استفاده از نرم کننده، ماسک و سرم بوده که مصرف سه مورد آخر، برای همه افراد ضروری نیست منتها استفاده از آن‌ها جهت داشتن موهای سالم، درخشان و ابریشمی پیشنهاد می‌شود.

اولین گام برای شستشوی صحیح مو، انتخاب شامپوی مناسب و مخصوص نوع موی فرد می‌باشد. برای مثال اگر موی چربی دارید، استفاده از شامپوهای با خاصیت مرطوب کنندگی بالا توصیه نمی‌شود. این ترکیبات می‌توانند باعث شوند موی شما زودتر چرب شده و نیاز به شستشوی بیشتری داشته باشد. شامپوهای حاوی ترکیبات پاکسازی کننده مانند سالیسیلیک اسید، لاکتیک اسید، روغن درخت چای و ... هستند، انتخاب مناسب‌تری برای موهای چرب خواهند بود.

از طرف دیگر افراد با موهای خشک و آسیب دیده می‌بایست از شامپو‌، نرم‌کننده و ماسک مویی استفاده نمایند که در ترکیب آن‌ها از روغن‌های رطوبت‌رسان مثل روغن آرگان، روغن بادام، روغن زیتون، شی باتر و ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین E استفاده شده باشد.

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود این است: هر چند روز یکبار باید مو را شست؟ آیا شستشوی روزانه مو صحیح است؟ پاسخ این پرسش در افراد با انواع مختلف مو، متفاوت است.

اما اگر به دنبال یک جواب ساده باشید، می‌توان گفت که هر گاه احساس می‌کنید مو کثیف است، زمان شستشوی مو فرا رسیده است. به عبارتی قانونی وجود ندارد که موی همه افراد، باید هر روز، یک روز در میان یا دو روز یک بار شسته شود.

توجه کنید که شستن بیش از اندازه مو، می‌تواند موجب خشک‌تر شدن پوست سر، در نتیجه تحریک تولید بیشتر چربی و در نهایت چرب تر شدن کلی مو گردد. اگر به دلیل شرایط آب و هوایی و نوع پوشش، موی شما زود به زود چرب می‌شود بهتر است برای به حداقل رساندن آسیب‌ها از شامپوهای ملایم و روزانه استفاده نمایید.

قابل ذکر است که تنها کف سر و یک سوم ابتدایی مو از ریشه نیاز به شستشو با شامپو دارد و لزومی به شستن ساقه مو نیست زیرا که چربی از کف سر ترشح می‌شود و ساقه و بخش‌های انتهایی مو عموما خشک باقی می‌مانند و در هنگام آبکشی به مقدار نیاز با ماده شوینده تماس خواهد داشت و استفاده از شامپو بر ساقه و انتهای مو پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین روش شستشوی سر 

بهترین روش برای شستن کف سر حرکت افقی ملایم انگشت‌ها از کنار سر به سمت داخل مو می‌باشد و حرکات خشن می‌تواند موجب آسیب به ریشه و در طولانی مدت، منجر به ریزش مو گردد. اگر می خواهید در خصوص علل ریزش مو بیشتر بخوانید پیشنهاد می کنیم که مقاله 16 علت اصلی ریزش مو نوشته محمد امین کربلایی دکتر داروساز و عضو تیم معلمی مجله داروکده را مطالعه کنید. دکتر کربلایی در این مطلب علل مختلف ریزش مو را بیان کرده و روش های درمانی را نیز ذکر کرده است. 

در مورد نرم کننده و ماسک مو باید افزود که افراد با موی خشک بهتر است، از نرم کننده پس از هر بار شستشو و از ماسک مو، هفته‌ای یک تا دو بار استفاده نمایند. سرم مو نیز برای کاهش آسیب به مو قبل از استفاده از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتوی مو پیشنهاد می‌شود.

باید متذکر شد که برخورد حرارت به مو شامل شستشو و آبکشی مو با آب داغ نیز می‌شود، از این رو پیشنهاد می‌شود مو را با آب داغ نشویید. استفاده از آب کاملا سرد نیز توصیه نمی‌شود؛ آب ولرم بهترین انتخاب برای شستشوی مو می‌باشد.

 

روغن تراپی مو

استفاده از روغن‌ها در روتین موی سالم و زیبا نقش مهمی دارند. اما نحوه استفاده اشتباه و بیش از حد آن‌ها می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. روغن ساقه مو را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند با حفظ رطوبت به داشتن موی سالم‌تر و درخشان‌تر  کمک کند؛همین طور ماساژهای گرم پوست سر با روغن‌ها، می‌تواند با افزایش گردش خون به جذب بهتر مواد مغذی در پوست سر کمک کند.

توجه داشته باشد که باقی ماندن روغن بر پوست سر می‌تواند موجب بسته شدن منفذها و تحریک پوست سر شود. از این رو در صورتی که برای تقویت ریشه و فولیکول‌های مو از ماساژ درمانی و روغن در کف سر استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود پس از گذشت 15 تا 30 دقیقه، مو ها و مخصوصا کف سر را با شامپو بشویید.

اگر هدف از مصرف روغن‌های مو تقویت ساقه و کاهش آسیب دیدگی مو است، می‌توانید پس از شستشوی مو، در حالی که مو هنوز خشک نشده است، یک سوم انتهایی مو را با مقدار کمی از روغن ماساژ دهید تا از خشکی و داشتن ظاهر خشن جلوگیری کنید. در چنین حالتی روغن تا شستشوی بعدی برای محافظت از ساقه مو روی آن باقی می‌ماند.

روش صحیح خشک کردن موها با کم ترین آسیب 

خشک کردن درست مو هم باید قسمتی از روتین موی سالم باشد، زیرا که انجام نادرست این کار می‌تواند به مو آسیب وارد کند. همان طور که پیش‌تر گفته شد بهترین روش خشک شدن طبیعی مو در هوای اتاق و بدون حرارت سشوار است؛ منتها همه افراد وقت و حوصله این کار را ندارند و از طرفی برای افرادی که موی بلند و پر پشتی دارند، این کار بسیار زمان بر و سخت خواهد بود.

 به همین جهت استفاده از حوله‌های میکروفایبر که مانند حوله‌‌های معمولی موجب ساییدگی ساقه مو، شکنندگی و ایجاد الکتریسیته ساکن روی سطح مو نمی‌شوند جهت آب گیری مناسب هستند و در شرایطی که وقت کم است، استفاده از سشوار با باد خنک بهترین راه حل است.

کوتاه کردن موها

باوری از گذشته رایج بوده که بر اساس آن، کوتاه کردن مکرر مو موجب تقویت و رشد بیشتر مو می‌گردد؛ اما این باور آنقدر‌ها هم درست نیست زیرا رشد مو از ریشه موها است و کوتاهی ساقه مو به تقویت رشد ریشه مو کمکی نمی‌کند، بلکه دریافت ریزمغذی‌ها از منابع غذایی بیشترین تاثیر را بر رشد مو دارند.

با تمامی این تفاسیر، کوتاه کردن مو به صورت منظم، ظاهری آراسته‌تر و مرتب‌تر به مو می‌بخشد و می‌تواند جلوه یک دست تری به مو بدهد.

 

مواد غذایی موثر در تقویت و حفظ سلامت مو 

روتین موی سالم هیچگاه بدون داشتن رژیم غذایی مناسب و غنی از مواد مغذی مورد نیاز بدن کامل نخواهد بود. برای مثال نقش درشت مغذی‌هایی مثل پروتئین و چربی‌های مفید در مراقبت از مو غیر قابل انکار است. همچنین رژیم غذایی می‌تواند تامین‌کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی دخیل در سلامت مو باشد.

برای مثال چند نمونه از منابع غذایی تامین‌کننده مواد مغذی موثر در حفظ سلامت مو عبارتند از:

ریزمغذی‌های مهم در حفظ سلامت مو

مواد غذایی غنی از این ریزمغذی

ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B12

اغلب منابع حیوانی مانند لبنیات، گوشت و تخم مرغ

اسیدهای چرب ضروری امگا 3

ماهی های چرب، گردو، بذر کتان

آهن

گوشت، تخم مرغ، اسفناج، حبوبات

زینک

گوشت، مرغ، بوقلمون، دانه کدو، حبوبات و غذاهای دریایی

ذکر این نکته ضروری است که چنانچه رژیم غذایی معمول افراد به هر دلیلی فاقد این درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها باشد، باید از مکمل‌‌های غذایی (که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت) استفاده شود.

 

بهترین مکمل های غذایی در تقویت مو

همان‌گونه که پیشتر گفتیم، اگر از مواد غذایی متنوع و به مقدار کافی در برنامه غذایی روزانه خود مصرف کنید، نیازی به استفاده از مکمل‌ها نمی‌باشد. منتها به علت شایع بودن کمبود بعضی ریزمغذی‌ها، مصرف مکمل‌های تخصصی تقویت مو که عموما دارای ماهیت مولتی ویتامینی و بعضا دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند کوآنزیم کیوتن و عصاره‌های گیاهی مانند دم اسب، سیر، چای سبز، هسته انگور  و ...  هستند، می‌توانند در دستیابی به موهایی زیبا و خوش حالت کمک‌کننده باشند.

سخن آخر 

با داشتن روتین مو مناسب، موهای شما همیشه سالم، شاداب و مقاوم می مانند. در این مطلب راهکارهای کاربردی برای تقویت مو و داشتن موهایی سالم را بیان کردیم. با استفاده از مکمل های غذایی ، درست خشک کردن موها، استفاده از محصولات تقویتی مو می توانید به سلامت موهایتان کمک کنید... 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )